Sveriges Radio för Android - vilka features?

Diskussion i 'Applikationer' startad av ChristianSR, 5 jul 2009.

?

Är du intresserad av att se en SR-applikation för Android?

  1. Ja

    485 röst(er)
    96,8%
  2. Nej

    16 röst(er)
    3,2%
  1. ChristianSR

    ChristianSR Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2009
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Du har helt rätt - och i åtminstone ett fall har jag varit frestad att driva oss ditåt: Vi hade kunnat byggt in stöd för kapitel, något som det finns ett adddendum till för ID3-taggen, ett addendum som ingen spelare stödjer. BBC gjorde ett betatest med det, men det gick i stå och Apple har formulerat sin egen variant, dock inte med stöd för mp3. När det gäller tex P3 Dokumentär har vi ofta svurit över att det inte går att dela in programmen i kapitel.

    Jag menade inte att mängden program i sig gjorde att vi kunde köra vårt eget race, bara att de appar jag sett inte varit särskilt bra. Ju enklare, desto lättare för våra lyssnare att ta del av vårt material och av döma av den skörd av frågor vi får varje vecka om hur man poddar så finns det en del att göra.

    Men jag passar på att slänga ut frågan: Tipsa gärna om bra podcastprogram till Androiden, helst fria, så kan jag utöka listan på vår hemsida.

    Får vi in streamingen, så går det ju att lägga in våra webbunika extrasändningar också. Vi har ett antal som bara går på webben, som bland annat Radiosporten är rätt flitiga användare av. Det var samma system som vi streamade hela Piratebayrättegången i.

    För alla som inte har plåtkoll på SRs utbud, vi har alltså:
    • Streamade FM-kanaler (P1,P2,P3 etc)
    • Streamade webbkanaler (P3Star,Rockster, SR Minnen osv)
    • Sändningsarkivet (de senaste 30 dagarnas sändningar)
    • Poddradio (150+ radioprogram i nerladdningsbart mp3-format)
    • Webbunika extrasändnigar (tror det är 7 eller 8 kanaler)
     
    Last edited: 5 jul 2009
  2. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Jag tycker det är väldigt bra att SR är ute tidigt (från svenska marknaden sett) med att undersöka möjligheterna för Android-telefonerna. En applikation vore onekligen mycket trevligt och användbart.
     
  3. Devices

    Devices Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Själv har jag haft begränsad framgång med olika podcastprogram. Jag tycker inte att jag har hittat något som fungerar riktigt perfekt.

    Däremot: KANONIDÉ att göra en SR-app för Android! Jag lyssnar redan nu på sveriges radio hela dagarna på jobbet, och skulle väldigt gärna ha en smidig applikation för webradion- sportsändningarna t.ex. skulle det vara underbart om man kunde hantera på ett bra sätt. Just nu håller jag på att tanka hem ett par program (kompisar från förr, några sommar, nåt avsnitt av p3 dokumentär) och det vore såklart väldigt behändigt om man kunde få dessa streamade på ett lite bekvämare sätt.

    Så, jag är oerhört positiv till detta och hoppas verkligen på detta projekt!
     
  4. greyhound

    greyhound Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2009
    Inlägg:
    327
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Det där är nästan det bästa med poddradion :)
    Jag skulle aldrig orka lyssna på P3 Dokumentär om jag inte kunde välja bort all musik.
     
  5. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    [​IMG]
     
  6. weconverse

    weconverse Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Självklart ska SR ta fram en poddradioapp för Android. Kanon att du Panoply_Prefect frågar dig fram här i Swedroids forum. Gärna en app som klarar streaming. Men framförallt borde appen utvecklas som open source, med möjlighet att klara andra poddradiokanaler än SR:s egna. Det är Social Public Service!
     
  7. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    [​IMG]

    Gooold, I love goooold.
     
  8. jako

    jako Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    'Ja' till denna app!

    God idé! Jag lyssnar gärna på SR - och live sänding vore enormt kul!
     
  9. MaxH

    MaxH Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2009
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hej Christian (Panoply_Prefect)

    Först vill jag säga att jag är mycket glad att du/ni allmänt håller koll och deltar i diskussioner i relaterade forum. Detta gjorde mig mycket glad. Jag blev dubbelt glad av denna tråd som visar att ni faktiskt kollar intresset på funktioner etc. Min bild av SR blev mycket bättre... :D Men nog med smör nu.

    Jag håller med om varenda ord, mycket bra Bernard! Det enda jag kommer att tänka på är om man i androiden skulle kunna se det DTR-meddelande man brukar se i bilstereoapparater.... kanske.

    Det viktigaste är nog att det klarar strömning (live och poddar) OCH att spara podcast (med tillhörande playlists, hoppa fram 30sekunder etc).

    Jag har provat två. Först har vi ACast, efter rekommendation från detta forum. Dock är det rätt avancerat och jag hänger inte riktigt med på alla inställningar och filter, vilket gjorde att jag provade på Podcasts, vilket jag älskade eftersom den var så simpel. Dock var det någon bugg, vilket gjorde att jag gick tillbaka till Acast, nu kämpar jag ännu med den.

    ACast klarar det iaf, jag tar mina (inkl sr-material) från podradio.nu (<-- varning för bra pod-sajt!), som levererar i mp3.
     
  10. ZilverZurfarn

    ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    909
    Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    Då hart jag nu cyklat runt i hela Götebotg och lyssnat på P4 Stockholm i en timme via mobil.sr.se i vanliga mediaspelaren, vilket funkade riktigt bra - ett och annat "hack" men inte störande.
    Om/när en Android-app för streamad radio blir verklighet, se till att de lokala P4-sändningarna blir tillgängliga också. Att få veta allt om trafikläget på Essingeleden var smått surrealistiskt när jag trampade över Götaälv-bron.

    /Mats
     
  11. ChristianSR

    ChristianSR Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2009
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER


    Kul att höra att det fungerar även längre tider - jag har bara testat helt kort att lyssna på strömmarna. Jag försökte dra hem poddfiler via mobil.sr.se, men det tycks däremot inte fungera. Eller är det någon annan som lyckats?

    /C
     
  12. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Antar att det bara är en mock up va? mkt snygg
     
  13. ChristianSR

    ChristianSR Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2009
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Bernard la upp pollen, men jag ser att åtminstone två är ointresserade...
     
  14. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    kanske 2 som tror att appen enbart kommer ha en podfunktion och ingen streaming. visserligen röstade jag ja för en SR app men enbart pod känns lite tråkigt då man gärna vill kunna streama.
     
  15. kottkrig

    kottkrig Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2009
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Streaming av radio och möjlighet att ladda ned podcasts. (Så kan man dra hem dem på trådlösa nätverket innan man drar ut på roadtrip exempelvis.)
     
  16. Hixx

    Hixx Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2009
    Inlägg:
    291
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Det är ju helt självklart ni ska utveckla en sådan app.
    En feature kunde ju också vara i streamingläge eller streamingdelen att man kunde läsa programtablån?
     
  17. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Ja, tyvärr, bara en mockup. Får hoppas att SR satsar lite på ett behagligt interface även om det betyder lite mer jobb.
     
  18. kenkarniff

    kenkarniff Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag skulle verkligen vilja ha en bra podcast/live cast spelare. SR är ju de enda podcasts som jag lyssnar på :)
     
  19. Andresin

    Andresin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Jättebra diskussion och fint initiativ SR!

    En tänkbar funktion som jag tänkte på nu när jag läste tråden vore att ge appen funktionalitet som en öppen poddcasting-app så att den kan användas även för annat än SR efter konfiguration av användaren. Jag förstår att det inte är SR:s huvudmål och själv lyssnar jag inte på kommersiell radio men det vore onekligen användarvänligt.

    Edit: såg att weconverse också nämnt detta. +1
     
    Last edited: 8 jul 2009
  20. ChristianSR

    ChristianSR Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2009
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Faktum är att jag funderat lite på det. Om vi nu bygger den med mer funktionalitet än Iphoneappen (som ju streamar våra poddfiler, den laddar inte ner), så vore det ju synd om man inte samtidigt öppnande möjligheten att lägga in nya strömmar själv. Men jag tror det är en företagsfråga. Förslaget finns dock med.