Därför ger jag upp min Tattoo

Diskussion i 'Tattoo' startad av Helena S, 22 jan 2010.

  1. nibbe_

    nibbe_ Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Min Tattoo startar också om sig ofta när jag använder Spotify, men även 1 gång när jag pratade i telefonen så hängde den sig totalt, fick ta ut batteriet. Det är nog det enda jag inte är nöjd med + att locale inte finns på market.
     
  2. Helena S

    Helena S Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2009
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu har jag haft min iPhone nån vecka, och tänkte fylla på med en jämförelse.

    1. Dålig täckning.
    På flera platser där jag kunde ringa, sms:a och surfa utmärkt med samma abonnemang med med en annan telefon tidigare har jag nu ingen mottagning ALLS med Tattoon. Jag missar alldeles för många samtal och saknar möjligheten att surfa rätt på information.


    Täckningen är marginellt bättre med min iPhone. Hemma kan jag till exempel prata utan att samtalet bryts, men i stallet, där jag hade fungerande (men svag) täckning med min Nokia 5800 Xpress music men ingen täckning alls med Tattoon kommer och går täckningen med iPhonen. Det går fram ett sms då och då, men det går inte att ringa eller surfa.

    2. Den startar om sig.
    I snitt varannan dag startar min telefon om sig när jag lyssnar på musik eller poddradio. Helst när jag sitter på tunnelbanan och upplever startupljudet som allra mest störande.

    Min iPhone har inte startat om sig en enda gång. Inget startljud.

    Men här är den stora NACKDELEN med iPhone en förklaring. Ingen multitasking. Vilket jag stör mig rätt rejält på. Med Tattoon hade jag problemet att en hel drös applikationer kunde vara igång samtidigt - så pass att telefonen blev seg. Det blir aldrig min iPhone - men å andra sidan kan jag inte lyssna på musik i Spotify och samtidigt läsa sms, surfa eller nånting annat utan att Spotify stängs av.

    3. Bristen på applikationer.
    Jag tycker fortfarande att "uppenbara" applikationer saknas. En del finns för andrioder med större skärm, en del finns bara som betalappar - som vi i Sverige med orootade telefoner inte kommer åt.


    Applikationerna är snarare FÖR MÅNGA på iPhone. Jag saknar en motsvarighet till Locale - men eftersom det ändå inte hade funkat att ha den igång "i bakgrunden" vore den väl rätt oanvändbar.

    Jag saknar också möjligheten att ha nåt liknande Acast - en poddapp som automatiskt laddar ned de senaste poddavsnitten direkt till telefonen. Att göra det manuellt eller "tvingas" synka med iTunes är inte riktigt tillfredsställande.

    4. Det går inte att stänga av startljudet.
    Se punkt tre.


    Tack, Apple, för att jag slipper blippandet!

    5. Kameran suger.
    Jag vet att jag skrev i min recension att jag inte bryr mig om kameran egentligen. Men kameran är faktiskt så dålig att det mest är irriterande att den finns. Allt blir blått och blurrat.


    Kameran är helt ok. Att det inte finns nån blixt är såklart en brist.

    6. Headsetfrågan.
    Så snart jag försöker använda fjärrkontrollen på mitt headset blir det knas. Telefonen startar och börjar spela från den inbyggda musikspelaren när jag redan lyssnar i poddradioappen. Med mitt första headset (det jag fick med på köpet) kunde telefonen plötsligt ringa upp senast ringda nummer också.


    Headsetet är hyfsat på min iPhone, tycker jag. Fast den vita färgen - vad är det med den grejen egentligen? Köpa nya kanske...

    I övrigt:
    Det där med att det inte finns nån FM-radio har faktiskt inte stört mig så mycket. Än. En app (Radiobox) kan faktiskt strömma BBC Radio 1, och SR-kanalerna finns ju i en SR-app numera. Telefonen blir inte lika varm som min Tattoo blev när jag lyssnade på strömmande radio, men batteriet sugs snabbt ur...

    Storleken. Där tyckte jag ju att Tattoon var perfekt. iPhone är blaffig. När jag tittar på film i den är det såklart en fördel, men annars ÄR den lite för stor.

    Klantskallefaktorn. Jag tappade Nokian i toaletten och Tattoon i golvet. Och de var båda betydligt lättare att hålla i än min iPhone. Måste köpa skal, med andra ord. För en iPhone ÄR hal som en tvål.

    Men. Jag är väldigt nöjd. Väldigt, väldigt nöjd. När Android har utvecklats lite mer är det mycket möjligt att jag går tillbaka - men då blir det ingen budgetlur! Man får vad man betalar för, helt enkelt.
     
  3. mikael

    mikael Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Håller med om att Tattoon är sådär. Köpte den för att det var den billigaste android-mobilen.

    Min startar också om sig ofta. Helst när man lyssnar på spotify eller surfar. Den läcker minne och blir seg väldigt ofta, då måste den startas om för att bli användbar igen.

    Jag hade en Nokia (ej smarthphone) innan och jag skrev betydligt snabbare på den. Ibland känns det inte som om telefonen hänger med om man knappar fort.

    Håller helt med om att det saknas på tok för många appar. Finns hur mycket skit som helst men inte flera "viktiga" appar.

    Är bra sugen på en Nexus One. Iphone blir det nog inte eftersom man inte kan ersätta appar i den. T.ex. webbläsare, sms mm. Man kan inte heller köra program i bakgrunden i iphone vilket är helkasst.

    /Mikael
     
  4. Nissdroid

    Nissdroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2009
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Spotify verkar vara en misstänkt app för omstarter eller? Min Tattoo (som jag inte kör spotify/streamar musik på) har "bara" spontanrebootat 3-4 gånger på de dryga tre månaderna jag haft den.
     
  5. Zentric

    Zentric Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    @Helena S
    Det är en iPhone 3G du har köpt? Den har inte kompass heller då. Vilket jag inte skulle vilja vara utan. Min Tattoo startar inte om sig och alarmet ringer som det ska. Nope - jag har inte spotify.
     
  6. Helena S

    Helena S Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2009
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Nä, det är en 3GS - dessutom 32GB-varianten. Och den har nån slags kompassfunktion, så man kan öppna kartan och sedan aktivera kompassen så att kartan vrids om man vrider på mobilen! :)
     
  7. Densvenske

    Densvenske Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2009
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER


    Säger som denna kille/tjej sa :

     
  8. multimega

    multimega Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    1. Dålig täckning?. Njae, jag har exakt samma täckning som med min förra Sony Ericsson-lur, och den har jag aldrig upplevt som dålig. Tele2 som leverantör.

    2. Startar om sig. Har aldrig varit med om detta.
    Har dock läst att Android stänger ner program när minnet är lågt, och kanske tar den en kritisk process som därför startar om telefonen?.

    Android multitaskar, och därför kan det vara så att du har en massa program igång, som du aldrig stänger av. Ju fler program, desto mer slö känns din Android-telefon, och batterierna laddar ur desto snabbare. Telefonen blir varm, eftersom både processorn får jobba för fullt, och batteriet laddas ur för fullt.

    Det kan även vara så att något program du använder har en minnesläcka, och därför äter upp minnet i sakta takt (Kanske har Spotify en sådan bugg).

    3. Brist på applikationer. Ja, tyvärr är det faktiskt så. Det är den största nackdelen med att ha Tatton just nu. Men samtidigt så kommer Sony Ericsson med en Android-telefon nu som har samma skärmstorlek. Ju fler användare som har 320*240 skärmen, desto mer apps kommer det till våra telefoner!. Så jag inväntar med spänning.

    4. Går inte stänga av startljudet?. Okej. Låter inte som något som jag får höra mer än en gång i månaden kanske :-) Därför inget problem för mig iaf.
    Men visst, valfrihet är väl bra!.

    5. Kameran suger!. Håller med. Komplett värdelös i annat än ljus som man bara får när man står någon meter ifrån solen.
    Dock verkar detta vara ett mjukvaruproblem, än att själva hårdvaran är dålig.

    Troligen är det api:n för kameran som inte är utvecklad ännu, (samma med ljudapi som
    är dåliga som *** ännu i Android, men allt utvecklas!)

    6. Hur menar du nu?.
    Det är ju 2 inbyggda funktioner. Inga buggar.
    1 klick på fjärrkontrollen startar senaste låten i din mediaspelare.
    2 klick ringer upp senast ringda nummer igen.

    Sedan så vrider sig kartan i tattoo oxå, för även den har inbyggd kompass precis som 3gs har.

    Men sedan ska vi inte jämföra en 3gs med en tattoo då de är i helt skilda prisklasser.
    En Iphone 3gs ska givetvis jämföras med en Google Nexus One, och där står sig ju inte Iphone något vidare.

    Sammanfattning:
    Android behöver fortfarande mer tid på sig för att bli riktigt riktigt bra.
    Idag har det en mängd små nackdelar men likt ett pussel så faller bitarna på plats en efter en.
    Försök att inte köra så många program samtidigt, och låt bli att ha onödiga funktioner igång.
    Kameran kommer nog inte få bättre bilder, men det kommer inte ta 1sek att ta ett enda kort när drivarrutinerna är färdiga och bra.
    Invänta alla applikationer, Rom ;) byggdes inte på en dag.
     
    Last edited: 7 mar 2010
  9. mrbowmore

    mrbowmore Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2009
    Inlägg:
    238
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jämföra en tattoo med en iphone är ju som att jämföra en tattoo med en Desire/Legend/Nexus/Milestone/Liquid. De ska inte jämföras, olika budgetsegment. men visst, du blir säkert nöjd med en iphone...
     
  10. Mehe

    Mehe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Håller med.
    Du kan inte jämföra en ifåne med Tattoon, det är som att jämföra en smörkniv mot en motorsåg... XD
    Enligt mig gör tattoon det den ska för de pengar jag betalade+ lite till.
    Det kommer ju trots allt fler och fler appar till den...
     
  11. klockarn

    klockarn Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag förbannar mig själv för att jag ville vara ekonomisk och köpa en tattoo i stället för en hero. Jag betalade för en fullt fungerande telefon, inte för att vara någon slags beta testare, för det är fan de det känns som, en beta-lur. Till att börja med, ja den startar om sig. Inte jätteofta, men det händer och ofta när jag kollar på youtubevideor av någon anledning, och ibland bara när den finner det passande(speciellt under en föreläsning när det är helt tyst i klassrummet och det satans plingandet drar till sig 800 blickar).

    Sms och textinput öht är ett skämt. Tangentbordet hänger liksom inte med och ibland kan det vara en sekunds delay från det att man trycker på en bokstav tills det att den poppar upp på skärmen. Samma sak gäller att sudda, vilket är värre, för man trycker på sudda knappen tills dess att alla text man vill ta bort är borta, men telefonen ligge så långt efter i att visa händelsen att den fortsätter sudda ut text ett par sekunder efter man slutat trycka. Makalöst irriterande. Sms-appen krashar också lite hipp som happ. Jag har kommit fram till att man vänder telefonen medan den laddar en konversation så kraschar den, vilket inte vore så jobbigt om det inte tog upp till tio sekunder att ladda en jävla konversation. Jag kan visst förstå att det tar tid att ladda in drygt 2000 sms i en konversation, så jag tänkte att "ah, jag bara raderar konversationen". Nej. Att radera en så lång konversation är helt enkelt inte möjligt. Jag har testat allt, laddat ner sms-cleaners från market och låtit dom jobba i upp till tre dygn, men nej, det GÅR inte att ta bort dom. Det enda som händer är att sms appen låser sig helt och man tvingas starta om telefonen(om den inte gjort det av sig själv dvs).

    Marketen. Många påpekar att vissa appar saknas. Visst, det är sugit, det kan jag hålla med om. Men om man ska klaga på markteten kan man väll snarare klaga på det faktum att telefonen i ungefär i 20% av fallen bara inte laddar ner det man ber om. Den lilla "hämtning påbörjas" grejen kommer upp, sen slutar sagan eller så tar det typ tio minuter för den att komma på att den kanske ska göra något. Och som sms-appen så ska man inte vända telefonen medan den laddar en meny, då kraschar den 9/10 gånger.

    Och ja, på en så pass billig telefon ska man inte vänta sig någon makalös kamera, men att kunna ta en bild utan att vara inne i solen för att få vettig kvalité känns som ett rimligt krav. Vad mer......Ja, just det, det faktum att sense ibland bara dör och måste ladda igen vilket tar enerverande lång tid och att wifi:n bara skiter i att koppla upp sig ibland, lite efter humör.

    Och, jag vet inte om det är 1.6 eller dålig hårdvara, men överlag är den bara långsam. Allt tar tid och den hänger sig vid de mest udda tillfällen och bara vägrar reagera på något öht. Ibland behöver man bara vänta en stund, i bland får man pilla ut batteriet

    Jag inser att vissa av dom här felen säkert är mer android problem än rena tattoo problem, men dom finns lik väll på tattoon. Kort och gott, hade jag fått den gratis som en beta produkt hade jag gillat det. Att ha köpt den i tron att det var en färdig produkt känns dock lite snopet.
     
    Last edited: 3 okt 2010
  12. TazZy

    TazZy Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2010
    Inlägg:
    2 263
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    wall of text crits eye for 999999
     
  13. klockarn

    klockarn Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    För övrigt vill jag dock säga att jämföra en tattoo med en iPhone är som att klaga på att komforten i ens volvo 740 inte är det samma som i en Audi A6. Det är liksom två HELT olika prisklasser och det säger sig själv att man kommer få en simplare produkt.
     
  14. mikael

    mikael Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag tröttnade på allt så jag rootade min. Sämre kunde den ju inte bli typ. Kör just nu en Froyo-rom som fungerar bra förutom att kameran inte fungerar. Den är snabbare och fungerar överlag bättre. Startar nästa aldrig om. Om HTC bara kunde sluta trycka in Sense i skiten!

    /Mikael
     
  15. no1daag

    no1daag Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    392
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Du måste ha fått ett måndags exemplar av Tattoo . Har inga problem med Market ,SMS eller Wifi. Seg kan den vara stundtals men beror på vilka apps som man har haft igång men inte så ofta att man störs av det.
    Kameran visste jag att den inte var i topp men helt acceptabel för min del. utomhusbilder fungerar o inomhus med bra belysning. Men använder kameran bara i nödfall.
    Omstarterna har blivit färre efter jag gjorde en reset och bara installerade de program jag använder/är i behov av.

    Använder min Tattoo väldigt aktivt vill jag säga.
    Program som ständigt används
    Musikspelare ( Doubletwist )
    Facebook app
    Ip-telefoni ( 3CXPhone)
    Gmail
    SmSbackup
    Handcent SMS
    Navigon
    Kalendern ( auto sync med gCal)
    Elitserien
    Default webläsaren
    dropbox
    document to go
    andando
    gdocs
    Gesture search
    Vem ringde
    SVTPlay
    Sveriges radio player
    FMRadion

    Spel
    Ordsvall
    Opensuduko


    Alla program används inte dagligen men flera gånger i veckan. Musikspelaren/Fmradion är igång varje dag
    Gmail/Facebook kollas flera gånger per dag
    IP-telefonen är igång när jag har Wifi täckning.
    Bluetooth headset är inkopplat när jag inte sitter på kontoret

    Är nöjd med min Tattoo även om det finns brister men priset och behovet så är Tattoo fullt okej för min del.

    visst vill man ha Audi A6 istället för en gammal Toyota men pris och behovet säger Toyota. Är inte behov av att glänsa med min telefon utan använda den och Tattoo passar mig fint för mina behov.
     
  16. Mehe

    Mehe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Personligen så passar min Tattoo mig perfekt.

    Den är inte för dyr (kan inte ha dyra för då skulle jag inte våga använda den i skolan) samtidigt som jag får mycket Android för pengarna.

    Jämför man den med de dyra mobilerna (iphone, desire, milestone mm.) så är det klart att Tattoon inte sköter sig så bra.

    Men jämför med alla dessa skit sony ericsson mobilerna som finns att köpa nu. (menar inte x10'orna)
    Vissa av dom är tom dyrare än Tattoo'n och då får man varken Android eller touch.

    Bara för att det finns bättre mobiler på marknaden betyder inte att Tattoo är värdelös.

    Bara vad jag tycker :)
     
  17. windmark

    windmark Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2010
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Håller helt med Mehe ovanför!
    Sen tycker jag inte man ska se på mobilerna på samma sätt bara för att de har samma OS. Tattoo har ju helt klart en sämre hårdvara än de dyrare modellerna men kan samtidigt göra det mesta på samma sätt när vi pratar produktivitet. Det är mer när spel och video börjar komma in i bilden som man märker att tattoon faktiskt kanske kostar halva priset av den telefonen man jämför med!
     
  18. klockarn

    klockarn Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Och, en sak till, om man nu byggt en telefon som har förmågan att av och till bara totalt låsa sig och vägra reagera på något öht, då kan man väll i alla fall ha godheten att göra batteriet enkelt att ta ut. Måste man verkligen sätta dit en lucka som är helt omöjlig att få bort om man inte har en kofot?
     
  19. Mehe

    Mehe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Har du kamera på den fast du har 2.2?
     
  20. windmark

    windmark Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2010
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Ingen kamera på 2.1+ till Tattoo än så länge :(
    Brist på drivrutiner är det som gäller.. Usch för det för annars hade min tattoo fungerat så grymt perfekt!

    Btw, spana in alla möjliga ROM i denna tråden :)
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=698576