Ny ROM-version ute

Diskussion i 'Dream' startad av ZilverZurfarn, 23 jun 2009.

  1. ZilverZurfarn

    ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    909
    Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    Det beror lite på vad man har innan, om man måste göra wipe eller ej. Vanligen brukar ideliga "Force Close" och försvunna apps vara tecken på att en wipe borde ha gjorts. Funkar allt, behövdes ingen wipe.

    /Mats
     
  2. okänd

    okänd Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Upptäckte också att jag fick med HTC skärmtangentbordet med översättning till svenska (alla menyer för inställningar av det är på svenska). Dock saknar det en svensk ordlista, finns det något sätt att ordna detta? Gillade hur det var att skriva på i jämförelse med scandinavian keyboard.
     
    Last edited: 5 jul 2009
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej. Ingen har ännu porterat den svenska ordlistan från Daldroid-ROM:en till någon annan ROM, när detta sker blir det förstås möjligt.
     
  4. okänd

    okänd Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jaja, scandinavian keyboard med den svenska ordlistan fungerar också.
    Sen har jag ju även ett riktigt tangentbord.
     
  5. okänd

    okänd Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Hmm, vart har alla alarm ringsingnaler tagit vägen?

    Finns ju bara Buzzer Alarm kvar.
     
  6. firetech

    firetech Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2009
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Finns bara en signal av varje typ kvar, för att göra saker mindre (och snabbare?). Dock kan alla standardsignalerna laddas hem på samma ställe som ROM:en (Audio Resources, 3:e nedladdningen uppifrån), bara att zippa upp på SD-kortet.

    För övrigt är https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=500 en ganska trevlig modifikation om man vill skriva svenska tecken snabbare (och överhuvudtaget i ConnectBot etc.) med det riktiga tangentbordet. :)
     
  7. okänd

    okänd Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jo, jag har fixat in det också. Väldigt bekvämt att ha där.
    Behövde inte starta om telefonen efter att jag hade gjort allt ändrande (som det stod man skulle i guiden) så kanske det är så att detta redan ingår i ROM:en?
     
    Last edited: 6 jul 2009
  8. firetech

    firetech Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2009
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Skulle inte tro det. Varför skulle cyanogen, som är amerikan såvitt jag förstått, anpassa sig till runt en promille av världens befolkning som använder å, ä och ö? ;)
     
  9. okänd

    okänd Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jo, det förstås, jag tänkte bara att det kanske var så eftersom jag inte behövde starta om telefonen som det stod i guiden man skulle göra.
     
  10. firetech

    firetech Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2009
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    "reboot" är i allmänhet en sak man lägger till i många guider för att det brukar lösa mystiska problem som kan uppstå annars. På det viset slipper man massa idiotinlägg som typ (fingerat exempel): "Your guide isn't working, f-cktard. Now my [vad nu guiden handlade om] is screwed up. EDIT: Oh, a reboot made it work, thanks!" ;)
     
  11. okänd

    okänd Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    För att fortsätta med temat på att jag gnäller om den nya ROM:en.

    Kan inte se kommentarer i market längre och telefonen envisas med att köra M/D/Å som datumformat vad jag än ställer in den på.
     
  12. ZilverZurfarn

    ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    909
    Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    Vill varna lite för 3.6.4 - Det tycks vara problem med att välja ljud för sms, mail mm. Verkar vara lite slumpmässigt vilket ljud som kommer vid vilken händelse, och så fort man försöker kolla/ändra ljud i någon app (messaging, GMail) blir det force close.

    Nedgraderade raskt till 3.6.1 som tycks vara den senaste versionen utan besvärande buggar.
    (3.6.4 var en snabbfix av 3.6.3 som var en "dud" enligt Cyanogen, och 3.6.4 ska vara "100% less suck" -Undrar hur illa 3.6.3 var?!?)
    /Mats
     
    Last edited: 7 jul 2009
  13. okänd

    okänd Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Undrar om inte jag också kanske ska gå ner till 3.6.1. Finns en del småsaker som jag irriterar mig på. Vet inte om det är så att problemen sitter i 3.6.2 men jag skulle kunna prova.
     
  14. ZilverZurfarn

    ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    909
    Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    Det rapporterades en del saker (minns inte exakt vilka) om 3.6.2 som fick mig att hoppa över den versionen. Borde läst lite mer om 3.6.4 innan jag hoppade på det tåget, men eftersom Cyanogen själv drog tillbaks 3.6.3 och snabbt ersatte den med 3.6.4 antog jag att den skulle vara OK.
    Men detta är livet - Living on the bleeding edge! :-)

    /Mats
     
  15. firetech

    firetech Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2009
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    För de som funderar på en swappartition (jag vet att jag tjatar ;)) sägs det i diverse trådar på xda-forumet att i princip det enda det bidrar med är att flitigt användande av webbläsaren inte stänger ner andra program. Det gör definitivt inte telefonen snabbare (samma sak gäller datorer med swap), utan bara att man kan ha igång flera saker samtidigt, men det blir ändå långsamt när man ska ha ut saker från swap-minnet.

    Dessutom måste swap-partitionen aktiveras manuellt (kan göras automatiskt vid boot med hjälp av några rader i /system/sd/userinit.sh, som man dock måste skapa själv), det sker inte automatiskt, som apps2sd. Man kan dock lätt se om man har fått det att funka genom att köra kommandot "free" i Terminal, står där bara nollor på "Swap"-raden har man ingen aktiverad swap-partition.
     
  16. okänd

    okänd Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Uppdaterade till 3.6.5 idag. Alla mina små-problem som hur datumet envisades med att visas och att det inte gick att se kommentarer i market har fixats nu.
     
  17. ZilverZurfarn

    ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    909
    Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    Ja, 3.6.5 känns som den bästa versionen hittills - dock räcker plötsligt inte en laddning lika länge som förr - utan att jag installerat några nya program eller widgets. Kan ha något med OS-et att göra...

    /Mats
     
  18. firetech

    firetech Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2009
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    3.6.7(.X) släpptes nyligen, och den innehåller en finurlig funktion, compcache.

    compcache är ett alternativ till swap-partition som inte sliter på SD-kortet. Man lägger helt enkelt swap:en i RAM-minnet. Detta låter otroligt korkat, men vad man gör är att man skapar en virtuell swappartition i RAM-minnet, vars innehåll är komprimerat. Utökar minnets storlek, och är snabbare än swap till disk. Jag kör med det nu och det funkar finfint :)

    Instruktioner finns här, på XDA-forumet.
     
    Last edited: 17 jul 2009
  19. ZilverZurfarn

    ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    909
    Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    Compcache låter himla fiffigt. Risk för sämre drifttid bara, då allt som läggs dit/hämtas komprimeras/dekomprimeras :)ökat CPU-användande). Ska dock testas så snart jag kommer i närheten av en dator med ADB.

    /Mats
     
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Fungerar inte Android så här i dagsläget, liksom Symbian och flertalet mobiltelefon-OS? Att när ett program minimeras, så komprimeras den data programmet tar i anspråk, varför du kan ha så många applikationer öppna på en och samma gång utan att systemet blir långsammare?

    Man har kanske här bytt ut komprimeringsalgoritmerna mot något mer effektivt eller dylikt?

    Jag kan förstås ha helt fel här, det är bara en gissning och inte något jag undersökt närmare.