nybörjarguide till cm7 på ZTE Light (äntligen)

Diskussion i 'ZTE' startad av felixdroid, 7 jul 2011.

  1. felixdroid

    felixdroid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2010
    Inlägg:
    690
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Här är min nybörjarguide till hur man installerar cyanogenmod 7 på sin ZTE Light!

    innan du börjar kan du läsa lite på swedroid’s wiki - Huvudsida - Swedroid Wiki eller läsa på androidcentral’s (Android Central | Android Forums, News, and Help) guider om rootning för att veta vad det är för något du håller på med!

    Läs igenom hela guiden några gånger innan du börjar för att minimera trubbel

    1. (Har du redan 2.2 så kan du skippa till steg 2) Till och börja med så måste plattan vara gen2 dvs ha android 2.2 FroYo om du inte redan har det så fixar du enklast via ZTE’s offeciella sida. Kör programmet och följ anvisningarna, du hittar programmet här:
    http://www.ztesweden.se/download/ZTE_Light_Upgrade_Tools_V1.1.exe

    2. Nu när du har FroYo så måste du roota plattan detta görs med hjälp av kallt_kaffe’s modifierade version av z4root som du tankar hem här:
    http://www.mediafire.com/?8757e2aqzd4znb3
    Kör programmet i din platta och tryck på permanent root, nu startas den om (rebootar) och när den har startat så är plattan rootad och du har en app kallad superuser i plattan. Denna app används för att hantera vilka program som har root behörigheter och är nödvänding för nästa steg!

    3. För att sedan installera Cyanogenmod 7 i plattan så krävs det att du har clockworkmod recovery installerat, ifrån detta “recovery mode” så kan man flasha olika rom’s t ex cm7 eller light roast, man kan även ta backup på systemet och utföra annat mer eller mindre viktigt systemunderhåll. I clockwork navigerar man inte via pekskärmen, man använder istället volymknapparna för att bläddra och använd powerknappen för att välja markerat alternativ. Clockworkmod recovery installerar du genom att köra appen du hittar på länken nedan i din platta:
    OneClickRecoveryV9-4.0.0.5.apk
    När du kör appen klickar du på den stora knappen som det står typ “install clockworkmod recovery” Nu börjar den installationen och tillslut kommer den starta om in i clockworkmod recovery. Eftersom att vi inte ännu har filerna vi ska flasha så väljer vi “reboot to system” Nu startar plattan om som vanligt.

    4. Nu ska vi tanka hem cyanogenmod filerna till plattan! Börja med att tanka hem själva romen, klicka länken nedan och välj filen med senast datum på, filen ska heta något i stil med update-cm-7.1.0-RC1-V9-KANG-signed-20110703.zip Lägg denna fil direkt på sd-kortet, inte i någon mapp! Tanka filen här:
    https://swedroid.se/forum/42958-rom...1-0-inofficiell-portning-2011-07-03-gen2.html

    5. Vi behöver också google appar till plattan, dvs android market, gmail, google sök och company, dessa hämtas härifrån:
    http://goo-inside.me/gapps/gapps-gb-20110613-signed.zip
    Lägg denna fil direkt på sd kortet tillsammans med “ROM filen”

    6. Nu är det dags att installera cm7 i plattan! Till och börja med så måste du installera
    terminal emulator från market. öppna terminal emulator och skriv “su” nu kommer terminal emulator be om “superuser permissions”, tillåt dessa. Skriv på nästa rad i terminalfönstret “reboot recovery” Nu kommer plattan starta om i clockworkmod recovery som du var inne i förut.

    7. Ta en backup på ditt fungerande system genom att välja backup/restore, sedan backup system. Nu tar den backup på hela systemfilen.

    8. Installera cyanogenmod7 och gapps. Efter du har tagit backup så går du tillbaka till startsidan av recovery-mode, och där väljer du “apply any zip from sd” sedan ”choose zip from sd card” nu väljer du den stora update-cm-7.1.0-blablabla filen och trycker på yes! Nu installeras cyanogenmod i din platta. När den är färdig väljer du “go back” i recovery och så kommer du till clockwork’s startsida igen. Nu går du igen in på “apply any zip from sd” och väljer denna gång “gapps” filen. Nu installeras google apparna i din platta!

    9. När den är färdig med installationen av google apparna så går du tillbaka till clockwork’s startsida igen och väljer factory reset / wipe, detta rensar all data och appar som finns på din platta och detta är nödvändigt för att den ska fungera!

    10. Nu är du färdig och kan gå tillbaka till clockworks startsida och välja “reboot system now” Nu kommer din platta starta om och du kommer att se cyanogenmod’s uppstartsanimation.

    11. Nu är du helt färdig, installera alla appar igen och LEK ordentligt! :)

    Allt detta ovanför genomförs helt på egen risk och jag tar inte ansvar för plattor som går sönder eller får problem efter installation av detta!
    garantin på eran platta försvinner när ni installerar detta!!! Skulle ni få ett garantiärende på den så kan ni dock totalåterställa den mha denna guide: www.swedroid.se/forum/45934-flasha-...2-2-andra-partitionering-pa-nand-cm7-m-m.html

    Alla credits går till kallt_kaffe som har kodat allting, jag själv har bara skrivit ihop guiden

    hittar ni något som är fel i guiden eller tycker att jag borde lägga till något så får ni gärna skriva det i en post här nedan.

    Tips, innan ni fabriksåterställer plattan när ni installerar cyanogenmod så kan ni ta backup på alla appar ni har med hjälp av titanium backup som ni kan hämta gratis från market!
     
    Last edited: 31 jul 2011
    slibit, Hickin, Borreman och 19 andra gillar detta.
  2. felixdroid

    felixdroid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2010
    Inlägg:
    690
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    *reserverad*
     
    rhodos gillar detta.
  3. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Har bara skummat igenom den men det ser bra ut. En liten kommentar är att om man kör steg 4 och 5 före steg 3 så kan man skippa steg 2(rootning) och steg 6(boota till recovery görs ju automagiskt i steg 3).
     
    zebbot, orangeone och rhodos gillar detta.
  4. felixdroid

    felixdroid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2010
    Inlägg:
    690
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    tänke så också, dock ville jag att "nybörjaren" som ska använda sig av denna guide skulle bekanta sig med clockwork innan denne ger sig på något mer avancerat.
     
    rhodos gillar detta.
  5. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Det låter som en bra idé.
     
    rhodos och felixdroid gillar detta.
  6. felixdroid

    felixdroid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2010
    Inlägg:
    690
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    tackad av kallt_kaffe :):):):):)

    STOOLT
     
    rhodos gillar detta.
  7. SEW995

    SEW995 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2011
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Så jävla nice! Tack som fan. Gick super smidigt :).

    Btw i denna cm7 senaste uppdaten är den redan så att den överklockningsbara kerneln är med eller måste man flasha in den?
     
  8. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Den har redan överklockningsbar kernel... däremot måste du flasha en separat mindre uppdatering om du också vill överklocka AHB-bussen.
     
  9. felixdroid

    felixdroid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2010
    Inlägg:
    690
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Är det någon skillnad på ahb overklock och vanlig overclock?
     
    rhodos gillar detta.
  10. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Rätta mig om jag har fel, men den överklockningen som är möjliggjord i kernel och som låter oss ställa olika frekvenser handlar uteslutande om processorn.

    AHB-överklockiningen handlar om att snabba upp AHB-bussen, som om inte jag fattat helt fel är en slags motsvarighet till FSB i en dator. Den 50%-iga överklockningen av AHB-bussen som Kallt_Kaffe trixat till ger en generell prestandavinst på 10-15%
     
  11. berjatroll

    berjatroll Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Riktigt bra guide spicafelix!

    Är det okej med dig om jag lägger upp det på ZTELight.co.cc

    Jag har inte introducerat CM7 för lighten på sajten än, så jag tänkte att denna guide hade gjort susen!

    Jag lägger inte upp den fören jag har fått godkännelse av dig.

    Om du tillåter mig att lägga upp guiden där så kommer jag självklart skriva att det är du som har skrivit guiden och att all credd ska gå till dig!

    Här kan du läsa mer om sajten och dess syfte: https://swedroid.se/forum/41933-ztelight-co-cc-sajt-som-samlar-info-om-lighten.html
    Mvh Jonas
     
    Last edited: 7 jul 2011
  12. felixdroid

    felixdroid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2010
    Inlägg:
    690
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Lägg upp den där du, bara du länkar och ger credd så är det ok :)
     
    rhodos gillar detta.
  13. SaberBlade

    SaberBlade Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    170
    Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 10+
    En kort, snabb och förhoppningsvis enkel fråga angående punkt 1. :)

    Programmet man laddar ner från ztesweden, det står att den är för Telia kunder. Idag kommer plattan men jag köpte den från Dustin, går det då att köra in den eller är det någon annan version jag behöver?
     
  14. felixdroid

    felixdroid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2010
    Inlägg:
    690
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Den ska funka i alla fall, hårdvaran i plattan är ju densamma och eftersom att du ändå ska ha cm7 i plattan sedan så gör det ju inget att du kör telia's rom i 20 minuter eller så :)

    //felix
     
    rhodos gillar detta.
  15. berjatroll

    berjatroll Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Tack och bock spicafelix!

    Superbra! Då kommer ZTElight.co.cc att släppa en stor nyhetsbomb om CM7 för lighten, nu är CM7 känns lite stabilare :)

    Självklart så kommer jag att länka och credda dig!
     
  16. SaberBlade

    SaberBlade Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    170
    Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 10+
    Tackar så mycket! :) Det gick ju fin fint att köra in 2.2 och har nu provat lite och är redan förtjust i plattan, hehe. :P Blir att följa guiden och köra in CM7 i helgen tror jag. Tackar för guiden förresten!
     
  17. Samvera

    Samvera Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2011
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Först av allt vill jag tacka kallt_kaffe för allt slit med plattan! Sedan också ett tack för en "enklare" guide för oss "mortals". Jag har väntat länge på något sådant för att våga mig vidare. Därav en fråga: Jag kör med Light Roast på gen1. Hur ser det ut för mig om jag ska ha cm7 på min platta? Är det bara att köra in den officiella 2.2 i steg 1 och sedan följa resten av guiden?

    Tack för allt jobb ni har lagt ner. Detta forum är det skönaste jag har varit del av.

    Mvh Samvera
     
    Last edited: 9 jul 2011
  18. rhodos

    rhodos Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag vill här tacka ALLA som bidragit med att färdigställa denna installationsbeskrivning. Jag är ju "baby". En så väl beskriven instruktion gjorde att jag vågade ge mig på detta. Nu kör jag i något som heter Android 2.3.4 och hittar appar som heter Terminalemulator, Superuser (häftigt), DSP med flera. Har i dag använt Goggles och kollat upp alla mina tavlor här. Fan va kul. Åter igen, tack alla, kanske speciellt till Kallt_Kaffe och spicafelix som verkligen hörsammat oss "baby droider" om en enkel guide. Dessutom har ju ni bidragit till en värdeökning på plattan. Så en liten donation är på gång. Det är väl det minsta vi kan bidraga med!
     
    kallt_kaffe gillar detta.
  19. jonsson.gbg

    jonsson.gbg Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Riktigt bra guide. Gör den på min light nu. Kommer ihåg att när jag rootade min desire så partitionerade jag SD-kortet och grejer. Inget som behövs på v9/Light?
     
  20. jonsson.gbg

    jonsson.gbg Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Last edited: 10 jul 2011