Gällande garanti på en x10 rena rama skämtet

Diskussion i 'Xperia X10 - Allmänt' startad av taz, 5 jul 2011.

  1. taz

    taz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Har eller rättare sagt hade en x10 för nu åker den i papperskorgen efter att jag fått ett kostnadsförslag på 2000:- för att reparera glappet i usb-anslutningen.

    Garantin gäller inte eftersom det är åverkan, på min fråga om vad de menar med åverkan så har jag antingen varit vårdslös eller oaktsamt. Vilket är konstigt då glappet i usb-laddkontakten är ett problem på nästan alla x10.

    Själv har jag eller haft minst 15 telefoner med mini usb kontakt där man laddar och INGEN utom x10:an har gått sönder.

    Att en undermålig usb-anslutning går sönder är knappast handhavandefel utan bara ett sätt att kringå sina garantiåtaganden genom att skylla på det, att vissa sedan får kontakten lagad på garantin gör mig ännu mera tveksam till hur Sony Ericsson behandlar sina kunder.

    Tack men nej tack, aldrig mera en produkt från ett företag med den policyn mot sina kunder.
     
  2. m0s

    m0s Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2009
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hejsan!

    Då jag själv jobbar inom serviceyrket (dock ej mobilt, utan bärbart) så är det nog så att du ska kontakt med verkstaden (anovo?) och hänvisa till dokumentationer om att glapp i x10an är vanligt. Se även till att få med dokumentation som styrker att dom har fått detta lagat på garanti istället för KF.

    Det är knappast Sony Ericsson du ska vara sur på, utan den teknikern som har gjort utvärderingen av din mobil och ansett att det är åverkan.

    Vet själv hur svårt det kan vara att utvärdera en skada på tex. USB-portar i en bärbar dator och gränsen till förslitningsskada och åverkan är hårfin.
     
  3. woundead

    woundead Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Kan hålla med dig att det låter skit :/
    Enligt min mening skall det vara självklart att laddningskontakten, oas format, skall vara designad för att tåla påfrestningar. Ser man inte att du bokstavligen försökt rycka kontakten i 90+ graders vinkel tycker jag inte man kan påstå att det är ett tillhandahavandefel.
    Usb är ju designade att släppa/glida ur innan de drar med sig kontakten.
     
  4. taz

    taz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Nja, teknikern i sig skiter nog i vad det är för fel, han agerar bara utifrån de direktiv de fått från Sony Ericsson, det är ju inte serviceföretaget som står för kostnaden utan det gör Sony Ericsson, och de sätter ju vad som är ok och och inte.

    Får inte Anvo (serviceföretaget) ersättning för arbetet från Sony Ericsson så är det ganska logiskt att de inte utför arbetet/reparatioenen.

    Så visst är det nog Sony Ericsson som jag skall vara sur på.

    Tillråga på allt så går det tydligen inte att reparera telefonen alls fick jag veta nu och man vill ha 250:- om de skall skicka tillbaka telefonen till mig.

    Hyfsat fel på en telefon för nästan 5000:- som är mindre än ett år gammal, aldig tappad i golvet och hanterad mycket varsamt av mig.

    Kanske en affärside att säga att det inte går att reparera kräva kunden på 250:- för att skicka tillbaka telefonen, undra hur många telefoneer som inte hämtas ut och sedan "repareras" och säljes begagnat :P
     
  5. m0s

    m0s Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2009
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    "Sony Ericsson garanti täcks ej av:
    * Fel som har åverkats av användaren (såsom tappskador, krosskador eller handhavandefel)"

    Sen att man som tekniker kan töja lite på gränserna för vad som ska anses som åverkan är något som SE nog inte tycker om, men det händer oftare än vad du tror, det är inga jättesummor vi pratar om här som SE isf. kräver av Anovo.

    Så gör som jag sa, skicka dom dokumentation om att det är undermålig kvalitet på kontakten samt dokumentation på fall där kunden har fått rätt så kommer SE att ta det på goodwill, svårare än så är det inte.
     
  6. arke

    arke Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2011
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Där finns en tråd om detta problemet på XDA, det är inte en okänd fel på X10:an.
    Broken USB connector x10 - xda-developers

    Många har fått fixat denne fel genom deras garanti, så det skulle du kunna få också.
     
  7. androiderik

    androiderik Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    När är telefonen tillverkad?

    Läste nånstans att dom tidiga, innan vecka 20 2010 ungefär hade ingen limmad kontakt, och att dom som är tillverkade efter dom började limma går ej på garanti pga att den är mycket tåligare.
     
  8. LRI

    LRI Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    kan ju börja med att säga att anovo är nog det sämsta någonsin, testa och ringa sony ericssons support, de kan gå in i enstaka fall och ändra på verkstadensbeslut. Speciellt med tanke på att det är ett ganska känt fel på just X10 an
     
  9. Cap_a

    Cap_a Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    550
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Taz, du har fått pm. Kan inte lova något men ska kolla.
     
    taz gillar detta.
  10. Mupster

    Mupster Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2011
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    5
    Telefon:
    Oneplus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 5
    Platta:
    Xperia Tablet Z
    Tja!
    låter lite konstigt tycker jag faktiskt... för jag hade samma fel på min men det byttes ut direkt, hade haft den i drygt 6 månader då.
     
  11. clbas

    clbas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Samma här usb kontakten slutade fungera i början bara att lämna in och fick en ny med det samma. sen nu fick jag problem med ljudet slutade fungera och omstarter av mobilen när man tog bilder samt att film "laggade". lämnade in på service 3 ggr men de kunde ej åtgärda felet och nu ska jag hämta ut en ny x10, så jag kan absolut inte klaga på servicen, med tanke på att jag bara har 1 månad kvar på garantin.
     
  12. delofson

    delofson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Du har 1 år och 1 månad kvar :) Alla mobiltillverkare har 2 års garanti :)
     
  13. taz

    taz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Min telefon har som sagt inte ett enda märke, dvs den är aldrig tappad i marken, hur en tekniker kan ge uttalandet "yttre åverkan eller tappad i marken" är för mig en gåta.

    Man känner tydligt att kontakten glappar, att detta har orsakats av yttre åverkan är väl givet, för hur skall man annars ansluta?

    Sen kan man ju som påpekats här, vinkla/bryta kontakten så att den går sönder av just den orsaken, men hur skiljer man på det och exempelvis om lödning/fastsättning är undermålig?

    Det är konstaterat att kontakterna är bristfälliga på vissa serier, så vad är egentligen problemet.

    Nu kräver man att jag som konsument skall påvisa detta samt att den inte är behandlad på fel sätt. Borde vara tvärt om, Bevisa att jag tappat den i marken eller att jag behandlad den felaktigt, att säga det är inte samma sak.

    Jag skall alltså dokumentera och jaga rätt på "fysiska personer" som fått sina telefoner reparerade om jag vill få min telefon reparerad, Horribelt i mina ögon. Man tycker att de själva borde ha koll på vad de vad de reprarerar.

    Kontentan av det hela är att jag förmodligen aldrig igen kommer att befatta mig med en produkt från ett företag som har den policyn, det hade varit så enkelt att fixa detta åt mig så hade jag varit nöjd.
     
  14. Cap_a

    Cap_a Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    550
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Det verkar som att SE ändrat policy för USB kontakten. Har hört flera som nu på senare tid inte fått sina utbytta gratis. Själv tycker jag den är i klenaste laget för en kontakt som kontakteras nästan dagligen.
     
  15. Nagarebozhi

    Nagarebozhi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    4 380
    Mottagna gillanden:
    675
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    sen är juh frågan vad man gör med sin usb, har haft min lite mer än ett år nu och har aldrig haft något problem med usb:n

    Sent from my Sony Ericsson Xperia™ phone
     
  16. taz

    taz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Är inte redigt med på vad du menar, är det användarens fel alltså eftersom det beror på vad man gör med usbn?

    Som en parallel kan jag säga att en kollega har bra ljud i sin telefon, medans massvis med andra har uruselt ljud. Men det kanske också beror på vad de gör med telefonen.

    Bara för att du inte har problem så betyder det inte att vi andra som har det är oaktsamma. Tänk på att man i många fall sätter i och tar ur usbn upp till eller ännu mera än 2000 gånger på ett år

    Fakta är att många har problem med usb-kontakten, detta är också bekräftat där flertalet fått denna bytt. Nu har SEMC kovänt och tar inte detta på goodwill eller garanti längre

    Man kan bara spekulera i varför
     
  17. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Det är egentligen inget konstigt med detta även om jag förstår att du som drabbad av problemet tycker dig bli orättvist behandlad.

    Det är nämligen så att enligt KKl så ligger bevisbördan under de första 6 månaderna på butiken där du köpt din vara, därefter övergår det dock till att det är vi som konsumenter som måste bevisa att det är ett fel som fanns vid leverans. Detta är ju EXTREMT svårt att göra men lagen är utformad på detta sätt.

    Sedan så tror jag inte att SE är ute efter att djävlas med dig eller någon annan av oss konsumenter. De ger sina serviceställen klara direktiv gällande vad som är ett garantifel och vad som inte är det, sedan så gör verkstaden ifråga en bedömning om hur felet uppkommit, alltså om det är ett fel på varan som fanns där från början eller om en uppkommit av oaktsamhet, otur eller vad det nu kan vara.

    Det enda du kan göra är att ta striden med den butik där du köpt din telefon och om möjligt försöka få dom att kunna ta fram vad det är som gör att verkstaden säger att felet skulle bero på handhavandefel. Glöm inte att ta det i en lugn och sansad ton. Personer som brusar upp och blir otrevliga har nästan aldrig någonting att hämta utan blir bemötta med samma beteende.

    Hoppas i alla fall att det löser sig för dig.
     
  18. stalis

    stalis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hadde problem med min för ett halvår sedan, fick en mobil
    Skickade den till tre service ställe.
    x10 har haft problem med att usb börja glappa.
     
  19. taz

    taz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Nja, jag kan inte påstå att jag känner mig orättvist behandlad. Mera konfunderad över hur man på SEMC resonerar.

    Att regeln finns känner jag till och den hade varit mera logisk ock OK att acceptera om felet varit av udda art.

    Men nu är det ett fel som SEMC och deras serviceställen faktiskt känner till, de vet också att många fått kontakten reparerad eller telefonen utbytt. Känslan jag får då jag tvinags bevisa något som de egentligen redan vet är att detta inte är något annat än ett sätt för att kringå garantiåtagandet.


    Att behålla mitt lugn och en sansad ton är inget problem, inte då jag var i buteiken senast i alla fall :) Biträdet som jag tagit mot min telefon var lika förvånad som jag att Anvo hänvisade till att jag tappat telefonen i golvet eller att jag varit ovarsam. Han berättade att flera fått sina telefoner reparerade eller utbytta på grund av defekt USB-kontakt.


    För mig så säger detta strul mig en hel del om hur SEMC agerar mot sina kunder. I värsta fall så får jag väl ta den på hemförsäkringen till en kostnad av 1500:- jag har ju ett utlåtande på att telefonen tappats i golvet och då gäller ju min drulle :P
     
  20. tobias84

    tobias84 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    741
    Mottagna gillanden:
    149
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 6 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google pixel 6 pro
    Platta:
    Samsung galaxy tab s7
    Övrigt:
    Samsung Galaxy watch 5 pro
    Enligt tidningen mobils senaste nummer så måste tillverkaren BEVISA att felet ligger hos dig, att du har gjort fel för att slippa garantiärenden. så under garantiperioden måste dom bevisa att felet beror på dig.