DroidGiro (OCR-skanner)

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av pakerfeldt, 29 jan 2011.

  1. fredyr

    fredyr Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej,

    Borde inte även bankgiro- och postgironumret kontrolleras med kontrollsiffra på samma sätt som för ocr-numret, så man slipper få in felaktiga kontonummer? Jag har lite gammal kod liggande för detta, så skulle kunna bidra om det är intressant.
    --Edit--
    Såg att det är vanlig modulo 10-kontroll på både bankgiro- och postgiro, så det går mao att använda den befintliga koden för ocr-kontrollen på dessa.


    En annan sak som jag tänkt på, är att det egentligen hade varit en bra ide att samla logiken för internetbanksintegrationerna online, i någon form av regelverk. På så sätt hade pluginet varit mycket tunnare logikmässigt. Det hade ökat möjligheterna för att snabbt kunna stödja fler webbläsare ordentligt.

    Även om moln-delen av lösningen valts att göras så liten som möjligt, så hade jag tyckt att det vore rätt smidigt om jag kunde välja antingen tex openid som inlogg eller pin-kod, och med openid som val, så lagras lite historik på de fakturor som skannats. Med en sån lösning skulle man kunna skanna alla fakturor direkt när man öppnar dom även om man sätter sig vid datorn först mot slutet av månaden.

    /Fredrik

    Ps. Grym app btw :-)
     
    Last edited: 17 maj 2011
  2. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Vart ligger den kontrollsiffran menar du? Jag har inte hittat någon kontrollsiffra för kontonumret.

    Visst hade det varit trevligt men jag tror tyvärr inte du kommer se den funktionaliteten hos DroidGiro på kort sikt. Så till vida inte någon annan går in och gör det arbetet. Men jag håller med om att det till viss del hade varit smidigt att kunna lagra upp fakturor i molnet och sedan mata in de i banken vid ett senare skede. Vi valde dock inte den designlösningen, dels för att slippa lagra potentiellt sett känsliga uppgifter i våran tjänst. Och kanske är det bäst att låta det förbli så trots allt.
     
  3. fredyr

    fredyr Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Sista siffran i både bankgiro- såväl som plusgironummer är kontrollsiffra. Se tex BGCs spec.

    Jag kommer att syssla med tekniskt liknande system på mitt arbete inom det närmsta så jag kommer nog att titta närmare på det hela själv :-)

    Det kanske bara är jag, men jag känner inte att fakturainformationen räknas som särdeles känslig information. Om nån vill betala min faktura åt mig, be my guest. Skämt åsido, jämför man med den mobila delen av internetbanken, så skyddas på liknande sätt read-only information av motsvarande karaktär med hjälp av endast användarnamn och lösenord.
     
    Last edited: 18 maj 2011
  4. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Aha, det ska vi givetvis ordna!


    Huruvida det är känsligt är såklart subjektivt. Vissa vill säkert inte att någon ska se vem de betalar till eller hur mycket. Och visst, man kan slå av/på en sådan funktionalitet för de som önskar. Men det ökar komplexiteten i lösningen. Nu slipper vi helt enkelt bry oss om sådant.
     
  5. cola

    cola Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xperia 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xperia 5
    Varför inte helt enkelt mejla uppgifterna? Så skulle jag vilja ha det: öppna räkning, scanna och mejla, sen i slutet av månaden så har man alla räkningar i sin mejl. Visst man får cut'n'pejsta lite men det är ju mycket bättre än att skriva manuellt.
     
  6. danielc.se

    danielc.se Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2009
    Inlägg:
    870
    Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Stjäla era bilder?

    Hejsan och tack för en bra app!

    För att uttrycka min tacksamhet över DroidGiro tänkte jag i dagarna skriva ett trevligt inlägg om appen i bloggen Hypeline (http://hypeline.se) och tänkte därmed ställa en lite fräck fråga:

    Är det okej om jag använder bilderna på DroidGiros webbsida i inlägget? Det skulle underlätta för min del och självklart kommer de inte att användas på ett negativt sätt.

    /Daniel
     
  7. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Det går alldeles utmärkt!
     
    danielc.se gillar detta.
  8. fredyr

    fredyr Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej,

    Jag har testat att göra lite refactoring av Chrome-pluginet vad gäller hanteringen av den bankspecifika formulärkoden. Jag hade en ide om att göra (bankspecifik)konfiguration separerad från koden och på så sätt kan man lägga den online.

    Med ett sånt upplägg kan man både lägga till nya och uppdatera befintlig konfiguration för en bank utan att pluginet behöver uppdateras.

    Jag har lite dålig koll på hur man gör enklast för att bidra med kod till såna här projekt (ni får gärna tipsa mig :)) men jag la upp koden på en sån här pastebin. Det är egentligen väldigt lite kod. Den stora skillnaden är att onInvoiceMessage använder sig av fillForm istället för att ha specifika funktioner per bank.

    Server side: dpaste: #564832: Django BankConfig API, by fredyr
    Client side: dpaste: #564835: Chrome plugin - background.js, by fredyr

    [​IMG]
     
  9. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Hej,

    jag gillar idéen. Men jag är samtidigt lite skeptisk då det ger användaren betydligt mindre kontroll på vad det faktiskt är för script som körs. Idag kan användaren själv modifiera och eller se de script som körs för respektive bank.
     
  10. mgman

    mgman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z
    Telefon 2:
    One+3
    Platta:
    Asus
    Platta 2:
    Lenovo
    Ett tips: För er som är SEB kunder sägs deras app klara av OCR scanning om du har 2.2 eller högre. Har SEB själv men kan inte testa då jag inte har mer än 2.1 fn.
     
  11. LasseTM

    LasseTM Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2010
    Inlägg:
    160
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Denna funktion fungerar sjukt mycket bättre än DanskeBanks mobilapp, bara att starta kameran och dra den över alla nuffror så fattar appen själv vad som är vad.

    Lite ironiskt är att jag bytte till danskebank för just denna funktion men har aldrig fått den att funka :P
     
  12. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    Jag har fått problem med droidgiro på min Galaxy Nexus.

    Appen kraschar när den scannat ett värde. Det verkar som om den kraschar när den försöker fokusera om inför nästa värde.
     
  13. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Intressant. Jag ska testa i min Galaxy Nexus när jag får tid över.
     
  14. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    Eftersom jag hade några räkningar att betala så testade jag lite till med appen.

    Det går att hindra den från att krascha :)
    Om man trycker på Paus eller Skicka direkt efter den hittat ett värde så kraschar den inte. När man sen trycker på Skanna så funkar det att skanna ett till värde.

    Felet uppstår alltså bara när den automatiskt börjar leta efter ett nytt värde.
     
  15. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Och jag har glömt bort att testa :o
    Ska försöka komma ihåg det i mellandagarna ;)
     
  16. hagdahl

    hagdahl Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2010
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej, först och främst mycket bra appidé.

    Jag har testat med HTC Desire och det går bra att scanna, men när man skickar så kommer det till synes inte in något i Chrome.

    PIN-kodskopplingen funkar, men ska det verkligen vara så att man måste ange ny pinkod varje gång man använder appen?

    Bank: SEB Företag
     
  17. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Efter mycket om och men så har jag till slut testat på 4.0. Ny version finns på Market som förhoppningsvis löser (läs: hoppar bock över) problemet.


    Ja, så är det. Kanalen som upprättas mellan telefon och webbläsare är inte beständig så man måste göra en ny koppling vid varje tillfälle.
     
  18. Snah

    Snah Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    620
    Mottagna gillanden:
    143

    MINA ENHETER

    Hej!

    Utan att ha någon koll på hur pass svårt det är undrar jag om det inte skulle gå att förändra kopplingen så att man inte behöver ha sladden till mobilen, utan enbart kör via Wifi/3g? Tror att det är en stor anledning till att folk inte använder appen mer. Hur är det med bankernas appar som scannar OCR? Kräver de också sladd?
     
  19. danielc.se

    danielc.se Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2009
    Inlägg:
    870
    Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    DroidGiro kräver väl inte sladd? Jag är säker på att Wifi fungerar klockrent.
     
  20. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    Jag har aldrig använt någon sladd, 3G/WiFi är vad jag alltid använt.

    Det funkar med Galaxy Nexus nu också :)