Roota Gio?

Diskussion i 'Galaxy Gio' startad av Iternity Sound, 20 jun 2011.

  1. Iternity Sound

    Iternity Sound Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2011
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Hej,

    Jag köpte en Gio för drygt två veckor sedan, p g a min otålighet köpte jag den i från TRE och fick den upplåst, istället för att vänta på att den kom in lager i andra butiker. Det lite roliga här är att jag ringde TRE kundtjänst och frågade om det var OK att låsa upp den direkt när man köper och om den var brandad på något vis (jag frågade om den kommer att vara precis som om jag skulle köpa den olåst hos någon annan butik). Till svars fick jag att det var inga problem att låsa upp och att det inte skulle vara någon brandning eller dylikt.

    När jag sedan gick till butik och skulle köpa så sa dom 12 månader innan jag kunde få låsa upp, dock stod jag på mig och sa att ktj hade sagt att jag kunde låsa direkt. Dom gick med på det och jag blev nöjd och betalade 1195+350 för telefon och upplåsning.

    Väl hemma när jag börjar pilla på telefonen märker jag att det först och främst kommer upp någon ful TRE splashscreen när man startar den och att den har massa bloat som inte går att ta bort. Har även upptäckt fler skillnader i mjukvaran/OS-versionen, känner mig rätt lurad nu.

    Jag gissar på att TRE inte kan hjälpa mig att ta bort deras brandning av telefonen och att om jag vill göra det så får jag roota. Jag har googlat lite och upptäckt att det har kommit en metod för Gio som verkar rätt enkel. Men frågan är om jag vågar ge mig in på det. Jag ställer mig lite frågor angående rootning:
    • Är det värt det, och vad ger det mig och varför ska jag (förutom att kunna ta bort TREskiten)?
    • Hur stor är risken att jag brickar telefonen?
    • Vad påverkar det garantin, hur ställer sig Samsung till rootade telefoner?
    • Måste jag ha någon custom rom, finns det och finns det några risker med installera det?

    Här är rooten jag har hittat. [Rooting] Galaxy Gio GT-S5660 - xda-developers Vad tror ni, som är lite mer erfarna, om den här?

    Jag antar att jag säkerligen kan hitta en del svar här på forumet, låt mig gärna veta i så fall. Jag har inte hittat så mycket info om just den här telefonen dock.

    ***********************************************************
    Edit: Har kikat vidare i skillnaden i mjukvara och det verkar som det blev ett större problem än jag trott så det förtjänar nog en egen tråd ändå.
    ***************************************************
    Edit2: Jag har fått häva mitt köp hos tre och väntar på att få full återbetalning. Har även skaffat en Gio ifrån Onoff nu men flash/root är fortfarande intressant.
     
    Last edited: 8 jul 2011
  2. csidroid

    csidroid Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2011
    Inlägg:
    359
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    har använt precis samma metod och risken att du brickar den är liten.

    det är värt att roota den. efter rootning använder jag två appar: cpu boost gör mobilen snabbare. och move 2 sd enabler gör så att du kan flytta alla appar till minneskortet
     
  3. Akillles

    Akillles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    1 738
    Mottagna gillanden:
    413

    MINA ENHETER

    För att få bort all TRE-branding så behöver man inte roota. Däremot måste man flasha (~byta operativsystem) med odin. Då får man en helt svenskt orörd rom som man kan uppdatera via Kies vid behov.

    Risker finns alltid vid flashning och rootning men dom är väldigt minimala.
    Angående garantin vill jag inte svara på då det finns delade meningar om den.

    Hör av dig om jag ska skriva en lite guide :)
     
  4. jimpa77

    jimpa77 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2011
    Inlägg:
    659
    Mottagna gillanden:
    291

    MINA ENHETER

    När vi ändå pratar Gio här,vilken firmware på samfirmware är en "ren" svensk för
    att kunna uppdatera med kies? Minns jag inte fel så provade jag med S5660XXKBA som innhåller svensk knappsats m,m.

    Men efter att ha provat med uppdatering med kies så fick jag en uppdatering igenom kies som inte innehöll svenskt tangentbord.Startade även om med ryska språket förinställt.
     
  5. Victor

    Victor Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Min Magic gav upp och självdog under midsommarfirandet så behöver skaffa mig något överkomligt och fick bli en Gio då de hade bra rea i Tre Butiken. Var inte allt för förtjust i brandningen och var över två år sedan jag började med customroms till magicen så tänkte att de borde gå ganska lätt att blåsa ur den. Så var även fallet. Som Akilles nämner ovan så går det utmärkt med ODIN. Följde denna guide som gick felfritt på första försöket:

    How to Update/Upgrade Samsung Galaxy Gio S5660 to Android 2.3.3 Gingerbread XXKPA via ODIN ~ Android Solution

    Genast mer nöjd med en mer oskuldsfull och uppdaterad telefon.
     
  6. Akillles

    Akillles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    1 738
    Mottagna gillanden:
    413

    MINA ENHETER

    Här är den senaste officiella svenska firmwaren till GT-S5660. (tack till JohNan)

    S5660XXKC7/S5660XXKB9/S5660OXXKC3
    Android 2.2.1
    Multiupload.com - upload your files to multiple file hosting sites!

    Flashas på egen risk!


    Om du kommer ifrån exempel en tre-brandad så kan man slå koden *#272*DITT_IMEI-NUMMER# i dialern och sedan byta till NEE för att kunna få obrandade uppdateringar via kies i fortsättningen. DETTA KOMMER ATT GÖRA EN FACTORYRESET PÅ TELEFONEN.
     
    Last edited: 7 jul 2011
    jimpa77 gillar detta.
  7. Dem00niX

    Dem00niX Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2010
    Inlägg:
    481
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Fick just ner KPA 2.3.3 via kies nu. Tre köpt lur.
     
  8. Iternity Sound

    Iternity Sound Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2011
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Här hade det hänt grejer! Jag har fått häva köpet hos Tre och har införskaffat Gion på Onoff istället så nu har jag väl stock rom. Dock är jag fortfarande intresserad av root/flash. Jag har inte riktigt greppat sammanbandet/skillnaden mellan dom båda. Om jag skulle vilja lägga in en custom rom, behöver jag alltså inte roota då? Eller varierar det beroende på vad det är för rom? (Någon som har hittat någon custom rom till gio F Ö?)
     
  9. h0nden

    h0nden Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2010
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Jag skulle vilja ha lite klarspråk angående detta. Att uppdatera sin telefon till 2.3.3 är alltså att flasha, inte roota?

    Och att flasha har ingen påverkan på garantin. Om man däremot skulle bricka telefonen under flashning, så tar det bort garantin?

    Och att bricka under flashning är en chans på 100? Eller 1000? :D

    Vore roligt att lyckas med detta utan att det går åt skogen. Det har jag inte råd med :P

    Jag tar gärna emot en pålitlig guide som någon av er har använt sig av.

    Jättetacksam för svar.
     
  10. Dem00niX

    Dem00niX Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2010
    Inlägg:
    481
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Om du tycker att det verkar så svårt och inte har råd att riskera att telefonen pajar och inte går att laga så skulle jag rekommendera att uppdatera via samsungs egna program Kies. Visst det programmet är djävulens avkomma men det fungerar för många i alla fall. Och skulle det skita sig så lär du inte ha några problem med garantierna i alla fall.
     
  11. h0nden

    h0nden Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2010
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Njaa, jag tycker inte det verkar vara så svårt. Men det är ju en risk för mig som har rätt krasst med pengar.

    Det hade helt klart varit bäst om Samsung tog tummen ur och lät mig fixa det genom Kies, ja. Eller hur ska det gå till på annat sätt via Kies? Allt jag vet är att när Samsung släpper en uppdatering för Gio, då säger programmet till.

    Jag frågade Samsung Sverige på fb när en uppdatering kan tänkas komma varpå jag fick det numera klyschiga svaret "Vi återkommer". Jag kanske får vänta på deras "återkomst".
     
  12. poa

    poa Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2009
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    jag skulle gärna vilja ha en guide hur man flashar om den, jag vill ha gingerbread med svenska på. tack på förhand
     
  13. Akillles

    Akillles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    1 738
    Mottagna gillanden:
    413

    MINA ENHETER

    Om du vill ha gingerbread så kolla på samfirmware.com

    Där finns Guider och firmwares. Tror dock det inte finns några nordiska.
     
  14. Akillles

    Akillles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    1 738
    Mottagna gillanden:
    413

    MINA ENHETER

    Såg nu att gingerbread finns nu till gio via kies :)

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
    h0nden gillar detta.
  15. poa

    poa Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2009
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    ok hur gör man för att uppdatera vis kies? måste man roota telefonen först?
     
  16. Dem00niX

    Dem00niX Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2010
    Inlägg:
    481
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    nej kies är ju Samsungs egna program... bara installera och uppdatera

    Sent from my GT-I9000
     
  17. h0nden

    h0nden Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2010
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Wow! Tack för det Samsung! :D Och Akilles som sa det!
    Hoppas att det ska gå smärtfritt.
     
  18. Dem00niX

    Dem00niX Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2010
    Inlägg:
    481
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    7 juli fick jag det via kies. Skrev det längre upp i tråden.

    Sent from my GT-I9000
     
  19. h0nden

    h0nden Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2010
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    I så fall var helt enkelt Tre först med att kunna leverera 2.3.3 på Gio till sina kunder, antar jag. Jag kollade den tionde, och då fanns ingen uppdatering. Igår gjorde det.

    Har du märkt av några prestandamässiga skillnader? Jag får en (kanske inbillad) känsla av att spel flyter lite bättre. Men de gjorde dom ju även innan uppdatering. Mer eller mindre.

    Sedan såg jag en nedladdat-app i App drawer.

    Något mer som syns och märks?

    Något som, magiskt nog, verkar ha haft en inverkan på telefonen är ett problem som jag och tjejen haft. När vi har ringt eller blivit ringda till har det varit enormt med strul. Man har hamnat i röstbrevlådan, samtal bryts hit och dit och allt går bara segt. När jag testade just så var det problemet fixat och tonen kom fram direkt!

    Nu när man inte kan vända sig till OnOff längre så är det skönt att slippa ringa Samsung och krångla :D
     
    Last edited: 13 jul 2011
  20. Dem00niX

    Dem00niX Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2010
    Inlägg:
    481
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Mycket möjligt att tre fick ut sin uppdatering först. Men det borde ha varit obrandade först. Men men.
    Inte jag som nyttjar den telefonen utan min 12åriga dotter. Hon säger att den blev bättre men inte hur. Vet att hon hade problem med lite random omstarter och så förut. Hon spelar lite cut the rope och angry birds och det funkar sen är det mest en sms maskin. 1500-2000 sms i månaden verkar den funka för i alla fall :)