nybörjarguide till cm7 på ZTE Light (äntligen)

Diskussion i 'ZTE' startad av felixdroid, 7 jul 2011.

  1. Samvera

    Samvera Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2011
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hur gör man steg 1 om man inte ens kan komma åt FTM-läge för att ClockWorkMod startas. Den officiella uppdateringen vill inte starta förrän man är i FTM. Hur gör man? Tackar för vägledning! :)
     
  2. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Om man som du har 2.1 på plattan och Clockwork recovery installerad så installerar man och kör OneClickStockRecoveryV9.apk så skall det fungera sedan.

    Appen ovan återställer original recoveryn vilket gör att man kan nå FTM-läget igen.
    OBS! Gäller bara om man kör 2.1, kör man redan 2.2 så behöver man inte återställa original recoveryn.
     
    Samvera gillar detta.
  3. Samvera

    Samvera Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2011
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Asså seriöst, du är fan helt jävla otrolig. Jag älskar dig!
     
  4. felixdroid

    felixdroid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2010
    Inlägg:
    690
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Jag använde också oneclickstockrecovery på min platta, väldigt smidigt
     
  5. rhodos

    rhodos Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    av någon anledning så hittar jag inte google maps längre?????????? var hämtar man den?
    Har följt guiden och kör med and.2.3.4 CM7.1.0-RC1 vers GRJ22
     
  6. felixdroid

    felixdroid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2010
    Inlägg:
    690
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Fanns den inte på market? På min platta fanns den med, kom du ihåg att flasha gapps? Annars kan du googla på google maps 5.7.apk och installera den :)
     
    rhodos gillar detta.
  7. rhodos

    rhodos Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    hej, jo jag flashade och fick flera olika apps. Men inte maps. Sökte den på market men hittade ingen. fick upp 3000 andra apps. Googlade sen på nätet och hittade den fil du gav. Laddade ner och skulle installera men fick upp "maps installerades inte"?????????
    så ser det ut nu. Behöver mapappen för ett besök i london 4 aug. så fler ideér om detta vore tacksamt.
    bengt Blomstrand
     
  8. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Väldigt skumt problem du råkat ut för...

    Det finns en grej som med stor säkerhet skulle lösa det, och det är om du tar ett par steg tillbaka och tar en titt på den här tråden. Det du ska ladda ner för att få in 2.3.4 finns i post nummer två, instruktionerna i post nummer ett.

    Lite drastiskt kanske att börja om från början, men det brukar oftast spara mer tid att göra det än att spendera dagar på felsökning. Fördelen är också att du får google apps "på köpet" med denna installation.

    Innan du tar detta steg skulle du kunna testa att starta om plattan i Recovery (Håll in Power-knappen, välj reboot och sedan recovery) och sedan göra en wipe. (Valet heter "Wipe data/factory reset")
    När du gjort denna wipe och startat upp igen skulle du kunna göra ett nytt försök att få in Maps, men det finns alltid en risk att du återigen står inför att köra mitt första laternativ.

    Observera att båda av de ovanstående alternativen kommer att tömma plattan, dvs du blir av med vad du hittills gjort med den och får börja om från början med installering av program etc.



    Eller är det någon annan som har en annan lösning så rhodos får med sig kartorna till London?
     
    rhodos gillar detta.
  9. rhodos

    rhodos Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Hej gosa, jag gjorde som du skrev och vips fanns den nu med. Jag tackar för tipset och är nu sysselsatt med återinstallation av min appuppsättning igen. Det är märkligt att denna mapsapp inte finns på market. Nu kan jag slappna av med en Frappe, grekiskt kallt_kaffe.

    Tack för hjälpen.
    Bengt
     
  10. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Här säger vi "con hielo". Man beställer en kaffe och om man vill ha "con hielo" får man ett separat glas med ett par isbitar i som "tillbehör".
     
    rhodos gillar detta.
  11. felixdroid

    felixdroid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2010
    Inlägg:
    690
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

  12. swanden

    swanden Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    710
    Mottagna gillanden:
    64

    MINA ENHETER

    länken till z4root fungerar inte. Är det denna tråd jag letar efter?
     
    felixdroid gillar detta.
  13. felixdroid

    felixdroid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2010
    Inlägg:
    690
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    ojsan, lägger en dropboxlänk istället *redigerar guide*

    tipstack :)
     
  14. rhodos

    rhodos Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Hej mitt i natten. Fick ett akut problem på min zte. enkelt beskrivet: Var inne i cyanogen och kollade lite, hamnade på en sida där det var angivet olika Mhz. när jag scrollade nedåt råkade 804Mhz markeras. tänkte inte på detta just då. Nu fastnar allt hela tiden. padden står och startar om hela tiden. jag hinner komma tillbaka till inställningar men sen är det stopp. finns det något, för mig, begripligt sätt att återställa detta?
     
  15. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    I första hand. Ryck batteriet och låt den kallna ett tag. Har du tur startar den upp så att du hinner ändra tillbaka när den är lite svalare.

    Annars:

    Om du har Clockwork v4.0.8 (vilket du troligen inte har) så kan man boota till recovery med volym-ner och göra en fabriksåterställning.

    Om du har adb och vet hur det funkar så kan du köra en "adb reboot recovery" innan den bootar om. (Om du har en fungerande adb koppling och du absolut vill undvika total återställning så säg till så skall jag luska fram ett bra kommando som kan sänka frekvensen temporärt som du kan köra via adb)

    Som sista utväg: https://swedroid.se/forum/45934-fla...2-2-andra-partitionering-pa-nand-cm7-m-m.html

    I samtliga fall betyder det fabriksåterställning. Ett tips för framtiden är att istället överklocka m.h.a. No-Frills CPU Control (gratis på market) då den känner av om telefon spontanombootat och låter då bli att överklocka.
     
    Last edited: 15 jul 2011
    rhodos gillar detta.
  16. rhodos

    rhodos Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    God morgon,ja jag märkte att jag fick lite mer tid när batteriet var svalt. Skall nu lägga allt i kylen en stund. Dock undrar jag om kortaste vägen till att komma åt ändringsidan? Nu väljer jag "inställningar" > Cyanomed >, och ja, vad väljer jag sedan tro?

    Åter tacksam för all hjälp man får här.
    Bengt
     
  17. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Tjena,

    Det du hittat när du kollade runt i inställningarna är möjligheten att överklocka processorn i plattan. Normalt - om man inte gör någon förändring - så snurrar processorn på i max 600MHz, men med denna inställning kan du få processorn att jobba i en högre klockfrekvens än vad som var avsett från början.

    Hur bra en sådan överklockning fungerar, och hur mycket man kan ställa upp processorn går aldrig att säga från fall till fall då ingen processor är den andra lik. Själv kommer jag upp i 768-787 med god stabilitet, men det finns också användare som en bra bit över 800MHz i daglig användning.

    Så till ditt problem - vad du lyckats göra är att ställa processorn på 804MHz (en 33%-ig höjning) vilket inte är något problem i sig. Det värsta som vänligtvis händer om man råkar sätta ett för högt värde är att plattan fastnar och sedan - antingen av sig själv eller genom att man måste rycka ur batteriet - startar om.

    Det som gör din situation lite jobbig är att du - eftersom du säger att den startar om hela tiden utan att du har en chans att ändra något - också bockat i rutan för "set on boot". Hade du inte gjort det hade din platta efter boot återgått till standardinställningen 600MHz och du kunnat fortsätta utforska inställningarna.

    Hur löser vi nu detta?

    Det absolut enklaste du kan göra är att gå tillbaka dit du var lite längre upp i den här tråden, dvs koppla in telefonen i datorn och flasha om den från början på det sätt jag länkade dig till.
    - Fördelen med detta är att du snabbt får tillbaka en platta som fungerar igen.
    - Nackdelen är att du återigen måste börja ladda ner dina program, göra om de inställningar du hade etc. etc.

    Då du ganska nyligen flashat din platta så har du nog inte hunnit göra så mycket inställningar/installerat så många apps så allt du egentligen förlorar är tid.

    Jag tror att det finns ett par andra lite mindre "drastiska" lösningar också, men där måste jag snoka runt lite/konsultera Kallt_Kaffe innan jag säger något.

    Edit: Var så upptagen med att skriva att jag missade att det kom ett par inlägg under tiden...:P
     
    Last edited: 15 jul 2011
    rhodos gillar detta.
  18. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Inställningar - Cyanogenmod-inställningar - prestanda - CPU-inställningar:
    Klicka ur "Ställ in vid uppstart".

    Ett tips som - hur "galet" det än må låta - kan funka i ditt fall är att använda ett kylblock.
    När jag hade problem med min HTC Desire som hade ett dåligt moderkort (orsakade överhettningar och omstarter) så ville jag flasha om den till Original ROM innan jag lämnade den på service. Då tog jag helt sonika ut ett av kylblocken jag alltid har i frysen, la en tunn handduk ovanpå (för fukten) och sedan telefonen ovanpå det. Detta "trick" gav mig tillräckligt med tid med telefonen för att jag skulle hinna återställa den.
     
    Last edited: 15 jul 2011
    rhodos gillar detta.
  19. rhodos

    rhodos Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Ni är helt fantastiska här. Skall nu pröva "kylblockmetoden". Låter så himla rätt. Återkommer med resultatet här. Tack igen.
    Bengt
     
  20. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Se det postivt. Om du nu har en 8-10 bekanta som vill ha platta från Dustin som du skrev om tidigare är det ju helt perfekt att du går igenom lite "skit" först så du vet hur du ska hjälpa dem sedan... :D