Funderingar om App2SD

Diskussion i 'Galaxy Spica i5700' startad av sigge_3, 21 mar 2011.

  1. Pjodor

    Pjodor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    737
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    Testa att gå in i recovery (stäng av och använd volym ner + svara + on/off) igen och wipa all, alltså factory reset igen.
     
  2. felixdroid

    felixdroid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2010
    Inlägg:
    690
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Du måste göra factory reset efter rom installation :)
     
  3. sigge_3

    sigge_3 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    gjorde det.. inget hände... plockade batteriet och starta upp igen, factory och startade sen... fortfarande inget hände... bytte till 6.3 som jag hade från början, factory igen och samma problem.. ryckte batteriet igen... fortfarande samma problem..

    gjorde sen en factory igen och då funkade det plötsligt...
    skumt var det men nu är jag iaf igång igen..
    när väl det funkade plockade jag ner CM 6.1.1 alpha 8.4 och det var inga problem alls :D

    tror det är jag som strular mer än telefonen faktiskt..

    tack för att ni bryr er iaf!!

    Edit: nu börjar tro att det gått troll i det här...laddade in gingerbread theme och allt var fridens tills batteriet dog... nu laddade jag den och nu kommer jag inte in igen!!! va fasen gör jag fel?
     
    Last edited: 13 jun 2011
  4. sigge_3

    sigge_3 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    då var de problemen med lösta...

    nu kommer nästa...

    har ju delat mitt minne så jag har en ext2 del på minneskortet... hur och var kommer jag åt det som ligger på det minneskortet (lägger ju bla över apparna där vid installation) då telefonen nu säger att minnet börjar bli fullt på telefonen (vilket i sig är skumt men men) och av någon anledning kan jag inte se hur mycket utrymme jag har kvar på minneskortet, eller för den delen på telefonen då jag inte hittar var apparna lägger sig...

    gissar jag gör det via telefonen på något sätt men kommer fasen inte på hur.. provat att leta runt via file manager men kommer ju inte åt det där och har även provat att kolla via recovery men då jag inte vet vad jag letar efter blir det ju tyvärr ganska svårt...

    därför, önskar mer hjälp tack!
     
  5. Pjodor

    Pjodor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    737
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    Har du aktiverat app2sd i samdroid tools? Nu var det länge sedan jag använde detta, men borde det inte stå hur mycket minne man har kvar där? Du kan inte komma åt din ext2 partition med en filhanterare.
     
  6. sigge_3

    sigge_3 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    japp, apps2sd är aktiverat och ja, jag kan se där hur mycket utrymme som är kvar, dock ser jag inte vad som finns där och det är just det som är problemet...

    hade jag kunnat se vad som finns där hade jag lättare kunnat resna och avinstallare saker jag inte behöver...
     
  7. Lullebulle

    Lullebulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    892
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Inställningar -> Program -> Visa program
    Där finns alla dina installerade program.
     
  8. sigge_3

    sigge_3 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    jo, det visste jag men funderade om det fanns något annat ställe där man kunde få det visat men jag letar vidare :D

    tack för svaret :D
     
  9. Lullebulle

    Lullebulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    892
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Fixa en app som kan kolla i "/" (root), Root Explorer fixar detta sen kollar du i /system/sd
     
  10. sigge_3

    sigge_3 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    som tidigare skrivet gjorde jag en ominstallation för ett tag sedan. det jag nu började fundera på är om jag måste installera om allt igen. med allt menar jag tex filerna ad-block, all_to_ext2.... samt libsqlite_update eller ligger det kvar efter senaste installationen?
     
  11. Pjodor

    Pjodor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    737
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    Ext2 nej, det har alltid varit kvar när jag har gjort ominstallationer, libsqlite måste du installera om, om det inte följde med paketet du installerade.
     
  12. sigge_3

    sigge_3 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    tackar för svaret. trodde nog att det var så då det hela tiden sett ut som jag har ext2 kvar.

    nu när jag gjorde den senaste ominstallationen såg jag en annan sak som jag ignorerade då men som jag funderar på nu. när jag hade gjort ominstallationen och sedan kollade på telefonen så hade den installerat om alla program jag hade tidigare igen (utan min vilja då jag ville ha den clean) och gjort så internminnet var nere på 9 mb kvar.... hur fasen kommer jag runt dessa två problem? än en gång är det väl någon inställning som är gjord som jag inte behöver/vill ha (programmen) men det känns ju jävligt konstigt att allt installeras om. det jag gjorde var att jag avinstallerade allt jag kunde och fick då ca 60 mb fritt minne på det interna... vad fasen tar upp resten? och kan jag justera detta på något sätt?
     
  13. Denker

    Denker Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2010
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Har en fråga med om apps2sd, hur mycket ska jag ta på swap på min sd kort partion? vad gör det för skillnad?
     
  14. Lullebulle

    Lullebulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    892
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Du ska inte ha någon swap (växlingsfil) alls. Onödigt och nöter bara ut ditt sd-kort snabbare.
     
  15. Pjodor

    Pjodor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    737
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    I 2.2 så har jag också haft att den börjar ladda ner appar som jag haft innan jag installerade om. Senaste gången så kryssade jag inte i att google skulle backuppa information, kommer inte exakt ihåg vad som stod, och då började den inte ladda ner efter att jag gjort alla start inställningar.
     
  16. sigge_3

    sigge_3 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    efter mycket letande hittade jag också den inställningen och det blev ganska mycket bättre efter det :D

    spånar om olika saker hela tiden och kom på en ny fråga nu. har för mig att jag läst någonstans att man efter ett par månader ska roota om med Odin för att "nollställa" telefonen helt. något man måste/bör göra och i så fall hur ofta? hade för mig att när man installerade om en ny rom via recovery så nollades telefonen helt men det kanske inte stämmer?
     
  17. Pjodor

    Pjodor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    737
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    Jag har aldrig gjort det, men det är väll som du säger att den "nollställs" efter att man har gjort factory reset vid ny installation av ROMar. Jag tror inte att flasha om men odin bara för att nollställa är något man måste göra. Vad man kan göra om man tycker att telefonen börjar bli seg är att rensa dalvik-cache och vanliga cachen i recovery, brukar hjälpa lite. Annars avinstallera lite onödiga applikationer.
     
  18. sigge_3

    sigge_3 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    då tänker vi lika då så jag kör på som vanligt... får ta och rensa lite i app-träsket så blir det nog fint igen... förresten, vad/hur gör ni för att internminnet inte ska fyllas direkt... fylls ju upp ganska snabbt när man väl börja använda mobilen...
     
  19. Lullebulle

    Lullebulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    892
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Appar som inte uppdaterades ofta (OsMonitor, Root Explorer, Vending, Maps m.fl) flyttade jag till /system.
    Du ska endast göra det när telefonen är i recovery-läget annars kan du få bootloop. Det har hänt mig cirka 4 gånger. :( Blev tvungen att göra fabriksåterställning.

    Om du kör CM7 kan du aktivera CM7's apps2sd som gör det möjligt att flytta vilken app som helst till minneskortet i Program -> Alla Program.
    Jag flyttade då över appar jag inte använde widgets från t ex tv.nu, alla spel, m.fl.

    Då hade jag runt 50 appar installerade (10st spel) och hade då ~22MB ledigt på /data.
     
  20. sigge_3

    sigge_3 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    att flytta dem till /system var inte så dumt tänkt faktiskt...

    sen har jag samdroid tools apps2sd och drar över allt jag kan till minneskortet. som det är nu har jag endast go launcher på interna minnet, resten ligger på externa.

    gällande utrymme kvar ligger vi på samma då.. även om jag inte har flyttat över allt som du gjort ligger jag på ~16MB kvar på minnet. undrar om det blir bättre om man flyttar över dalvik-cache till minneskortet också? har för mig att det blir sämre prestanda då men jag kan tänka fel här... om inte annat borde det bli mer ledigt utrymme på interna...