Ingen ljudsynk med Moboplayer

Diskussion i 'ZTE' startad av rhodos, 1 jul 2011.

  1. rhodos

    rhodos Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Hola, av någon anledning så synkar inte ljudet med filmen, en avi, i Moboplayer.
    detta problem visar sig i alla filmer jag vill se.

    Vad gör jag? byter spelare, justerar eller, ja står ut med detta?

    Bengt
     
  2. haraldsson87

    haraldsson87 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hadde samma problem. hittade ingen lösning. uppdaterade med cm7 och öveklockade och nu fungerar det.
     
  3. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Har du vågat dig upp lite högre i frekvens? Skulle tro att du behöver upp en bit över 700MHz för att få det att flyta bra. Ett annat bra tips är att koda om material du vill se på plattan till format som det finns stöd för från början så att det blir lite mer optimerat. (Finns det inte "native support" så kan en del video-spelare emulera, men då blir prestanda lidande)

    Vi får dessutom inte glömma att det - oavsett hur mycket vi överklockar - sitter en processor i som inte är gjord för precis vad som helst. Att bara säga avi kan vara lite knepigt då detta egentligen bara är en "container" (behållare) som kan innehålla många olika typer av "kodningar/filmformat". Men det jag är ganska säker på är att den vanligaste (xvid) kodningen i avi-filer inte har direkt stöd.

    Det är för övrigt därför du kan ha en användare här på forumet som säger att "för mig funkar det utan problem när jag kör blablabla..." samtidigt som du har en annan användare som inte får ett enda filmklipp att funka. Det finns för många olika sätt att koda en filmsnutt på för att det ska ha något värde alls att konstatera att "för mig går det med..." ]såvida man inte sitter med exakt samma fil på två plattor förståss...

    Får jag tid så ska jag se om jag hittar en bra rekommendation (ska finnas här på swedroid) för hur man kodar film till android, annars kan du alltid ge dig på denna som jag vet med säkerhet funkar då jag själv använt den guiden som utgångspunkt" för film, och det redan innan vi hade möjlighet till överklockning.

    Edit: i den här tråden finns lite idéer. Jag rekommenderar Handbrake, då det är en lösning du kan navända till mycket (inte bara till plattan) och den finns i många miljöer.
     
    Last edited: 23 jul 2011
    HOAP och rhodos gillar detta.
  4. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
  5. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Du har helt rätt... det programmet funkar alldeles utmärkt till att koda film till plattan, men jag står fast vid vad jag var inne på i tråden jag länkar till i min förra post (det program du tipsar om är f.ö. nämnt också i den tråden)

    Fördelen med ett program som Handbrake är att du kan använda det till mer än att bara koda film till just mobilen. I stället för att ha 4-5 olika program för 4-5 olika syften kan man ett och samma program till allt, ett program som dessutom funkar oavsett om man har Mac OS/Windows/Linux. Mycket "renare" blir det på hårddisken också...

    Men som sagt - det du länkar till funkar säkert alldeles utmärkt till att just koda om film för våra telefoner/plattor.
     
    rhodos gillar detta.
  6. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Eftersom jag har lite tid över (ni har nog sett den förut) så bestämde jag mig för att göra en liten jämförande "guide" om olika sätt att koda om video till våra plattor.

    Kanske är det så att jag försöker uppfinna hjulet igen med en sån guide då det antagligen går 13 på dussinet av publikationer i ämnet, men då får det i sånt fall bli en uppfinning med min personliga prägel på...

    Håller som bäst på att koda om en film till lite olika filer, när det är klart blir det en ny tråd.
    (Ja, jag lovar - jag ska ta med programmet svenix länkar till också)

    - Så.. stay tuned! (eller inte) :P
     
    Last edited: 25 jul 2011
    rhodos gillar detta.
  7. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Ser fram emot din guide! :)

    Jag vill inte påstå att jag vet vad som är bäst eller att jag har provat alla alternativ. Tvärtom, jag har bara provat HTC Touch HD video converter. Men eftersom den gjorde det jag var ute efter snabbt och lätt så har jag varit lat och kört på med den. Jag hittade via något inlägg i detta forum nånstans.

    Men om du gör en lite mer genomgripande test är det bara bra och om det visar sig att det finns smartare/bättre sätt kommer jag gärna att prova dem! ;)
     
    rhodos och gosa gillar detta.
  8. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Och där sätter du egentligen fingret på varför jag bestämde mig för att ta extra titt...

    Min utgångspunkt är i princip exakt densamma som din. Jag har egentligen inte en susning, utan kör - precis som egentligen alla här - på en lösning jag känner till, och då blir det per automatik den jag rekommenderar. Och i ett sånt läge vet vi ju alla att det som blir "bäst" oftast blir det för att en person skriker "högst" om vad han/hon tror på...

    Därför tänkte jag att jag skulle sluta spela sur gammal gubbe :cool: (gammal kan jag inte fly undan från, men sur vill jag inte vara) som inte vill testa något annat och istället se om det finns andra lösningar....
     
    rhodos gillar detta.
  9. rhodos

    rhodos Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    kör lite långsamt uppåt. just nu 652 i någon dag eller två. Har inte kört någon film just i detta läge. Skall se i morgon, en avi xvid.

    Bengt
     
  10. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Tjena Bengt,

    Först och främst - jag har full förståelse för att du går lite försiktigt fram med överklockningen med tanke på din tidigare "erfarenhet", men jag känner mig nog ändå rätt säker på att du om en vecka eller två - när du väl arbetat dig upp till gränsen för vad din platta klarar - kommer se dig själv i spegeln och undra "Varför i hela fridens namn gjorde jag inte det här tidigare?"

    - Skicka upp processorn i 729 eller 748MHz och börja ditt försiktiga testande därifrån istället. Du kommer fortfarande ha god marginal innan det börjar strula. För mig börjar det böka vid 787MHz med AHB-överklockning, men jag har kört 806MHz utan AHB-överklockning i en vecka nu utan några som helst indikationer på problem. Skulle jag av någon anledning behöva det (krävande spel/app) är jag övertygad om att jag kan kliva upp ännu ett snäpp...

    Med det sagt så skulle jag vilja påstå att du kan överklocka hur långt som helst och ändå ha problem med att köra avi (xvids) utan hack/lagg/osync eller vad man nu vill kalla det, samtidigt som de mer rekommenderade formaten går alldeles utmärkt att köra redan i 600MHz (Testade att köra en av de filmer jag kodat om i Handbrake - en bluray rip som jag skalade ner från 1280* till 800* och den rullade utmärkt) och ska sanningen fram så ger jag faktiskt inte så mycket för Moboplayer och dess "codecs" - fick det aldrig att funka ordentligt.

    Nu finns det säkert en hel hög med användare här som står i kö för att såga min sågning av Moboplayer - jag kan ändå bara utgå från mina upplevelser.

    Jag har blivit lite försenad i mitt arbete med att skriva om film på våra plattor, så det kan dröja nån dag till (fick helt plötsligt lite mer att göra på jobbet, och med en höggravid sambo hemma så blir prioriteringarna lite annorlunda den tid av dygnet man är hemma). Hoppas ändå kunna släppa en första del idag eller senast imorrn...
     
    rhodos gillar detta.
  11. Newages

    Newages Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    @ gosa
    "sur, gammal gubbe"

    sur" det kan bli hela livet,
    gammal gubbe blir man när man fått ålderspension ;)

    Jag fyller 67 i september och känner mig INTE gammal,
    jo, när det gäller ZTE Light och dess uppdateringar, det har jag inte vågat mig på o_O.
     
  12. rhodos

    rhodos Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Hej min vän
    Ja nu går den på 748. Funderade bara på om det drar mer batteri i högre läge? Har numera min ZTE som min "dator" står på hela dagen. Internet, läser mina dagstidningar, kartor, navigering m.m. ringer (skype), dropbox, ja allt. lägger jag in Handbrake på datorn och gör om där?Fan det känns redan lite snabbare!!! Ok, jag testar här ett tag.

    Ser fram emot din pedagogiska handledningar. Vad är rekommenderade format? Vilken filmvisare rekommenderar du?

    Bengt

    Åter. förstod att handbrake skall ligga på datorn. Nu behöver det programmet 1024x620 och givetvis har jag 1024x600 max. Så är det. Kanske någon annan rekommendation?
     
    Last edited: 28 jul 2011
  13. rhodos

    rhodos Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Ja du, jag är en gammal DOS-ingenjör, så jag var lite skeptisk först att ge mig på detta. När sen Gosa la upp sin alldeles utmärkta "handbok" för CM7 så vågade jag mig på ett försök. Kan säga att den är "idiotsäker". Kan säga att jag började p 2.2:an. Jag följde då Kallt_Kaffes rekommendation om att köra steg 4-5 före 3 tror jag det var, och allt föll på plats. Nu följer jag Gosas mycket pedagogiska handledningar och känner mig säker. För att inte tala om den helpdesk som alltid finns här på SWEDROID. Alltid trevliga och duktiga medlemmar som jämt känner hunger att lösa alla bakomliggande problem för oss mindre kunniga.
     
  14. rhodos

    rhodos Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Det är ju bra att du ansvarar för återväxten här på swedroid gosa. Självklart skall du ta hand om detta i första hand (graviditeten alltså)