Nya trojanen spelar in dina samtal

Diskussion i 'Allmänt' startad av Drappe, 3 aug 2011.

  1. Drappe

    Drappe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    567
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    En ny trojan riktad mot Android-mobiler oroar säkerhetsexperterna.
    Nätsvindlarna kan ta sig in i din telefon – och spela in allt du pratar om.
    – Det här är ett bevis på bedragarna alltid hittar på innovativa lösningar, säger säkerhetsexperten David Jacoby.

    Säkerhetsforskare har identifierat en ny skadlig kod för Android-mobiler, skriver IDG.se. Genom att ladda ner en app installeras skadlig kod på din mobil som gör att bedragarna kan använda en mjukvara för att spela in vad du pratar om.

    ”Ingen effektiv metod”
    Samtalen ska sedan lagras på minneskortet och skickas över till en specifik server. Säkerhetsforskarna uppmanar nu de som använder Googles operativsystem Andorid i sina mobiler att kolla vilka rättigheter apparna begär innan man installerar dem.
    David Jacoby, säkerhetsexpert på Kaspersky Lab, tror dock inte att trojanen är ett allvarligt hot mot svenska användare.
    – Det verkar inte vara en speciellt effektiv metod, men ett bevis på bedragarna alltid hittar på innovativa lösningar, säger han.

    Inte första gången Google drabbas
    Vilka appar som sprider den skadliga koden är ännu inte klart. Det är dock inte första gången Android Market drabbas av en trojaner. I mars tvingades Google ta bort 50 appar som skickade skadlig kod till användarnas mobiler och i juni kom ytterligare en virusvåg.

    Så gör du om du är drabbad:
    Första steget: Ta bort applikationen
    Andra steget: Ta kontakt med ett säkerhetsföretag som kan hjälpa dig ta bort den skadliga koden.
    Tredje steget: Ta kontakt med företaget bakom appen. De som hackat appen är med stor sannolikhet inte företaget som stod bakom appen från början.
    Källa: David Jacoby

    Nya trojanen spelar in dina samtal | Prisjakt Pryl


    Nu är detta uppe på tapeten igen :P
     
  2. Bmsone

    Bmsone Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    1 066
    Mottagna gillanden:
    112
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB
    Det är väl Apple som försöker visa att iPhone är säkrare :-)
     
  3. lupus

    lupus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    216
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    FUD och sensationalism.

    Men om det får folk att börja granska vilka rättigheter applikationer kräver och därmed tvinga utvecklar att sluta inkludera onödigt skräp så är det kanske hälsosamt med artiklar av det slaget.
     
  4. Larss00n80

    Larss00n80 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    26 jan 2011
    Inlägg:
    1 624
    Mottagna gillanden:
    186

    MINA ENHETER

    Väldigt dumt att ladda ner appar likande "Hot Asian Girls XXX!!" Det är dessa appar som sprider virusen.....
     
  5. Swesnow

    Swesnow Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    446
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

  6. djstoffe

    djstoffe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Får mig att börja undra... Från 2.0 eller kanske 2.1 kan man ju inte spela in samtal, bara den egna rösten, även med root. Undrar hur dem löst detta, eller så gäller det bara för gamla lurar.
    Såvida inte någon tillverkare lagt dit funktionen själv.
     
  7. Sleepwalk

    Sleepwalk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    949
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    ännu en säkerhets expert som jobbar på antivrus företag. i det här fallet Kaspersky Lab , varför kan ingen "expert" som inte jobbar åt något Anti-malware eller Anit-virus företag gå ut med varningarna.

    Men jag tror självfallet det finns "luriga appar" på market. Men som Larss00n80 skrev. laddar man ner "Free XXX vidoes" eller nå liknande så får man väl skylla sig själv. Det är väl lika på datorn oxå. Och Dagens smartphones är ju mer en dator än telefon. så man bör vara försiktig ja.
     
  8. lupus

    lupus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    216
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    @djstoffe
    Hm..jag använder AutoCallRecorder på min X10 Mini som kör 2.1 och den spelar in både min och andra persons röst utan problem.
     
  9. djstoffe

    djstoffe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Ok. De program jag provat har endast kört nån fulvariant som sätter på högtalartelefonen och spelar in via micen. Ska ta och prova detta program på min lur.
     
  10. lupus

    lupus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    216
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    För att återgå till ämnet, applikationen i fråga är inte mycket till "trojan" eftersom den, som bl.a. engadget rapporterar, kräver rättigheter för samtal, spela in ljud och internet när den installeras.

    Om grekerna från myten som ordet "trojan "i datasammanhang kommer från hade varit lika diskreta när dom invaderade Troja hade dom skrivit "Innehåller soldater" utanpå den trojanska hästen. ;)