Blåst av Coop forum (Självscanningskassa) har du råkat ut för samma?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Zooklubba, 6 aug 2011.

  1. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Hej!

    Var och handlade lite på Coop forum här i Göteborg igår. Då jag hade få varor så tog jag den där självscanningskassan för att spara tid. Mina 4 varor blev dock lite väl dyra tyckte jag.

    Summan som kassan sade att jag skulle betala var 172 kr för lite ägg, skinka och två godisbitar. Jag stod ett tag och räknade och märkte att det inte finns en chans att det är så dyrt så jag går fram och tillbaka i menysystemet men den säger ändå att det är 172 kr.
    Påpekade detta för ett biträde som då gick in i något adminläge och bläddrade och hon såg inte heller några extra varor märkligt nog. Så hon makulerade mitt köp så gjorde jag ett nytt och då blev det 55 kr!

    Onekligen ett brutalt fel från Coop som inte borde tillåta sina affärer att använda ett system med ett så allvarligt fel.

    Tänkte kolla om någon annan råkat ut för samma här.

    Var glad att jag inte köpte så många varor för hade jag köpt många hade jag aldrig märkt att det inte var korrekt summa, man brukar ju trots allt anta att deras maskiner räknas rätt.

    Biträdet skrev enbart en liten lapp hon lade i en lucka till maskinen. I samma lucka fanns det tydligen en lapp om att den aldrig skrev ut kvitto en tidigare gång. Lite märkligt visst men hur det skulle kunna kräva mig på extra pengar gör allt mycket mer märkligt, hon visste givetvis inte anledningen.

    På det makulerade kvittot stod andra varor inrapporterade, varor som jag absolut inte har köpt. Att de aldrig visades i adminsystemet eller ens i listan över varor för mig tyder på ett riktigt dåligt system.

    Så, är det någon annan som har fått betala extra pengar eller som råkat ut för samma fel som mig? Oavsett om det är Coop, ICA eller någon annan affär.

    Edit: Jag är väl medveten om att jag faktiskt inte blev blåst med ekonomisk förlust då jag märkte och påpekade felet men det var nära att jag svalde det med hull och hår.

    Troligtvis är det enbart ett tekniskt fel. Men ett kassasystem för självscanning bör inte kunna ha sådana tekniska fel. Att använda ett sådant system är bara ignorant från Coops sida. Kan systemet ta betalt för fler varor än man har scannat ska det inte användas. Att Coop ändå använder ett sådant system är själva anledningen till varför de lurar sina kunder.
     
    Last edited: 6 aug 2011
    felixdroid gillar detta.
  2. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Kan tillägga att jag tipsat Aftonbladet och GP om denna nyhet.
    Har givetvis också skickat ett mail officiellt till Coop. Det svaret längtar jag efter!
     
    Last edited: 6 aug 2011
  3. Droid113

    Droid113 Guest

    Varför har du ett D på din profilbild när du heter zooklubba?
     
  4. MaXmeOliver

    MaXmeOliver Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    1 437
    Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch 5 LTE (44 mm)
    +1!
     
  5. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Finns en dubbelförklaring för det som jag inte vill ta upp här då det är OT.
     
  6. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Kan ha varit som så att de glömde skriva ut kvitto för den personen som handlade innan dig, för 172 - 55kr.

    När jag var i Vadstena och skulle fika med min bror och hans familj, skulle jag köpa fika till ett värde på 215kr, när min brors sambo senare skulle köpa ungefär samma sak, fast någon sak mindre, så hamnade hon på 420kr. Det kunde såklart inte stämma, utan de hade bara missat att "registerera" mitt köp eller något, så det plussade på hennes. Detta löstes direkt vid kassan, men jag kan tänka mig att något liknande hände dig.
     
  7. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Varför har du en grön android med ett kalle anka-huvud när du heter Lupizza?

    OnT: Jag har aldrig upplevt detta tursamt nog, för jag har aldrig använt Coop's självskanning. Endast Maxi's.
     
  8. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Var det bemannad kassa som hade inslagna varor? Syntes något från början?

    Hela självscanningsproceduren går ju ut på att man bara behöver trycka på start för att påbörja sitt köp. Att det inte fungerar då tyder riktigt allvarliga fel.
     
  9. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Det var en turistfika med bemannad kassa :)

    Sent from my Nexus S using Tapatalk
     
  10. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    En sådan vanlig kassa som de flesta fik kan jag förstå. Eftersom den går ut på att kassörskan ska trycka ut varje gång. Men ett automatiserat system som används i hela Sverige som tydligen kan fela riktigt ordenligt ser jag som något helt annat.

    Den summerade alla varor korrekt, jag hade totalt 5 varor (4 + 1 påse). Men tydigen summerar den inte summan som den får ihop i den listan utan någon annanstans.
     
  11. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Undrar om de använder samma system som ICA, scannrarna ser i alla fall olika ut.

    Sent from my HTC Desire HD
     
  12. Yoshien

    Yoshien Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    831
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Kan ju bara vara en slump/ tillfällighet.. "One of a kind" problem.
    Detta är ju en dator som inte ska göra fel, men allt är inte 100%
    här i världen.. Bara kolla på oss människor.
    Datorn kan jag haft nått skit i cashen eller nått som inte ska hända
    men ändå kan hända. Därför finns det skärm och kvitto för kunder
    ska kolla att allt stämmer... Även en kassör kan ex slå in fel grönsak
    eller frukt. Eller har nått annat på vågen sammtidigt som hon väger
    en sak.. Så man ska inte bli som ett "BI" för detta lilla fel.

    // Freddan
     
  13. papinho

    papinho Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    11 apr 2011
    Inlägg:
    1 276
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    om det är fel, kolla på kvittot, gå tillbaka och få pengarna tillbaka. enklare kan det inte bli. känns som du förstorar det hela då det är en liten bagatell.
     
    kent_ gillar detta.
  14. Toneloc

    Toneloc Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    2 055
    Mottagna gillanden:
    305
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Ja, i grunden är det samma system om jag inte minns helt fel, från Visma Retail men de anpassas till varje kund.
     
    Last edited: 6 aug 2011
  15. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Jag håller med dig. Så har i alla fall jag och min far gjort om det visat sig att något är fel och personalen ursäktar så mycket för felet. På Maxi här i Oskarshamn får man till och med ett presentkort på 25 kr om man upptäcker något fel. Det är sällan, men det händer.

    Är hur smidigt som helst, och sen gällde det som Zooklubba skrev bara en dryg hundralapp.

    Detta är fel som förekommer då och då och det finns ingen som helst anledning att "basha" en affär och gnälla om att man blev blåst.
     
    Last edited: 6 aug 2011
  16. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Skärmen visade inget fel på varorna eller listan. Systemet räknar tydligen på något helt annat och tar då inte helle hänsyn till varorna man scanna in eller vikten på varorna. Nonchalansen från Coop gör det hela värre. Ett system där man själv ska scanna på det här sättet ska inte ha fel, inte på det här viset. Då ska systemet inte användas. Så enkelt är det. Att en kassörska kan göra fel hör inte hemma i tråden då det inte är det som frågas.
    Att komma tillbaka med kvittot efteråt är ju inte direkt något man kan göra. Alltså att gå därifån för att sedan komma tillbaka och hävda att man inte fått varor eller fått betala för mer, lite svårt att visa att man inte plockat ur varorna hemma.
    Nej, bevisligen fungerar inte systemet och bör helt enkelt inte användas.

    Jag har då aldrig stått och räknat ihop allt när jag scannar själv, enkel addition tror man ju att ett sådant avancerat system ska klara av med alla vågar de använder sig av med. Men ack så är ej fallet, jag undrar genuint om jag har blivit lurad tidigare och givetvis också om hur ofta det sker. Längtar med extrm nyfikenhet på Coops svar.
    Inget ont om den specifika affären, snarare tillverkarna av systemet och de som har bestämt att använda systemet.

    Sent from my GT-P7510 using Tapatalk
     
    Last edited: 6 aug 2011
  17. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Att det handlad om som du säger bara 100 kr säger trots allt inget om att det kan handla om större summor heller. Inte helle att det kan ske många gånger. Det handlar om att systemet inte går att lita på och inte bör givetvis då inte användas. Det kunde lika gärna felat på 1000 kr eller att det händer för var tioende kund som eventuellt ovetande går därifrån.

    Sent from my GT-P7510 using Tapatalk
     
    Last edited: 6 aug 2011
  18. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Jag vill inte behöva säga detta, men du beter dig som en 5-åring, Zooklubba. Är det något fel, så reder man ut det på plats som en man, lugnt och sansat. Även jag har mina barnsliga stunder, och jag har precis fyllt myndig, men detta har hänt mig/min familj och vi har pratat med affären i fråga och det löstes snabbt och enkelt, utan bekymmer.

    Du blåser upp detta onödigt stort för en summa på 120kr som lika gärna skulle kunna lösas på plats. "Blåst av Coop Forum" Snälla..
     
    W151 och kent_ gillar detta.
  19. papinho

    papinho Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    11 apr 2011
    Inlägg:
    1 276
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    och? kolla på kvittot, gå till kundtjänst och få dina pengar tillbaka, svårare än så är det inte.

    håller med till fullo. väx upp och lär dig ta ansvar.
     
  20. Saibot

    Saibot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    70

    MINA ENHETER

    Konstigt, det har aldrig hänt mig. Finner självskanningskassorna väldigt smidiga när jag handlar, dock inte vid den slumpmässiga avstämningen såklart. :) Men du ser väl allt som du skannat in? Såg du verkligen inget konstigt när du hade skannat in allt och var redo att betala? Det var ju trots allt bara 4 varor.