Funderingar om App2SD

Diskussion i 'Galaxy Spica i5700' startad av sigge_3, 21 mar 2011.

  1. Lullebulle

    Lullebulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    892
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Lägger du över dalvik-cachen på minneskortet bör du ha ett minneskort med class 2 eller högre om du inte vill få sämre prestanda.
     
  2. sigge_3

    sigge_3 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    får väl ta och prova mig fram :D inte värre än att jag få flytta tillbaka det om det ksulle strula för mig...
     
  3. Denker

    Denker Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2010
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    EDIT: hitta felet
     
    Last edited: 22 jul 2011
  4. sigge_3

    sigge_3 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    nya funderingar... min kära fru har införskaffat ett nytt minneskort till mig och ska överta mitt nuvarande minneskort då jag som hon så fint säger "har mer skit på telefonen" och detta tackar givetvis jag för, inte hennes uttryck utan mer minneskortet :P

    Min fråga är nu.. mitt minneskort är ju partionerat vilket hon inte behöver, hur återställer jag detta minneskort till sitt ursprung? finns det någon bra zip-fil som återställer det som jag kan köra via telefonen eller något annat?

    fråga 2: behöver ju partionera det nya minneskortet sen, hur mycket behöver jag lägga över, 512 MB, 1 GB? vad har ni själva på partionen?
     
  5. Lullebulle

    Lullebulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    892
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    1. Använd en partitionshanterare, t ex gparted, gparted har en livecd du kan bränna ut och sen boota ifrån där du sen kan partitionera upp ditt minneskort. Googla om du vill hitta den.
    2. Beror på hur mycket program du tänkt installera, när jag körde A2SD så räckte 512MB fint.
     
  6. sigge_3

    sigge_3 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tänkte göra detta ikväll men blev nu väldigt konfunderad. detta pga följande:

    jag sitter på ett SD-kort på 2 GB som jag haft i telefonen. jag har, vad jag tror, gjort en partition på detta kort men börjar bli lite osäker på detta nu. min fråga gällande detta kanske verkar lite mystisk men det jag undrar nu är följande:

    på ett nytt minneskort som sägs vara på 2GB, hur mycket är det effektiva utrymmet man kan använda? Enligt utforskaren så har jag 1,87 GB ledigt vilket i sig är toppen, dock inte om jag (som jag som sagt) har en partition på minst 512 MB. Personligen får jag inte ihop den matten men det kanske bara är jag? eller? kan jag på något vis se om det ligger en partition på mitt minneskort och i så fall, hur mycket den partitionen är på?
     
  7. Lullebulle

    Lullebulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    892
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Gparted kan visa det.
    Du har alltid minst en partition på dina lagringsenheter.
     
  8. sigge_3

    sigge_3 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    kan en partition "försvinna" när man byter rom? verkar nästan ha gjort det då jag tidigare inte hade så mycket utrymme på minneskortet.

    blev lite nyfiken på detta med hur mycket lagringsutrymme man hade på olika minnen så jag testade ett USB-minne som ska ha 8GB där jag hade 7,46GB att jobba med när det var tomt samt en extern hårddisk på 500 GB som hade 465 GB tomt utrymme från början. sett till denna info verkar det som om mitt sd-minne är "partitionsfritt" numera...

    pga ovan nämnda saker kom jag på en ny fråga...

    Då jag nu använder en ny mod, behöver jag partitionera ut minneskortet för att köra app2sd? kör just nu Mod + v14.2 (CM6.1.1 A8.4 + eget kök) och landar ju på version Andriod version 2.1.1.. har för mig att man då inte behöver partitionera ut men jag kan ha fel?
     
  9. Lullebulle

    Lullebulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    892
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    1. Nej.
    2. Det är för att tillverkarna tycker att 1000 Bytes är 1 kB medan operativsystemet tycker att 1024 Bytes är 1 kB. https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/Hard_disk_drive#Units_of_measuring_capacity
    3. Nej.
    4. Ja, du behöver en partition med ext2, ext3 eller ext4 filsystem. Du kan partitionera upp minneskortet i gparted och i recovery konsollen.
     
  10. Zell

    Zell Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har uppplevt samma problem efter app2sd att interna minnet ändå fylls. Har grävt lite och hittat en bra app, DiskUsage, som visar allt på telefonen. Det är ofta diverse cache som äter upp interna minnet. T.ex. browser-cachen hittar du med nämnda app under /data/data och till höger om appen vad som tar upp cache eller inte. Med ES file explorer kan du sedan rota runt på de ställena och rensa. (Man måste ge filhanteraren root access först i inställningarna).
    Blir du manisk av att rensa cache kan jag rekommendera Cache Cleaner NG :)
     
  11. Zell

    Zell Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    En annan sak som kan göra att du inte kan skicka/ta emot sms/mms är om du har under 15MB (eller om det var 18MB) i intern lagring.