Hackerattacken stoppad – av 10-åring

Diskussion i 'Allmänt' startad av Drappe, 8 aug 2011.

  1. Drappe

    Drappe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    567
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    [​IMG]
    10-åriga "CyFi" ledsnade på väntetiden i ett av sina jordbruksspel och bestämde sig för att flytta fram tiden.
    Då upptäckte hon ett dolt fel i både Apple, och Android-telefoner som kan utnyttjas av hackare för att ta över din telefon.
    – Hennes upptäckt har bekräftats av oberoende utredare, skriver teknikbloggen CNET.

    Den anonyma tioåriga flickan från Kalifornien, som går under pseudonymen "CyFi", hade tröttnat på de långa väntetiderna som krävs för att få grödor att växa i jordbruksspel såsom Farmville. Men till skillnad från de flesta andra tioåringar nöjde hon sig inte med att konstatera faktum.
    – Det var så jobbigt att komma någonstans i spelet eftersom det tog så lång tid att få saker att växa. Så jag tänkte att "varför inte bara ändra på tiden?", säger hon i en intervju med teknikbloggen CNET.

    Fick prata på hackermässa
    Och det var just när hon ändrade tiden som hon upptäckte det dolda säkerhetsfelet. Att manuellt flytta fram klockan på en Iphone eller Android-mobil öppnar nämligen upp telefonen för hackerattacker, ett faktum som senare bekräftats av flera oberoende säkerhetsexperter och som kan ha sparat tillverkarna mångmiljonbelopp.
    Enligt CNET är mobilen eller surfplattan som mest känslig när den inte är uppkopplad till nätet. "CyFi" har dock inte avslöjat exakt vilka mobilspel som kan bli en säkerhetsrisk, för att ge tillverkarna en chans att åtgärda problemen på egen hand. Enligt CNET har flera av säkerhetsluckorna redan täppts till.
    "CyFi" fick för övrigt presentera sin upptäckt på hackermässan "DefCon 19" i Las Vegas inför flera hundra initierade åskådare.
    – Nervöst, säger den 10-åringa hackern till CNET, och avslöjar samtidigt att hon gillar kaffe, men inte får dricka det för mamma.

    Källa: Hackerattacken stoppad


    Tror ni detta är något stort problem och något som apple samt google kommer åtgärda?
     
  2. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Var var "hackerattacken" stoppad?
    Lät mer som att Anonymous börjat hacka CIA , men så hade det hela stoppats av att en 10-åring som drog ur sladden bara...

    Nu är det bara en 10åring som upptäckt en bugg i ett spel genom att flytta fram systemklockan... ? :S :P
     
  3. Sleepwalk

    Sleepwalk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    949
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Med detta har vi lärt oss. Vill man få grödor att växa kan man även stoppa en hackerattack.

    Skulle man rapportera buggar hela tiden , så skulle man ju inte få göra annat om dagarna.
     
  4. Sasori

    Sasori Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2010
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Varför har en 10-åring en iPhone?
     
    otto gillar detta.
  5. papinho

    papinho Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    11 apr 2011
    Inlägg:
    1 276
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    hon har ingen koll på vad hon gjorde, endast flyttade fram tiden och nu räknas hon som en master-hackare? ....
     
  6. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo

    Det hör ju inte till vanligheterna att någon kommer på att flytta fram klockan i sin Android eller någon vettig anledning till det.

    Att en 10-åring funderar ut att man kanske ska ställa fram klockan i ett spel är ju klart fyndigt...;)

    Att det sedan öppnar en säkerhetslucka som upptäcks är ju klart bra !

    DefCon har väl sedan aldrig haft en 10-åring som besökare....:cool:
     
  7. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Mycket vanligt när man på herotiden satt & väntade Android 2.1, nån kom på att man kunde påskynda OTAuppdateringen genom att flytta fram klockan.

    Fråga mig inte om det fungerade men jag fick min uppdatering när jag gjorde det men det kanske var en tillfällighet ;)
     
  8. tjtj

    tjtj Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2010
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Jag håller med, skandal att hon inte har en SGS2'a.
     
  9. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Hehe.... jag har inte kört en stock-rom så många dagar... Hero +Sensation... så jag har inte sett behovet...

    Men det var ett till bra exempel på kluriga kreativa användare som tänker till ...;)
     
  10. djstoffe

    djstoffe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Så om jag flyttar fram tiden i telefonen kanske ICS dimper ner ;)
     
  11. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Lite tidigt tror jag men va fan, fram me klockan ett halvår :)
     
  12. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Så för att summera. En 10årig tjej hittar ett säkerhetshål när hon försöker fuska i ett spel, och nu är hon en "Hacker" som har stoppat en "hackerattack"?
    (Jag gillar inte när ordet används som det gör.. )
     
  13. Zargoth

    Zargoth Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Tioring hittar srbarheter i jttarnas telefoner - IDG.se

    Enligt IDGs artikel verkar det snarare att enda tillämpningen av "hacket" är i spel men det kanske är möjligt att göra nåt ytterligare utifrån det, där frankommer det också att 10 åringen talade på Defcon Kids som är riktat mot yngre förmågor
     
  14. Tocator

    Tocator Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Illa, det där var det första jag gjorde när jag tankade hem Farmville, sedan blev jag less på spelet. Är däremot inte helt säker vad säkerhetsluckan kan vara? Det är ju bara spelet som läser av klockan?
     
  15. naDah

    naDah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2011
    Inlägg:
    316
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Apple iPad 4
    ROM:
    Stock
    Flytta fram klockan var ju det enklaste sättet att få cash i Paradise Island, verkar som buggen är åtgärdad nu dock.

    Nån med lite kött på benen kanske kan förklara på vilket sätt det skulle göra telefonen sårbar. Sen funderar jag lite, "Enligt CNET är mobilen eller surfplattan som mest känslig när den inte är uppkopplad till nätet.". Borde det inte rimligtvis vara tvärtom? Känns som det är svårt att hacka en telefon som är i flight mode.
     
  16. lupus

    lupus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    216
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Att telefonen skulle bli sårbar är nog något som mindre vetande journalister har drömt upp och sen har artikeln om det kopierats upp över hela internet. Om man läser beskrivning på DefCon Kids istället (Classroom » DefCon Kids) så tyder det bara på att det är metoder för att exploatera spel som utnyttjar tid.
     
  17. SeeK

    SeeK Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2011
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Mix 2S

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Mix 2S
    I lol'd. :D

    Men det här var ju ändå rätt kul. Apple och Google kanske borde undersöka huruvida de kan anställa tioåringar?