Öka internminnet på en Blade med gingerbread, vilket sätt är bäst?

Diskussion i 'Blade' startad av HasseY, 9 aug 2011.

  1. HasseY

    HasseY Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    861
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Jag har som många andra problem med begränsat internminne på Blade. Särkilt efter uppdatering till froyo (comviqs). Jag har ingen erfarenhet när det gäller programmering o sånt, därför tog det lång tid innan jag vågade rota och flasha in en cusom ROM. Det blev Ginger Stir Fry beta 19 och det funkade bra. Nu har jag ca 50 MB fria internminne vilket är mkt bättre än förut. Men jag helst vill ha lite till då det finns en hel del appar som jag vill ha in i Bladen och jag är rädd minnet tar slut ingen.
    Jag har läst en del här och på Modaco och det ser ut som om det finns två spår man kan följa (jag är ju novis, så det kan mycket väl finnas många fler alternativ till som jag inte känner till).
    Den ennan är den som Kallt-Kaffe skrev härhttps://swedroid.se/forum/39016-hur-man-far-maximalt-med-data-utrymme-pa-sin-blade.html.
    Den andra är att skapa en partition på sd-kort och köra "alla" appar över till den partitionen genom A2SD eller liknade appar.

    Min fråga är givetvis följande
    1. Vilket sätt funkar bäst och är mest stabil för en Blade med Gingerbread i?
    2. Vilket är enklaste för en novis som jag att köra?
    3. Om man går efter K-Ks guide, vilken partitions variant ska man då välja?
    4. Om vi kör med en ny partition på SD, var kan man hitta en guide man kan gå efter (ha läst en, men hittade den inte igen efteråt)


    Tack på förhand
    PS, nu har jag hittade den guiden http://android.modaco.com/topic/331205-guide-how-to-get-more-free-space-for-your-apps/, den är dock lite rörigt när det gäller Gingerbread eftersom den var skriven för Froyo. Tydligen var det många som haft problem med den.

    Uppdatering: så gjorde jag efter ha läst ni som svarat. Jag skriver det som en mini guide för novis, med ganska mycket detaljer som är självklart för många. Men jag kommer ihåg det när jag läst olika guide innan, hur vissa deler aldrigt hängde ihop i ens huvud och man var så nervöst innan allt är klart. Därför tycker jag att det är bättre skriva lite mer än nödvändigt. De som redan kan allt om den här läser inte mina text för att få hjälp ändå.
    Först bestämde jag att köra på det andra sättet, dvs partitionera (?) sd kortet. Det känns tyggare och enklare för en nybörjare som jag.
    Innan jag börjar hade jag redan rootat luren, gjort backup med Titanium backup och lagt in Ginger Stir Fry beta 19(GSFb19), vilket underlättar faktiskt en hel del.
    1. Ladda ned Link2sd från market.
    2. Koppla luren mot datorn och kopiera allt på SD kortet till datorn. Se till luren är fullladdad.
    3. Starta ROM Manager som ingar i GSFb19 och välja Starta om i Recoveryläge (om man inte har installerat ClockworkModRecovery innan ska välja Installera ClockWorkMod Recovery och sen köra Starta om i Recoveryläge)
    4. Luren då går in i Recovery därinne går ned till -advanced med hjälp av volym knappen och tryck Home för att välja.
    5. Välj Partition SD Card (samma som ovan gå ned med vol knappen och välja med Home knappen), man får välja mellan 128 Mb, 256 Mb och upp till 4 Gb. Jag tog 1 Gb.
    6. Sen får man frågan om hur stor swap man vill ha. Jag har ingen åning så jag tog 64 Mb. Läst på andra sidan att man ska ha noll Swap. Men eftersom Massy (se här nere i tråden) sa att man ska välja 32 eller 64 och det gick bra för honom så jag får lita på honom.
    7.Partitionering startas och man väntar någon minute eller så. Sen säger den att det är klart. Så väljer man Reboot system.
    8. Luren startas om och allt ser vanligt ut, här kopplar man Bladen med datorn igen och kopiera tillbaka innehållet till sd. På datorn ser man ingen partitioner än.
    9. Kör igång Link2sd, välj "ext3" (vet inte varför, jag körde FAT32 först eftersom på Link2SDs instruktion säger man FAT32 funkar för alla ROMar men jag fick ett fel meddelande om Mount Scripts Error). På andra sidor har några sagt man ska ta "ext3" så det gjorde jag också.
    10. Äntligen klart :-)

    Nu har jag ca 70 Mb lediga internminne på luren och runt 900 Mb på SD kortet. Äntligen känns det att man kan ha lite kul med luren.

    Tack ni alla som svarat i tråden.
     
    Last edited: 11 aug 2011
  2. Evian

    Evian Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2010
    Inlägg:
    781
    Mottagna gillanden:
    279

    MINA ENHETER

    Jag gjorde om partioneringen av utrymmet när jag konverterade till Gen2. Var mycket smidigt. Men för dig blir det väl att köra en TPT till gen1 för att sen köra en TPT till gen2 med annan layout...

    Edit: Tror förresten inte TPT funkar på en officiellt uppdaterad telefon...

    Sent from my ZTE-BLADE using Tapatalk
     
    Last edited: 9 aug 2011
    HasseY gillar detta.
  3. Saibot

    Saibot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    70

    MINA ENHETER

    Har själv tänkt göra det här, och då hade jag tänkt köra 136Mb som /system/ partition då vissa ROM's blir lite större nuförtiden/jag kan lägga till egna apps/8Mb mindre på /data/ gör ingenting.

    Det blir nog av vid nästa ROM-byte. ;)
     
    HasseY gillar detta.
  4. Evian

    Evian Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2010
    Inlägg:
    781
    Mottagna gillanden:
    279

    MINA ENHETER

    Nu vet jag inte om TPT kan hjälpa dig men för andra som har gen1 kan jag tipsa om denna sida - Gen1 to Gen2 TPT upgrade - Android @ MoDaCo

    Jag valde dock en TPT som gav 140MB system och 314MB data men den filen verkar inte finnas kvar. Riktigt smidigt att göra det med den metoden iaf.
     
  5. derfpa

    derfpa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2011
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag kör med seperat partition och "move to sd" och det funkar kanon! Känns tryggt att ha lite utrymme ifall man skulle få för sig att lägga in en rom med lite mer "hull" nån gång :P
     
    HasseY gillar detta.
  6. HasseY

    HasseY Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    861
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Fattar;)

    Tack ni alla som svarat. Att byta ROM eller backa till gen 1 och köra TPT igen är inget för mig just nu då jag fortfarande känner mig osäker med den hela. Just nu har jag GSF b19 som jag tycker är mycket bra. Så jag väntar helst med att byta ROM igen.

    Jag ska kolla vidare hur det är att köra "allt" till SD. Känns på ngt sätt tryggare. Lyckas jag med det ska jag göra en summering här så det ev. kan vara hjälp till andra. Misslyckas jag kommer ni säkert att höra mig gråta här igen.

    Derfpa: vilken app kör du med, A2SD? Visst är det så att allt på SD försvinner när man gör partition på den? (därför måste man göra en kopia på innehållet innan).
     
  7. Massy

    Massy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2010
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    31
    Telefon:
    Sony Xperia Z3+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia Z3+
    Telefon 2:
    Oppo Find 5
    Platta:
    Nexus 7 1st Gen
    Platta 2:
    iPad Mini
    Kör också GDF b19. Jag testade en sak för ett par dagar sedan.

    1. Partitionerna minneskortet med clockworkmod. 128mb till 4GB möjligt. Välj Swap size 32MB eller 64MB.
    2. Installera Link2SD
    3. Följ instruktionerna i Link2SD för att hitta din nya partition
    4. "Länka" vilken app du vill till din nya partition:)
     
    HasseY gillar detta.
  8. HasseY

    HasseY Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    861
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Tack så mycket.
    Ska man skapa en säkerhetskopia av sd-kortet innan man partitionerar kortet?
     
  9. papinho

    papinho Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    11 apr 2011
    Inlägg:
    1 276
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    spara alla dina saker som du har på sd-kortet i datorn och utför sedan stegen som massy skrev om. överför sedan tillbaka dina saker efteråt
     
    HasseY gillar detta.
  10. HasseY

    HasseY Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    861
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Nu har jag gjort det med era hjälp och allt fungerade bra. Jag gjorde lite uppdatering i det första inlägget om vad/hur jag gjorde ifall det finns andra som också har samma fråga.
    Tack för hjälpen.
     
    Ms Sally gillar detta.
  11. papinho

    papinho Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    11 apr 2011
    Inlägg:
    1 276
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    har ett problem med cm7 och partitonering av minne. i gsf funka det perfekt att partitonera 512 mb t.ex men i cm7 så funkar det inte. laddar ner a2sdgui står att det inte finns någon partiton medans jag har redan gjort det tidigare i cwm. hur fixar man det?