[GUIDE] Hur du rootar din Nexus S!

Diskussion i 'Nexus S - ROM-filer och utveckling' startad av ViLANDER, 11 feb 2011.

  1. Woolf

    Woolf Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2011
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Exekverat ? Du menar genom cmd ? (dos, kommandotolken)
    För när jag bara går genom recovery på telefonen blir det ju så här:
    [​IMG]
     
    Last edited: 16 aug 2011
  2. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    1. IMG-filen ska in i platform-tools-mappen (Program Files (x86)\Android\android-sdk\platform-tools).
    2. Det är i fastbootläget (det läge du var i samband med att du exekverade fastboot oem unlock - volym upp- och av-/påstängningsnappen) som du genom cmd exekverar fastboot boot recovery-clockwork-3.0.2.4-crespo.img för att komma in i ClockworkMod Recovery.
    3. När det väl är gjort går du vidare till steg 10 i guiden.

    Läs gärna igenom guiden igen, och igen och ytterligare en gång. Allt står väldigt bra förklarat där.
     
    Last edited: 16 aug 2011
  3. Woolf

    Woolf Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2011
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jo jag har redan fått superuser på den. :) Har samt gjort redan steg 10. Men tyckte det bara var lite konstigt. När man går genom recovery på telefonen utan att använda datorn till hjälp. Så tyckte jag att Clockworkmod Recovery borde finnas där. :P
     
  4. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Jaha. Du får försöka vara lite tydligare nästa gång. :)

    Anledningen till varför CWM inte finns där är för att originalrecoveryn skriver över CWM vid omstart. Du har inte flashat CWM, bara tillfälligt valt att boota upp till den. För att permanent ersätta standardrecoveryn med CWM får du skriva fastboot flash recovery recovery-clockwork-3.0.2.4-crespo.img. Men det kvittar egentligen. Jag kan inte tala för dig, men jag personligen är sällan inne och leker i CWM. Gör förvisso en nandroidbackup lite då och då, men då bootar jag bara upp till den.
     
  5. Woolf

    Woolf Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2011
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tack så mycket för hjälpen jedi! Nu funkar det äntligen! ooooo så härligt! :D
    Känns ju som man är 3 och fått en slickepinne för första gången!
     
    jedi gillar detta.
  6. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Ah, skönt att höra! Dags för dig att ge dig ut i den stora vida ROM-världen med andra ord. Lycka till! :)
     
  7. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Jag å andra sidan tycker absolut man ska FLASHA in recovery (alltså byta ut den) då jag själv rätt ofta (typ varannan vecka) är inne och grejar. Tankar kernels och så via 3G på lunchen och flashar direkt, väldigt bekvämt att slippa använda datorn :)
    Men rekommenderar att BOOTA upp recovery-filen först (fastboot boot recoveryfilnamn.img), går det bra stänger man av telefonen, bootar upp i fastboot-läget (volym upp + power-läget) och FLASHAR samma fil (fastboot flash recovery recoveryfilnamn.img). På detta sätt vet man att recoveryfilnamn.img inte är korrupt eller skadad.

    Det ska väl noteras att man gott kan köra utan recovery också (lyckades med det genom lek i RomManager), så det är ingen större fara om flashning skiter sig. Rådet är att hålla sig undan RomManager och alla andra liknande program. Gör allting genom Recovery istället.

    Recovery jag föredrar: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=988686 (som ni redan pratat om). Detta då man slipper massa onödiga tryck och dessutom får alla Wipes på samma ställe.

    Woolf, kom ihåg att göra en NANDROID genom Recovery varje gång du flashar en rom. Tycker du inte om romen du testat återställer du bara backupen och telefonen är precis, exakt som innan. Mycket bekvämt.

    Mitt tillvägagångssätt:
    1. Titanium backup på alla appar och system data
    2. In i recovery.
    2.1 Gör Backup
    2.2 Wipea Cache, Dalvik och Data
    2.3 Install from Zip --> bläddra fram till romen
    2.4 Stäng av
    2.5 Boota in i Bootloadern (vol upp + power)
    2.6 Reboota
    3. Hoppa över Google-installationssteg genom att klicka uppe i hörnen (uppe vänster - uppe höger - nere höger - nere vänster) i följd
    4. Installera Titanium backup från APK
    5. Återställer de appar jag fortfarande vill ha (EJ systeminställningar!)
    6. Rebootar
    7. Går igenom alla inställningar i telefonen
    8. Aktiverar Google-accountet
    9. Kör lite och, om stabilt, byter kernel

    2.4-2.6 är inte nödvändigt, men tycker att det rätt ofta blir "minneskortsfel" om man rebootar rakt från Recovery. Detta löser sig med ytterligare en reboot, men ändå.
     
    Last edited: 16 aug 2011
  8. Blup

    Blup Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Får inte det att fungera, när jag i jedi's "extraguide" i det 5e steget ska välja Android Bootloader Interface bland 3 alternativ i enhetshanteraren, får jag bara upp ett alternativ, Android Composite ADB Interface.

    Någon som har en aning?
     
  9. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Jag sitter dessvärre inte vid en Windowsburk. Men om Android Composite ADB Interface inte fungerar kan du prova att avinstallera drivrutinen för Android Phone i enhetshanteraren, slå på USB debugging och sedan försöka igen.

    Du har även provat att hoppa över det tredje steget?

    Om det fortfarande inte vill fungera kan du prova att följa ottos miniguide (PdaNet).
     
  10. Blup

    Blup Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Vet inte hur jag lyckades, men nu är det gjort. Tack så mycket! (Använde ottos guide, dock osäker på om det var den som hjälpte mig.. haha.)
     
  11. johanrosvall

    johanrosvall Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Först och främst, tack för guiden.

    Jag lyckades efter lite om och men ta mig igenom och är nu rootad med CM7 stable.

    Jag flashade CWM-recovery via fastboot, fastboot flash recovery recovery-clockwork-3.0.2.4-crespo.img, och enl commandpromt gick allt bra. Problemet är att jag kan ej ta mig in i CWM, utan när jag startar med Vol ner bootar den upp som vanligt. Om jag försöker ta mig in i recovery via Rom manager eller fastboot-läget får jag samma bild som Woolf visar här ovan (Orginal-recovery?).

    Någon som har en aning om varför den beter sig på detta sätt?

    Mvh
    Johan
     
  12. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Oavsett vad prompten säger har du inte bytt ut recovery. Testa att ställa telefonen i fastboot läge o boota upp en recovery ist först med fastboot boot recoverynamn.img, flasha samma fil om lyckat.
     
  13. johanrosvall

    johanrosvall Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Tack för svar.

    Det har jag provat. Lyckades flasha in Cyanogenmod 7 via recovery boot, men vill ha CW-recovery bestående. :) Det är här det krånglar.

    När jag kör fastboot flash recovery, får jag grönt ljus i windows men kan ej komma åt CWR i telefonen..

    Hänger du med?
     
  14. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Öh, skumt. "fastboot boot CWR.img" fungerar alltså och startar CWR? Men "fastboot flash recovery CWR.img" fungerar inte på samma fil? Kommer inte ihåg vad propten ska säga, men typ ".... Sucess (2.003s)" eller nåt kanske?

    Du kan ju ta bort recovery också... har själv kört utan recovery efter fail i RomManager (varför jag alltid avråder från att använda appen), så telefonen fungerar även om det skiter sig. "fastboot erase recovery" fixar det, sedan kan du väl testa att flasha med "fastboot flash recovery cwr.img".
    Har aldrig testat själv, men borde som sagt vara lugnt. :teeth:
     
  15. johanrosvall

    johanrosvall Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Amen klockrent otto!

    Det verkar som det nu löste sig. Tusen tack.
     
  16. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Du tog bort recovery först och flashade in ett nytt? Bra att du fick till det! Välkommen till... tja, geek heaven :D
     
  17. johanrosvall

    johanrosvall Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Ja precis, måste varit nått som gick galet vid första flashningen..

    Funderade på att slänga in en ny kernel. Provade att flasha följande via cloclwork; netarchy-nexus-1.3.7-cfs-2.3.4-universal-signed.zip. detta gjorde dock att luren fastnade i booten, jag kom endast till google-loggan. Är det fel fil jag flashar? Jag gjorde whipe av coachen/dalvik innan..
     
  18. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Nej, det ska fungera. Testa en annan kernel... (tex [KERNEL] Lucid Nexus, pre/post-2.3.3-voodoo-colors w/ BLN, Voodoo Sound & ext4 opt. - xda-developers lucid-nexus-1.6y-cm7-NS-2.3.5.zip ska fungera). Kan vara idé att jämföra MD5 checksums också för de devs som tillhandahåller det. Förstår inte varför inte alla devs skriver ner det :neutral: På detta sätt ser man om filen är "legitim" (alltså identiskt med utvecklarens) och komplett.

    Var också medveten om att det tar en bra stund för telefonen att starta upp första gången efter du rensat cache, bli inte förvånad om det tar ~2-3min (vilket känns som 10 när man håller på :P). Vänta minst 5min innan du gör någonting.
     
  19. johanrosvall

    johanrosvall Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Provade också den, flashade, gick och tog en dusch, kom tillbaka och den stog fortfarande och tuggade vis google-loggan.. :P

    Jag har en fundering, jag märkte att jag ej kan ta mig in i recovery via power + vol ner av någon anledning. men via fastboot läge och rommanager är det inga problem. Kan detta störa?
     
  20. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Power + Volym upp menar du väl? o_O

    Men men, någonting är fel. Använd INTE RomManager, utan få igång CWR som det ska och gör allting därigenom istället. Sök gärna på XDA om RomManager. Hittar du två devs som förespråkar appen framför recovery får du ett diplom :)

    Gå in i recovery och wipea allt (cache, dalvik och data) samt lägg in en ny rom. Boota upp och gå vidare därifrån. Se därefter till att flasha in recovery (om du tex kör en stock-rom som ersätter recovery med stock). Skönt att börja från noll när det är någonting som strular. Gör gärna en backup dock på telefonen genom recovery, så har du i alla fall någonting att gå tillbaka till.