Tele2 - Se mobildata förbrukning?

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av Davil, 9 aug 2011.

  1. Davil

    Davil Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    2 500
    Mottagna gillanden:
    455
    Telefon:
    HTC U11+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    När jag loggar in på "mitt tele2" för att kontrollera min mobildata förbrukning så står det 0??

    Jag har tele2 snackis med mobilsurf mini (200Mb). Hur tusan menar tele2 att man nu ska kunna ha koll på detta?
    Dåligt att tele2 inte har någon app för "mitt tele2" och ännu mer dåligt att det inte fungerar via webbrowsern...

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
  2. Festan

    Festan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2010
    Inlägg:
    550
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

  3. Davil

    Davil Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    2 500
    Mottagna gillanden:
    455
    Telefon:
    HTC U11+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Jag körde med 3g watchdog förut men fick den aldrig att stämma jämfört med specifikation från tele2.

    Jag var i kontakt med tele2 idag. De har ändrat så att mobilsurf mini idag heter mobilsurf small. Jag har fortfarande mini och tänker inte byta till nya small.

    Båda har 200Mb men med small kostar det 39kr/mån och om man kör slut på 200Mb stryps bandbredden till 32kb/sek.

    Mini kostar 29kr/mån och man bibehåller bandbredden om man kör slut på 200Mb och därefter kostar varje Mb 1.69kr.

    Tydligen kan man bara se sin mobildataförbrukning på "mitt tele2" om man har det nya mobilsurf small...



    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
  4. cnord

    cnord Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2010
    Inlägg:
    581
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Anledningen till att din data inte stämmer med Tele2 är att de inte går på kalendermånad, utan fakturamånad när de beräknar din kvot. Detta innebär att "ny månad" infaller den dagen din faktura har förfallodatum, oftast mellan den 4:e och 6:e varje månad.
     
    Davil gillar detta.
  5. Davil

    Davil Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    2 500
    Mottagna gillanden:
    455
    Telefon:
    HTC U11+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Tack för ditt svar!

    Det fick mig att först tänka till som sedan övergick till att känna mig lite dum för att slutligen bli glad :D

    Fast jag kollade på mina senaste fakturor så står det att faktureringsperioden är mellan 15:e - 14:e varje månad.

    På varje faktura står det:
    Mobilsurf Mini Datum 2011-xx-15 / 2011-xx-14 29 kr

    Det blir till att installera 3g watchdog igen och ställa in den på 15:e :)
    Att jag inte har tänkt på detta innan...

    Edit:
    Supporten på Tele2 sa att de inte hade några planer på att fixa en "mitt tele2"-app. Men han skulle föra vidare mitt önskemål.
     
    Last edited: 11 aug 2011
  6. pjb

    pjb Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Va??!!. Kalendermånad är ju juli, augusti osv.
    För samtal vet jag att man räknar den 6:e varje månad kl 24 som brytpunkt.
    Men för datatrafik har jag fått mig till livs utan att i detalj utreda det att det är kalendermånad som gäller dvs den siste varje månad kl 24. Har för mig att räknaren på Min Sida nollställs då också.
    Har också för mig att pågående samtal och datatrafik som startats före kl 24 men fortgår förbi kl 24 räknas till föregående månad. Så det kan skilja aningen på marginalen.
    Fakturans förfallodag brukar vara omkring 25-30:e i månaden och fakturadatum den 16:e i månaden.
    Abonnemangsavgiften betalas månadsvis i förskott från fakturadatum har jag för mig.
     
    Last edited: 11 aug 2011
  7. cnord

    cnord Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2010
    Inlägg:
    581
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Du har rätt, men ändå fel. All logik säger att det borde vara den sista i varje månad, om du ringer och frågar Tele2:s kundsupport kommer de att bekräfta att så är fallet.

    Däremot pekar alla bevis på motsatsen. Om man surfar över sin kvot på medium eller large-paketet så att din data stryps, låses din datatrafik inte upp den 1:a varje månad.

    Abonnemangsavgiften betalar man i efterskott, tillsammans med sina samtalskostnader, varje månad.
     
  8. Erknlssn

    Erknlssn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2011
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Om det går på kalendermånad eller något annat beror på ditt datapaket, alla nya tror jag går på kalendermånad och att det bara är några äldre paket som inte gör det

    Sent from my Nexus S using Tapatalk
     
  9. pjb

    pjb Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Du har rätt, men ändå fel.

    Abonnemangsavgiften betalar man i förskott för nästkommande månadsperiod medan samtalsavgifterna betalar man i efterskott för fakturerad månad.

    Synd att både jag, Tele2 och andra har fel i att datatrafiken räknas per kalendermånad, men trevligt att du istället vet bättre och har rätt i att den räknas per månad.
     
  10. swedebear

    swedebear Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    OnePlus 3T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 3T
    Detta är (troligen) fel (Åtminstone om det är samma som det var för ett par månader sen) om man har Mobilsurf 1GB och 5GB så är det kalendermånad som gäller, däremot på åtminstone den gamla 200 MB så följde det fakturan (Jag kan tänka mig att den nya Small som beskrivs har samma som 1GB och 5GB, detta vet jag inte alls dock)
     
  11. Trident

    Trident Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER


    Det stämmer. Jag har 1GB och pratade med Tele2 förra månaden om detta. Han i supporten sa att mina samtal var från perioden 28-27 varje månad medans datatrafiken körde kalendermånad.

    Min gissning är att datatrafiken kostar inget extra eftersom dom stryper hastigheten. Därför spelar det ingen roll om den inte synkar med övriga tjänster.
     
  12. mickeko

    mickeko Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    3 285
    Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Loggar man in på Tele2s hemsida kan man se vilken tidsperiod datatrafiken gäller. För mig nollar de typ 18de eller nått varje månad. Är det kalendermånad för dig är det för att du aktiverat tjänsten i början på månaden.

    Går du över med 1gb abonnemang bromsas hastigheten, det kostar inte något att surfa vidare om du inte väljer att betala för att de ska höja hastigheten till slutet på perioden. Detta finns att läsa på Tele2s hemsida om man orkar med det. :P

    Sent from my personal Dis-organizer GT-I9000
     
    Last edited: 23 aug 2011
  13. mdmar

    mdmar Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2010
    Inlägg:
    948
    Mottagna gillanden:
    170
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20 Ultra
    Övrigt:
    Galaxy Watch Active 2
    Finns det inget kommando man kan skicka via sms, typ datamängd som med Telia?

    Tapatalked from my Cognition-engineered SGS II
     
  14. daxwise

    daxwise Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2011
    Inlägg:
    454
    Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    T2
    Telefon:
    S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    T2
    Telefon:
    S21 Ultra
    Telefon 2:
    S10+
    Telefon 3:
    S8
    Platta:
    ipad2 wifi
    Övrigt:
    Chromecast i två rum
    Jag har fått olika svar varje gång jag pratat med Tele2.
    Den ena säger att datatrafiken har brytpunkt samtidigt som taltrafiken, medan den andra säger att datatrafiken mäts per kalendermånad. (Jag har haft Snackis Surf 1Gb sedan 2009-10, men förnyat det två ggr sen dess).

    Man kunde ju tycka att det gagnar samtliga T2-kunder att ha olika brytningsdatum på datatrafiken eftersom den beräknade datatrafiken då jämnas ut över tid.

    Även jag har varit på T2-ktj om att de ska ha 'mina sidor' som app som håller koll på min datatrafik, eftersom det är de som har de exakta siffrorna i sina databaser. Då behöver jag inte ha en app som rullar hela tiden (och riskerar att missa data när jag kör 'kill all processes'), utan kan istället gå in på T2 med jämna mellanrum för att kolla aktuell status. För övrigt har dataräknaren på tele2.se inte fungerat på många månader.
    Men även jag fick svaret att de inte har några planer på någon app, men att de ska framföra mitt önskemål.
    Tyvärr så har Tele2 blivit så mycket sämre på att serva sina kunder sedan de separerade comviq (kontantkortsdelen) från Tele2 (abonnemangskunder).
    De allra flesta avgifterna är massivt mycket dyrare på T2 än på comviq - roaming för samtal är det mest horribla exempel jag kan komma på, där det kostar tre ggr så mycket med Tele2 från Spanien som med comviq.

    Innan jag körde SGS2 (och SE arc innan dess) använde jag min älskade SE Aino, och den hade en dataräknare inbyggd i sitt symbiangränssnitt. När den räknat till 800Mb så fick jag i samma stund ett SMS från T2 som sa att jag använt 90% av min bandbredd, alltså 900Mb. ??
     
  15. Enarmad

    Enarmad Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2011
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xperia Z1 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xperia Z1 Compact
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Nexus 7
    Ett tips: Call Meter 3G....gratisapp som funkar utmärkt för att hålla koll på ring- sms- och datatrafiken. :) Varnar inte vid vissa gränser eller så, men lätt att hålla koll på egen hand...överskådlig!
     
  16. Equality

    Equality Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2011
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag undrar när de räknar denna datatrafik ifrån? Fick ett SMS nyss om att jag gjort av med 90% av min datatrafik. Sen när då? Från det när fakturan skickades, betalades eller från den 1a september?

    Om det är sen fakturan skickades är det fan sjukt. Jag har 1gb och surfar bara på enklare hemsidor (jobbmail, universitetet, + forum).
     
  17. kribe

    kribe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2011
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jo, SMS:a "Datamängd" till 4466 så får du veta hur mycket du hat kvar.
     
  18. daxwise

    daxwise Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2011
    Inlägg:
    454
    Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    T2
    Telefon:
    S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    T2
    Telefon:
    S21 Ultra
    Telefon 2:
    S10+
    Telefon 3:
    S8
    Platta:
    ipad2 wifi
    Övrigt:
    Chromecast i två rum
    Då får man konfigurationsinställningarna skickade till sig - inte data-saldo.
    (var tvungen att testa, eftersom jag så gärna vill ha svar på gåtan)
    ..men Tack ändå..
     
  19. kribe

    kribe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2011
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Detta svar gäller Telia!
    När jag sms:ar Datamängd till 4466 så får jag svaret; "Du har 1021 MB kvar med bibehållen hastighet. Mvh, Telia" 18:42, 1 okt
     
  20. daxwise

    daxwise Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2011
    Inlägg:
    454
    Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    T2
    Telefon:
    S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    T2
    Telefon:
    S21 Ultra
    Telefon 2:
    S10+
    Telefon 3:
    S8
    Platta:
    ipad2 wifi
    Övrigt:
    Chromecast i två rum
    Jag tackar för klargörandet, men då denna tråd heter 'Tele2 - Se mobildata förbrukning?' så söker vi samma eminenta funktion som vi vet finns hos andra leverantörer.
    Det funkar dock funkar det mindre bra att använda Telia-kod på ett Tele2-abonnemang.