[Löst]Dålig batteritid? Säg detta till SE!

Diskussion i 'Xperia arc - Allmänt' startad av thorstenn, 19 aug 2011.

  1. Vidur

    Vidur Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Efter att ha haft denna inställning i 2 dagar, så ja strömförbrukningen har gått ner som attans, idag 82% kvar efter en dag med ganska lätt användning men.

    Telefonen hade hamnat i roming läge och vägrade ansluta nätet mot både 2/3g samt wifi... slog av/på wifi, ingen kontakt, gick in och bytte från nät Telia 3G till Telia 2G och vips så lira det igen. (ja jag ser 2 st Telia en med 2G och en med 3G).. så nått jävla skit bugg är detta...
     
  2. Sayurii

    Sayurii Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2011
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Även jag har upplevt detta med roaming, samt tappat nätet efter att jag ställt om till manuellt.
    Kan inte riktigt säga om batteriförbrukningen gått ner, för jag har använt telefonen väldigt mkt sedan jag ställde om (har börjat pendla igen = musik/radio/spotify), men tror att det märks uner natten iallafall. Nu kanske 5-10% under en natt istället för 20%.
     
  3. JkJ076

    JkJ076 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Orginal
    Har man den i manuellt läge, så ligger den inte och söker nät. Detta gäller även om den tappar kontakten helt med nätet. Då får man gå in och göra en sökning för att hitta en ny sändare.

    Sent from my SE Xperia Arc using Tapatalk
     
  4. km3b

    km3b Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2011
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Samma sak här, men det är väl egentligen ganska förväntat. Så länge man befinner sig inom 3G-nätets täckning så fungerar allt perfekt. Men tappar man 3G-nätet så ställer inte telefonen in sig på 2G automatiskt längre utan det måste man göra manuellt.

    Jag fick ändra tillbaka till automatiskt då jag ligger ute mycket och kör på landsvägar där 3G-täckningen är sisådär. Hellre en telefon som drar mycket batteri än en som inte är kontaktbar alls.

    Edit: pucktvåa
     
    Last edited: 31 aug 2011
  5. Vidur

    Vidur Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Helt klar är det denna funktion som drar mest ström i luren. Hade efter 24h 61% kvar. Skall prova att låsa den till 2G och manuellt och se hur det funkar. Tidigare så var det normalt att luren var under 30% efter 12h.

    Bara att hoppas att SE fixar detta. Sen att många haft strul med att de tappar nätinställningar gör att man misstänker kraftiga bugg i denna kod. Har själv haft problem med detta direkt efter uppgradering. Men för mig funka det igen efter att par omstarter.
     
  6. niklas.berggren

    niklas.berggren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag vet inte vad jag gör för fel men jag skulle aldrig kunna nå 24h+ och då har jag gjort som står i denna tråden och ALL synkronisering är avstängd bortsett från när jag laddar telefonen. Enda synkningen jag har är den nya väderwidgeten som uppdateras var 3e timme.. :-o

    Sent from my extreme Xperia arc!
     
  7. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Väljer du manuell sökning och låser den till 3G så kommer den tappa nätet när du kommer utanför 3G täckning. Väljer man auto så söker den upp närmaste 2G mast så fort den tappar 3G täckning. Så att själv göra en inställning som gör att den kan tappa mottagning är knappast något man kan kalla bugg....

    Sent from my AWESOME Xperia Arc using Tapatalk
     
  8. Vidur

    Vidur Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Inte det jag anser är en bugg, utan att den drar ut batteriet på ett par timmar när man hat auto.....
     
  9. Exodite

    Exodite Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2011
    Inlägg:
    152
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Det tycks finnas någon sorts bugg relaterat till telenätet iallafall.

    Under en tripp bort från hemtrakten flyttade jag runt manuellt mellan 2G, 3G och auto-läge ett antal gånger (normalt sett använder jag endast 2G på manuell inställning, då jag har tillgång till Wi-Fi praktiskt taget överallt).

    Detta fungerade väl men telefonen hamnade i någon sorts batterislukar-läge trots att jag slutligen ställde in den manuellt på 2G.

    Jag tappade nästan 10% i timmen iallafall och en undersökning med CPU-spy visar att telefonen låst sig i 1GHz-läge och aldrig ramlat ned därifrån.

    En omstart, laddning och inget pillade med telenät-inställningarna och allt är tillbaka till normalt.

    Något vajsing är det iallafall.
     
  10. Mr_East

    Mr_East Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2010
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    En sak som verkar dra en del ström på Neos är förhandsvisningen i den inbyggda mailklienten stänger man av den har jag och någon fler upplevt bättre batteritid.
    Borde kunna gälla även på Arc.
     
  11. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Dammar upp denna tråden igen. Hittade ingen annan och bättre, och man behöver ju inte skiva en ny tråd som ändå handlar om samma sak.

    Men har börjat upptäcka att mitt batteri i min arc S nog inte är så bra. I början var jag som sagt imponerad att den höll igenom en hel skoldag alltså runt 11-12 timmar, för det gjorde inte min X10. Nu börjar jag allvarligt talat fundera på vad som händer, för jag har fortfarande 11-12 timmar på en laddning. OCh det konstiga är att den har dragit massor av ström, då jag faktiskt inte använt den. Skulle vilja säga att den verka drar mer ström i viloläge, än inte viloläge.

    Kollar jag hur strömanvändadet sett ut under dagen ser det ut så här:

    Ok, tänkte lägga upp bilder här, men det går inte? HUr gör jag? Det gick å ladda upp men när jag använder avancerade bildfunktionen så kan man bara skriva in länk?

    Får skriva det i stället tills någon kan förklara hur man gör. :-)

    Batteriförbrukning:
    11h och 48m 56 s på batteri

    Skärm 59 % Aktiverad tid 1h 50m 6s

    com.sonyericsson.music 10% CPU totalt 8min 50s CPU i förgrunden 2s Behålla aktiv 1h 26m 41s

    mobilens viloläge 8% Tid aktiverad 11h 48m 56s

    Telefonen är inaktiv 6% Tid aktiverad 9h 58m 50s

    Röstsamtal 6% Tid aktiverad 8min 56s

    Bluetooth 3% Tid aktiverad 11H 48m 56s

    Mediaserver 3% CPU totalt 13m 5s

    facebok 3% CPU totalt 3m 35s CPU i förgrunden 1m 52s Behåll aktiv 18m 8s

    Webläsare 2& CPU totalt 8m 22s CPU i förgrunden 7min 33s Behålla aktiv 14s



    SÅ ser iallafall listan ut Tycker om man ser det där att strömmen inte borde försvinna så fruktansvärt, eller kan ni se vad det är som jobbar för fullt?

    Oj såg nu att de som använt tråden har löst problemet. Hoppas det inte är något problem ändå? Annars får jag skriva om detta inlägget i en nystartad tråd.
     
    Last edited: 11 jan 2012
  12. JkJ076

    JkJ076 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Orginal
    Vad jag kan tycka, ser det helt normalt ut.....
     
  13. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Ja, det tyckte jag också, men ändå så tycker jag, borde inte batteritiden bli bättre nu? hehe
     
  14. tp_88

    tp_88 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2010
    Inlägg:
    501
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Gäller det här fortfarande eller är det fixat?