Androidanvändare är missgynnade?!

Diskussion i 'Allmänt' startad av cobbe, 11 sept 2011.

  1. cobbe

    cobbe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    112

    MINA ENHETER

    Nu tycker jag att vi som androidanvändare är missgynnade av olika företag, mynigheter etc. Först släpps det iphone appar och i bästa fall får vi vänta i ett halv år på en enkel android app.

    Vad tycker ni?

    Kan vi inte göra en gemensam sak av det?

    Namninsamling som skickar ut till företag som släpper till iphone men inte android.

    Är kanske något för Swedroid att dra igång!?

    /cobbe
     
  2. felixdroid

    felixdroid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2010
    Inlägg:
    690
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Jag är på isåfall
     
  3. medborgare

    medborgare Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2011
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Å andra sidan är man som Mac-användare väldigt missgynnad av myndigheter och företag också, så det kanske jämnar ut sig.

    Skämt åsido – jag delar din frustration. Vad gäller myndigheter så borde de ju verkligen värna om tillgänglighet och utveckla för både Android och iOS. Att en iPhone-app råkar komma först kan jag ta om det åtminstone finns en Android-app planerad; misstänker att iOS har flest användare. Men att det inte skulle komma alls tycker jag vore dåligt.

    Och vad gäller företag – om jag tillåts generalisera lite – så tror jag faktiskt att iPhone-användare är mer köpstarka och köpbenägna och att det helt enkelt är en mer lönsam plattform (i kombination med att iOS förmodligen har flest användare).
     
  4. buurd

    buurd Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Myndigheter borde inte inrikta sig mot speciella plattformar alls. Antingen borde de göra en "spotify" och täcka in "samtliga" plattformar eller så borde de hålla sig till tekniker som är universella, som webben.

    Sedan är det klart att vissa kampanjer kanske kan gå mot vissa grupper men generellt borde myndigheter hålla sig till det som "alla" kan använda.
     
  5. vRichard

    vRichard Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja varför inte!

    Samtidigt borde vi användare ställa högre krav på apparna som kommer från företag har själv precis bytt från ios till Android har 2 favorit appar sen länge, blocket och hemmet. Upplever ATT åtminstone blocket fungerar sämre på android.

    Nej sluta gnälla nu men tycker ändå vi inte bara ska sträva efter att få tillgång till appar fort utan att dom även håller topkvalitet.
     
  6. kent_

    kent_ Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    507
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Tidsnog kommer det nog bli tvärtom.
     
  7. mickeb

    mickeb Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Problemet med köpeappar till android är ju att folk inte betalar för sig.
    Men att sidor inte släpper gratisappar till android är ett mysterium.

    Sent from my LG-P990 using Tapatalk
     
  8. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Jag betalar gärna för appar så länge de fyller någon funktion för mig och är av hög kvalité. Företag verkar inte fatta att bara för att det går att lägga upp buggig skit på android market så måste man inte göra det.
     
  9. softarn

    softarn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2010
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    En namninsamling för att android användare ska börja betala för sig kanske bättre då ;) Vi får saker senare, men vi får dem ju oftast gratis. Verkar hyfsat rättvist.
     
  10. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Kan inte dra några exempel på när jag känt mig missgynnad... Förr var det iofs värre men jag tycker nog att stora företag har insett att släppa appar i närheten av varandra, om inte precis samtidigt, är bra att göra.
     
  11. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Förstår inte detta tjat om appar. För det första är det ett förbannat fult ord. Det var Apple som myntade begreppet "App store" när när man släppte ios, för att "application store" blev för långt. App i plural blev till Apps, som nu har blivit "appar" på svenska. Jag tycker program låter mycket bättre.

    Det är som "Skidpass". Ett vidrigt ord det med. "Liftkort" eller "Ski pass" heter det!

    Sen förstår jag inte hysterin om att man måste ha särskilda program till allt. En bra webbläsare gör ju samma sak. I synnerhet som de flesta större hemsidor har mobilanpassade versioner.
     
  12. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Jag gillar både ordet appar och skidpass, gör inte du det kan du kalla dom något du själv föredrar :) Och vilket tjat snackar du om? Att använda en smartphone fullt ut är just att tanka appar som förlänger telefonens förmågor om man säger så.
     
  13. inact_0003

    inact_0003 Youth Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Precis det jag tänkte skriva också.

    Efterfrågan styr. Inget konstigt.
     
  14. inact_0003

    inact_0003 Youth Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Proggs kallar jag det.

    Ibland även exes, "har du sett den exe?" "kolla in den här exe" osv. osv. Bara för att vara en utstickare.

    (ironi off)
     
    Dirk Diggler gillar detta.
  15. Johnny

    Johnny Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2009
    Inlägg:
    1 040
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Man får ju tänka på att många företag kan ha lång beslutstid på saker och ting, te x en app och när det väl bestämts så kollar dom på marknaden och ser att iphone är stort, det prioriterar vi. Men under tiden appen utvecklats så har marknaden förändrats och de hamnar lite på "efterkälken" med en android app te x. Så det kan lika väl bli annorlunda i framtiden att de antingen trycker ut båda samtidigt eller prioriterar den som är störst.

    Sen är vissa företag helt enkelt pro Iphone eller Android för att det är det bästa dom vet ;)
     
  16. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Visst är det så. Men väldigt många appar tillför inget utöver företagets mobilsida. I allmänhet är mobilsidan tvärtom bättre.
     
  17. Thiesen

    Thiesen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 052
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Det är kanske för att det är större efterfrågan och större marknad för ajFån-appar??
     
  18. Thiesen

    Thiesen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 052
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Jag ska börja med att säga "manick" om det engeska ordet "widget" för det är precis det det är... en manick/grej/mojäng/grunka/dibbidutt/whatever....