Värt att lägga in ROM på N1an?

Diskussion i 'Nexus One - ROM-filer och utveckling' startad av theivan, 12 sept 2011.

  1. theivan

    theivan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2009
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Tjena ja har haft min n1 sen den lanserades och jag är väl hyfsat nöjd....den e inget revolutionerade direkt. Men jag har blivit sugen på att customiza den lite osv. Ja har kört med LauncherPro å tkr det e 10x bättre än original. Min fråga e om det e värt att lägga in Cyanogenmod på min nexus? Vad tjänar man på det? Mer internminne? Snabbare....å vilka problem kan tänkas uppstå me en custom mod? Ostabilare? Säkerhetsrisker??

    tack så mkt i förhand
     
  2. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Jag tycker absolut det är värt att lägga in en ny ROM. Den blir snabbare, mer customizable och får fler funktioner. Min N1 är väldigt stabil med CM och då kör jag trots allt egna builds där jag testar kod som inte passerat review-stadiet än. Den blir också faktiskt säkrare då CM kör betydligt nyare kernels och bugfixar än officiellt där de aktuella root-exploits som existerar är patchade redan. Som du förmodligen vet måste man också som användare tillåta en app att få root.
     
  3. Brundin

    Brundin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    741
    Mottagna gillanden:
    32
    Operatör:
    Televox
    Telefon:
    Samsung galaxy s20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Televox
    Telefon:
    Samsung galaxy s20
    Platta:
    iPad pro 12
    NS1 är värdelös om man kör orginal rom, tycker jag :P
    Släng in Miui, du kommer inte ångra dig!!

    Vi har en Miui tråd precis under denna tråd :)
     
  4. Trident

    Trident Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Tycker inte en N1 med 2.3 stock är värdelös. Tvärtom håller den forfarande måttet i tester trots att den snart är 2 år gammal. Det säger ju rätt mycket hur grym den var när den kom.
     
  5. theivan

    theivan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2009
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Tjena, blir nog att smälla in MIUI :) Deras hemsida har N1 som stable om jag har fattat det rätt. Blir nog följa lite guider när ja ska installera grejen. Något som jag behöver tänka på? Om jag har förstått det rätt måste jag först Roota, backupa (lr behövs det)?, och sen lägga in MIUI.
     
  6. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Det enda du behöver göra är att låda upp bootloadern och sen är du klar med förberedelserna på telefonen. Är du lite teknisk går det undan.
    Du behöver fastboot och adk installerat på datorn, samt en ny Recovery. Många föredrar clockworkmod, men den krånglar ibland för mig. Finns en annan också som jag inte kommer ihåg vad den heter.
    Sedan laddar du hem rätt Rom till telefonen och lägger in på sdkortet. Jag föreslår faktiskt den senaste från miuiandroid.com före en stabil build. Jag har inga sin helst problem och den blir bättre än de tidigare släppen.
    Koppla in telefonen avstängd i datorn och håll in volym ner och styrkula när du trycker på strömknappen.
    Välj fastboot i menyn och skriv "fastboot boot 'namnet på recoveryn" i ett terminalfönster. Telefonen startar då upp recoveryn. Välj där först att ta en backup på hela telefonen, ifall nått skiter sig är det den du får flasha in igen.
    Det tar en stund och den sparas någonstans på sdkortet.
    Välj att återställa din telefon. Rensa all data du kan och kommer åt.
    Lägg in nya rommen.
    Rensa data igen när rom är inlagd.
    Starta om.
    Du har nu miui installerad.

    En del lägger in recoveryn direkt i telefonen och kör då inte boot kommandot. Jag har valt att inte göra det.
    På samma sätt kan du boota upp en hel rom på telefonen för att testa utan att lägga in den.

    Lycka till.
     
    theivan gillar detta.
  7. theivan

    theivan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2009
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Är inte bootloader unlocked om jag köpte den från Google olåst från början?
    Hmm fastboot och adk verkar vara .exe filer :) Finns det inget Mac-relaterat? annars får jag väl hitta en PC å köra det där.

    Det e lite begrepp jag inte fattar...första gången jag ger mig på Android i den här nivån.
    Men recovery? Clockworkmod fattar jag är ROM Manager, där jag plockar ner ROMs och tar backups.
    hm...förvirrad :S
     
  8. Trident

    Trident Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    När bootloadern är upplåst syns ett hänglås när man startar upp mobilen.
    För att låsa upp bootloaern följer du denna guide
    How to unlock the bootloader on your Nexus One - Android @ MoDaCo

    Sedan lägger du in valfri recovery och placerar din nya ROM på SD kortet och installerar den.

    Edit: I recovery menyn finns alternativ för att göra backup på din nuvarande ROM detta gör man givetvis innan man installerar. Då kan man alltid gå tillbaka ifall man inte är nöjd.
     
    Last edited: 13 sept 2011
  9. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Bootloadern är inte upplåst från början men funktionen för att låsa upp den finns inbyggd. SDK-verktygen finns förkompilerade för Windows, OS X, Linux men är även open source och kan kompileras till fler.

    Android SDK | Android Developers

    Recovery är ett fristående litet system som låter dig utföra saker som installation av ROMs, backup, wipe etc. ROM Manager är bara en app som kan göra script som clockworkmod recovery sedan följer. Den kan också flasha din recovery image. Det är bara en extra bekvämlighet helt enkelt.
     
  10. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    När jag började så följde jag instruktionerna på cyanogenmods wiki.
    Det går bra att köra adb och fastboot både på Windows, Osx och blandade gnu/Linux smaker.
    Själv har jag också en mac eftersom jag för sent insåg vilken katastrof osx är om man vill få saker gjorda. :-)

    Som sagt, guiden där är grymt bra.
     
  11. Brundin

    Brundin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    741
    Mottagna gillanden:
    32
    Operatör:
    Televox
    Telefon:
    Samsung galaxy s20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Televox
    Telefon:
    Samsung galaxy s20
    Platta:
    iPad pro 12
    installera beta versionen av miui, kommer en ny update varje fredag! Som grädden på moset inför varje helg :)
     
  12. yarr

    yarr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2010
    Inlägg:
    557
    Mottagna gillanden:
    89
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 5
    Telefon 2:
    HTC U12+, U11, 10, M8, M7
    Övrigt:
    Google Pixel Watch, TicWatch Pro 3 GPS
    Jag blev också sugen på att testa MIUI eller CM. Jag har kört orginalrom sedan jag köpte den för typ 2 år sedan nu och vill testa nått nytt. Är fortfarande toknöjd med telefonen dock :)

    Finns det något sätt att göra en total backup så jag kan få tillbaka allt exakt som jag har det nu ifall jag skulle ångra mig? (dvs alla apps, inställningar och utseénde osv.) Har lagt ner mycket tid på att göra allt som jag vill ha det nämligen och det känner jag inte för att göra om igen isf.

    Sedan vad finns det för för/nackdelar med MIUNI vs CM?

    Tack
     
  13. Trident

    Trident Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Ja du kan göra en Nandroidbackup i recovery menyn innan du lägger in en custom ROM.
    Bootloadern kan du dock aldrig återställa men varför skulle man överhuvudtaget vilja det?
     
  14. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    CM är snabb och har equalizer och kan byta låt genom att hålla in volymknapparna när skärmen är släckt.

    MIUI går lätt att konfigurera till absurdum tack vare deras överlägsna tema-motor.

    Jag ogillar avsaknaden av musikfördelarna i CM, men älskar konfigurationsmöjligheterna i MIUI. Jag är stört nöjd med hur jag fått till telefonen nu. :D
     
  15. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    MIUI är gött. Smidigt med att byta teman för att få ny look och det är snabbt i gränssnittet. Teman har en onlinefunktion där du kan bläddra runt bland de populäraste eller nyaste teman och bara trycka på en och ta hem smidigt. Det är likadant med ringsignaler och notifications osv. MIUI har också inbyggd brandvägg som man kan aktviera och välja vilka appar som får tillgång till nätet. Finns också inbyggd trafikmätare för att hålla koll på dina sms, samtal och datatrafik där du kan sätta maxgränser som ger notification när du överskrider.

    MIUI har också OTA som fungerar nu. De senaste 2 uppdateringarna har jag fått notification när de finns att ladda ner. (Kör beta 1.9.9).

    Den har ett eget program för backup och restore av det mesta inklusive program. Det finns DND-mode med svart/vit listor, eget program som FTP-server. Privacy mode som du kör igång innan du lånar ut telefon till klåfingriga barn så att de inte kan ändra något, inte se sms och så vidare. Det finns massor med bra, hittar nya saker hela tiden :)

    De har helt enkelt byggt in jävligt många bra småsaker överallt som gör att man gillar det mer och mer.
     
  16. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Problemet är bara att upplåsning av bootloadern kommer utföra en wipe av hans telefon. I princip blir man tvungen att roota med någon exploit-metod först för att kunna flasha sin recovery och därmed komma åt nandroid. Sedan håller jag med om att det är trevligt att ha sin bootloader upplåst. Utan fastboot hade det varit lite jobbigt ibland. :)
     
  17. theivan

    theivan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2009
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Hej igen

    Så jag satte mig ner på onsdagskväll från 20.00 och blev klar hela racet precis innan midnatt :) Det var längesen jag upplevde en sådan frustration :D

    Det är FETT komplicerat att installera en ny ROM.

    Jag blev helt tokig av att jag måste ladda ner SDK från Google, knappa in koder för att installera adb (HuH?? hjälp.... How to unlock the bootloader on your Nexus One - Android @ MoDaCo ), usb debugging, hitta min telefon, skriva nåra hemliga koder för att för att unlocka telefonen och vad mer jag gjorde.
    Det här var det svårate steget för mig, eftersom guider har det som underförstått att jag vet hur man radar upp fastboot -fwef w flash recovery xxxx.img kommandon i terminalen bara sådär.
    Turligen så behövde jag inte jobba mig med USB drivers i Mac för det hittar den automatiskt (till skillnad från Win & Linux). Men redan vid det här stadiet hade jag 20 flikar öppna på chrome och slet av mig hårfäste efter hårfäste.

    Jag förbryllar mig rejält över hur okonsistenta guiderna online är över att installera ROM på en nexus one. Det var inte förräns användaren Avicii i tråden om MUIU skrev att jag efter unlockandet av bootloadern måste ROOTA telefonen. TACK! Root Nexus One with Android 2.3.3 Gingerbread | Chen Sun's blog

    Den mest hänvisade guiden online Video: How to unlock and root a Nexus One | Android and Me guiden är OKEJ. De har en video som visar hur det borde gå till. Men ingen nämner att fastboot-mac och fastboot filen är samma sak :S I ena steget använder de ./fastboot-mac unlock kommando och i nästa bara ./fastboot. Det tog mig en kvart att leta upp och inse att det räcker att bara byta namn på fastboot-mac till fastboot för att fortsätta. Sigh

    Det var hemskt frustrerande att inte få min recovery image att fungera efter att jag lagt in bootloadern. Inte nog med att den officiella från MUIU inte fungerar så var jag tvungen att återigen leta genom internet för att hitta en ny recovery image för nexus one...:(
    När jag väl hade installerat en recovery för nexus one som jag hittade på ett forum (inte alls länkat i nån guide eftersom alla är från 2010) så blev det hela enklare....Det var första gången på 2 timmar jag kunde pusta ut, luta mig tillbaka och lugna ner mig.

    Där i från kunde jag hyfsat följa guiden på MIUI och avsluta hela proceduren.
    Men deras guide är nog det sämsta på internet. Första steget (MIUI Official Site ) så vill de att jag ska unlocka bootloadern men de har inte nämnt ett enda ord om att man ska installera SDK och installera ADB....facepalm.
    I och med att deras recovery image inte fungerar så är alla nästkommande steg svåra att följa med om man inte är van vid hur andra recovery menyer ser ut.

    Var det värt att lägga ner 3 timmar på en onsdagskväll..? Bra fråga. Känner mig rätt så nöjd med MIUI för tillfället, gillar min n1 mycket mer och känner inget behov av att köpa en ny mobiltelefon.

    :cool:
     
  18. HimpoN

    HimpoN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2010
    Inlägg:
    123
    Mottagna gillanden:
    14
    Telefon:
    Sony Xperia Z2 compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia Z2 compact
    Telefon 2:
    Nexus 4
    Platta:
    Nexus 7 (2013)
    Finns ju andra varianter på att gå från stock till ex. MIUI.

    Du kunde ex. kunnat nedgraderat med en PASSIMG-zip, rootat med GingerBreak,
    flashat recovery med ROMManager och sen flashat in MIUI med ROMManager/recovery.
    I en ideal värld :)cool:) där du startar med rätt filer på SD-kortet hade det gått på <20min och utan att ens koppla telefonen till en dator! ;)

    För mig känns det som en lättare väg att gå, eller tänker jag fel?
     
  19. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Men nu när du vet hur medan gör och redan har allt installerat så kommer det gå som en dans nästa gång. :-)
    Jag håller med om att det är gott om omöjliga guider där ute. Jag tror man måste tycka det är kul att göra sig besvär för att orka med allt hackande. För övrigt så är installationen av sdkn galet enkel på ubuntu och drivisar funkar direkt, precis som på osx. Och där har fastboot rätt namn från början :-)

    Erkänn att du är rätt nöjd över dig själv som grejade det?
    Som att klara sista bossen i tevespel när man var liten.
     
  20. Trident

    Trident Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Nu fattar jag ingenting. Har dom ändrat så det är svårare att roota nu? När jag roota låste jag bara upp bootloadern och la in en ny recovery sedan valfri ROM.