Nackdelarna med Ray?

Diskussion i 'Xperia ray' startad av Dirk Diggler, 4 okt 2011.

  1. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Jag vill ha en SE Ray. Svårt sugen.

    Har en Atrix idag som jag tycker är för stor. Det släpps i min vetskap inga mindre telefoner i framtiden som nödvändigtvis är bättre än en Ray. Flaggskeppet ifrån Google kommer ju garanterat vara minst 4" t.ex.

    Jag har läst mycket hyllningar här på forumet men nu vill jag veta baksidorna.

    Vad gillar du inte med din Ray?

    Är det någon som är intresserad av ett byte så säg till. Kan gå om vi kommer överrens på ett vettigt sätt :)
     
  2. Vidur

    Vidur Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    min baksida är vit.

    Det jag känner att SEMC kunde ha gjort bättre var 128 eller 256 Mbyte mera ram, annars är jag toknöjd.
     
  3. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Fick häromdagen möjlighet att leka lite med en kompis nyköpta ray, och det enda jag egentligen har att anmärka på är den lilla skärmen. Färgåtergivningen och tryckkänslan var tipptopp, men har man en gång ägt en telefon med en större display är det lätt hänt att man blir bortskämd och har svårt för att nöja sig med "ynka" 3,3". Misstänker jag. Så är det i alla fall i mitt fall. Men det var som sagt mitt enda störningsmoment med den i övrigt oerhört snygga och nätta mobilen.
     
    Last edited: 4 okt 2011
  4. strangnet

    strangnet Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Det beror trots allt på vad man är ute efter. Om man är ute efter en fyratumsskärm så lär man bli missnöjd, men vill man ha en mindre formfaktor med fortsatt hög upplösning så är Ray utmärkt.

    Det enda jag kan anmärka på är bristen på internt lagringsutrymme och RAM, men inget som begränsat mig hittills trots allt. Jag kan fortsatt köra (använde Galaxy S förut) applikationer som Spotify eller Audible samtidigt som jag surfar eller läser mina flöden i Feedly utan att telefonen känns seg eller på annat sätt begränsande.
     
  5. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Som sagt - skärmens storlek. Har man nätta fingrar och bra finmotorik så är det inga problem, men för oss med trubbiga fingrar är det lurigt att pricka rätt då man försöker mata in text.

    LED-lampa istället för LED-blixt är så jubelidiotiskt att jag blir matt i hela kroppen. Det innebär att man helt enkelt ger f-n i att plåta i mörker, eftersom det är en så kass och tungarbetad lösning med en svag fotolampa.

    I övrigt är jag störtförtjust i ray - storleken, vikten, kvalitén, designen, kameran (förutom fotolampan), rappheten, skärmen (förutom svärtan). Superläcker liten krabat.
     
  6. dbpetrol

    dbpetrol Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2010
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    LED-blixt hade jag velat ha. Fast ska jag vara ärlig har jag kanske bara använt den ca 3 ggr de senaste åren på min gamla mobil så det är för mig ett litet problem.

    Många tycker det är svårt med textinmatningen men för mig fungerar det bättre än på min gamla mobil med 3,7 tums skärm. Jag har ändå stora händer (brukar ha storlek 10 i handskar, och tjocka fingrar). Anledningen är att jag kör med T9 tangentbord och då blir knapparna mer lagom på den mindre skärmen. Jag kan dessutom hålla mobilen "längre ut på fingrarna" eftersom den är smalare, vilket gör att jag inte behöver vika in tummen lika mycket för att nå de knappar som sitter längst in mot handen.

    En annan fördel är att hårdvara och mjukvara är mycket snabbare än min gamla mobil vilket gör att jag kan ha haptisk återkoppling på. Det var omöjligt med den gamla mobilen då segheten gjorde att vibrationerna hade en liten fördröjning vilket i sin tur gjorden att man ofta tryckte för många gånger då man inte trodde att mobilen registrerat ett tryck på skärmen.

    Edit:
    Glömde säga att jag kör med "smart keyboard pro" från market. Det går att göra knapparna lite större på höjden och det går att ställa in tidsintervallen på knapparna så man slipper vänta i evighet om du ska skriva något med två lika bokstäver eller ska göra ett långtryck för att få upp siffror.
     
    Last edited: 5 okt 2011
  7. Vidur

    Vidur Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    ray tar väldigt bra bilder utan blixt och med swipe påslaget så kan jag skriva med tummen... svåra är att minnas vart bokstaven sitter på skärmen. men det funkar riktigt bra.

    Internt rom för installationer har jag gott om plats, 176 ledigt och jag skall nog inte peta in så mycket mera, dock lite stört att launcher blir utslängt på grund av rambrist lite då och då. speciellt då man kör någon browser. Frugan har samma brist i sin arc och hon gillar att spela en del spel.
     
  8. roffe99

    roffe99 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2011
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Är egentligen väldigt nöjd med Sonyericsson Ray, dock;

    Som en del ansluter jag mig till dom som tycker att skärmen 3,3" kunde varit lite större, intern minnet kunde varit lite mer tilltaget samt avsaknad av LED-flash istf den LED lampa med fast sken som nu sitter i. Fast Ray har Exmor R sensor som gör att det går att ta mycket bra bilder inomhus eller i svagt sken eller i skymning utomhus så man saknar faktiskt inte LED blixt sp mycket faktiskt.

    Ray rekomnderas på det varmaste. :)
     
  9. Jelzin

    Jelzin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Som jag uttryckt i annan del av forumet har min Ray lite sviktande kvalitetskänsla på vissa punkter. Bland annat på bakstycket närmast USB-kontakten samt i bottenstycket. På båda dessa ställen knarrar det lite vilket drar ner mitt helhetsintryck rörande byggkvaliteten. Om detta sen gäller andra telefoner eller bara min låter jag vara osagt.

    En annan nackdel jag upplever är att touch-knapparna på framsidan saknar bakgrundsbelysning. För mig tog det ett tag att lära sig var de satt. Kanske inte en deal-breaker men ändock ett irritationsmoment.

    En annan sak som jag tycker är en nackdel är SE:s gränssnitt. Detta är dock tudelat. Överlag gillar jag det väldigt mycket och det flyter, enligt mitt tycke, på riktigt bra. Det saknas dock viss funktionalitet som återfinns i andra tillverkargränssnitt - tänker främst på snabbmeny under notifikationsrullgardinen.
     
  10. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Tack för knacket på telefonen! Det var egentligen inget av det som ni upplever negativt som jag upplever negativt så det blev en telefon idag :) Perfekt storlek för mig.
     
  11. strangnet

    strangnet Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Efter att ha experimenterat lite med kameran i dåligt ljus så tycker jag dels att det blir väldigt mycket noise vid högre iso-tal, men kanske främst väldigt hårt komprimerade bilder vilket ger oskärpa och artefakter.
     
  12. jn84

    jn84 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2011
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Ja, så blir det med de flesta mobiltelefoner och kompaktkameror som har små sensorer. Knappast ett "problem" isolerat till till ray.

    Det är en mobilkamera, inte en Nikon D700. Var glad att du öht kan ta fullt användbara bilder i dagsljus.
     
  13. strangnet

    strangnet Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Noise kan jag ta, men komprimeringen av bilderna känns lite överdriven.
     
  14. jn84

    jn84 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2011
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    https://swedroid.se/wp-content/uploads/2011/08/se-xperia-ray-camera-4.jpg

    Jag kan inte se annat än att bildkvalitén är fullt duglig för de allra flesta som tar vanliga minnesbilder. Ett tips är att sluta skärskåda bilderna inzoomat i 100%, gör man så hittar man brister även med bilderna ur systemkameror med dyr optik.
     
  15. hej

    hej Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2011
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Vimla, Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 3:
    Samsung A3
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact
    Info:
    Nova Launcher
    Kan hålla med om byggkvalitén. Det är inte dålig, men visst knakar det i underdelen när man trycker där, samt att hemknappen inte sitter fast och knäpper lite den med. Angående touchknapparna hade jag också sett bakgrundsbelysning, för det är svårt att använda dem i mörkret. Dock har jag lärt mig att lägga hela "fingeravtrycket" respektive knapp- då funkar det även om man inte exakt träffar knappen.
     
  16. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Min är efter två dagar fortfarande som en Merchedesdörr. Förutom hemknappen. Den vibrerar roligt när vibratorn går på :)

    Undertill är min inte knakig. Än.
     
  17. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    När jag såg dig skriva detta så tyckte jag att du var en gnäll****a men nu när jag testat lite håller jag med dig!

    Upplösningsmässigt är det bra. Funktionen är klockrent. Bilderna blir jättefina så länge du inte zoomar in.

    Å andra sidan använder jag min kamera till två saker. Eller en egentligen. Facebook. Andra kort tar jag med en vanlig kamera. Nu när mobiltelefonen är ny har jag tagit lite bakgrundsbilder till min hemdator, vilket den funkar bra till i 1650-upplösning, men det är ju ingen kamera jag skulle använda till att trycka canvas på vägg direkt.

    Håller som sagt med att komprimeringen kunde vart mindre jättehård.

    Noice försvinner om man drar på nattläge. Att skrämma upp telefonen i ISO4000, eller vad det var, med autoläge är ju inget märkligt. Tog en bild på min vind igår (bäcksvart) och där var det inte mycket noice att tala om. Skall ladda upp en bild snart.
     
  18. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Här är en bild på vinden. Hade tagit bort orginalet...

    [​IMG]
     
  19. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Tog ett nytt istället.

    [​IMG]

    Nattläge.
     
  20. драган

    драган Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2010
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Samma här, och det är jäkligt synd för personligen stör jag mig på det varje dag. När jag håller telefonen med en hand så blir mitt finger placerat på underdelen, så det knarrar väldigt ofta. Kände på ett annat exemplar i butik, och den knarrade såklart inte... :cry:

    Någon som jobbar med mobiler som vet vad det kan bero på?
    Plastbiten som det handlar om verkar ju sitta fast med två skruvar bara, så det kanske är något man kan åtgärda om man stoppar något bakom punkten där det knarrar? (min knarrar bara på ena sidan)
    Ryker garantin även om man bara skruvar bort något kosmetiskt?