Tidningarna skriver om Telia/Tele2s överbelastning. Har ni märkt något?

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av Moby, 4 okt 2011.

  1. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    I tidningar och på internet skrivs det att Telia och Tele2s 3G-nät är överbelastat. Tex
    Telia och Tele2 tagna på sängen av mobilsurfandet | Feber

    Men jag har inga kompisar som sagt något om detta. Inte läst så mycket på forumet här heller. Använder ju inte själv de näten då jag hade en aning om problematiken innan men vad är verkligheten? Törs man inte säga attTelia inte funkar om man betalar dyra pengar hos "bästa" operatören eller har tidningarna fel?
     
  2. pjb

    pjb Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Är inte alls förvånad. Tycker det stämmer väl både generellt och särskilt i "rusningstid" dvs efter kl 9 och fram mot kl 11 och på eftermiddagen och sedan en stund på kvällen efter nyheterna om det inte är något bra på tv.

    Gäller för både datorn och androiden. Det började i maj och blev stadigt sämre för att nu under sista veckan ha blivit lite bättre igen.

    Te x är det nästan bara gprs på förmiddagen och man får koppla ur och in igen på datorn för att komma ur och in i 3G. Dessutom blir man snabbt urkopplad om man inte surfar hela tiden.
    Inne i stan och i tunnelbanan har det nu i september varit helt omöjligt att surfa med androiden på flertalet platser t o m E försvann.

    Men enl Tele2s kundtjänst är det inget fel. Som vanligt ljuger de en rakt i ansiktet som det lurendrejarföretag det är.
     
    Last edited: 4 okt 2011
  3. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 958
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Hade Comviq förut, förutom deras 3G-täckning var hastigheten, när man väl hade täckning, under all kritik. Fick som max 1mbit/s på min Galaxy S - på samma telefon får jag 5mbit/s med 3.

    Tele2s och Telias 3G nät är inte bara segt, mobilen tappar täckning från dem och kopplar över till GPRS eller EDGE nätet - vilka är meningslösa.
     
  4. jazzskägg

    jazzskägg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    5
    Telefon:
    Huawei y5ll, WinPhone Nokia 630

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei y5ll, WinPhone Nokia 630
    Har comviq. Många platser på värmdö är helkass och har blivit värre sen i somras.
     
  5. TazZy

    TazZy Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2010
    Inlägg:
    2 263
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Kunde inte ens använda 3g't tidigare i veckan > <

    Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
     
  6. TazZy

    TazZy Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2010
    Inlägg:
    2 263
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Fast vad ska man använda om inte telia eller tele2?

    Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
     
  7. Slajk

    Slajk Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2010
    Inlägg:
    2 018
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    Märkt något? :o Internet låg nere en hela vecka i somras på Gotland,
     
  8. Joiis

    Joiis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    614
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    Platta:
    Asus Nexus 7 (2012)
    3 verkar ha bra hastighet :-)

    Sent from my SK17i using Tapatalk
     
  9. Goldstar

    Goldstar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Bytte från telia till 3 i min ena telefon för några dagar sen och det var markant skillnad i hastighet, trodde det var mottagningsproblem i den telefonen sen när jag satte i 3-kortet så öste den på bra, lika snabb som legenden, där jag haft 3 hela tiden.
     
  10. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Funderar på att koppla in telefonen till ett 56k modem för det lär gå fortare än att surfa i Telias nät.

    Sent from my AWESOME Xperia Arc using Tapatalk
     
  11. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Håller med, under all kritik. Fast där jag bor har varenda telefon inom 10 mil slukat ett tele2 kort, så man får väl nöja sig med det för deras skull...
     
  12. TazZy

    TazZy Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2010
    Inlägg:
    2 263
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Tänker avsluta min surf hos tele2 för detta är bs. Min bindningstid går ut nu med så får bli annat abonnemang.

    Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
     
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 753
    Mottagna gillanden:
    44 755
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag genomförde genidraget att byta till Tele 2 precis i lagom tid till dess att det började bli livat över problemen med den stundvis höga belastningen. Snacka om klavertramp.

    Om det här fortsätter kommer vi få göra swedroids mobilsida WAP 2.0-kompatibel.
     
  14. Pajn

    Pajn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Nej, täckningen och hastigheten är så uselt så en försämring är svår att märka av. Om det tar 3 eller 10 minuter att öppna market spelar ingen roll när man ger upp efter ett par sec ändå.
     
  15. deadmau5

    deadmau5 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2010
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    stock
    Jag har Tele2 och har inte tänkt särdeles mycket på att surf skulle vara instabilt... Det många glömmer när man sitte rpå tunnelbanan och är sur över dålig hastighet, är att de hastigheter som utlovas (7mbit!!!!!!! wow) är 7mbit som alla som ansluter till den masten får dela på. dvs 7mbit / ganska många människor = rätt så segt. 7mbit är den hastigheten som masten klarar av att sända ut med. inte 7mbit per person. Har man det i bakhuvudet, tycker jag att det är ganska snabbt ändå... :)

    Lite störigt är det dock att Tele2 väljer att bygga ut Edge-nätet istället för att uppa 3G ordentligt. flera platser jag förut hade gprs på, har jag nu edge. halvbra kanske. det går ju lite fortare att surfa ute på lantstället. men jag ser faktiskt hellre att kapaciteten ökas i tätbefolkade områden, aka Sthlm, gbg och malmö motsv.
     
  16. Wasabi

    Wasabi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    371
    Mottagna gillanden:
    26
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 3a
    ROM:
    Stock
    Aldrig haft några hastighetsproblem med Telia. Ingenting märkbart iaf.
     
  17. daxwise

    daxwise Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2011
    Inlägg:
    454
    Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    T2
    Telefon:
    S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    T2
    Telefon:
    S21 Ultra
    Telefon 2:
    S10+
    Telefon 3:
    S8
    Platta:
    ipad2 wifi
    Övrigt:
    Chromecast i två rum
    Jag, precis som så många andra, har felanmält Tele2s oförmåga att leverera den tjänst de sålt, och de skulle kolla upp och återkomma.
    Tyvärr får jag ett ickesvar.
    Det är bara en bekräftelse på att de inte kan leverera den produkt de tar betalt för.


    Hej

    Surfexplosionen har varit enorm under se senaste månaderna. Detta beror på att användandet av smartphones och applikationer har överträffat alla operatörers förväntningar. Vår kapacitet har inte hängt med denna kraftiga ökning och vi är medvetna om att vårt 3G-nät har blivit hårt belastat under den senaste tiden på vissa platser. Vi har redan förstärkt viktiga knutpunkter i nätet som hanterar mycket trafik och det förstärkningsarbetet fortsätter kontinuerligt, först och främst i Stockholm, Göteborg och Malmö.

    I förra veckan tog vi även beslut inom ramarna för Sunab, som är vårt gemensamma nätbolag med Telia, att ta ytterligare ett kraftgrepp kring vårt gemensamma 3G-nät för att ge våra kunder en ännu bättre surfupplevelse. På Tele2 - Kundservice - Vårt nät kan du som kund hålla dig uppdaterad på våra utbyggnadsplaner.

    Med vänliga hälsningar

    Tele2


    Mitt tips till er alla som upplever problem är att bråka bråka och bråka med dem tills ni får rabatt på tjänsten. 3Gt fungerar trots allt, även om den ligger på knappa 10% av utlovad kapacitet.
     
  18. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Jag märker absolut av det. Tidigt på morgnen kan jag komma upp i över 6 Mbit/s. Mitt på dagen ska man vara glad om man kommer över 1 Mbit/s
     
  19. daxwise

    daxwise Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2011
    Inlägg:
    454
    Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    T2
    Telefon:
    S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    T2
    Telefon:
    S21 Ultra
    Telefon 2:
    S10+
    Telefon 3:
    S8
    Platta:
    ipad2 wifi
    Övrigt:
    Chromecast i två rum
    Jag använder mitt internet till surf och waze (navigator) till och från arbetet, och som modem till bärbara på jobbet. Det betyder en ranson på 50Mb per arbetsdag.
    Normalt är att jag har väldigt svårt att hålla det, med en dum phone. Med en smart phone borde det vara näst intill omöjligt att hålla sig till den ransonen.
    Idag borde jag alltså ligga på 66% av min kvot förutsatt att jag snålat som tusan, men trots att jag tagit varje tillfäle i akt så har jag bara lyckats använda 23% av min surfkvot. Det är onödigt att släpa datorn till jobbet eftersom jag ändå inte kommer att ha internet till den. Och inte blir det bättre av att T2-säljare ringer o vill pracka på en ännu ett bärbart 10Mb internet (dongel) för 169 spänn, som inte går att utnyttja...
    Jag är glad för er (men lite avis) som har möjlighet att byta till snabbare internet hos annan leverantör, för en annan är ju fast i avtal i 9 månader till (nej jag är inte gravid)...
     
  20. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 958
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Fel fel och återigen fel. Det främsta som sätter begränsningarna idag är faktiskt ditt modem och inte masten. Enligt din teori skulle det bara gå 7 personer/mast som får 1mbit/s..det skulle alltså innebära ofantligt många master i tex Stockholm - vilket det iofs finns, men inte riktigt så många. Masterna har kapacitet på oftast i storstadsområden, X mbit/s per mast. Masten klarar sedan att sända ut tex 32mbit/s gånger X. Alltså, så länge det är Y antal användare på masten får de full hastighet tex 32mbit/s men så fort det blir Y+1 eller fler användare sänks hastigheten för samtliga användare. Det du säger skulle alltså betyda att jag är helt ensam på en mast i centrala uppsala nu när jag får ut 25mbit/s i snitt på mitt mobila bredband från 3 - tror inte det va ;) som sagt, det är användarens modem, om antalat användare är Y+1 eller fler användare på masten, avståndet och väderförhållande som avgör hastighet - oftast. Telia och Tele2 har helt enkelt fått slut på kapacitet till sina master..vilket de har haft väldigt länge!

    Tele2 bygger ut EDGE nätet där de bygger ut 4G-nätet. Dock är EDGE kasst jämfört med 3G. Det optimala skulle vara om man kunde bygga ut (som 3 gör) 3G på mindre tätbefolkade områden såsom STHLM skärgård, landställen osv med 3G i 900bandet för att få bäst räckvidd på täckningen och bra hastigheter (idag <16mbit/s) och i storstads och mer tätbefolkade områden med 3G i 2100bandet för högre hastigheter och lite sämre räckvidd (idag upp till 32mbit/s)!

    oj, blev ett långt inlägg hehe :)