Nytt spel - RummyFight - Är releasad nu

Diskussion i 'Spelutveckling' startad av ReaPadda, 13 okt 2011.

  1. ReaPadda

    ReaPadda Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Hej hopp. Minns ni mig? Byggde SweSpel i vintras, en app för att spela Svenska Spels produkter via Android.

    Nu, efter ca 6 veckors intensivt utvecklande så är jag snart redo att släppa en helt ny produkt: RummyFight - Perfekt för er som tröttnat på Wordfeud och alla de som fuskar häcken av sig i det spelet.

    RummyFight är ett spel där man kan spela ett Rummikub-liknande spel mot andra, riktiga människor. Man lägger sitt drag och blir sen notifierad när det är ens tur igen.

    Man kan spela mot 1-3 motståndare i en match och stort arbete har lagts ner för att göra spelet så intuitivt som möjligt för de som kör det.

    Extremt mycket arbete har också lagts ner på serversidan där spelmotorn är designad att kunna köras på hur många olika servrar som helst parallellt vilket sörjer för hög kapacitet vid många samtidiga spelare.

    För er som inte vet hur man spelar Rummy / Rummikub så är principen lika enkel som spelet är roligt. Man börjar med 14 brickor i valörerna 1-13 i 4 olika färger (precis som en kortlek) och ska göra sig av med dessa. Man blir av med brickor genom att lägga ut Grupper och Stegar på bordet. En Grupp är 3-4 brickor med samma värde (i olika färger) och en Stege är 3-13 brickor i nummerordning (i samma färger). Så enkelt är det.

    Men ändå inte riktigt ;-)

    Den första gången man lägger ut på "bordet" så måste man lägga ut minst 30 poäng (den sk öppningen). Därefter i kommande drag får man använda sig av redan existerande brickor som ligger på bordet. Man får komplettera redan färdiga Grupper och Stegar, man får bryta isär dem, flytta runt dem, kombinera om dem osv. Det enda som gäller är att man inte får lämna bordet med någon inkomplett Grupp eller Stege.

    Den första som blir av med alla sina brickor är också vinnaren av matchen.

    Det hela blir ganska självklart när man sen spelar eftersom det finns hjälpande felmeddelanden plus att man ser motståndarens drag spelas upp framför en som man kan lära sig av.

    Naturligtvis finns även en chatt inbyggd, både i Lobbyn och inne i varje match där man kan ställa frågor eller få tips.

    Att spela Rummy är fan så mycket roligare än jag nånsin trodde det skulle vara. Hade missat den typen av spel ända fram till i julas så en bekant fick ett spel i julklapp. Vi satt och spelade sen i 5 dygn i streck. Ge det en chans och se varför det är betydligt roligare än bokstavsspel, bortsett från det faktum att det inte går att fuska med en ordlista i Rummy ;-)

    Om ni vill vara med och testa, skicka mig ett Privat Mess så får du nedladdningslänken.

    Skickar med ett par skärmdumpar också. Tycker det blev snyggt![​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Last edited: 3 nov 2011
  2. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Okej fattar inte hur jag ska börja.
     
  3. ReaPadda

    ReaPadda Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Kan se att du numera fattar. Du är till och med riktigt bra ;)
    Men vi jobbar på en bättre tutorial som ska få även den mest ovane att förstå hur man kommer igång.
     
  4. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Ja när man väll kommer ogång är det inte svårt. Ny tutorial låter bra.

    Sent from my Nexus One using Tapatalk
     
  5. ReaPadda

    ReaPadda Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Nu finns det en ny version på samma adress som tidigare med en ny Tutorial inlagd
     
  6. KarlssoN1337

    KarlssoN1337 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2010
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ska testa detta :) Hur kommer det sig att chatten är på svenska när appen är på engelska? (kollade från screenshotsen). En grej jag bara lade märke till..
     
  7. ReaPadda

    ReaPadda Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    För att det pratades på svenska i den chatten. Ställer inget krav på vad man väljer att skriva för språk.

    Och vad gäller de blåa meningarna så är det också nåt som en chattare skrivit. Finns små lurigheter som gör att man kan skriva på olika sätt i chatten. Inte bara det klassiska: "Pelle: Hejsan" utan även "Pelle säger hejsan"
     
  8. ReaPadda

    ReaPadda Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Ok. Appen och servern verkar tillräckligt stabil för att vi ska våga släppa in flera i spelet nu.
    Så om ni vill testa så finns det att ladda ner ifrån följande länk:

    http://www.tottalmedia.se/rummifight

    Hör gärna av er med synpunkter och förslag då det fortfarande finns tid för oss att justera saker i appen.

    Eller också får ni helt enkelt spela och ha kul. Att spela Rummyspel är roligare än man kan tro. Prova så får ni se. Det är enkelt att lära sig - men det tar lång tid att bemästra.

    Lycka till
     
  9. ReaPadda

    ReaPadda Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Lade just upp Testversion 1.17 av RummiFight för vem som helst att ladda ner och installera.

    Den innehåller en hel del nya roligheter såsom statistiksida, uppsnyggningar och uppsnabbningar. Kan vara väl värd att ta en titt på och köra några spel mot folk med.

    Passa på nu när appen är gratis ;-)

    [​IMG]
     
    Last edited: 20 okt 2011
  10. Osyx

    Osyx Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2011
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    18
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Apple iPhone 8
    Telefon 3:
    OnePlus 8 Pro
    Ska testa:-)

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  11. ReaPadda

    ReaPadda Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Tänk på att gå in i New Fight och anmäla dig som spelare i nån / några matcher. Annars ger det ju inte så mycket ;-)

    Har sett att det finns andra som installerat appen och sen inte ens gått in och startat nån match. Hur förväntar man sig då att man ska få nån motspelare?
     
  12. Molleresa

    Molleresa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2011
    Inlägg:
    869
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Jag skulle gärna vilja testa detta.
     
  13. ReaPadda

    ReaPadda Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Javisst. Bara att ladda ner ifrån http://www.tottalmedia.se/rummifight

    Då spelet bara är i sluttest så har vi inte lagt upp det på Market ännu.
    Men vi kör ju Android. Finns inget som säger att det MÅSTE ligga där för att folk ska kunna installera det, eller hur?
     
  14. RickardP

    RickardP Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    515
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Roligt spel när man kommer in i det, dock fortfarande i första matchen fortfarande :-)

    Jag tycker jag får vibreringar och ljud när det inte händer något i spelet, lite konstigt ibland, inte märkt idag men igår när jag satt som mest i spelet.

    Jag skulle gärna se spelet anpassat för tablets.

    Sen hade det inte varit fel att kunna se vilka polare/kontakter på telefonen som har spelet så man kan skicka förfrågningar om att spela alternativt en friends system.

    Jag tycker också att notifieringarna inte alltid fungerar, svårt att säga om det är något jag gör elelr så men märkt ett par gånger jag itne fått någon notifiering att de tär min tur.
     
  15. RickardP

    RickardP Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    515
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Jag tycker även det är lite halvsvårt ibland att klicka på ett spel i spel listan, får testa flera gånger innan den reagerar på mina klick ibland.
     
  16. ReaPadda

    ReaPadda Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Jag byggde om hela meddelande och notifieringssystemet till den senaste versionen och då smög det sig in ett par buggar som bland annat yttrar sig i att man kan få notifieringar fastän spelet är igång. Så ska det inte vara och det kommer vara fixat till nästa version.

    Japp. En HD-version kommer att releasas också som ser mycket bättre ut på tablets men vi ska göra klart grundversionen först.

    Vi kallar det för "bookmarked players" och du hittar det i NewFight-delen av spelet. Tycker inte att "friends" var riktigt rätt namn då det inte är säkert att man alls är "vän" med den man lagt på listan.

    Korrekt. Den är inte hundraprocentig i den här releasen men det kommer jag snart ha fixat. Problemet ligger i att den finns en liten process i spelet som inte stoppas som den ska när man lägger spelet i bakgrunden och den kan ibland råka "äta upp" en notifiering om man har otur.
     
  17. ReaPadda

    ReaPadda Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Vilken enhet spelar du med då? Händer det alltid eller börar det ske efter ett tag när du haft spelet igång en tid?

    Om det är det sistnämnda så kan du prova att döda processen genom att hålla inne back-knappen nån sekund. Ibland löser det problemet. Skulle kunna vara intressant att veta om det löser det för dig också. Misstänker var problemet ligger men vill ha mer kött på benen innan jag går in och ändrar i koden. Har med "klickbara-objekt-uppepå-andra-klickbara-objekt" att göra och jag vågar inte riktigt pilla där förrän jag vet att det är värt det.
     
  18. ReaPadda

    ReaPadda Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Nu har vi släppt en ny version av RummiFight, kallad Release Candidate 1

    Med andra ord är detta eventuellt den version som slutligen kommer att releasas till Android Market. Massor av ändringar och fixar finns i denna. Om ni nån gång ska passa på att ladda hem spelet så är det nu eftersom vi kommer sätta en prislapp på det i Market.

    Mycket nytt som sagt.

    ALLMÄNT
    * Har kortat ner notifikationstexterna.
    * Har fixat att notifikationer inte kommer när man är inne i en match
    * Har fixat att notifikationer aktiveras även om spelet avbryts av tex ett telefonsamtal

    LOBBYN
    * Lagt till funktion där spelare kan döda matcher när man utmanat nån som inte svarat på länge

    MATCH
    * Mycket högre upplösning på brickorna (snyggare framför allt på tablets)
    * Lagt till funktion så att skärmen inte stängs av mitt inne i en match
    * Har lagt till att man får upp spelarinfo om man klickar på en motspelares nanm i en match
    * Fixat bugg om man valde New Tile efter man flyttat ut brickor på bordet
    * Fixat bugg om man valde Replay Round efter att man flyttat ut brickor på bordet
    * Har gjort knapparna Meld, NewTile, Undo, Reset och Pass tydligare
    * Fixat så att Instant Update funkar igen (att dragen visas omedelbart)
    * Ökat storleken på spelarnas namn i fighterna
    * Har gjort menyalternativen mer alerta när man trycker på dem.
    * Har fixat så att Win/Lose-dialogens text kommer på rätt plats även på Tablets

    ABOUT
    * Lade in en cool effekt i About

    STATISTICS
    * Har ändrat Win/Lose-ration till WinPercentage
    * Har snabbat upp hämtnigen av statistiken och avlastat databasen
    * Har ändrat lite texter i Statistics

    NEWFIGHT
    * Fixat kraschbugg när man lade till spelare på bookmarks i New Fight
    * Har ändrat så att det står spelarens ranking i Bookmarked-listan samt när man söker efter spelare

    CHAT
    * Har fixat så att spelarnamnen inte blir dolda i chatten om det skrivs ett långt mess

    ÖVRIGT
    * Har introducerat ett rankingsystem för spelarna
    * Ändrat i databasen så att man kan särskilja på förflyttningar och nya brickor på bordet.
    * Lagt till en massa statistikinfo i databasen så att det går fort att hämta

    Ladda ner senaste versionen (RC1) ifrån RummiFight
     
  19. RickardP

    RickardP Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    515
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Vet inte hur jag kan återskapa detta men vill rapportera in det.

    Jag är inte säker på hur jag gjorde, antingen tryckte jag "new tile" eller så la jag ut en siffra, tyvärr inte säker och har bara sätt det en gång.

    See screenshot:
    [​IMG]
     
  20. ReaPadda

    ReaPadda Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Vad har du för zoomfunktioner påslagna? Både double tap zoom och dynamic zoom eller?
    Såg allt bra ut sen när du backade tillbaka till lobbyn för att sen gå in i matchen igen?

    Vad jag kan se på skärmdumpen så visas alla brickorna i sin 1:1 upplösning istället för sin 1:2 upplösning vilket är det normala. Inget jättefarligt men jag ska ta en titt på vad det kan bero på. Säkert bara nån skitsak ;-)