Problem: Låst upp bootloadern men får inte clockwork recovery att fungera

Diskussion i 'Nexus S - ROM-filer och utveckling' startad av Dezpite, 21 okt 2011.

  1. Dezpite

    Dezpite Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej! Är ganska ny på det här men jag har försökt pilla mig fram genom olika guider. Jag började med guiden som fanns här på swedroid men det var lite problem med USB drivers osv. Så jag gick över till denna guiden.

    How to Full Flash Google Nexus S

    Nu är det så att jag har lyckats låsa upp bootloadern. Efter det tankade jag clockwork recovery nyaste version och döpte om den till "Recovery" och la in den i mappen som jag fick när jag följde den guiden. Det fungerade också. Sen klickade jag på recovery och kom in i clockworks. Allt detta var när jag hade telefonen kopplad till datorn.

    När jag startar telefonen genom volym och powerknappen och sedan trycker på recovery utan usb kabel till datorn så kommer det upp en android robot med en varnings triangel bara. Ingen clockwork recovery meny.

    Vad är problemet? Hur fixar jag så jag får in clockwork recovery utan att behöva använda filen i datorn och usb kabel?
     
  2. pingo

    pingo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2010
    Inlägg:
    246
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Boota telefonen till fastboot, koppla den till datorn. Kör fastboot devices för att kolla att datorn känner igen telefonen. Sen är kommandot fastboot flash recovery recovery.img

    Enklast är att lägga recovery.img i samma mapp som fastboot.exe (C:\androidSDK\android-sdk-windows\tools brukar det vara)
     
  3. mil0ck

    mil0ck Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    @Dezpite
    Du har det här "problemet" pga en säkerhetsspärr som finns i stock ROM-et. Det finns alltså en fil som säger åt din telfonen att boota till stockrecoveryn och stanna där. För att komma åt CWM (clockworkmod recovery) nu behöver du alltid koppla in telefonen till datorn. Detta händer bara på stock/AOSP ROM's vad jag vet och är där för att skydda din telefon:) För att få "bort" detta flasha MIUI eller Cyanogenmod 7.1, alltså kan du inte få bort det här problemet på stock ROM-et utan att ta bort en fil (osäker på vilken).

    @pingo
    I kommandot han har kört (om han inte har ändrat det) står det : fastboot flash recovery recovery.img
    Alltså är inte det hans problem:)
     
  4. Dezpite

    Dezpite Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Så det jag ska göra är att koppla den till datorn och gå in i Clockwork recovery och lägga in Cyanogen 7.1? Kommer jag sen kunna komma in i Clockwork eller måste jag flasha in clockwork igen? eller finns det redan där bara att jag inte kommer åt det?
     
  5. mil0ck

    mil0ck Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    @Dezpite
    Så här är det. Om vill köra STOCK-ROM-et så kan du inte komma åt clockworkmod recovery utan att koppla in telefonen till datorn. Vad jag menade var att om du kör ett CUSTOM-ROM så kan du komma åt CWM Recovery utan att koppla in den till datorn. Om du inte kör ett CUSTOM-ROM kan du inte komma åt CWM Recovery utan att koppla in den till datorn. Flasha inte CM 7.1 eller MIUI bara för att kunna komma åt CWM Recovery
    När du kör CM 7.1 eller MIUI kan du komma åt CWM Recovery genom t. ex. Rom Manager.
    Varför vill du ha tillgång till CWM-Recovery utan att koppla in den till datorn???
     
  6. Dezpite

    Dezpite Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    För det är alltid sånt steul med usb drivrutiner hitan och ditan. Nu har jag hittat någon guide där man bara behöver trycka på en fil så fixar den det själv.

    Så om jag väl lägger in Cyanogen 7.1 nu så kan jag alltid uppdatera der via rom manager? Vill liksom ha ICS snabbt och enkelt när der kommer.

    Sent from my Nexus S using Tapatalk
     
  7. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Det är /system/recovery-from-boot.p alternativt /system/etc/install-recovery.sh du vill ta bort så borde den sluta flasha om den till stock.
     
  8. Danne_B

    Danne_B Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2011
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Xiaomi mi 9T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi mi 9T
    Telefon 2:
    Samsung galaxy s10
    Drivrutiner

    Tja!
    Verkar som du också haft problem med drivrutiner.
    Jag får inga drivisar att funka, jag har tittat på guiden du länkade till, problemet är bara att jag inte kan välja Android device, när jag ska berätta för datorn vad jag försöker lägga till. När jag kopplar in telefonen i datorn, installeras den som "unknown device". Jag har sedan gått in för att välja i en lista vad för typ av enhet det är, men där finns inte Android device.
    Hur löste du dina drivrutinsproblem?

    Danne
     
  9. Dezpite

    Dezpite Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag tankade den filen som stog i guiden. Där stog de hur man gör med den filen.

    Sent from my Nexus S using Tapatalk
     
  10. mil0ck

    mil0ck Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    @Danne_B
    Är för trött att länka nu men jag använde iallafall PDA-net:)
     
  11. Danne_B

    Danne_B Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2011
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Xiaomi mi 9T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi mi 9T
    Telefon 2:
    Samsung galaxy s10
    Hej!

    Jag har testat PDAnet, men det fungerar tyvärr inte heller.
    Alla problem kommer efter uppdateringen till 2.3.6.




     
  12. Danne_B

    Danne_B Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2011
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Xiaomi mi 9T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi mi 9T
    Telefon 2:
    Samsung galaxy s10
    Hur tar jag bort dessa via telefonen? Har provat flera file explorers men det fungerar inte. Jag har root nu, om det kan vara till någon nytta...
     
  13. pingo

    pingo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2010
    Inlägg:
    246
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    fastboot flash recovery recovery.img ska ersätta den gamla recoveryn permanent. Det har fungerat alla 411 gånger jag gjort det på min.

    Annars har du en bra guide på Blandroid: Installation där får du allt i ett.. och där blir recoveryn permanent...
     
  14. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Gör det i godtycklig terminal-app eller via ADB. Mounta /system som skrivbar. Sedan kan bara rakt av köra 'rm /system/recovery-from-boot.p'.

    Använder man en stock-rom kommer den som sagt att flasha tillbaka ens original-recovery om checksumen på ens recovery ändrats. Detta sköts av skripten jag beskrivit och är ett känt faktum. Detta sker inte med custom-roms dock då de skripten är borttagna eller har aldrig funnits (skapas inte för AOSP-builds).
     
  15. eway

    eway Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER


    jag gjorde ungefär så, bytte bara till random namn på följande istället för att ta bort dem, med appen "Root Eplorer"

    1. /etc/install-recovery.sh
    2. /system/etc/install-recovery.sh
    3. /system/recovery-from-boot.p

    sen installera "ROM Manager" och flasha på senaste ClockworkMod Recover.

    Sen fungerade det.
     
  16. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Ja, alla sätt som får den att inte hitta filen fungerar ju. :)