[Appförslag] Styra Nexa

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av n3rox, 29 dec 2009.

  1. Mellon

    Mellon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2009
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    @nor3x jag vet inte hur långt du och Peter kommit på det. Jag har iaf fått själva anslutningen att fungera nu men skulle behöva veta vilka kommandon som finns tillgängliga att anropa. Skulle du kunna telneta in på din dovado och köra kommandot help. Klistra sedan in den outputen här i posten.

    >telnet ip-till-din-dovado-umr 6435
    >user samma-användare-som-till-webgränssnittet
    >pass samma-lösenord-som-till-webgränssnittet
    >help
     
  2. Peter

    Peter Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Vi har fått det att fungera bra. Nu ska jag bara göra ett stiligt user-interface till programmet. Kommandona som finns hittar du i API:et som finns länkat till tidigare i tråden.
     
  3. Mellon

    Mellon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2009
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Jo Peter jag vet, var ju jag som länkade till API:et :D Jag undrade mest om det fanns fler kommandon än att skapa och ta bort alias samt lampa på och av.
     
  4. Peter

    Peter Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hoppsan :o :)
     
  5. n3rox

    n3rox Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2009
    Inlägg:
    515
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

  6. Mathias (Dovado)

    Mathias (Dovado) Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tjenare,

    Kul att ni håller på och trixar med Android och UMR:en.
    Väntar med spänning på att se vad det blir för APP.

    Kommer att övervaka denna tråd, PM:a mig om ni har några funderingar eller går på patrull ang UMR:en.

    Mvh
    Mathias
    CTO Dovado
     
  7. phrusher

    phrusher Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2010
    Inlägg:
    177
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Samma här. Jag vill kunna se vilka lampor/apparater som är igång innan jag skickar kommandot. Tex om kaffemaskinen är på när man är på väg hem från jobbet :) Finns det något vettigt alternativ med z-wave eller kanske zigbee?

    Väldigt tråkigt att tellstick inte kan användas som tranceiver, den verkar ju ganska trevlig att koda mot.
     
  8. Mathias (Dovado)

    Mathias (Dovado) Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Slå på den fungerar iallafall :-)

    Lekte lite med Locale och SMS pluggen..

    När jag kommer till min tunnelbanan så skickar telefon ett sms med kommandot "handduk off", Vilket stänger av min elektriska handduktorkare.

    Behöver ju inte stå på när jag lämnat hemmet..

    Mvh
    Mathias
     
  9. phrusher

    phrusher Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2010
    Inlägg:
    177
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Visst går det alltid att dra iväg en "På"-signal men det är mer lattjo att kunna se vad som är på och vad som är av direkt :) Kan ju även vara lite surt om man drar iväg en automatisk "Av"-signal till en pryl när man åker hemifrån och sambon är kvar hemma ^^

    ZigBee känns som det mest intressanta för tillfället bla pga Intel Energy Monitor. Om Intel satsar på det protokollet så kan det nog bli stort.
     
  10. Mathias (Dovado)

    Mathias (Dovado) Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Japp håller med att det är surt att man inte vet i vilket state en enhet befinner sig it.

    Zigbee har ju den fördelen, men hittils har jag inte hitta några saker till vettigt precis som gör att det till en massmarknads produkt..

    Appropå INTEL var de inte de som sa WIMAX skulle bli nästa major radioteknik, Nu är det väldigt tyst om det :-)


    Ang flickvännen så får väl man hålla reda på om hon är hemma eller inte genom att ge henne en Android oxå :-)
     
  11. Mellon

    Mellon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2009
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Eftersom det inte hörts så mycket ifrån oss som sitter och försöket göra en klient för android som kan styra nexa-brytare (och liknande) tänkte jag nu pigga upp lite med det jag har än så länge.

    Vill först poängtera att applikationen är defenetivt inte klar. Just nu har den ingen riktig-funktionalitet utan är bara hur jag hade tänkt att gränssnittet skulle kunna fungera. Vill gärna få eran feedback på hur ni tycker gränssnittet bör vara.

    Här hittar ni appen: Droidvado
     
  12. n3rox

    n3rox Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2009
    Inlägg:
    515
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Ser helt klart intressant ut. Kommer man att kunna synca den så att den har alla lampor som routern har? Alltså om jag lägger till Kök2 i routern kommer den automatiskt dyka upp i appen då? Får man kvittens på att den är ansluten på routern?
     
  13. Mathias (Dovado)

    Mathias (Dovado) Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kul ser lovande ut :-)

    Tips istället för on off button kanske en "regel" vara bättre eftersom man inte vet state på brytaren.

    Typ något så här
    LAMPA
    Off ====O===ON

    Så man kan dra "O":et så till vänster om man vill slå av enheten och sedan så går den tillbaka till den neutrala positionen.

    Sedan kan du använda dig av kommandot

    "ts aliases" så får du redan definerade aliases i routern.

    Mvh
    Mathias
     
  14. Mellon

    Mellon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2009
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    n3rox yes tanken är att den ska automagiskt kolla mot raoutern vilka lampor som du har och sedan listar den detta i listan. "Add Lamp" i menyn är för ifall du vill lägga till ett nytt alias (eller lampa om du så vill) genom telefonen.

    @Mathias ja det kan vara sant att mitt interface kan antyda att en lampa är på fasten att den inte är det. Kanske ska ändra så att den har en separat på och av knapp för varje lampa. Så bör inte användaren bli konfunderad över varför programmet säger att lampan är på när den inte är det.

    Det är verkligen synd att tellstick bara är en sändare och ingen mottagare.
     
  15. Mellon

    Mellon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2009
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Vet inte om ni tänkt på det men när man går in i "Add Lamp" i menyn och skriver in en ny lampa så måste man trycka på menu igen och sedan "Save". Medans om man går in i "Settings" i menyn så är det bara att gå tillbaka ifrån dessa så sparas inställningarna automagiskt. Undrar lite till hur ni förhåller er till dessa två olika metoder att spara datan. Kan det vara lämpligt att ha samma metod för "Add Lamp" som nu finns för "Settings" eller kanske tvärtom?
     
  16. Mathias (Dovado)

    Mathias (Dovado) Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Gillade auto-saven.. Man slipper 2 kanpp tryckningar.

    //M
     
  17. trass

    trass Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2010
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har precis googlat Tellstick och den där routern DOVADO UMR.. fan va cybertech att starta grejer med mobilen :D -fatta brudmagnet!- Lixom "2 to beam upp, scott!"
    Funder SÄRRIÖST på byta router skaffa tellstick bara "fö´att". Men en liten gullig fråga, vad kostar de där uttagen som man sätter i eljacket? Borde inte de lixom.. dra mer ström en själva lampan ? X)
     
  18. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    De där uttagen är precis såna som säljs lite överallt. Tellstick funkar med de flesta märken. Och de drar inte mycket ström när de är avslagna (inte mer än en vanlig timer).
     
  19. Mellon

    Mellon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2009
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Billigaste man brukar hitta ligger runt 30-40:- för en adapter som man sätter direkt på sitt vanliga nätuttag. Har dock hört om folk som hittat dem på rusta för 10:- per adapter. Då man får dem för 30-40:- får man oftast köpa dem i 3-pack.
     
  20. trass

    trass Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2010
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Men asså, så ni kommer göra en app som man kan styra routern med, eller vadå? måste man ha datorn igång för att det ska funka?