Nackdelarna med Ray?

Diskussion i 'Xperia ray' startad av Dirk Diggler, 4 okt 2011.

  1. [SIC]

    [SIC] Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2011
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Skumt min knarrar inte ett dugg och jag är helnöjd med kameran förutom just blixt/lampa vilket dom snåla fanskapen gjord med flit pga av pris/marknadsföring, hade lätt betalat några slantar mer för en blixt (bara för att den inte har en 4" skärm behöver den ju inte vara budget/mid-range).

    Sen har jag stört mig ett tag på hörlursingången, ovansidan är ju slät med viss lutning men ingången är som en norrlandsväg så halva 3.5mm jacket syns :/

    Men jämfört med telefonen i det stora hela så är det småpotatis jämfört med hur nöjd jag är - snyggare lurar än SE's får man leta länge efter.
     
  2. PetterW

    PetterW Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Mitt största klagomål på telefonen är att den alltför ofta missar mina tryck - det blir helt enkelt ingen reaktion på en touch. Har ingen riktig känsla för vad som orsakar detta, om det är Android-systemet, eller om det är specifika appar som bara 'mikro-hänger', eller om det är en algoritm för touch-input som försöker bortse från 'accidental input' och plockar några false positives.
    Skärmen är ju liiite i minsta laget för att ha ett standard-Android-utseende skulle jag vilja påstå (det kanske bidrar till att skapa 'false positives' enligt ovan), men samtidigt är jag såpass nöjd med att ha en liten och smidig lur så jag köper läget.
     
  3. PetterW

    PetterW Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Que? Vad kan du rimligtvis ha emot svärtan på denna? Jag ser ingen skillnad på svart på skärmen och den svarta ramen runt om. Säkert att du inte kollar på en grå bild...? :)
     
  4. Graffen

    Graffen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2011
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Nä det verkar konstigt... Jag har också jättebra svärta.
     
  5. Ping

    Ping Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Det enda som jag verkligen stör mig på, på rayen är nog antagligen att den saknar kamerablixt. Jävligt irriterande att det är en kameralampa som måste skötas manuellt. Men jag har inte testat så mycket nattbilder ännu, så tiden får utvisa.


    Andra mindre notiser om ray och android (som jag knappt märker, men om jag får tänka efter så...):
    • Interna lagrinsutrymmet är lite snålt nu när ni andra nämner det.
    • Storleken & touchskärm. Knappar in fel ibland på SMS/webbsurf pga touch och skärmstorleken. Men det tycker jag rent generellt om touchmobiler, även stora samsung galaxy s2, 7 och 10 tums tabbar. Det går grymt mycket snabbare, smidigare och bekvämare att skriva SMS med touch i liggande qwerty läge. Gillar känslan av knappar, men touch e sjukt smidigt om man ska skriva snabbt. Men ibland blir det som sagt fel, dock rättar mobilen till rätt ord förvånansvärt bra.
      Tycker dock 3,3skärmen är det bästa valet pga batteritiden och smidigheten.
    • Batteriet, beror ju iof den är så rolig så man kan inte låta bli att pilla på den. Med resultat av att den klarar sig max 1-2 dagar om man pillar hela tiden. Annars har jag lyckats få lite mer än 6dagar vid minimalt pillande o bara några enstaka samtal, SMS, kolla datum/tid/kalender/anteckningar.
      [*]Androidsystemet rent generellt att den saknar profiler. Finns säkert app iof.
      [*]Androidsystemet rent generellt att man inte kan sortera i mappar, i dess programmeny.
      [*]Google maps inte kan spara länder i offlineläge, bara 16km radie


    Mestadels är jag supernöjd med den, det enda jag verkligen stör mig på är att den saknar kamerablixt som sagt. Men förhoppningsvis kommer det en app som gör att ljuset går på automatiskt i mörker; snart.
     
    Last edited: 3 nov 2011
  6. PetterW

    PetterW Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Inte bara det, knappen för att slå på den är enormt korkad. I stället för att vara en switch on/off, så får man upp en meny med två val, on eller off :) två knapptryckningar för att få igång lampan vid fotografering, hur ofta orkar man det?)
    En UX-designer från gamla Ericsson-tiden troligen som fått fria händer.
     
  7. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    När skärmen är släckt så är skärmen ungefär lika svart som ramen, det är helt sant och det ser förbaskat läckert ut. Men då den är tänd, säg 50 eller 100% ljusstyrka, och en helsvart bild visas på skärmen så är svärtan inte lika bra som på vissa andra telefoner som exempelvis LG Optimus Black, iPhone 4 eller HTC Sensation vilka bara är några av telefonerna som jag har lagt ray sida vid sida för en direkt jämförelse.
     
  8. strangnet

    strangnet Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

  9. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    https://market.android.com/details?...sMSwxLDEsImNvbS5wcm9iZWV6LmxpdGVwcm9maWxlcyJd

    Ett litet tips. Ett enkelt program där du kör med automatiska profiler. När jag kommer hem gör den en sak, när jag är i skolan en annan och på jobbet en tredje. Appen är dessutom otroligt mycket enklare än t.ex. Tasker som är ett helvete att komma igång med.