Desire och tele2 subventionerat pris?

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av mickes, 10 mar 2010.

  1. mickes

    mickes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2010
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+
    Platta:
    Lenovo Yoga tab3 pro
    Jag har siktat in mig på en Desire och tänker förlänga mitt abbonemang i samma veva. Stämmer det att man får olika villkor beroende på var man köper? Har tex phonehouse och teknikmagasinet på orten. Ingen av dem visste pris i samband med abbonemang när jag frågade men sa att priset med samma abbonemang kan skilja sig åt mellan olika kedjor. Nån som vet och hur har ni tänkt när ni förhandsbeställt?
     
  2. Mr Zorro

    Mr Zorro Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Misstänker att det isf skiljer sig sig marginellt. Har själv kollat på dustin, cdon osv och tycker mig inte se någon skillnad. Vi vet säkert mer ju närmare release vi kommer.
     
  3. Syer

    Syer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Man brukar få telefonen billigare om man porterar till annan operatör, på cdon t.ex. så får man ca 800-1000:- billigare telefon om man porterar till Tele2, samt några hundra billigare om man porterar till Telia. För telenor skiljer sig inte priset om du porterar till dom. Så om du har Tele2 så kolla om du kan få billigare med telia, alternativt 3 som imorgon (torsdag) tar emot order för Desire, ring deras kundtjänst alternativt din egna för bästa dealen. Man brukar ofta få rabatt om man "hotar" att byta operatör.
    Ps. skit i butiker i "orten" och beställ från Internet, cdon.com är billigast vad jag vet vad det gäller HTC Desire.
     
  4. Flexxy

    Flexxy Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2009
    Inlägg:
    594
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Tycker att det är lite småfult att det blir billigare för de som byter till tele2, man kan ju tycka att de trogna kunderna borde vara de som får ett bättre erbjudande men men.. Antar att det är så man får jobba om man ska få in nya kunder. Får kolla runt och se om någon annan operatör erbjuder ett bra pris om man byter ifrån Tele2.
     
  5. cnord

    cnord Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2010
    Inlägg:
    581
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Billigaste jag har hittat är CDON.com, de ger den bästa rabatten för Tele2-abonnemang.
    4999 utan abonnemang, 3574 m. Tele2 Kompis169 d.v.s. 1425 rabatt. Om man dessutom har annan operatör, erbjuder de ytterligare 875 kr rabatt ner till 2699.
     
  6. Mr Zorro

    Mr Zorro Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Hmm, spännande. Vad händer om man vill portera ett kontantkortsnummer från 3 tex, funkar det tror ni?
     
  7. cnord

    cnord Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2010
    Inlägg:
    581
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Jag har just skickat iväg den förfrågan till CDON.com
    Enligt Tele2 existerar ingen sådan rabatt (d.v.s. detta är provision till säljaren som säljaren istället väljer att ge till kunden i form av rabatt). Tele2:s svar var att återförsäljarna är fria att prissätta sina telefoner hur de vill, d.v.s. detta är helt upp till återförsäljaren, vilket i princip borde lämna fältet öppet för just det du föreslår. Frågan är helt enkelt, är det värt 875kr att behålla sitt gamla mobilnr? :) Svår fråga faktiskt.
     
  8. Mr Zorro

    Mr Zorro Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Har precis varit i kontakt med Tele2 kundtjänst och det verkar faktiskt som att det skall gå förutsatt man registrerar kontantkortet. Hur gör man det?
     
  9. cnord

    cnord Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2010
    Inlägg:
    581
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Oftast på hemsidan till respektive operatör. I själva verket kan man portera ut sitt tele2-nr till Tre och få ett gratis kontantkort med detta nr på.. som redan är registrerat, och sedan portera tillbaka till Tele2. Enda problemet som kan uppstå här är att portering dröjer, leverans av kontantkort dröjer m.m. Vilket i princip kan leda till att du får använda kontantkortet ett tag vilket kan medföra ytterligare kostnader.
     
  10. Mr Zorro

    Mr Zorro Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Spännade, blir till och köpa ett kontantkort snarast. Ringde upp igen för att försäkra mig om att jag förstod allt korrekt. Stämmer allt som sagts tidigare. Enligt kundtjänsten på Tele2 var det bättre att portera från Telia. Lättare att registrera sig påstod man.
     
  11. cnord

    cnord Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2010
    Inlägg:
    581
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Dock har jag gjort ett spreadsheet över totalkostnad för 24 månaders användande, Tele2 vs Tre. Resultatet blev följande:

    Kompis169, med basic surfpaket 29kr och sms-paket 69 kr (skickar man över 100 sms per månad tjänar man på ett sms-paket) blir 267 kr per månad + 2699 mobilkostnad (med portering enl ovan) = 9100 kr över 2 år. Utan portering ligger detta pris bara en snudd under 10 000.

    Tre Pott399 basic surfpaket 49, sms-paket 99, ger ungefär samma utrymme för ringande som abonnemang ovan, d.v.s. gott och väl tillräckligt om man bara ringer privat. Notan här slutar på 9576 kr över 24 månader.

    Förra gången jag hade Tre sa jag till säljaren att jag hade pott-abonnemang hos en annan operatör, och han slog då av 2 månadsavgifter för mig för att få en 'close'. Om man dessutom räknar med att Tele2 tydligen har tveksam 3G-täckning och Tre har bäst i Sverige lutar det åt Tre för min del. Särskilt om jag kan slå av en månadsavgift eller två så att det blir dött lopp i kostnad.

    Kan vara något att fundera på.
     
  12. NpS

    NpS Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Om man försöker beställa en Htc desire på tre's hemsida står det:
    3Pott 399
    399 kr/mån
    HTC Desire Grå
    0 kr/mån
    Jag har ej sett bilder på den då den är grå. Nån som kan länka till en sådan bild?
     
  13. Mr Zorro

    Mr Zorro Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag förstår, men min tanke är att köpa ett kontantkort, portera till ett kompisabonnemang 18 mån förhöjd avgift 150:- = 2700:- +999:- (cdon). Totalt blir det 3699:- och fortsätta med mitt gamla abonnemang. Förhoppningsvis lyckas jag också sälja min Hero för 2800:- och då har jag "bara" betalat 899:- för att uppgradera mig till Desiren. Det är en plan iaf.
     
  14. cnord

    cnord Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2010
    Inlägg:
    581
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    För att besvara din fråga, villkoren skiljer sig som natt och dag. Bara de billigaste kedjorna ser ut enl. följande för Kompis169, vilket är talande för resten av abonnemangen också:

    Priset för telefonen är mellan 4978 och 5089 hos alla, ingen större skillnad alltså.
    NoYes: 1000 kr rabatt
    Katshing: 1275 rabatt
    Mobilgiganten: 1300 rabatt
    CDON: 1425 rabatt

    Detta är som sagt de billigaste, hos de dyra som phonehouse etc. kan villkoren vara än sämre än hos t.ex. NoYes.
     
  15. cnord

    cnord Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2010
    Inlägg:
    581
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Den ska bara finnas i en färg, så jag antar att den mörkgrå nyansen den har är just den grå.
     
  16. leasken

    leasken Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Telia Max 25 Surf Alltid 98 kr/mån. 200 kr/mån mobilkostnad.
    5000 gratis sms i månaden. 0,5 GB surf. 0 kr till Telia och fasta nätet.
    298 * 24 = 7152 kr. Plus 1 kr för att köpa mobilen i affär = 7 153 kr över 2 år.
     
  17. cnord

    cnord Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2010
    Inlägg:
    581
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Jo jag tittade på detta också, men jag ringer i snitt ca 100 samtal per månad, och de är i snitt 2 minuter långa, d.v.s ytterligare ca 130 kr som gör att både Tre och Tele2 blir billigare. Tele2 därför att 2/3 av dessa samtal sker till Tele2-mobiler.
     
  18. Kalabalik

    Kalabalik Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2010
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Men nu glömmer du väl att du måste betala månadsavgift/inträdesavgift för ditt nya kompisabonnemang som du inte tänker använda?
     
  19. Mr Zorro

    Mr Zorro Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jo sant, tänkte inte till riktigt. Ska kalkylera om lite.
     
  20. caiman

    caiman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Teknikmagasinet:

    HTC Desire med Tele2 Kompis Pott 169 blir 169 + 150 + 29/månad i 18månader (abb+mobil+datapaket) dvs. 348:-/månad.
    348*18 = 6264 + 899 för telefonen i butik = 7163 totalt på 18mån.

    De flesta operatörer har "gratis samtal och sms inom sitt nät" av något slag men tänk då också på att operatörerna ju inte direkt har lika många abonnenter. Telia och Tele2 har långt fler än Tre och Telenor...

    Att Tre skulle ha bäst 3G-teckning stämmer bara om man tror på en enda tidning (Mobil). De flesta andra rankar Tele2/Telia(de har samma 3g-nät) som bäst (M3, pc för alla, techworld mfl.).

    Köpa på nätet i all ära men underskatta inte fördelen med att ha en fysisk butik att gå till om något skulle krångla.