Minnesproblem

Diskussion i 'Blade' startad av Stygge, 11 nov 2011.

  1. Stygge

    Stygge Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har Blade 2.2 från Comviq med fabriksinställningarna kvar. Efter 4 månaders felfritt användande får jag ständigt felmeddelanden:
    "Telefonens lagringsutrymme håller på att ta slut."
    "SMS minnet är fullt. Ett inommande meddelande avvisades eftersom minnet är fullt."

    Jag kan inte längre ta emot SMS. Jag kan inte uppdatera telefonen. Jag kan inte ladda in ny promgramvara.
    Jag har tagit bort alla SMS. Ändå kvarstår meddelandet, trots omstart.
    Jag har tagit bort mer än hälften av alla appar. CPU uppgår till 28% och minnet till 33 %. Ändå hävdar telefonen att minnet är fullt Ledigt systemminne uppgår till 280 M.
    Jag har SD kort 8 GB med allt backuppat, utnyttjat till hälften.HH
    Jag tänkte roota telefonen och se om det hjälpte men jag kan inte ens ladda in nödvändig app för detta
    Har inte sett detta problem i någon tråd och vore tacksam för hjälp.
     
  2. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    Du har installerat lite för många appar;)

    När minnet i telefonen sjunker under en viss gräns (10-15MB tror jag) så kommer den sluta ta emot sms.

    Flytta några appar till minneskortet så kan du frigöra minne och slippa problemet
     
  3. SpajX

    SpajX Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2011
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Läste du ens vad han skrev?

    ---

    Här finns en annan tråd som handlar om samma problem.
    https://swedroid.se/forum/55465-fullt-sms-minne.html

    Hoppas det löser sig. :)
     
    Stygge gillar detta.
  4. Stygge

    Stygge Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för tipset om tråden, SpajX. Den hade jag missat.
    Den träffar dock inte mitt problem riktigt. SMS minnet är helt rensat. Det finns gott om ledigt lagringsminne på telefonkort och SDkort.
    Reset är ett alternativ. Novisfråga - orginalinställningar tas fram. Försvinner alla launcerinställningar och inladdade appar?
    Jag hade ändå tänkt roota och lägga in CM som verkar mest populärt men detta går inte när jag inte kan ladda in appen. Novisfråga: om man rootar - behålls alla appar och övriga inställningar? Jag har sett att launcern får ett lite annat utseende men i övrigt?

    Bugg i någon app? Jag använder bara svenssonappar på Markets rekommenderalista.

    Jag antar att jag kan lämna in telefonen för detta men vill inte vara av med den i veckor.
     
  5. SpajX

    SpajX Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2011
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Att roota förändrar inte så mycket förutom att du får några nya appar. Så det kommer se i princip likadant ut.

    Om du gör en reset så kommer allt (troligtvis) försvinna, men det lär det ju vara värt om du får en fullt fungerande telefon igen.;)
     
  6. Rorin

    Rorin Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ingen som har någon lösning på detta? Fick samma problem i natt, minnet snart fult samt att den inte tar emot sms då sms minnet är fullt. Avinstallerat några MB appar samt rensat alla meddelande men får fortfarande inte några sms och har fortfarande ett "felmeddelande" om att lagringsutrymmet håller på att ta slut.

    Känns som att telefonen av någon anledning inte kollar av hur mycket utrymme som finns kvar nog ofta, får man problemet så är det kvar ganska länge oavsett vad man gör men det verkar som att det slumpmässigt löser sig efter en viss tid. Kan man på något sätt tvinga systemet att "känna av" hur mycket ledigt utrymme som finns?
     
  7. Failemon

    Failemon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Hej,
    bara en teori men har du kollat SMS-minnet på SIM-kortet?
    Det finns i någon meny så kan man komma åt det, "Sparade meddelanden" eller liknande, kanske det som har ställt till det?
     
  8. Rorin

    Rorin Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Kollade simkortet, inga sms sparade där heller. Visar som sagt även att telefonens lagringutrymme börjar ta slut så är inte bara sms som är problemet....
     
  9. Jense

    Jense Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Har inte några problem med minnet. Kör CM stable med lätt överclockning.
    Jag har lagt in appen 1-click clean som jag använder då och då, för att städa upp, Kanske den kan hjälpa till att lösa problemet.
     
  10. Evian

    Evian Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2010
    Inlägg:
    781
    Mottagna gillanden:
    279

    MINA ENHETER

    Last edited: 11 nov 2011
  11. Rorin

    Rorin Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ingen som har en bättre lösning än att köra en full reset på telefonen? Börjar vara rätt irriterande, kör för tillfället med min gamla ericsson lur, inte jättekul när man är van att ha en android telefon :/. Men bättre än att bara få fina "ett sms avvisades då sms minnet är fullt" meddelanden och sitta och fundera på vem som skickade smset och vad det kunde tänkas stå i det...
     
  12. Stygge

    Stygge Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det verkar som jag och Rorin stött på ett unikt problem som ingen kan lösa. Jag drar mig i det längsta för att hård resetta telefonen, speciellt som jag inte vet om det löser problemen. Det är en del jobb att få telefonen som man vill ha den efteråt. Kanske bättre att lämna in den och köra med sin gamla ett tag. Surt. Tackar dem som tagit sig tid.
     
  13. Anders1

    Anders1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2011
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Men om du lämnar in den lär de ändå köra en full reset på den... Det kanske är bättre att du tar en backup av allt viktigt med t ex titanium backup eller liknande och sen återställer den själv?
     
  14. Rorin

    Rorin Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Igårkväll tyckte min telefon plötsligt att minnet inte var fullt trots allt... 2-3 dygn sedan jag tagit bort något från den då och har inte gjort något annat som jag kan tänka skulle lösa problemet heller. Plötsligt fungerade det bara som vanligt igen. Skumt problem...
     
  15. team@

    team@ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Kul att det löste sig.

    Jag hade samma problem med min Telia 2.2. Den fick slut på minne varannan månad ungefär.

    Tröttnade och kastade in CM7.1 stable. Har inte ångrat mig det minsta :-)
     
  16. MCB1289

    MCB1289 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har också exakt samma problem och jag har snart ägt min Blade i ett år, så jag har både haft Android 2.1 och sedan uppdaterat till 2.2.

    Så fort telefonen har ett internminne på < 16,2 MB (<10%) ledigt, så dyker detta oerhört frustrerande meddelande upp om att "Telefonens lagringsutrymme håller på att ta slut." och vips så blir telefonen i princip obrukbar. Detta TROTS att de flesta appar redan ligger på SD-kortet, så jag förstår verkligen inte vad det är som upptar hela 90 % av internminnet...

    Flickvännen skaffade också en ZTE Blade från Comviq i förra veckan och bara efter någon dag har hon fått samma problem, så detta verkar gälla varenda Blade trots att ingen här verkar ha en "riktig lösning" på problemet. Man skulle ju tex kunna tänka sig att man på något sätt borde ha möjlighet att justera gränsen till att börja varna vid först 1 % ledigt internminne eller kunna rensa alla skräpapplikationer som ligger på mobilen och inte går att radera?

    Helt värdelöst problem och mycket märkligt att det, i mina ögon, helt undermåliga internminnet sluppit igenom alla goda recensioner...
     
  17. Evian

    Evian Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2010
    Inlägg:
    781
    Mottagna gillanden:
    279

    MINA ENHETER

    Finns det en bra anledning till att du postar tre inlägg med exakt samma text så berätta den gärna.

    OnT: Lägg in denna - https://market.android.com/details?id=com.google.android.diskusage
    Så kan du enkelt se vad dina 90% består av.

    Det du behöver göra för att få mer utrymme är att göra en ompartionering via TPT, själv har jag 314MB att installera appar på mot dina 160MB.
     
  18. DavidSj

    DavidSj Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hur gör man en ompartionering via tpt? Måste man roota?
     
  19. Saibot

    Saibot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    70

    MINA ENHETER

    GEN1/GEN2?
     
  20. Evian

    Evian Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2010
    Inlägg:
    781
    Mottagna gillanden:
    279

    MINA ENHETER

    Ompartitioneringen görs automatiskt när man gör en TPT.
    TPT innebär att du flashar om telefonen till en rootad ROM.