Fråga: Från iPhone 4 till Galaxy S II

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av conf, 16 nov 2011.

  1. conf

    conf Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej

    För någon dag sedan bestämde jag mig för att kolla på en ny telefon då jag hade haft min iPhone 4 sedan release och då iPhone 4S är lite för dyr för enbart en uppgradering så bestämde jag mig för att testa något helt nytt tills iPhone 5 kommer och förhoppningsvis slår en utav stolen("KOMMER ALDRIG HÄNDA LOL IPHONE SUGER" osvosv)

    Men nu sitter jag här med min Galaxy S2. Hittills så är jag inte alls imponerad av varken telefonen eller Android. Kameran kan jag inte påstå är bättre än min iPhone 4 men det kanske blir större skillnad utomhus och på sommaren osv.

    Poängen med tråden är väl, antar jag, vad är den stora grejen med Android och SG2? SG2 är ju så jättebra på alla sätt och vis och Android är ju alltid bättre än iOS.

    Jag är öppen för båda plattformerna och jag sitter ju nu med en telefon som inte går att lämna tillbaka så missförstå mig inte och tro att jag sitter och hatar på Android.

    Sen får någon gärna förklara lite vad som gäller med uppdateringar osv. Varför finns det tex 4.0 på en telefon medan Galaxy sitter på 2.3(läste dock att 4.0 är på väg i början av 2012 men varför går den från 2.3 till 4? var tog resten vägen?).

    Asch, tråden blev rörig. Men det finns nog en hel del iPhone/iOS hatare här så nu får ni fria händer att berätta för mig varför SG2 är så mycket bättre än iPhone 4 och varför Android är så mycket bättre än iOS!


    Tack på förhand!
     
  2. Kewzin

    Kewzin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2011
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Kanske inte bättre men det är så mycket öppnare du kan göra så mycket mer! Finns dessutom 2.3.4 och mer sen 3.0 men bara anpassat för tablets. Tycker du ska Utforska mer om android prova lite nya saker du kommer gilla det tro mig. :)
     
    Last edited: 16 nov 2011
  3. fryguy

    fryguy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    1 227
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Android 3.x är bara för tabs, men Android 4.x är för både mobiler och tabs. Att 4.x inte finns för S2 än beror på det precis är släppt (eller kommer släppas snart iallafall). Det har sagts att det ska komma en uppdatering till Android 4.x till S2 under första kvartalet 2012.
     
  4. 2l8

    2l8 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2011
    Inlägg:
    1 235
    Mottagna gillanden:
    185

    MINA ENHETER

    Jag har som du gått från iphone till sgs2an! Men jag kan inte förstå dina tankar! Nu gick jag från en 3gs men det är ju knappt nån skillnad mellan den och 4an mer än kameran och till viss del skärmen!
    Men jag tycker sgs2an tillsammans med android är så sjukt mycket bättre! Jag kör allt original på sgs2an men det finns inget som gör att jag längtar tillbaka till iphone! Vi är väl alla olika men jag var lite skeptisk innan bytet men nu fattar jag inte hur jag kunde vänta så länge! Det finns bara möjligheter med android.... Allt går ju att göra i princip! Inget man kan säga om iphone!

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  5. conf

    conf Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för svar.

    Jag vill verkligen gilla det, och det gör jag ju egentligen. Jag gillar gadgets systemet osv. Där är iPhone's väldigt låsta och du har bara dina ikoner så där får Android ett stort plus.

    Det jag tycker att det får minus på dock(det här är vad jag har kommit underfund med hittills, det finns säkert lösningar på det) är att det alltid är så mörkt. Mail har svart bakgrund, app-listan har svart bakgrund, du kan inte lätt bara se ett mail och ta bort det utan att läsa utan när du får mail måste du unlocka, gå in på mail, öppna mailet och radera det istället för som på iPhone bara kunna swipa och ta bort.

    Sen tycker jag att hela system känns ostabilt. "Laggigt" i brist på ett bättre ord. Testade precis att dra ner notification center med iPhone och det flyter så sjukt mycket bättre än vad den gör på SG2(och HTC Desire HD som min far har). Android liksom hackar ner lite. Den kommer ner snabbt och på command men den "fps-droppar" i jämförelse med iPhone.

    Tycker inte heller att auto-brightness funktionen funkar då den är mörk nästan hela tiden.

    Väldigt mycket klagande jag vet men jag är faktiskt sjukt besviken :-p All denna fuzz om Android. Jag är ju nybörjare såklart men tror inte att det kan bli mycket bättre än såhär.

    Android 4.0 såg dock fint ut. Kanske får vänta tills dess.
     
  6. Bobby83

    Bobby83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    302

    MINA ENHETER

    Har gått från Iphone 4 till S2. Vad som är bättre?

    Skärmen (både storleken och färgerna/kontrasten)

    att jag slipper itunes för överföra filer. Jag kan koppla in den som USB och sen dra över vilken film jag vill och den spelar upp detta utan problem. Behöver inte ladda ner tredjeparts app eller konvertera filmformaten för att det ska passa min Iphone 4

    Jag kan använda DLNA till TV/Dator för streaming

    Jag får GRATIS röst navigering via Google maps och kan ladda ner offline kartor

    Jag kan välja vilken upplösning jag kan filma i och dela mig med genom massa alternativ (picasa, dropbox, mail etc)

    Jag kan göra nåt så otroligt simpelt som att skicka ett mail och lägga till en bild/fil i mitt mail direkt från telefonen.

    Jag kan byta ut batteriet när jag vill utan att betala nästan 1000 kr för att Apple ska göra detta åt mig.

    Sen så kan man säkert nämna widgets, byta launcher, byta ut main apps som keyboard/sms program

    Mer säker byggkvalite, jag behöver inte bli livrädd varje gång jag tappar telefonen pga att det är nåt så idiotiskt som glas på baksidan

    Det enda Iphone 4 var bättre på enligt mig är Appstore (vissa apps är betydligt bättre gjorda) och att stock keyboard är fortfarande bland det bästa jag sett

    Jag skulle lätt byta till Iphone 5 om Apple erbjuder mig det jag vill ha hos en telefon (större skärm, bättre baksida, bättre e-mail funktion, bättre kart navigering)

    Men S2 är klart en bättre telefon just nu om inte det är så att man älskar spel (Iphone är klart överlägsen) och facebookar mycket
     
    elpapo gillar detta.
  7. nybom

    nybom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2010
    Inlägg:
    253
    Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10 Exynos

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10 Exynos
    ROM:
    Stock
    Detta med laggigheten i vissa lägen är nog något du får leva med till 4.0 kommer. Det är nämligen inte förrän då som Android kommer att ta vara på GPU'n i telefonen för "OS delen". Detta har iPhone haft från dag ett.
    Det kommer antagligen bli ett helt annat flyt med Android 4.0...
     
  8. conf

    conf Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det låter lovande. Får hoppas på det.

    Någon som vet varför min auto-brightness inte funkar som den ska? Varför den är mörk nästan hela tiden? Sen har jag väldigt dålig Wi-Fi och 3G mottagning av någon anledning.


    Glömde det viktigaste av allt. Hur får jag över mina kontakter från iPhone till SG? Har testat synka med iTunes och läst en del guides osv men får inte till något. Testade genom Outlook med iCloud med men där kom jag ingenstans.
     
  9. 2l8

    2l8 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2011
    Inlägg:
    1 235
    Mottagna gillanden:
    185

    MINA ENHETER

    Jag har aldrig märkt att statusraden skulle lägga! Däremot att hel a launcher laggar ibland när man går ur en app! Renderar sakta!
    Förstår inte vad du menar med mailen!? Fungerar ju lika som ios fast du håller inne fingret på mailet istället för att svipa som i ios! Där kan du tex välja att markera mailet som läst eller oläst! Går ju inte i ios! Inte innan ios5 iallafall!
    Autoljusstyrkan kan jag hålla med om att den inte fungerar bra om man jämför med ios! Jag har dock inga problem med att den är för mörk utan att den ändrar ljusstytkan ofta och att man ser det! Mycket mjukare på ios! Men nu när jag tänker på det så var det länge sen jag märkte av det! Kanske nån inställning som jag har ändrat på:)
    Hur länge har du haft sgs2an? Ge den lite tid så kommer du inse vilken grym lur det är! Samma med android! Här kan du dela med dig av bilder till vilket program som helst direkt från albumet! I ios kan du bara skicka som mail, mms, och twitter!

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  10. 2l8

    2l8 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2011
    Inlägg:
    1 235
    Mottagna gillanden:
    185

    MINA ENHETER

    Smidigast tycker jag var att du syncar dina kontakter med gmail på iphonen sen lika med sgs2an!

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  11. Akillles

    Akillles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    1 738
    Mottagna gillanden:
    413

    MINA ENHETER



    Att många appar har svart bakgrundsbild beror på att det går åt mycket mindre energi att visa en svart bild istället för en vit. = Bättre batteritid.

    Jag håller med dig i det nästa du säger. Iphone har lyckats att göra telefonen till en enhet där funktioner kan enkelt integrera med varandra såsom låsskärmen. I Android består allting mer av "småappar" som jobbar var för sig, som ex måste man öppna mailen för att radera ett mail.




    Om du avaktiverar autobrightness så hålla ett finger på taskbaren och sedan dra vänster/höger förr att ändra skärmstyrka.
     
    Last edited: 16 nov 2011
  12. conf

    conf Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Oks att hålla in och ta bort mail duger väl. Gillar dock swipe/delete :-p Men då har jag lärt mig något nytt.
    Ang kontakterna så förstår jag inte riktigt vad du menar. Vart ska jag synca dom? iTunes? Gmail.com?

    @Akilles: Det kan vara hjälpsamt :-)
     
  13. 2l8

    2l8 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2011
    Inlägg:
    1 235
    Mottagna gillanden:
    185

    MINA ENHETER

    Har du en gmail adress? Isåfall kan välja att synca kontakterna under Inställningar har jag för mig! Så gjorde jag iallfall!

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
  14. Janne303

    Janne303 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2011
    Inlägg:
    2 263
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV
    Borde väl finnas nån app som kan fixa det?
     
  15. conf

    conf Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Fick till det genom att göra det genom min MacBook. Syncade först till kontakter sen gjorde det till något vCard-kort.vcf och mailade det till mig själv och tog emot det på SG2 och då funkade det :-)


    Tack för alla svar!
     
  16. n_sandstrom

    n_sandstrom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2011
    Inlägg:
    430
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Ang kontakter så har jag helt lagt ner att spara kontakter "på telefonen" numera. Jag använder kontaktboken på mitt gmail-konto som telefonbok, och har 2 st telefoner som synkar mot det.

    En stor fördel med S2 är btw kontosyncandet. Jag har lagt till hotmail, gmail, jobbmailen, facebook, skype, och den hanterar det utan att det blir rörigt alls.

    Men tja, i dagsläget kan man inte komma ifrån att iOS är en mer välpollerad upplevelse än android, styrkan där ligger snarare i plattformens öppenhet. När det gäller appar är du tex inte alls begränsad av vad som finns på Market, snubblar du över någon från en annan källa är det bara att ladda ner till telefonen och installera.

    Dock sitter dom nyare telefonerna på betydligt mer hårdvara än vad Android kan använda effektivt, med största sannolikhet kommer allt flyta på mycket bättre när 4.0 släpps. Har dessutom för mig att det ska tillkomma mer integrering med notification-fältet då.
     
  17. Ozzalbatrozz

    Ozzalbatrozz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2010
    Inlägg:
    2 141
    Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 6T
    Nja, håller inte med. Testat iPhone 4 några ggr och har aldrig förstått vad som är grejen riktigt. Känns bara sämre på alla sätt och mycket rörigare. Som om jag hade tagit bort alla homescreens och bara ha en App drawer...Genvägar och widgets finns ju knappt, i presentationen av iOS5 tog de ju upp att det nu finns en genväg till kameran :P Sen gillar jag även Market bättre än Appstore, och apps är lätta att få tag i och skicka till andra, och alltid gratis.
     
  18. Difrenze

    Difrenze Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Shit, fan vad nice hade jag ingen aning om :) tack!
     
  19. Difrenze

    Difrenze Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Btw om du fortfarande skulle vara onöjd kan du ju alltid lägga in MIuI-rommen, gör din android till en iphone (typ)
     
  20. conf

    conf Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hehe det vill jag inte göra.


    Något som stör mig nåt fruktansvärt dock är mail. Först och främst är hela mail appen ett skämt. Ful, jobbig, keyboard kommer i vägen. Riktigt dåligt jobb på den. Men det värsta av allt är att jag kan inte sudda bokstäver utan att samma ord dyker upp igen? Hur får jag bort det? Fick skriva om ett mail 4 gånger igår pga det. Tur att jag satt i skolan annars hade den antagligen åkt i väggen.