Wifi, internet, skrivare

Diskussion i 'Allmänt' startad av Maverickgoose, 26 dec 2011.

  1. Maverickgoose

    Maverickgoose Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2011
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Hallå!

    Jag har ett trådlöst nätverk hemma. Till det är en stationär dator med dongle ansluten samt en skrivare som stödjer HPs e-print.

    Eftersom jag bor i bushen så har jag inte orkat fixa en fast lina så jag kör med en dongle från telenor och får internet den vägen. Den är självklart ansluten till min stationära dator (nej, jag kan inte ansluta den till routern).

    Mao så har mitt trådlösa nätverk inget internet. Det stör mig inte särskilt mycket men när jag ansluter min mobil till nätverket så stänger den av det vanliga.
    Problemet blir då att jag inte kan surfa eller skriva ut dokument via HPs app (den vill ha internetuppkoppling när det är .doc filer) via mobilen.
    Jag vill alltså kunna vara ansluten till mitt trådlösa men fortfarande kunna surfa som vanligt, dvs att mobilen inte ska stänga av den vanliga anslutningen (HSDPA osv).

    Är detta möjligt?
     
  2. Gadget

    Gadget Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2011
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Vet inte hur jag ska förklara detta utan att låta elak, men försök förtydliga och korta ner det du skrev, fattade ingenting av vare sig problemet eller vad du hade för utrustning.
     
  3. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 036

    MINA ENHETER

    Vet inte om det hjälper men: Om du tycker det är värt pengarna så kan du använda t.ex. en ASUS WL-330N3G för att ansluta 3g-modemet från telenor till din nuvarande router på wan-porten. Dvs 3G-modem <-> ASUS <-> router.
    På det sättet får du tillgång till internet från alla prylar på din lokala nät.
     
  4. Barbie

    Barbie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2010
    Inlägg:
    599
    Mottagna gillanden:
    91
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone XS

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone XS
    Telefon 2:
    HTC x2, iPhone, iPhone, iPhone
    Platta:
    Spånplatta
    Jag förstår inte riktigt vad du menar, skulle du kunna omformulera dig till det bättre?
     
  5. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Så svårt var det väl inte att förstå den ursprungliga frågan?

    Hemma har han ett trådlöst nätverk som saknar internetkoppling. Nu vill han kunna nå resurser i nätverket som skrivare från sin telefon men fortfarande använda internet via 3g i telefonen.

    Problemet som han har är att när telefonen går över till wifi förutsätter den att wifi även ger tillgång till internet och släpper internet via 3g.

    Jag har tyvärr ingen erfarenhet av detta, men ser två hinder som kan behöva övervinnas. Det första hindret är att tillåta telefonen använda två nätverkskopplingar på en gång (3g och wifi). Nästa hinder är att man måste få till default route så att telefonen inser att internet skall nås via 3g men hemmanätverkets enheter via wifi.

    m v h Henrik
     
  6. Soppan

    Soppan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Gadget gillar detta.
  7. xtreemjohan

    xtreemjohan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2010
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Det finns ett ganska enkelt sätt att dela datorns internetanslutning med ditt trådlösa nätverk, så att din telefon kan ansluta via detta till internet.
    1. Anslut och koppla upp ditt Telenor-internet till datorn.
    2. anslut datorn till ditt hemnätverk.
    3. Öppna Nätverks- och delningscenter (förutsatt att du använder windows vista eller windows 7).
    4. Hitta ditt hemnätverk i listan, till höger står det
    5. Klicka på Anslutning till lokalt nätverk.
    6. Klicka på egenskaper.
    7. Klicka på fliken delning:
    8. Bocka i rutan "Tillåt att andra nätverksanvändare ansluter genom Internetanslutningen på den här datorn".

    Nu ska det finnas internetåtkomst till alla enheter som är uppkopplade till ditt hemnätverk. Om det inte fungerar, prova att koppla datorn till routerns WAN-port
     
  8. Maverickgoose

    Maverickgoose Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2011
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Värt pengarna, absolut, men jag trodde att man var tvungen att köpa en specifik router för att ansluta sitt mobila bredband, dvs en med usb uttag (inte förknippas med hårddiskutdelning)?

    Finns det produkter som tillåter mig att koppla in mitt mobila bredband i min nuvarande router och använda dess inställningar så vore det naturligtvis toppen!
    En vanlig "övergång" som du i princip beskrev i ditt inlägg.
    Mobilt bredband -> asus eller liknande mojäng -> WAN-porten på routern.
    Hur löser man i så fall lösenord eller pinkod?

    Korrekt!
    Det där är i princip samma sak som HPs e-print och löser tyvärr inte mitt problem :)
    Been there, done that....
    Har aldrig lyckats tyvärr.
    Då faller hela min idé att ha allt trådlöst i hemmet.
     
  9. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 036

    MINA ENHETER

    Jag har inte provat själv än (men har planera på att göra det) på just det sättet. Pinkod etc sätter man i asusens webbgränssnitt. Några problem kan jag inte se, möjligen orkar den inte med om du har riktigt bra fart på bredbandet.

    Enklast är antagligen att först sätta modemet i asusen och koppla den till en dator med kabel. Ändra inställningar som man vill ha det och sedan flytta den till routern på wan-porten.
     
  10. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Naturligtvis kan du om du så önskar behålla din gamla router och koppla dess WAN-port till en LAN-port på en 3g-router.

    Det som du skall leta efter heter "3g router", exempel:

    EDIMAX 3G-6200N 3G ROUTER

    Obs! Jag har ingen egen erfarenhet av ovanstående produkt.

    Dock vet jag så pass mycket som att det kan vara krångligt att få till såna här saker. Alla 3g routers är inte kompatibla med alla USB-modem och ibland är de inte heller kompatibla med alla operatörer. En del routers har inbygd simkort-läsare, då slipper man åtminstone komplexiteten med att finna ett kompatibelt USB-modem.

    Oftast brukar 3g routers konfigureras via ett web-gränssnitt från en lan-port. Där kan du ställa in pin-kod och liknande. Kanske blir livet lättare om du disablar din pin-kod?

    m v h Henrik