Problem: Behöver hjälp fort med MTP och strul med USB-anslutning(kan jag rycka?)!

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Khan, 5 jan 2012.

  1. Khan

    Khan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    139
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Kopplade in min nya s2a för en stund sen till min dator(win7) med en usbsladd(den till en SE-laddare).
    Datorn installerade "device" och allt gick fint. Fick upp telefonen i utforskaren, klickade på den och fick upp interna minnet och SD-kortet.
    La sen in några gb musik på SD-kortet, men avbröt transfern för jag ångrade mig(ville ha några andra mappar). Då står det något om att den itne kan ta bort en viss mapp. Eftersom SD-kortet är helt nytt och jag inte har något på det så formaterar jag SD-kortet i utforskaren. Blir något strul då och säger att det inte går att formatera. Försöker igen och då verkar det fungera. Men då har plötsligt mitt SD-kort blivit 256TB. Hade varit sjukt nice, men ej så troligt. Försöker sen koppla ur telefonen från datorn, men hittar ingen "mata ut" eller "remove usb safely" någonstans.
    Och när jag kollar telefonen nu så står den och tuggar på MTP Application Synchronizing. Innan var den bara i vanligt telefonläge och det kom inte upp någon MTP app alls(fanns i notificationbar, men hände inget när man klickade).

    Och nu finns telefonen inte ens på datorn trots att den fortf är inkopplad.

    Långt inlägg, men är det bara att rycka sladden eller ska jag göra något annat?
     
  2. Öbo

    Öbo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2009
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag skulle rycka ut och starta om det som behövs.... :-)

    Utmatning brukar även kunna göras direkt med högerklick på enhetsbeteckningen (d.v.s. de ikoner du ser om du klickar på "Computer" i utforskaren)
     
  3. Khan

    Khan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    139
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Tackar, visade sig ej vara några problem att rycka. SD-kortet överlevde också.

    Men fortfarande ställd till hur man ska mata ur enheten från datorn. Finns ingen "eject" el dylikt någonstans(jepp, redan kollat högerklicka) och den dyker inte upp som en usb-enhet. Brukar ju alltid finnas en ikon för säker borttagning av sådana i windows.

    Vad är MTP? Är det meningen att man bara ska rycka sladden när man är klar?

    I vanilla android så måste man ju först ta bort den "säkert" i windows och sedan även stänga av usblagring i telefonen. I S2 så hittar jag inget sådant alls.
     
  4. yooz1e

    yooz1e Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Det är inga problem att rycka telefonen när MTP körs, bara du inte rycker den MEDANS den överför filer till eller från telefon.

    Kör du USB anslutning så kan du enkelt välja att avbryta anslutningen till datorn via telefonen. Det fungerar typ som ett vanligt USB minne.
     
  5. Khan

    Khan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    139
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Fast det är ju det den inte gör? Stoppar jag in en vanlig usb-sticka eller lur med SD i så dyker de upp som usbanslutna och det finns en liten ikon för "säker borttagning av maskinvara" eller något i taskbaren i win7.

    När jag kopplar in min S2a så dyker den bara upp som "portable device" i utforskaren, och man får sedan klicka sig vidare till SD-kortet.
    Verkar funka mkt trögare och sämre också än bara vara direkt usb-ansluten. Kortet slutar svara, går ej flytta filer etc.

    Finns det inget sätt att göra så att det blir som "vanligt"? Om man flashar in en custom ROM?