Diskussion: Har Prime för många inbyggda fel?

Diskussion i 'ASUS' startad av Gnopps, 5 jan 2012.

  1. Gnopps

    Gnopps Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    332
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Jag har aldrig ägt en Asus-produkt men blev sugen på Prime när jag läste om dess specifikationer. Så gott som alla recensioner har varit mycket bra men när surfplattan väl börjat användas rapporterar flera använda en hel del fel (se nedan). Borde inte Asus ha kvalitetstestat bättre? De lanserar själva sin Prime som en premiumprodukt och den är prissatt högre än andra surfplattor, ändå så misslyckas man så brutalt med gpsen exempelvis.
    Vidare gillade jag inte att de inte sa något om att gps:en kunde ha problem förrän efter det kommit starka påtryckningar, de tog bara helt sonika bort gpsen från specifikationslistan.
    Vad har ni andra för kommentarer, är det här något som man kan vänta av en ny produkt eller har Prime ovanligt många fel?


    Återigen, jag äger inte själv en Prime men har lagt märke till rätt många delade klagomål.
     
    Last edited: 9 jan 2012
  2. Jonerik

    Jonerik Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Synd med att bluetooth och wifi samtidigt inte fungerar som det skall. Jag hade verkligen tänkt lyssna på spotify via bluetooth-headset och surfa samtidigt med min platta.

    Får nog avvakta en lösning på det här innan jag beställer.
     
  3. Andreas527

    Andreas527 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2011
    Inlägg:
    685
    Mottagna gillanden:
    170

    MINA ENHETER

    SD-kortet sticker ut en liten bit, Men inte så mycket att det är någon risk att det ska gå sönder. Visst, tar du en kniv och pillar in den i glipan mellan kortet och plattan så kan man dryta av kortet. Men oroar man sig för detta så kan man lika gärna oroa sig för volym och on/off knappen ska gå sönder. Risken är kanske att då det sticker ut är att man råkar trycka till det lite så det lossnar och man tappar kortet.

    En sak jag själv tycker är riktigt kass och förstår inte att det ringde några varnings klockor hos Asus eller att det skrevs om det i recensionerna.

    Det är ingången för laddare och utgången för HDMI som inte känns riktigt bra då plattan har fasade ändar. Detta gör så att då kontakten för laddare är ansluten så har den bra stöd på ovansidan men inget på undersidan då det inte finns något material där. Detta gör så att kontakten glappar kraftigt och känns som att man ska bryta sönder ingången eller kontakten.

    Detta känner man av ännu mer med en HDMI kabel ansluten. Då det är micro-HDMI så känns en bra kontakt/anslutning ännu viktigare då kontakten är så liten och kabeln ganska tung. Men pga Primes utformning så får kontakten inget stöd så det glappar och det känns/ser ut som man ska knäcka utgången. Jag vågar knappt röra Prime då HDMI är anslutet utan lägger den snyggt och ser till att kabeln får stöd från bordet/golvet så inte belastningen hamnar vid anslutningen.

    Fattar inte varför man gjorde så att laddaren fick samma form som Prime eller att Prime fick raka/plana ytor där ingångarna är så att det blir bra kontakt. Nu känns dom som att de inte hör ihop utan Asus verkar bara tagit laddaren från den första Transformer.

    Skrivhastigheten till internminnet är lika segt som till alla andra surfplattor jag haft. De som klagar är säkert förstår gången användare. Vill man snabbt flytta filer så rekommenderar jag ett sdkort som man placerar direkt i sin PC med hjälp av en adapter och får då bra hastigheter om man har ett bra kort och ev usb3
    Sent from my Transformer Prime TF201
     
    Last edited: 6 jan 2012
  4. jhedlof

    jhedlof Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Riktigt kasst att microSD kortet sticker ut så pass mycket. Det är ju ändå en ganska tunn plastbit och en smäll på fel ställe kan nog skada det.. Eller att man tappar det. Återstå att se!

    Frågan är om man vågar korta av det lite med sandpapper?

    Nyss köpt Samsungs 32GB microSD kort för användning till plattan, det skulle ju vara tråkigt om man råkar vaska det..
     
  5. Andreas527

    Andreas527 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2011
    Inlägg:
    685
    Mottagna gillanden:
    170

    MINA ENHETER

    Lästa på XDA att det är en där som kortat av sitt kort med gott resultat. Även en som sabbade sitt kort då han skulle korta ned det då han tog för mycket av plasten och kom in på själva innanmätet.

    Så var försiktig om du ska pröva då ett 32GB kort inte är billigt. Bästa vore om du hade ett kort av samma fabrikat som redan är trasigt som du kan testa på och se hur mycket av plasten man törs ta bort.

    När man får plattan så sitter det ett "dummy" kort med perfekt längd i kort platsen. Konstigt att Asus inte anpassade kort platsens djup efter ett verkligt sdkort utan hittat på en egen standard.
     
  6. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Njau.... men...

    Jag har haft två HTC lurar Hero samt Sensation och ger inte fem öre för en leverantörs officiella romar..... SKRÄP !!

    Däremot så får man sina prylar att funka om man kollar in XDAs utvecklingsforum och verkligen läser på. Jag är helt övertygad om att det här är en kanonplatta men kanske inte om ASUS får böka på själv.

    Just nu är det dåligt drag i forumet och jag ska hålla stenkoll på vad som händer o_O
    Eee Pad Transformer Prime Android Development - xda-developers

    Sen vill jag verkligen kolla in plattan samt klämma på den, förhoppningsvis så får Mediamarkt, Elgiganten mfl in den så man kan prova !!

    I XDAs almänna forum så är det liksom här hos Swedroid mycket allmänt gnöl och rena användarfel som ställer till det !!
     
  7. fryguy

    fryguy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    1 227
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Det där med att sdkortet sticker ut låter ju väldigt dumt, blir tyvärr mer och mer skeptisk till Primen ju mer jag läser.

    Kanske köper en begagnad Transformer (icke-Prime) istället eller nåt.
     
  8. Andreas527

    Andreas527 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2011
    Inlägg:
    685
    Mottagna gillanden:
    170

    MINA ENHETER

    Minneskortet sticker inte direkt ut. Ser du på plattan fram ifrån så ser du inte kortet. Vänder du på plattan och ser på baksidan så ser du att kortet sticker ut lite då Primes kanter är fasade inåt. Tycker Prime är så pass mycket bättre på flera punkter än de äldre plattorna så tycker inte detta ska avskräcka er från köp.

    Asus ligger rätt nära "vanilla" android och de små sakerna de lagt till är bara förbättringar. Snabb kontrollerna och deras widgets är riktigt bra.
    Är långt ifrån HTC Sense eller Touchwiz.
    Men håller med om att det är lite surt att den är låst då det alltid är trevligt att kunna fippla och testa olika romar.

    Sent from my Transformer Prime TF201
     
    Last edited: 7 jan 2012
  9. danielc.se

    danielc.se Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2009
    Inlägg:
    870
    Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Kan inte någon posta bilder på en prime med minneskort i så vi kan avgöra? Vore guld av den/de som gör det!
     
  10. Gnopps

    Gnopps Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    332
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    castel gillar detta.
  11. Andreas527

    Andreas527 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2011
    Inlägg:
    685
    Mottagna gillanden:
    170

    MINA ENHETER

    Ordnar det imorgon.

    Sent from my Transformer Prime TF201
     
    danielc.se gillar detta.
  12. Andreas527

    Andreas527 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2011
    Inlägg:
    685
    Mottagna gillanden:
    170

    MINA ENHETER

    Kortet är ett SanDisk Mobile Ultra 16GB om det nu har någon betydelse. Vet inte om längden på korten skiljer mellan tillverkarna.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Lowdown, samster93, danielc.se och 2 andra gillar detta.
  13. danielc.se

    danielc.se Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2009
    Inlägg:
    870
    Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5
    Det där så ju inte alls farligt ut. Får mig att undra vad "the fuzz is about".
     
    samster93 gillar detta.
  14. Julmust

    Julmust Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2011
    Inlägg:
    354
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Nej, ett SD kort skulle aldrig gå att knäckas om det bara sticker ut så där lite.

    Antagligen har folk klagat på det för att de tycker att det ser fult ut. Själv tycker jag att det ser ganska snyggt ut ;)
     
    Last edited: 8 jan 2012
  15. smacke

    smacke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 aug 2009
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    "fuzzet" var inte att kortet bryts, utan att om man kommer åt kortet så fjädrar det ut och några hade på det viset tappat sina SDkort..
     
  16. silversked

    silversked Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2011
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Har riktigt svårt att bestämma mig om köp av denna eller ej.. från början var jag 100 på att detta skulle bli den första surfplatta i min ägo, men nu vet jag inte längre..

    strömsladd som inte sitter riktigt bra i porten på plattan, hdmi lika så.. bluetooth/wifi som försämrar prestandan när dom är igång samtidigt?? micro sd som sticker ut m.m så många saker och man har inte känt på plattan ens..

    Känns som man måste förbeställa denna pryl för o kunna ha en rimlig chans att få tag i ett ex innan lagren är tömda o man måste vänta på att nästa våg att plattor skall anlända till butikerna..

    Frågan som står för mig nu är.. Asus transformer prime eller Galaxy tab 10.1..? eller det tråkiga att vänta ännu längre på nya bättre plattor.
     
  17. Andreas527

    Andreas527 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2011
    Inlägg:
    685
    Mottagna gillanden:
    170

    MINA ENHETER

    @silversked
    Kommer att visas många nya plattor nu under veckan och vi kommer få reda på vad som kommer att lanseras. Tror att om man ser på prestandan så kommer det inte va någon större skillnad mellan Prime och de som kommer under 2012. Det den på papperet kommer hamna efter på är upplösningen på skärmen.

    Är själv lite kluven om det verkligen är positivt att ha 1080p upplösning. Har vi verkligen hårdvara att driva runt det och hur kommer spel/appar att se ut. Just nu känns det tryggt med en platta som har 1280*800 då det är den upplösningen som används av flest plattor och mobilerna ligger i närheten.

    En sak som jag tycker talar för Asus är att de är snabba på att få ut uppdateringar. Och nu när vi får ett så pass nytt OS som ICS så lär det behövas en del små fix. Och att du sitta fast med en tillverkare som inte uppdaterar sina produkter kan vara riktigt frustrerande.

    Antingen köper du Prime eller så väntar du 3-6 månader för att pejla av läget. Tycker inte Galaxy Tab är ett alt.
     
    Last edited: 8 jan 2012
  18. Gnopps

    Gnopps Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    332
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Frustrerad

    Postar i den här tråden, vet inte vilken som är mest lämplig.

    Jag är så trött på min Prime! Eftersom jag reser mycket tänkte jag att en Prime med tangentbord skulle vara toppen att ha med istället för min tunga laptop på mina resor. Tyvärr håller den inte måttet. Batteritiden är bra ja men wifin är så urbota dålig att jag sällan får kontakt med hotell/flygplats-nätverk, på samma ställen där min jobbdator fungerar.

    Vidare hänger sig webbläsaren ideligen (X has stopped, Wait, Close or Report?). Detta händer oavsett vilken webbläsare jag använder.

    När Infinityn kommit ut blir det att begära att få en fungerande Prime eller utbytt till Infinity.
     
  19. Kindis

    Kindis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    307
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Felet med webbläsare jobbar asus på. Har att göra med att olika webbläsare kör olika versioner av webkit. Om du avinstallerar alla andra och endast kör stock så fungerar det kalas bra. Tror det var något med nvidia drivaren.

    Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk 2
     
  20. tomtom88

    tomtom88 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2011
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Minneskortplatsn

    tänkte kolla om det är någon mer än jag som har problem med minneskortläsaren i tangentbordet. jag hittade nämligen inte mitt kort inne i något filhanterarprogram vare sig det inbyggda eller es fileexplorer och minneskortet är ett nytt 8gb sdhc sandisk tror jag.