Någon som kan det byråkratiska ikring att anställa någon privat?

Diskussion i 'Jobb och tjänster' startad av Ree, 8 jan 2012.

  1. Ree

    Ree Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag är en privatperson med en enskild firma (som egentligen inte har något med appar eller mobiltelefoner att göra). Jag har en idé till en app, och har nu fått tag i en programmerare som vill förverkliga den. Hur löser vi den byråkratiska biten?

    Jag menar, jag kan väl inte anställa honom eftersom jag bara har en enskild firma? Hur brukar man lösa sånt här normalt? Det handlar till början om ett månadslångt projekt som han ska få betalt för.
     
    Last edited: 8 jan 2012
  2. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    måste ju gå att lösa med att man hyr in honom som konsult?
     
  3. Barbie

    Barbie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2010
    Inlägg:
    599
    Mottagna gillanden:
    91
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone XS

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone XS
    Telefon 2:
    HTC x2, iPhone, iPhone, iPhone
    Platta:
    Spånplatta
    Du ska visst det kunna anställa.


    Övrigt om enskild firma som är viktigt att veta
    • Det finns normalt inga krav på revisor.
    • Registrering av enskild firma sker hos Bolagsverket och det kostar 1000 kronor.
    • Ditt företagsnamn är bara skyddat i ditt län om du inte betalar 800 kronor extra per län.
    • Du kan inte ha någon kompanjon i en enskild firma, men du kan ha anställda.
    • Enskild firma kräver att du är bra på att hålla koll på vilka pengar som är "dina" och vilka som är företagets. Många går i fällan att använda pengarna i enskild firma slarvigt och missar det staten ska ha.
     
  4. Ree

    Ree Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag är rätt säker på att jag har en företagsform som gör att jag inte kan ha några anställda. Det är bara en enkel enskild firma med F-skatt och bara jag som är inblandad i den.
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det går utmärkt att anställa någon i en enskild firma, men det kan bli dyrare än alternativet och innebär också att du kommer få mer att göra rent bokföringsmässigt. Vidare gäller en hel uppsjö av olika regler som du i egenskap av arbetsgivare måste följa.

    Jag hade i din sits köpt in tjänsten från någon som i sin tur har f-skatt/ett företag. Det innebär högsta möjliga flexibilitet och minimalt med krångel samt låg risk.

    Om du verkligen vill anställa någon rekommenderar jag dig att ringa Skatteverket för råd om vilken anställningsform som är mest lämplig etc. De svarar med glädje på alla frågor du kan tänkas ha helt utan kostnad: http://www.skatteverket.se/omskatteverket/kontaktaoss/ringa.4.18e1b10334ebe8bc80003533.html
     
  6. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Absolut enklast är att programmeraren har ett eget företag och fakturerar sina timmar. Om programmeraren inte har ett eget företag så kan man använda ett annat företag som tar hand om det och kan fixa allt kring anställning o.dyl. Jag har för mig att bl.a. eWork kan ta hand om det: IT Konsulter, Projekt & Uppdrag - Konsultmäklare & Konsultuppdrag - eWork
    Ring och fråga.
     
  7. z94joma

    z94joma Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2009
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har enskild firma med anställda. Bara att registrera sig som arbetsgivare hos SKV o köra på. Kräver att du deklarerar månadsvis istället för kvartalsvis/årsvis. Momsen kan du fortfarande ha årsvis.

    Blir betydligt billigare än att hyra in en konsult på timbasis. Ework skall säkert ha 15% av timarvodet. Eller minst en 50-75 SEK per timma.
     
  8. DCLXVI

    DCLXVI Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2010
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Kan du inte bara "sponsra" programmeraren med en tusenlapp så att han skaffar F-skattsedel så kan du sedan hyra hans tjänster?
     
  9. M17

    M17 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2018
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Ja, självklart kan du anställa i enskild firma, men det finns regler för det här. Om du vill hyra in någon på timbasis så blir det som andra har sagt både billigare och lättare för dig. Se dock till att den du anställer har F-skatt.
    Vill du dock gärna anställa någon så ska du registrera dig som arbetsgivare och du får betala sociala avgifter och betala in skatt för den anställda. Detta sköter personen i fråga själv om du hyr in som konsult. Det är så klart helt upp till dig vad som fungerar bäst för dig och för ditt företag! Lycka till!
     
  10. Dupp

    Dupp Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2012
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Att anställa någon, för den uppgiften känns som ett bakvänt tänkande, även om möjligheten finns. Men då måste du ta i beaktande Las regler mm.
    Då är det bättre att personen som du vill anlita startar någon form av firma som finns och fakturerar dig. Alternativet att nyttja någon av de frilanstjänsterna som finns för fakturering utan firma, de tar visserligen en del % för sina tjänster men ser till att skatter och soc. blir betalt. men du kan köra en laglig verksamhet utan att behöva bry dig om bokföring och anställningsavtal och regelverk.