HTC Support...Sjukt grymma.... Lagad NEXUS

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av flaxroid, 4 nov 2010.

  1. my05

    my05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Hej Söder,

    Lådan är kvar och kvittot har jag. Jag skickade in telefonen i orginallådan och lade där i köpekvittot. De bad mig dessutom skicka köpekvittot på nytt vilket jag gjorde.

    Nu verkar det som de vill ha in köpekvittot en tredje gång (?!) och det kan de ju få (men jag undrar ju vad de röker på när de inte kan hålla koll på saker som de redan fått in).

    Snackade med en ny tjej i förmiddags och hon skulle höra med sin "mentor" hur de skulle gå vidare med detta.
     
  2. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 223
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Låter ju helt sjukt. Har du också varit i kontakt med HTC i Sverige först, och via dem gjort ett ärende som sedan ska skickas till england?

    Som jag sa innan, så kom UPS inte förra veckan och hämtade min telefon som de skulle, så i måndags ringde jag igen och beställde att de skulle komma idag onsdag istället.

    Allt jag skickar med är det papper jag fick mailat till mig nu när jag ringde supportet, och telefonen utan batteri, SIM och SD och batterilucka.

    Ingen originalkartong eller papper på kvitto. Ingen som sagt jag ska det.

    När jag frågade i telefon om "för det är väl fortfarande garanti på telefonen" så svarade den svenska killen "jaja, det är ju 2 år", även om det är exakt 2 år sedan den 13e jan för mig.

    Men jag hade inte förväntat mig några problem, och mitt ärende är ju anmält innan 2 år hade gått, så jag förväntar mig att allt ska gå smärtfritt.

    Verker väldigt konstigt att de håller på så där mot dig?

    /Söder
     
  3. my05

    my05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag har ringt det svenska nummret nu 4 dagar på raken och pratat med olika personer (vet ej om de fysiskt sitter i Sverige eller om de sitter på Irland. Jag misstänker att de faktiskt sitter på Irland).

    Precis som du skriver så ställde de inga speciella krav på vad som skulle skickas med (förutom kopia på kvittot. Skulle de kräva det av dig så kan du ta en skärmdump och komplettera med genom att ladda upp filen på deras supportsidor). Jag verkar ha hamnat hos en klåpare som på något sätt har något emot mig (han blev tillrättavisad gällande garantin av svenska supporten efter att jag ringt upp och påpekat att det är 24 månader som gäller - kanske blev stött av det?).

    Jag hoppas att det går smärtfritt för dig och att du inte hamnar i min soppa :-)

    M v h

    Daniel
     
  4. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 223
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Ja, UPS kan ju börja med att plocka upp den jävla telefonen. :)

    /Söder
     
  5. my05

    my05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Gudars... nu kom ytterligare ett svar:

    "The record I have for your last repair, regarding dust under the screen, was booked in 31st May 2010, this was not 6 months ago and would have been within the 1st year of the warranty.

    My apologies, however we cannot view external websites, meaning I cannot view the forum link you have provided.

    The issue here is that we require you to prove, that you purchased the phone in Sweden less than 2 years ago. The handset is US branded (as is much of the Nexus One stock), but the 2 year warranty is only valid in Europe to European customers, i.e customers that purchased their phones in an EU country.

    The document you have provided only shows that you purchased A Google Nexus One. Now, I am not trying to say that you are trying to do this, however, it is not unheard of for customers to purchase more than one phone at different times, in these cases, one phone's warranty will expire before the other, and customers have tried to pass off the older phone under the other phone's warranty.

    As I said I am not saying you are trying this, however as a precaution we require Proof of Purchase, for the unit in our repair centre, to prove that;

    A. It was purchased in Sweden, and therefore eligible for the two year warranty period

    B. That you were still within the 2 year warranty when booking the repair

    If you cannot find anything else, speak to Google support and see if they can provide confirmation of your purchase, and the unit that was sent to you.

    This MUST be an official email (the equivalent to a headed letter), we will not accept a reply in an email chain, and we must be able to verify the information if we wish (this should be done via a reference number with Google support)."
     
  6. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 223
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Men GUD vad de håller på då.

    DE borde ju via det serienummer som telefonen ha kunna spåra hur gammal telefonen är ju.

    /Söder
     
  7. my05

    my05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Absolut. Men skulle jag föreslå det så skulle de säkert hävda att det inte spelar någon roll eftersom telefonen säkert tillverkats i slutet av 2009 och de inte vet när jag köpte den.

    Jag skrev just i mitt sista svar att jag hade gjort en förhandsbokning på den och att den skickades ut den 5:e Januari (när Google själva började leverera ut dem till kunder). Men den logiken verkar han inte besitta, puckot på Irland.

    Helsicke vad sur jag är.
     
  8. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 223
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Men, vad har du för datum från Google Wallet då? Är det bara datumet de klagar på, eller menar de att de inte kan visa att DEN beställningen är just DIN telefon?

    Jag kan ju heller inte visa att just min telefon är den som jag har ett "kvitto" på från Google Wallet.

    /Söder
     
  9. my05

    my05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    5:e Januari står det i G.wallet

    precis, jag ska bevisa att denna lur är samma som den jag en gång köpte ifrån Google.

    jag bad dem korsreferera mot min rep som gjordes tidigare (damm under skärmen) för att se att det är samma (och som sagt då gick det bra). Pratade med HTC sverige idag igen och han kunde bekräfta att serienummret var samma då som nu, men berättade att det kunde vara så att de missat att anteckna nummret vid det tidigare rep.tillfället.

    Svenska HTC skulle jaga irländarna nu så sagan fortsätter
     
  10. my05

    my05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Nytt mail ifrån irland

    "I notice that you keep mentioning your Terms of Sale, stating 'living' in the EU, the warranty statement we have states 'purchased' in the EU. This may seem like a minor difference, but in fact it makes all the difference, as otherwise anyone can bypass their country's warranty, by simply getting their Google Nexus One repaired through our UK repair center.

    If your warranty statement does in fact say 'Living in the EU', then I will escalate this, and request that we except your phone as being within the warranty period. Please forward in a copy of your Terms of Sale, so that I can check them and compare them to our own."
     
  11. my05

    my05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Uppdatering. Nu ifrågasätter de/han att telefonen verkligen har 24 månaders garanti IGEN.....

    Nu vill de att jag scannar in min TOS (terms of servce) till dem. Och han frågar fortfarande efter proof of purchase (som aldrig existerat). Jag har mailat någon funktion på Google men har inga högre förhoppningar om att de svarar eftersom de på sitt forum tidigare nämnt att de inte längre håller information om dessa telefoner, etc.

    En sak är helt säker. Jag kommer aldrig någonsin mer...Aldrig att handla en HTC, även om mitt liv skulle hänga på det. Att prata med deras service (i UK) är som att få tag på en oljad gris.
     
  12. my05

    my05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Eländet fortsätter. Fick följande svar som svar på att jag skickade in garantiavtalet till dem (som säger just 24 månader för boende i EU/ 12 månader för boende i USA):

    "Anna from the Swedish support service has emailed me to discuss your case, and she provided me with the web address you gave her. The warranty statement here is the same as ours, except that the warranty period reflects the US as the country of origin, and therefore states 12 months. The warranty statement is clear that the warranty is applicable to the country of purchase, and you purchased the phone from America, therefore you were covered by a 12 month warranty. The reason you did not require to provide Proof Of Purchase on your last repair, May 2010, is becuase there was no reason that you would be outside of your warranty, with the exception of the exclusion clauses. The warranty states that the period is only different if applicable by law in the 'end customer's location', and there is not a law in Sweden to this affect. The confusion online, is because there were Nexus Ones sold in the UK, Germany & Italy, phones purchased from one of these countries WILL have a 24 month warranty. In order to be able to argue on your behalf that you should be extended the 24 month warranty, we will require the full Proof Of Purchase." I den länk jag skickade (ifrån Googles sidor) så framgår det klart och tydligt följande: "How long does the warranty cover the phone? Your warranty coverage depends on where you live: European Union: the warranty coverage extends twenty-four (24) months from the date of original purchase. All other locations (including the United States): the warranty coverage extends twelve (12) months from the date of original purchase"
     
  13. NoiseMaker

    NoiseMaker Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag förstår om du blir tokig. Är det samma person i the UK som du haft kontakt med hela tiden? Isf verkar ju han inte riktigt klok. Jag skulle nästan tro att du har störst chans att ligga på HTC Sverige så att de i sin tur får sula till reparationscentret. Helt sjukt att de ska välja ut en enstaka kund att kräva in massa bevis av. Det var inga problem att få min lur lagad. Däremot skickade jag med ett papper med ärendet som jag fått från HTC Sverige i kartongen, det verkar inte du ha gjort. Men i nuläget ska ju inte det spela någon roll när HTC Sverige uppenbarligen varit i kontakt med dem.

    Att komma i kontakt med Google är väl helt omöjligt. I alla fall via mail eller webb paradoxalt nog. Du kanske får skicka ett snigelbrev till deras huvudkontor, eller ringa dem. Borde väl gå att använda Google Voice? :)

    Rubriken "Sjukt grymma" på denna tråd har börjat få en annan betydelse.
     
  14. my05

    my05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jo, inte undra på att man blir förbannad. Efter avstämning med jurist på mitt jobb så ska det vara så att som avtalstexten är skriven (dvs, Googles utökade garanti, inte vad som gäller HTC:s övriga sortiment) så ska 24 månader gälla för mig som boende inom EU. Han sade att jag i princip kunde dra detta i domstol tom.

    När jag har skickat avtalslänkar till Googles sidor (använde wayback-machine eftersom sidorna nu är borttagna) så hette det ifrån HTC att det absolut inte hade några möjligheter att komma åt externa webbsidor. När det passade dem så kunde de helt magiskt ändå göra det. När man ringer till HTCs svenska kundtjänst så hamnar man i UK hos svensktalande personer. Dessa har absolut inget mandat att göra något själv (eller tänka själv vad det verkar). Alla svårare frågor åker till rep.delen och idioten vad det verkar som och han är som en oljad gris. Jag har aldrig hört maken till person som hela tiden försöker slänga ur sig det ena påståendet efter det andra. När jag kontaktade HTC första gången och beskrev mitt problem så tog de mina uppgifter inkl. IMEI och S/N och bekräftade att den var grön att skicka in och att garantin minsann gällde. När den väl kom fram till UK så var det uttalandet som bortblåst.

    Allt ifrån att de inte kunde verifiera IMEI nummret (de kunde de fick jag veta efter att ha fått tag på en svensk representant som verifierade detta), till krav på proof-of-purchase (som ingen fått ut tidigare), till 12-månaders svamlet, till leverans till amerikansk adress = 12 månader, till att jag tre gånger fått skicka in mitt kvitto, etc, etc.

    Deras s.k "Manager" höll med irländaren om att luren levererats till amerikansk adress (borderlink) och därför skulle vara såld i USA. Jag har försökt att jaga Google utan att lyckas få tag på någon där och jag har prövat olika ingångar. Hopplöst.

    Hur rätt jag än har så kommer jag inte orka dra en stämning mot dem själv (och det är ju förmodligen det de räknar kallt med). Jag betalade in deras 24 pund nu och kommer att byta ut det flexkort som power-knappen sitter på på egen hand (donerat ifrån en Desire med trasig skärm som jag har).

    Och behöver jag säga igen att jag aldrig mer kommer att handla HTC? Jag ser gärna att fler läser denna tråd och funderar en extra gång om det är värt att handla deras grejer...

    En vild gissning ifrån min sida kan ju vara att de fått på sig att sänka sina kostnader ifrån deras ledning och en åtgärd då kan ju vara att dra ner på sin service?
     
  15. NoiseMaker

    NoiseMaker Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Det där låter ju helt sjukt. Nu när jag läste din text så kom jag på att jag beställde min telefon till en adress i USA där en bekant hämtade upp den och tog med till Sverige. För mig var det inget som togs upp, trots att det var ca 19 månader efter köp som jag begärde service... Wicked!
     
  16. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 223
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Tredje gången lyckades UPS hämta telefonen, så nu kan jag börja oroa mig över HTC istället...

    /Söder
     
  17. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Spännande att följa den här tråden. För min del har jag lämnat in min Nexus totalt sett fyra gånger. En gång under min egen "flagg" (jag hade köpt den genom Borderlinx, USA, om jag inte har fel för mig) och ytterligare tre gånger efter att jag blivit tvungen att köpa en ny. Jag har nu haft en N1:a i knappt två år och den senaste vändan in till HTC Repair Center var för ca en, två månader sedan.
    Ingen gång har jag haft mer problem än:

    * Något långsam hantering när den kom till HTC
    * Fel typ av fraktsedel beställd från HTC till speditionsfirman (för det verkar variera lite från gång till gång vem som hanterar paketet av någon outgrundlig anledning)

    Min uppfattning av den här tråden har varit att HTC gjort sitt jobb väl när det kommer till den service man får rörande garantiärenden. Om det har blivit någon fnurra på tråden har det alltid löst sig. Nu blir man nästan lite nyfiken på hur garantiärenden hanteras i tex Samsung-Nexus-fall. Det kanske inte ska spela någon roll om det är en Nexus eller inte, men vad vet jag om de har någon form av VIP-stämpel på vissa modeller av telefoner, de där tillverkarna. Om inte annat kan det ju vara en baseline att gå efter.
     
  18. Bergling

    Bergling Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2010
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10E

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S10E
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Lenovo Tab 4
    Övrigt:
    Mi Box 3
    Mycket riktigt fick jag samma svar som my05. Skadan sades vara på grund av yttre påverkan.

    Orkade inte tjafsa för mycket, ett samtal med en virrig människa på HTC:s support gav inte så mycket, så jag beslöt att få den hemskickad utan åtgärd. Kändes inte som att det var värt drygt 1100 att få den lagad. Kör ändå custom-ROM så jag kan väcka telefonen med trackballen. Dessutom planerar jag att köpa ny telefon i vår, så den får hålla så länge den håller.
     
  19. Meto

    Meto Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Meddela gärna hur det går, om du orkar efter allt slit - dom borde ge dig en ny lur för allt arbete med att stångas med "kundtjänst". Inga bonuspoäng förtjänade här för HTC.

    Lycka till igen!
     
  20. my05

    my05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Tack Meto,

    Jag vek mig dock till slut. Orkade inte hålla på med att stånga mig blodig.

    Lustigt nog så har jag kontakt med en engelsk person som faktiskt har tagit det hela vägen och lämnat in en stämning mot dem (på phandroid.com). Ska bli intressant att följa hans fall.

    M v h

    Danne