[Fakta] Batteriet laddas inte till 100%

Diskussion i 'Nexus S - Allmänt' startad av otto, 10 jun 2011.

  1. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Är modig nog att skriva "Fakta" i rubriken, men jag har en del på fötterna för att skapa denna "fakta"-tråd :) Det dyker upp en hel del frågor om det batteriets laddning. Många stör sig på att det aldrig står 100%, ens när telefonen legat flera timmar på laddning, utan kanske 97% eller ännu lägre. Tänkte råda bot på missuppfattningen med detta inlägg (har skrivit om det tio gånger förut i olika trådar, men nu blir det en egen som jag kan länka till :) ).

    Först av allt, det är inget fel. Det är en säkerhetsfunktion i telefonen som förhindrar överladdning av batteriet. Som de flesta kanske vet ska man aldrig helt ladda ur ett litium-jon-batteri (li-ion), men detsamma gäller åt andra hållet - ett li-ion-batteri ska aldrig överladdas. Detta skadar batteriet (gäller allt från telefoner till skruvdragare och datorer). Om telefonen skulle tillåta 100% laddning skulle batteriets livslängt försämras. (Notera att det är skillnad mot äldre batterier av typen Ni-MH som istället mår bra av att helt laddas ur och helt laddas upp.)

    Såhär fungerar det
    När laddaren stoppas i telefonen ger den full kräm på en gång, telefonen känner av vad batteriet behöver och justerar därefter laddningen. När laddningen börjar närma sig 100% stänger telefonen av laddningen. Under hela tiden telefonen ligger på laddning används batteriet som strömkälla för telefonen, den använder aldrig ström direkt från laddaren.
    Så, telefonen stänger av laddningen, telefonen använder batteriet till att strömförsörja sig varvid batteriet långsamt töms och när det är säkert att "putta in mer laddning" laddar telefonen åter på batteriet. Detta sker kanske vid motsvarande 95%. Om användaren råkar dra ur laddaren vid detta tillfälle är batteriet laddat till 95%. Om användaren råkar dra ur laddaren precis efter en laddningscykel står det kanske 98 eller 99%.

    Så hur ska man ladda då?
    Äldre Ni-MH-batterier tog skada av att laddas upp och ur lite hur som helst, dessa skulle man men få laddningars mellanrum helt ladda ur för att helt ladda upp och undvika korta cykler.
    Nyare litium-batterier (som de vi har i telefonerna) tar inte skada av att laddas upp delvis, utan tar istället skada av att helt laddas ur eller upp. Detta innebär att du kan och bör ladda när du kan och vill.

    Ska du långtidslagra ett li-ion-batteri mår det bäst av, och håller laddningen längst, när den förvaras vid ~40% (det är därför nya batterier du köper till kameror och telefoner har en del laddning från fabrik; denna laddning håller flera år). Men allra bäst mår batteriet av att användas, dvs laddas upp och ur hela tiden.

    DU KAN INTE GÖRA FEL. Ladda upp det hur du vill, ladda ur det hur du vill. Telefonen styr hanteringen. Den stänger av sig själv innan batteriet tar skada av urladdning och den stänger av laddningen innan batteriet tar skada av uppladdning.
    Det enda du ska undvika är att köra tills telefonen stänger av sig själv och lämna batteriet så en längre tid. Batteriet läcker hela tiden ström och till slut tar batteriet tar skada (telefonen kan ju inte styra över detta), ibland så det helt dör. Då är det bara att köpa nytt. Därtill ska du INTE "bump-ladda", men det tar jag inte ens upp mer än för att varna för det.

    Om det står mycket lägre siffror då?
    När det gäller datorbatterier behöver dess statistik ibland nollställas för att datorn ska förstå hur batteriet har förändrats. För datorer gäller att man ibland helt ska ladda ur batteriet. Alltså ladda ur hela vägen till datorn stänger av sig, följt av en fullständig uppladdning. Detta nollställer batteriets statistik och datorn lär sig vad som är batteriets "nya" max- och min-gräns.

    Detta borde gälla i telefon-världen också, men jag är inte säker. Det finns därtill ett menyval i recovery-menyn som heter "Reset battery statistics" som kanske gör samma sak, men kan någon som gjort det bekräfta?

    [​IMG]

    Ref:
    http://batteryuniversity.com/index.php/learn/article/charging_lithium_ion_batteries
    http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries
     
    Last edited: 19 jun 2011
    Phoenix95, Kajlie, bombay och 11 andra gillar detta.
  2. Jaevlar

    Jaevlar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2010
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Sticky!
     
  3. tekken

    tekken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2010
    Inlägg:
    1 867
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL
    Tusen tack för detta. Klistra!
     
  4. Goldstar

    Goldstar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Skillnaden på nexus s och andra telefoner är väl endast att indikatorn inte hoppar upp till 100% som den gör på de flesta andra telefoner och stannar där sen så länge laddaren är ikopplad. För precis som otto beskriver så drar telefoner lite ström från batteriet när de är "fullt" laddade.
     
  5. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Ja, Nexus S visar hur det verkligen ligger till medan andra tillverkare väljer att "ljuga" för att slippa sådana här frågor.
     
  6. tob

    tob Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    298
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Det är nicdceller som lider av den sk minneseffekten. Sen är det litiumion vi talar ska inte förväxlas med litiumbatterier som sitter i klockor mm.
     
    otto gillar detta.
  7. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Tack för påpekandet, uppdaterat. Förtydligar även att vi pratar li-ion och ingenting annat!
     
  8. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    JAg sitter faktiskt med en telefon med 100% laddning..

    Har inte "pushat" in de resterande 5, utan låtit den sitta och ladda bara.
     
  9. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
  10. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

  11. Jakay

    Jakay Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Visst, ok. Jag köper detta, MEN... Då jag drar ur laddaren (då det står att batteriet är fulladdat och att jag ska dra ur laddaren) så visar batteristatusen 85%, inte 97, 99, 95 eller 98%, och det tycker jag är för tidigt för telefonen att stänga av laddningen. Har t.o.m visat 76% vid något tillfälle. Jag får alltid sätta i den i laddaren en stund, några ggr igen för att få indikatorn att visa "Fulladdad".
    I helgen laddade jag upp mobilen med dotterns HTC-laddare under natten, och då jag drog ur den på morgonen visade indikatorn att batteriet var fullt! Detta måste ha varit en slump, för det har inte hänt sen uppdateringen till 2.3.3. Ska testa att ladda med hennes igen..
     
  12. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Kallas bump-laddning det du gör o är ingenting att rekommendera då telefonen inte har tid att justera ner laddningen.

    Underligt att det fungerar med en annan laddare... känns som att det är där felet ligger. Testa ett par gånger till med den andra o återkom! Bump-ladda inte.

    Har du rootåtkomst kan du nollställa batteri-statistiken genom tex recovery o se om det hjälper, men börja med laddaren!
     
  13. kent_

    kent_ Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    507
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    du skriver att det är inte bra att ladda ur batteriet helt. Varför säger inte tillverkarna till om det?
     
  14. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Jag skriver även att när telefonen får ha kontroll stänger den av sig själv innan batteriet tar skada. Om batteriet sedan får ligga tomt ett bra tag (månader) så att det sista "läcker" ut tar batteriet skada då telefonen inte styr över läckaget.
    Det är således rätt onödigt för tillverkare att upplysa om detta. Så länge telefonen används iaf månadsvis är det inget problem.

    Observera att detta inte är speciellt för telefoni utan gäller alla li-ion-batterier (skruvdragare, datorer etc). Ska de långtidslagras laddas det med fördel upp till ungefär 40%. Detta märks när man köper en ny pryl med li-ion-batteri, det är ofta ungefär 30-40% laddat. Denna laddning står sig många många år.
     
  15. Slemhelge

    Slemhelge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2010
    Inlägg:
    665
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Så, när jag fick min Galaxy Nexus och jag satte i batteriet och började använda den direkt.. så gör det inget? Man ska inte ladda det i 24 timmar innan användning osv?
     
  16. Festan

    Festan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2010
    Inlägg:
    550
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Slemhelge: Jag gjorde samma, allt jag har läst och hört är att ja det är okej. Det var den gamla typen av batterier som behövde laddas 24 timmar innan.

    Vad bra att du "bumpade" denna tråden då jag har en fråga om "bump-laddning" (pun intended)

    Är det skadligt att bump-ladda via datorn/usb? Man rycker ju ur och stoppar in den en del i datorn då man t.ex. ska flytta över saker och då börjar den ju automatiskt att ladda. Min spontana tanke är nej men vore kul att få svar av mer kunnigt folk :)
     
  17. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Nej, det spelar ingen roll. Dock lär man inte batteriet vad som "gäller" förrän efter ett par laddcykler (--> statistik), därför blir batteritiden bättre efter ett par laddningar.

    När man stoppar i laddaren ger den full effekt innan telefonen/batteriet hinner begränsa. Detta är att bumpladda. Telefonen/batteriet vill inte ha mer, men man lyckas "trycka" in mer pga fördröjningen i "kontrollen". Som jag skrev i mitt förra inlägg, det skadliga är när telefonen/batteriet inte har någonting att säga till om, tex när man kör helt slut på ett batteri och låter det sitta kvar.
    Ja, du bumpladdar om du drar i och ur kabeln från datorn, men jag skulle inte klassa det som skadligt om batteriet inte redan är helt fulladdat. Datorns effekt via USB är dessutom normalt sett mycket lägre än effekten från en väggladdare, så frågan är hur skadligt det är.

    Mitt ledfras i tråden är... bry er inte. Kör bara på. Det gäller nog även här :)

    ----------------

    Jag har även fått svar på vad "Reset battery statistics" recovery innebär, och den tar helt enkelt bort all batteristatistik. När man tar nollställer denna ska man ladda helt fullt därefter.
     
    Euran70 gillar detta.
  18. Gargo

    Gargo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2011
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    166

    MINA ENHETER

    Jag är grymt glad att jag läste denna tråd. Bra skrivet! Det var lätt att förstå.
    Tusen tack otto!
     
    Euran70 och otto gillar detta.
  19. wawie

    wawie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2011
    Inlägg:
    628
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy s22+
    Tack för infon, Betyder detta att man kan använda sin mobil ända tills den når ca 5 % och sedan ladda den till max utan att batteriet tar någon skada t.ex. minska längden på tiden av batteriet ??
     
    Euran70 gillar detta.
  20. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Japp, i praktiken.
     
    Last edited: 14 jan 2012
    Euran70 gillar detta.