iPhone 4, nu en androidlur pga större skärm

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Gurex, 12 jan 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Gurex

    Gurex Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    1 159
    Mottagna gillanden:
    222

    MINA ENHETER

    God morgon kära androidmänniskor.

    Jag sitter med tankarna att byta från ios till android :ehm: Egentligen är jag riktigt nöjd med min iphone 4 men det krävs jailbreak (vilket är drygt att hålla på med vid uppdatering) och så har den ju en sån liten skärm. Att byta till en wp7 lur funderade jag på då det os:et verkar riktigt fint men det saknas en del självklara grejer som exempelvis att lyssna på ljudböcker på den (samt massor med appar som jag använder, typ bank, plex osv) samt kass skärmupplösning.

    Hur som helst så blev jag less då iphone 5 bara blev en upphottad 4a med samma lilla 3.5" skörm. Skärmen är för jävla liten helt enkelt så att gå från 4 till 4s känns inte så bra. Att jag funderar på att byta beror också på att jag har ett skitabbonemang idag så jag kommer faktiskt att spara pengar på att fixa en ny tele..
    Hur som helst. Jag vill absolut ha en hd skärm och då är det väl bara galaxy note och nexus som gäller idag. Nexusen har ju skitbatteritid om jag förstått rätt och Noten är jag rädd är för stor för mig, dessutom verkar knapparna knepigt placerade om man vill luta den i horizontalläge mot ett bord tex, eller är det bara jag som gör fel och man lär sig det?

    Mina frågor till er som kan.

    Vilken bör man ta av galaxy nexus eller Note (eller ska man vänta)?
    Är Noten FÖR stor?
    Kommer samsung fixa batteritiden på nexus och hur bra borde den bli då (spåkula fram)?
    När kommer andra modeller med HD-skärm?

    Dessutom undrar jag varför de flesta androidanvändare verkar byta telefon vart tredje kvartal medans iPhone användarna ofta är nöjda med sin lur betydligt längre. Är de helt enkelt sämre eller går de sönder snabbare eller nått?

    Om man är van iTunes och faktiskt tycker det är skitbra, finns det motsvaraigheter för android (som funkar på en mac). Och som klarar ljudböcker/film också, eller måste man hålla på med mappar och dra och så som man gjorde på win95s tid?


    Jag är trött så det är väl mycket svammel men ni som bytt förut från iPhone, saknar ni något (jag använder itunes sen 10 år och är sjukt nöjd med det tex).


    Tack på förhand från köpågrensmannen.
     
    Laffe gillar detta.
  2. bombay

    bombay Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2010
    Inlägg:
    758
    Mottagna gillanden:
    109

    MINA ENHETER

    Vill svara på:
    "Dessutom undrar jag varför de flesta androidanvändare verkar byta telefon vart tredje kvartal medans iPhone användarna ofta är nöjda med sin lur betydligt längre. Är de helt enkelt sämre eller går de sönder snabbare eller nått?"

    Många android-användare är väldigt intresserade av det senaste och vill hela tiden testa den nyaste, häftigaste och samtidigt tycker det är roligt att roota och fixa med sin nya mobil.
    iPhone-användare har ju bara en telefon att välja på, vilket gör det hela ganska onödigt att gå hämta ut en likadan?

    ---

    Angående batteritiden på nexus så är den inte så hutlöst dålig som vissa säger. Det beror helt enkelt på hur mycket du har du skärm på. I standby är den helt makalöst bra, den drar ingenting alls. Men så fort batteriet ska driva skärmen så drar det en heeel del batteri. Det finns nog inget samsung/google kan göra åt det tror jag.

    --

    Andra mobiler med HD-skärmar börjar komma nu. Sony Xperia S Sony Xperia S [CES 2012] | Swedroid är ett alternativ!
     
  3. lono

    lono Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Haha, precis. Det är ju lite svårt att byta lur när det inte kommer något nytt. Lite mer valmöjlighet med Android och det kommer ständigt nya lurar. Om man tycker det är bra eller dåligt är ju en annan sak. Är/var fler mainstream användare som kör iphone och inte bryr sig så mkt. Börjar ju hända med android med nu då det blivit så stort, och tvekar till att de byter lur lika ofta som de teknikintresserade. Jag hade ändå så min Blade som bara skulle vara en "mellanlur" i ett år. Så den var jag nöjd med.

    Vad det gäller lurar med HD-skärmar, så har det presenterats några på mässan i Las Vegas nu, men kommer bara ihåg Xperia S på rak arm.
    Sony Xperia S [CES 2012] | Swedroid

    EDIT: Missade att bombay redan tipsat om den. För sent här... :)
     
    Last edited: 12 jan 2012
  4. Gurex

    Gurex Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    1 159
    Mottagna gillanden:
    222

    MINA ENHETER

    För det första så tack för svaren!
    Och så för det andra, jag läste någonstans att nexusen drog mkt mer än Note trots skärmstorleken. Note har väl riktigtbra batteritifd trots sin feta skärm. Om det är rätt som jag läst så borde iaf en del vara mjukvara.

    Angående det andra så är det ju motsvarande pc världen lite grann. Men jag tror inte alla tekniskt intresserade kör android ( men kanske(!) de flesta). Däremot de flesta som har tid och intresse att pilla och som inte orkar jailbreaka. Men vissa vill ju bara ha ett stabilt verktyg.


    Nåja, iTunes, komme man sakna det?
     
  5. 4305ms

    4305ms Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    1 369
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock

    Finns program på märket som syncar med itunes.. Om det var doubletwist player kanske?

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
     
  6. limpandahlbom

    limpandahlbom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2011
    Inlägg:
    258
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Har idag både nexusen och noten, båda är riktigt trevliga lurar, skärmarna är helt otroligt bra på dem, ja batteriet på nexusen är inget vidare bra men med tanke på hur bra skärmen är och hur bra Mobile fungerar kan det bara värt det, om man istället kollar på noten så har jag nu efter en hel arbetsdag med den från 07 till 19:30 samt en del lek nu på kvällen 18% batteri kvar kl 22:28;) helt underbart! Angående storleken så vänjer man sig, har sen alltid i innerfickan på kavajen, tycker att du ska gå och klämma lite på dem i butik.

    Båda är riktiga tupplurar :)

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
     
  7. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Ta en titt på Sony Xperia S som släpps snart. 4.3-tums skärm med 720p upplösning vilket faktiskt gör att den får något högre PPI än iPhonen har.
    Xperia™ S | HD-mobil
    :)
    Jag har en Arc och min bror har en Arc S och de flyter dessutom jättebra i sina gränssnitt och hemskärmar, gissar att Xperia S som har en dubbelkärning processor i 1,5Ghz inte kommer göra jobbet sämre. Jag menar med en iPhone4 som du har blir man ju bortskämd av flytet, så jag gissar att du gärna inte vill tumma på det heller.
     
    Last edited: 19 jan 2012
  8. simpleminds

    simpleminds Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Android utvecklas även i en rask takt, vilket lätt kan göra att man hamnar efter i version och funktioner då det i princip är telefontillverkaren som bestämmer ifall man får en uppdatering eller inte, vilket kan leda till att man "tröttnar" och skaffar en ny.
     
  9. TrueDesire

    TrueDesire Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2010
    Inlägg:
    529
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    jag gick faktiskt åt andra hållet, till en iPhone 4S från SGS2 och en hel del andra droids.
    rent generellt, allt fungerar.
    starkare wifi signal också fick jag på köpet.
    motparten jag talar med hör mig bättre (Sensation kontra ip4s)

    nackdelarna dock för mig är storleken på skärmen, kameran (mot SGS2)
    flash (vissa sidor , broadcasts etc kräver det)
    riktigt dyr modell när man går upp till 64GB lagring

    jag inväntar SGS3 och ser hur android 4.0 utvecklas innan jag hoppar på "beta" tåget igen. känner jag den modellen inte verkar så lockande av olika anledningar, väntar jag hellre på ip5 och nya nexusen.

    då nuvarande nexus verkar lida av sjukt många problem,omstarter,problem med 3g nät,ljudproblem och vem vet vad mer (läst på XDA och google)
    så skippade jag nexus.
    tydligen skulle ip4s ha batteri problem men, det är inget jag har märkt av.
    den klarar mig ca 1-3dagar.
    SGS2 klarade jag mig på 1-5dagar, Sensation knappt 1dag.

    ursäkta för wall of text.

    Har provat på Note, och jag älskar den modellen :)
    om storleken inte är ett problem är det en klockren mobil, gärna med BT headset.
    har dock inte provat på Nexus , blev allt för avskräckt men kanske fått sig lite fixar och fungerar utmärkt?
    minns tyvärr inte vad 32gb modellen kostar.
     
    Last edited: 22 jan 2012
  10. laika

    laika Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jan 2012
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Alltsa det dar med wp7, du behover inte battre upplosning pa de. ga och kolla pa skarmen i verkligheten sa ser du att de oftast klarar sig finfint med lagre upplosning. Det kommer dock komma mobiler med hogre upplosning hos wp7.

    Note ar definitivt for stor den for inte plats i byxan och da ar den for stor i min smak. Aven om den far plats i byxan sa ar ju risken att du knacker telefonen nar du satter dig pga storleken.

    Det dar med att android anv. byter telefon tycker jag inte stammer. Det ar fler iphone fans som koar dagar i strack for att fa sin nya iphone. Hander fan aldrig att folk koar for en android. Anledningen till att en viss skara byter oftare ar ju som tidigare namnts att utbytet ar storre och vissa behover prova sig fram for att hitta det de gillar.

    Du har ju alltid Winamp som ar liknande itunes minus all nersegning av hardvaran. For ovrigt forstar jag inte vad som ar sa jobbigt med att dra over filerna till en mapp pa telefonen. val dar sa ar val flesta mediaspelare som Itunes.
     
  11. Gurex

    Gurex Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    1 159
    Mottagna gillanden:
    222

    MINA ENHETER

    Angående upplösning är det rätt smidigt när man läser texter/surfar osv att slippa scrolla sidleds. När man kollar pdfer osv gör det stor skillnad enligt mig.

    Enligt mig och tydligen mpnga andra går det utmärkt att ha en Galaxy note i fickan, sitta ner osv. Men är man liten eller har åtsittande brallor kan det såklart vara ett problem. Men vill man ha stor skärm så blir det ju svårt.

    Angående itunes så gillar jag det, smidigt upplägg med ljudböcker, betygsättning, smarta spellistor, en mängd sätt att sortera musiken osv. Självklart kan andra kanske ha samma men jag har inte sett någon än. Testade winamp på min mac nu, verkar rätt ok så jag kanske använder det om jag köper android så tack för tipset!
    Att dra och släppa fungerar ju men det är ett onödigt extrasteg som man gärna slipper. Nu när jag lyssnar på datorn så sköter sig ju resten av sig självt.
    Min stora skräck var att man skulle vara tvungen att på datorsidan behöva sitta med mappstruktur och hålla på men det går jua bra att i iTunes markera och sen dra över.


    En annan fråga som jag kom på. Använder alla musik/ljudboks appar samma mapp på en androidtelefon eller har alla sin egen så man måste ha dubletter om man använder olika?
     
  12. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Jag sitter med iP4 nu och ska byta av dels samma anledning som du. Känner ett stort behov av större skärm, men även bättre kamera. Problemet hittils har varit att jag inte velat gå ned i skärmens PPI, eller för all del upplösning

    Som det ser ut nu blir det utan tvekan Xperia S med högre PPI, mycket bättre kamera, 720p-skärm. Tror att det kan passa bra
     
  13. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER



    Whuuuut ip4... omg ban!! :P

    Har haft ip4 jag med ett tag då jag helt enkelt var nyfiken på ios.
    Men bytte tillbaka till sgs2. Kommer definitivt byta till Xperia S pga av bättre kamera och andra lösningar jag gillar med den telefonen.
     
  14. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Jag stöter på rätt många med iP4 som vill ha en Xperia S. Skoj att de flesta verkar tänka ungefär likvärdigt
     
  15. Moo

    Moo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2010
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Du ser inte att din logik brister där?

    För övrigt har jag en GN och har hittils inte haft ett enda av de problemen, precis som de flesta andra som har den.
     
  16. TrueDesire

    TrueDesire Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2010
    Inlägg:
    529
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    vilka logiska brister? batteri fix kom snabbt till IP4S , likt andra dual cores drar telefonen snabbt ur batteriet vid full belastning.
    Men som sagt kan bara tala för mig och drygt 10tal andra på jobbet som sitter på IP4S och senaste IOS 5, det är inga problem.


    sett recensioner där flertalet nämner plötsliga omstarter, webbläsare som kraschar på Galaxy Nexus. För inte tala om ljudfelet som
    Haft webbläsare krascher innan på alla mina Android telefoner så det är tydligen något som lever vidare.

    Jag använder min IP4S i ca 2-3dagar innan jag laddar den, så ser inget direkt batteri problem på den. Jag saknar dock storleken på SGS2, fast jag föredrar formfaktorn från Sensation bättre.

    kul att höra att din Galaxy Nexus fungerar bra :)
    var själv som sagt sugen på den främst pga dess storlek på skärmen och ha en renodlad google telefon.

    Jag får hålla mig till nästa släpp av high end telefoner, SGS3 , Nexus och iPhone 5 .

    i ärlighetens namn tror jag det blir android dock, saknar gps systemet något enormt, det är fortfarande beta på ios i sverige.. har inte navigering 2012...
    man får bläddra på rutten med pilar, efter man svängt av i en korsning får man trycka på "nästa"
    kameran är ett skämt, enligt mig på IP4S. I samma liga som min gamla DHD.

    Det finns för och nackdelar med allt, men när IP4S redan fanns ute, tog jag den direkt vid release för jag orkade inte vänta på Nexus + hårdvaru felet med ljudet som skulle fixats med mjukvarufixen bland annat.

    ber om ursäkt för wall of text i läsares ögon :)

    snabb kikning på Nexus forum hittar jag

    "Fruktansvärt låg volym"
    "Fler problem. låsskärmen har semester."
    "Det finns inte tillräckligt med lagringsutrymme."

    Jag vet inte men sådant avskräcker iaf _mig_ från att köpa en telefon.
    SGS1 exempelvis hade också riktigt låg volym så jag hörde den aldrig när det ringde när man var ute och pratade.

    Androids styrka är dess svaghet, tyvärr, det "funkar" på många telefoner.
    Men sedan är det alltid app/program problem fel på olika modeller även från samma tillverkare.

    Efter ha ägt 2st SGS1 , DHD, Sensation, 2st SGS2 så har man erfarenhet, även pillat på flickvännens SE Arc, X10 Mini Pro (huvudvärk ggr10) och nu samsung Note samt systers samsung gio , så kan jag i ärlighetens namn säga att det är/var huvudvärk att vara Android ägare.

    Det är därför jag går och säkerligen många andra , som väntar på nästa generations android 4 modeller.
    android har mer funktioner som tilltalar mig, men även mer problem.

    med det kan jag bara rekommendera en android om man måste ha en större skärm on-the-go och inte nöjer sig med 3.5". Ja gps funktionen är ju ljusår bättre också som jag använde ofta.

    tro mig, jag gillar android och vill gärna stödja androids system kontra IOS , men då WP växer sig starkare får man se vad som händer i år.

    jag är inte märkes trogen, system/OS trogen etc utan jag väljer det som fungerar bäst för mig just då (det köp tillfället)

    med min första Iphone någonsin fungerar verkligen allt, mitt WiFi fungerar utan problem med starkare signal dessutom, jag slipper få en telefon som hänger sig i tid och otid och är därmed kontaktbar dygnet runt utan risk för att den hänger sig , batteri som räcker hyffsat (HTC är/var tyvärr kassa på det) , mail som synkar utan problem, webbläsare som går dagar och har aldrig kraschat för mig, "fint" interface.
    bra backup som fungerar för en gångs skull och minns appar inställningar etc.

    nackdelar är också en del.
    mina 2st 32gb minneskort ligger och skräpar, "tvingad" att använda iTunes för vissa funktioner, ingen flash, dålig gps funktion out of the box, "liten" skärm, tveksam konstruktion då det är glas runt om telefonen, riktigt dyr som 64gb modell.

    så säg mig, efter nästan 10st android telefoner man har provat sig igenom på två års tid, var felar min logik?
    man kan inte blunda för problem som existerar.
    google/samsung erkände trots allt ljudbuggen all heder till dom, men jag vill inte lägga drygt 6000kr vid release på en telefon med erkända fel.

    Trådskaparen (TS) ville ha tips och råd från de som bytt från iphone till android, och som jag skrev gjorde jag precis tvärtom , det är inget fel i den logiken med tanke på min, min flickväns och vänners erfarenheter ständigt klagande över små brister i android som gjort att jag bytte.

    till TS vill jag säga gör det som känns bäst för dig, Note är en klockren mobil och jag lånar den av flickvännen jämt när jag ska läsa längre artiklar/nyheter eller hittar något kul på youtube :)
    Skärmen är riktigt bra, lagom stor faktiskt.
    tyvärr har jag ingen större koll på WP systemet i dagslaget hur det är med ljudböcker etc, men handelsbanken har en app numera till WP bland annat.

    att _jag_ har bytt så många modeller har varit för att hitta en telefon som fungerat felfritt, och SGS2 med de senare uppdateringarna fungerade faktiskt riktigt bra. DEN bästa android jag ägt genom åren, dock plastig men hållbar.

    Sensation med en uppdatering kraschade internet för mig och fick backa tillbaka en version för det skulle fungera åter igen bara för nämna en sak som gick mig på nerverna.

    kan även förklara varför flickvännen hade så "många"
    X10 Mini pro var hennes första, den hängde sig och ljudet slutade fungera ibland. Hävde köp efter 3 reperationer.
    Köpte Arc, började lagga/sega ner sig utan anledning (ska nämnas hon laddar ej ner appar kör "stock" ) fick skicka in på reparation, återställde och hade oss, läste i timmar på nätet efter tips utan det hjälpte.
    Arc såldes , köpte Note , den har hängt sig och startat om sig utan anledning drygt fem gånger sedan release men annars inga problem om man så säger, kanske löser sig med uppdatering vem vet.

    Enligt henne den bästa android telefonen för henne, stor skärm väger upp mycket i en upplevelse bland annat. min iphone ser ut att ha krympt i tvätten *skratt*
     
    Gurex gillar detta.
  17. Gurex

    Gurex Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    1 159
    Mottagna gillanden:
    222

    MINA ENHETER

    Tack för utfyllande svar men ångesten att byta blir ju inte mindre. Ska bestämma mig idag om det blir en note eller om jag sitter kvar med min iPhone. (som för övrigt strilade så förjävligt igår ich vägrade hitta nätet så jag fick återställa den, vilket är rätt jobbigt då man måste jailbreaka om den och installera allt igen från cydia)
     
  18. Moo

    Moo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2010
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Ironin ligger i att du konstaterar att GN lider av olika problem som du har läst om på nätet och därför valde du bort den, sen säger du att din IP4 inte lider av problem som du har läst om på nätet. Ser du fortfarande inte ser det roliga i det hela? :P
     
  19. Moo

    Moo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2010
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Vad tror du att du hittar för rubriker på forum för IP4?

    "alla funkar jättebra!"
    "här med!"
    "här också!"
    "jag har inga problem med den så jag vet inte varför jag skriver här!"

    :D

    Helt ärligt orkade jag inte läsa allt du skrev utan skummade lite snabbt, men min poäng är att man inte bör döma en produkt efter vad man läser på ett forum på nätet, majoriteten som postar gör det för att de har problem, få lägger tid på att skriva långa utläggningar om hur nöjda de är och att de inte har några problem. Dessutom om du läser trådarna istället för bara rubrikerna så ser du att de flesta innehåller lösningar, dvs. i många fall ligger bristen hos användaren.

    GN är till skillnad från vad du tror en av de mest problemfria modellerna på marknaden, det finns väldigt få kända problem av betydelse vill jag påstå. Sen att det finns måndagsex. och människor som inte får ordning på sina saker gäller nog universiellt.

    Meningslöst att ens ta upp ljudbuggen förresten, den var åtgärdad redan innan den släpptes i Sverige vad jag kan minnas så om det är det enda bekräftade problemet hittils så säger väl det i sig allt?
     
    Last edited: 30 jan 2012
  20. laika

    laika Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jan 2012
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Det som jag inte tål med Itunes är att den slukar så mycket resurser för ingetting. Sedan så tycker jag att interfacet på den är bland det sämsta som finns, fast det är ju en smaksak.

    Du kan ha filerna i stort sett var du vill på telefonen de flesta programen scannar allt om du vill. Annars så kan du själv ställa in vilka mappar den ska scanna så slipper du att alla dina ringsignaler hamnar i spellistor med musik. Du behöver med andra ord inga dubletter om du använder olika program. Hade själv ett tag både winamp och poweramp installerat på telefonen.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.