Civilingejör Medieteknik

Diskussion i 'Off Topic' startad av desire., 31 jan 2012.

  1. desire.

    desire. Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2010
    Inlägg:
    653
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Ja, nu börjar det dra sig åt studenten och jag måste snart börja söka till högskolor och universitet.
    Visst egentligen inte vad jag ville plugga till eller göra, kollade lite på olika program och fann civilingenjör inriktning medieteknik. Men jag vet inte ett skvatt om det och har börjat surfa lite då och då, och kolla lite kurser och så. Frågan till er är ifall någon här eller någon ni känner har pluggat till det. Hur är det? Kul? Tråkigt, eller helvete? Och jag som inte programmerat ett skvatt i c, c+ samt c++, är det kört för mig? Ifall någon jobbar som det just nu eller jobbat som det, hur ser det ut i arbetslivet? Naturligtvis kan ni skriva ner egna tankar och åsikter.
    All, då menar jag ALL hjälp uppskattas stort, då det beror på min framtid.
     
  2. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Det viktiga är att du väljer att läsa något som du tycker är roligt. De färdigheter som du tränar upp i skolan är det sedan tänkt att du skall använda i hela ditt yrkesliv. Om du inte tyckte att det var roligt i skolan kommer du nog tycka att du skaffat dig ett trist jobb.

    Vad är det som lockar dig med just medieteknik? Tycker du att det finns delar som inte verkar fullt så lockande?

    Att du inte har någon erfarenhet av programmering sen tidigare är inte något hinder för att läsa till civilingenjör, du kommer få grundläggande kurser i dessa ämnen. Men om du läser sådant är också chansen stor att du senare kommer jobba med programmering. Kanske borde du börja med att ta reda på om du tycker det är roligt? Om du redan nu lär dig att programmera och ser vad du tycker om det kommer du sedan dessutom få ett litet försprång på kurserna.

    m v h Henrik
     
  3. desire.

    desire. Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2010
    Inlägg:
    653
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Tack för svaret Henke :)
    Naturligtvis måste jag välja något jag tycker är kul och intressant för mig, och i detta fall tycker jag det här låter mest intressant. Det låter som ett varierande och kreativt jobb, som jag vill ha. Och det där med inte så lockande kurser, så finns det nog i vilket program jag väljer, och då gäller det att bara stå ut med det, vilket jag mentalt förbereder mig till just nu :P Sen när det gäller programmering, har jag intresse för det MEN jag har själv på egen hand aldrig riktigt kommit igång med att lära mig själv det, men kanske dags så att man får ett litet försprång :)