3 förlänger inte gamla 3kunders abonnemang

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av dragontrumpetare, 1 feb 2012.

  1. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Hej,

    tänkte med denna tråden bara kolla om det är fler än jag, min bror och min mamma, samt en del på 3s facebook sida som råkat ut för detta att inte få förlänga abonnemang med mobil hos 3. Trots att man som jag själv varit kund i över 5 år hos denna operatör och varit väldans nöjd. NU plötsligt säger 3 att de inte kan förlänga mitt abonnemang, vilket inte varit något problem tidigare, och då hade jag t o m prickar hos kronofogden. 3 tar alltså numera en kreditkoll vid förlängning och räknar oss helt enkelt som en ny kund igen. Min bror fick t ex inte förlänga med mobil, men han fick gärna förlänga sitt abonnemang utan mobil, ett erbjudande som varken jag eller min mamma fått ta del utav.

    Hur är det hos andra operatörer? Förlänger de genom att ta kreditkontroll, eller tycker ni att andra operatörer anser de viktigare att behålla sina gamla kunder?

    Jag tycker då inte 3 verka så värst intresserade av att ha mig kvar som kund trots många år och känner mig helt klart inte så värt bra behandlad egentligen.
     
  2. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Jag vet att Telenor ska enligt praxis göra en sådan kreditkontroll vid förlängning men har man som du själv påpekar varit kund länge och skött sig så brukar det inte vara svårt att få igenom en förlängning oavsett ackumulerad prick hos KFM under abonnemangstid.
    Dock kan obetalda skulder sätta till sagda operatör sätta pinnar i hjulet.
    Då brukar de oftast säga
    -"betala skulden först så förlänger vi ditt abonnemang efter det"

    Hänger tyvärr oftast vem man får prata med och hur villiga de är att "go the extra mile"
     
  3. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM

    Ok, folket i 3butiken sa visserligen så till mig. Återkom om 3 månader så skall det nog gå bra, sa de. Men 3s huvudkontor säger inte riktigt likadant. Kanske vill de inte få en att hoppas för mycket eller något.
     
  4. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 448
    Mottagna gillanden:
    1 117
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    3 har imo blivit mycket hårdare på sistonde.
     
  5. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Tycker det är tråkigt faktiskt att de är det nu. Vid nyteckningar kan jag förstå tuffa regler och jag kan förstå att de vid förlängningar vill ha alla räkningar betalda. Men jag är ju redan kund så varför dumma sig nu?
     
  6. spiky

    spiky Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    29 mar 2011
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    3 har aldrig varit bra ändå. skaffa telia eller telenor max pris
     
  7. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Telia suger och lika gör Telenor. Tyvärr. Men jag får ändå inte skaffa dem, har som sagt en prick i registret så nya abonnemang får jag som sagt inte teckna. Men det är ju detta som de flesta operatörer ändå gör, godkänner förlängningar.

    3 ringde mig idag, för att jag blev så förbannad så jag skrev ett argt brev till VD för 3 och han vet som sagt vem jag är, och tog tag i saken och 3 kollade upp ordentligt vad som hänt. I mitt fall var det iallafall 2 orsaker. Det ena var att jag ganska nyligen betalat in just en s k skuld, vilket då gör att jag måste betala räkningarna till fulla 3 månader framåt. Men orsak 1 var spiken i kistan. Även om jag nu inte har skulder hos 3, så har jag en prick hos KFM vilket då stoppar mig. De förklara detta med att det kommit nya regler för förlängningar under 2011.

    Vilket kan vara underligt, eftersom de övriga helt klart inte verka bry sig om dessa nya regler. MIn bror gick som sagt ifrån 3, där han fick stopp, för samma orsak som jag själv. En anmärkning. Han gick till telenor, skaffade sig ett abonnemang där. Hur gick det till, han hade ju en prick, som enligt nya regler inte skall fungera på det viset. Min bror är alltså kund hos Telenor via Bredbandsbolaget samt bredbandstelefoni. Sa det till 3, och tjejen svarar, ja, men de har säkert en annorlunda policy. Sa liksom emot sig själv. Nya regler som säger att företagen måste bli hårdare vid förlängningar, men uppenbart inte så viktigt att andra operatörer behöver införliva dem i sin verksamhet.
     
  8. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 448
    Mottagna gillanden:
    1 117
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Det var inte interna regler då.
     
  9. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Enligt 3 så var det nya regler ifrån våra folkvalda, som sagt. Visst hade jag varit ny kund hade jag inte reagerat så mycket. Tyckt det vara tråkigt, men inte blivit irriterad. Men som gammal kund som haft 3 sedan början av 2000-talet, kan man tycka att man borde kunna få något tillbaks ifrån själva företaget 3. Första gånger som sagt som jag allvarligt funderat på att säga upp mitt abonnemang hos 3. Ett problem bara, finns inget bra alternativ att gå till eftersom abonnemang hos de övriga är inte att tala om tyvärr.
     
  10. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Vad har 3 att erbjuda som dom inte andra har? :)
     
  11. dweebling

    dweebling Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    1 557
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    jag tycker det är skitbra! att Tre är hårda, det borde även de andra operatörerna vara. Om man inte klarar att betala räkningar i tid är man självklart en risk.
    Så om de "ger" dig en iPhone4s värt 6500kr och du slutar betala så har de ju torskat pengar vilket ger oss andra högre avgifter i slutändan.

    Har sett enstaka på Tres FB sida som blivit nekade och verkar som om dessa inte alltid berättar hela sanningen. Tex skriver att de ju "bara har en prick" hur man nu kan tycka att det "bara" är att ha en prick. Men i slutändan har de ofta tex missat att betala räkningar i tid mm.

    Tele2 har varit lika "hårda" som Tre mot en vän som har prick. Skitbra för nu har h*n tagit sig i kragen och har kontantkort och köper en telefon som passar dennes ekonomi.
     
    Bmsone gillar detta.
  12. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Tja, tycker det är ett bättre nät. Min åsikt förstås.

    Bara några styckna? Har ju varit massor av folk som klagat på dessa nya regler, självklart så skriver man ju inte ut hela livet på fejjan.... tänk på att de säljer uppgifter vidare. Jag är tyvärr inte guds bästa barn, jag har öppet här som sagt skrivit att jag har en prick, och jag har tyvärr hamnat efter med betalningarna. Men skulden hos KFM är många år gammal, och har inte (knack knack ta i trä) fått någon ny skuld dit och det hoppas jag skall förbli på det viset.

    I sig håller jag med dig. Självklart skall man vara hård, om det nu visat sig att en person missköter sig till sådan grad att man helt enkelt skiter i kontakt med kundtjänst och visar en ovilja att betala och göra rätt för sig. Då skall en anmärkning sjävlklart stoppa en. Men jag tycker att de skall kolla hur en kund varit. Till mig säger 3 att jag faktiskt varit en bra kund, visst har hamnat efter. Men de ser att kontakten varit bra, jag har verkligen visat att jag vill fixa räkningarna, och att jag hållit det jag sagt. En gammal kund skall inte behöva bli stoppad för en anmärkning. MIn situation har sett ut så här i många år, likt förbannat så har jag kvar ett abonnemang hos 3, talar ju knappast för att jag skulle missköta mig i sådan grad att jag skulle sluta betala.

    Däremot kan jag tycka det bör finnas en gräns för vad förläningen kan vara. Ingår luren i abonnemanget, det handlar om samma fasta månadsavgift o s v, så bör det inte vara ett problem att förlänga. Däremot om det handlar om att öka de fasta kostnaderna så skall det kunna stoppas. Operatören kunde kanske diskutera möjligheten för mig som kund att gå ner i månadskostnad. Som i mitt fall, jag betalar runt 2000kr i månaden för både mobiltbredband+dator samt mobiltelefoni. Min plan är som sagt att säga upp det mobila bredbandet om några månader, och då sänka mina utgifter ytterligare, som då kommer landa runt 1000kr i månaden. Möjligen kan jag sänka avgiften ännu mer. Jag har normalt sett inget problem att betala så mycket, men de senaste sommaren har jag tyvärr misslyckats fatalt med att skaffa sommarjobb vilket har stört ekonomin ordentligt. Så jag är på väg ner i utgifter hos 3. Jag hade t o m runt 2 500 under ett tag just p g a 2 abonnemang till, som jag lät min morsa ta över. Sådana krav kanske operatören då kunde ställa på sin kund. Jag har inte misskött mig, och tycker i sig inte att en prick då skall stoppa mig ifrån att förlänga ett abonnemang.

    Ett annan grej 3 hade kunnat gjort är kanske att erbjuda en möjlighet att kunna erbjuda en lojal gammal kund (som inte kan förlänga p g a anmärkning) en möjlighet att köpa en mobil med rabatt, bara för att kunden att inte skall säga upp sig helt och hållet. Jag får ju fortsätta använda abonnemanget, men får som sagt ingen möjlighet till någon form och lojalkund erbjudande. Fundera helt klart på att avsluta alla abonnemang hos 3. . Jag fundera på om fastpriskontantkortet hos Telenor kan vara värt att gå över till. Men tittar jag på Telenors sida så står det ju att surfen bara är ett extra erbjudande. Och sedan hastigheten är ju inte kul heller. Suck, varför skall kontantkort och abonnemang särskiljas på det viset?
     
    Last edited: 11 feb 2012
    evilpenis gillar detta.
  13. dweebling

    dweebling Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    1 557
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Det har blivit hårdare i allmänhet med lån, fler och fler sätter sig i skuldfällor och det ställs ju högre krav på företagen att inte vara för snälla.
    Självklart så är det ju lättare för dig att få hos tex Telenor eftersom de bara ser pricken och inte att du hamnat efter med räkningen hos 3.

    förhoppningsvis kan du få förlänga med Tre längre fram när det kanske passerat en viss tid sedan du hamnade efter med räkningen
     
  14. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Det finns väl inget bolag som dealar med pengar som inte gör kreditupplysning?

    Det är meningen att anmärkningar ska vara avskräckande, varför ska systemet annars finnas?
     
  15. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    undrar om du inte menar tvärtom där. Det är ju svårare för mig med prick att bli ny kund hos Telenor, än vad det borde varit hos 3. Möjligt... Däremot hade det möjligen funkat om jag haft skulder hos 3, men ingen anmärkning. Då hade telenor accepterat mig också


    Jo, visst har du rätt där. Men normalt sett brukar inte ett företag slänga ut en kund som skött sig för att man har en anmärkning. Ett hyresföretag brukar kolla efter om man har hyresskulder, så även om du har en prick kan du få en lägenhet ändå t ex. och den anmärkning jag har jag som sagt haft vid de senaste förlängningarna, och då har det gått hur bra som helst. Kunde t o m ta 3 nya abonnemang. Då vart jag chockad.
     
  16. Trident

    Trident Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER


    Jag tycker Tre gör rätt nu och gjorde fel förut. Du klarade bevisligen inte av att ha abonnemang då du halkade efter med räkningarna. Tre kontant eller nått annat kontantkort skulle jag ta i dina kläder. Då kan du inte hamna i sitsen att inte ha råd med räkningen.


    Hur länge är man prickad?
     
  17. benhur

    benhur Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2010
    Inlägg:
    1 473
    Mottagna gillanden:
    210
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎
  18. dweebling

    dweebling Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    1 557
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    vad jag menade var att ett bolag kan kanske acceptera en prick men att ha betalningsanmärkning plus att Tre vet att du tidigare varit sen med en eller flera räkningar gör ju att de vet mera om dig än Telenor.

    3 kan ju inte kicka dig som kund så länge du sköter sig "hyggligt" dvs inte bryter villkoren. Har vänner som suttit med tex Tele2 och haft fodringar hos fogden, att förlänga eller teckna ytterligare ett abonnemang hos Tele2 har då inte gått men deras tidigare tecknade avtal löper ju på som vanligt så länge de sköter sig.
     
  19. dweebling

    dweebling Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    1 557
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Från kronofogden:
    Hur länge finns en betalningsanmärkning kvar?

    Om du är privatperson finns anmärkningen kvar hos kreditupplysningsföretagen i tre år. Tiden räknas från den dag då själva händelsen som orsakade anmärkningen inträffade. Därefter försvinner anmärkningen, förutsatt att skulden är betalad.
     
  20. Nth

    Nth Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Har strökollat den här tråden lite, främst pga den kvällspressaktiga titeln.

    Jag förstår ditt resonemang (se fetstilt) men du tänker nog lite fel.

    Om en operatör har ett erbjudande på 24 månader abonnemang + telefon så går de inte plus på dig som kund förrän x antal månader senare. De har trots allt köpt in telefonen och de går inte plus förrän den + administrativa avgifter har betalats kommit tillbaka.

    Detta medför att operatörerna tar en risk när de säljer telefoner med abonnemang och bindningstid, precis som banker tar en risk när de lånar ut pengar. Även om du har samma månadskostnad som tidigare så går inte 3 (i det här fallet) plus förrän några månader senare när alla kostnader har betalats av. Med kostnader menar jag då främst telefon men man får även räkna in kunsdervice, underhåll av nät osv.

    Något måste ligga till grund till de här ändrade rutinerna, tyvärr kan det vara så att kunder som egentligen inte borde förlängts har gjort det och sedan har företaget gått back på en massa förlängningar.

    Nu kan jag givetvis inte svara för hur du sköter dina telefonräkningar men antagligen har det skett en ökning av kunder som inte kan betala sina abonnemang pga att de blivit skuldsatta och/eller någon form av kravställning eller rekommendation från någon myndighet.