arvtavrtvrtavrt

Diskussion i 'Blade' startad av marcusn97, 26 aug 2011.

  1. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    Vad jag läst i olika trådar så kan romen vara lite laggig i vissa lägen t.ex. vid byten mellan hemskärmarna, byte av sidor och när man skriver sms vilket har gjort dessa användare irriterade. Om det är så för alla vet jag inte, man hör som sagt bara om dom dåliga erfarenheterna och allt som oftast inte något om hur bra något är.

    Om du inte tvunget vill hålla dig till original 2.3.5 så tycker jag du ska ta en titt på Swedish Snow alternativt Moldovan Mile-High-Mountain-Pie som är väldigt bra alternativ med diverse uppdateringar och optimeringar.

    Ni som upplever zte original 2.3.5 som bra efter uppdateringen, snälla fyll i vad ni tycker har blivit bättre sen ni uppdaterade från 2.1/2.2 så att man har lite information från båda sidorna och inte bara behöva rekommendera custom roms. Hade varit trevligt att kunna säga; "Klart du kan uppdatera till 2.3.5 utan problem" :teeth:
     
  2. Adler

    Adler Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    Exakt vad jag vill veta. Självfallet är ofta custom att föredra men i detta fall finns det inget behov då min svärfar inte är intresserad av det. Och jag orkar inte sätta mig in i det för mycket för då kan jag bli jäkligt fast i rom-träsket. Den här Moldova(Moldavien?)-ROM:en hur fungerar den om luren är låst till Comviq? Hittade ju en officiell ROM annars på Modaco som tydligen ska vara för Tele2/Comviq. Någon som kan yttra sig om detta?
     
  3. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    Om du vill lägga in custom rom så ska du ta Swedish Snow då den är baserad på just den officiella romen du talar om. ;) Samt är den nyaste builden av officiella zte blades 2.3.5.

    Annars tar du och kör in den officiella 2.3.5. så har du garanti kvar och behöver inte återställa telefonen vid t.ex. garantiåtgärder. (Ifs inte något svårt).
     
  4. Kiwi

    Kiwi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    454

    MINA ENHETER

    Det tycker jag helt klart att du kan säga.

    Nu var det ett tag sedan jag körde 2.2 men jag kommer ihåg att jag tyckte att gingerbread via cyanogenmod var ett klart lyft

    Officiella Blade 2.3.5 är ren vanilla gingerbread och fungerar så snabbt och smidigt i menyer mm som blade klarar av (utan överklockning och annat)

    Jag ser begränsningar när jag kör spotify eftersom det verkar vara precis på gränsen vad blade klarar av (försöker man surfa med webläsaren samtidigt kan musiken hacka och via bluetooth-lurar är inte att tänka på ) - men så har det varit med alla roms jag testat (snabbare telefoner med mer minne klarar detta bättre)

    Svenska fungerar givetvis perfekt (om nu någon tvivlade) och det känns klart trevligt att köra "officiellt" - inte för att jag tycker illa om någon custom rom, men det känns ändå lite "betryggande" med den officiella romen :)
     
    chraist gillar detta.
  5. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Tack för svar, lägger detta på minnet :)
     
  6. Adler

    Adler Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    Då är det nära att jag slänger in den. Han är lite av en sån där garantisnubbe så man ska väl inte fippla för mycket. Men det ska inte vara några problem med att den är Comviq-låst då eller?
     
  7. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Inga problem alls vad jag vet om. Tuta och kör :cool:
     
  8. Scribe

    Scribe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Min sambo skulle mer än gärna vilja lägga in 2.3.5 på sin Blade. Jag hade gärna hjälpt henne, men jag har blivit hjärntvättad av SE, vilket gör att jag är så van vid SEUS och PCC.

    Finns det någon fungerande länk till den officiella uppdateringen och en svensk punkt för punkt guide tillgänglig? Vore tacksam för hjälp!
     
  9. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Varsågod!
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=831600#post831600
     
  10. Scribe

    Scribe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

  11. zaint666

    zaint666 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2012
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Så mitt första inlägg på detta forum, det är sent i nattjobbarnas värld och jag är helt noob när det kommer till android och smartphones så ha överseende...

    Uppdaterade till oficiella 2.3.5 från tidigare 2.2 i min nyligen införskaffade blade som för övrigt var olåst...

    Tycker att upplägget är snyggare, smidigare att behandla sms o liknande med men det laggar och segar mkt värre än förut. Tyckte känslan på 2.2 hade mkt bättre flyt.

    Inser såhär i efterhand att det kanske inte var det smartaste draget jag gjort, speciellt då jag inte tog ngn backup innan uppdateringen. Så min fråga blir då, skall man återgå till 2.2 (om det är möjligt) eller pröva någon custom rom som SS eller ngt liknande? (förändrar det utseende o mkt annat i så fall?)

    Är gaska van datatekniker men orkar inte sätta mig in i ett helt nytt system, dvs rådet att läsa på biter inte. Mer sugen på att följa en enkel guide men vill inte begå samma misstag som jag gjorde med den förra uppdateringen.

    Några råd och rekomendationer från er insatta? (vill förövrigt kunna använda skype som jag sett att ngn rom hade problem med)

    Tack på förhand och hoppas jag träffade rätt tråd då jag inte ville skapa ngn ny.

    Peace
    M
     
    Last edited: 20 feb 2012
  12. kavve

    kavve Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2011
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    ok zaint666, inget svar på din fråga men har oxå uppdaterat till den officiella 2.3.5 och jag har inte upplevt problemen som du har...
     
  13. Agaujo

    Agaujo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2011
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Tjejen fick nyss hem en Blade från comviq. På deras hemsida står det att den ska ha 2.3 men den hon fick kom med 2.2. Jag har laddat ner uppdateringen men det jag undrar är om jag måste ladda ner någon speciell som är brandad för comviq? Vill vara helt säker på att det funkar innan jag gör något. Har tänkt uppdatera genom att lägga in imagen på telefonminnet och sedan Inställningar>Om telefonen>System uppdateringar>Minneskort uppdateringar.
     
    Last edited: 23 feb 2012
  14. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Det ska inte vara några problem vad vi sett bland andra användare i tråden. Flera stycken comviq-telefoner som är uppdaterade från 2.2 till 2.3.5.

    Lycka till.
     
  15. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Innan du börjar att pilla med en custom rom så ta backup på allt och gör därefter en factory reset och kör uppdateringen igen. Låter som att det kan vara något som blivit kvar och bråkar lite.

    Annars är romen Swedish Snow det du ska titta på, är mest extra funktioner som tillkommit utöver divs modifikationer och förbättringar. Utseendet är det ingen större skillnad på mot det du kör nu. Enda problemet som finns är om du använder dig av tjänster som skype eller viber så går ljudet ut i högtalaren vid samtal. Finns ingen fix för detta så länge ZTE inte släpper källkoden.

    Hur du rootar och lägger in en custom rom finner du i min signatur; Saibots guide. Återställa telefonen till 2.2 borde gå med kallt_kaffes guide i post #2 Extra instruktioner om den INTE accepterar din telefon med original uppgraderingsprogrammet. Dock inget jag kan bekräfta.

    Lycka till.
     
  16. quempe

    quempe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2012
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Här är en till! Jag köpte en Comviq-Blade i förrgår och uppdaterade den direkt från 2.2 till 2.3.5. Jag kan därför inte jämföra hur 2.3.5 är gentemot 2.2an, men jag har redan haft lite strul med webläsaren. Den har segat upp rejält ett par gånger när det inte har hänt något när jag klickat på en länk eller på bakåtknappen, och då har jag fått avsluta via menyn (jag har haft full wifi-mottagning ska tilläggas). Annars verkar allt funka fint peppar peppar.
     
  17. Agaujo

    Agaujo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2011
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Behöver jag någon speciell uppdateringsfil eller funkar det men den som finns i den här tråden?
     
  18. JoeNish

    JoeNish Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2012
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag har en Gen 2 som levererades med 2.2, jag körde in denna officiella uppdatering 2.3.5, inga problem funkade bra.
    Jag upplevde dock telefonen väldigt seg, man fick stänga ner appar manuellt för att bibehålla hyffsad användbarhet.
    Jag tröttnade dock och tänkte att jag lägger in swedish snow istället. Sagt och gjort....använde guiden och nergraderade min telefon till 2.2 och sen körde jag med saibots guide.
    Allt fungerade felfritt , nu har jag aldrig rootat en 2.3.5 mobilen men jag rekommenderar att nedgradera då det var väldigt enkelt och gick snabbt.
    Swedish snow är ruskigt mycket snabbare och bättre än stock 2.3.5
     
  19. Agaujo

    Agaujo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2011
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Verkar vara många som upplever 2.3.5 negativt.. kanske bättre att köra vidare med 2.2?
     
  20. Sundwall

    Sundwall Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2010
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    HTC M8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC M8
    ROM:
    Stock Root
    Telefon 2:
    Motorola Razr
    ROM:
    Cyanogen 11
    Platta:
    Motorola XOOM
    ROM:
    Cyanogen 11 BIG
    Är nu orootad stock ett krav, så är nog faktiskt min erfarenhet att köra 2.2 an. 2.3 höll på med lite omstarter då och då, iallafall på min telefon.

    Vill Du ha 2.3 så rekommenderar jag Swedish snow.