Stora problem med Tjejens GIO

Diskussion i 'Galaxy Gio' startad av Patrik_A, 25 feb 2012.

  1. Patrik_A

    Patrik_A Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2012
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Halloj Patrik heter jag och är ny på forumet , och hade hoppats på lite hjälp här i från gällande min tjejs mobil.

    Hennes mobil har tydligen ett eget liv varje gång hon trycker på meny knappen startar google sök när hon sen trycker på tillbaka knappen så går den tillbaka hon trycker på meny knappen och den går in på google sök..
    Senare idag när hon skulle gå in och skriva ett sms så gick den in på sms sök . Den hänger sig och är jätte seg..

    Vad kan man göra åt detta problem??

    Där finns ju inga uppdateringar till denna den det går ju typ inte att uppdatera den jag har en galaxy s2 och kies på min dator när jag slänger in hennes mobil på kies står det typ att det inte går att uppdatera via kies ??

    Är det roota eller flash som gäller jag e ny på sånt här men jag e inte helt trög eller tappad bakom en vagn. Så får jag bara en guide att följa tror jag att jag kan klara det om det e riskfritt?? För hövdingen har ett jävla humör och det drabbar mitt sexliv haha ..
     
  2. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Är det version 2.3.3 hon har på den?

    Oavsett så skulle jag rekomendera att installera en custom rom, nämligen denna:

    http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=17280813&postcount=1

    Den är väldigt stabil. Sedan finns det ytterligare ett par som kommit som bygger på samma androidversion men som jag ej har testat. Har själv börjat köra med 4.0.3 men den skulle jag inte rekomendera till din tjej, även om den redan nu i betaversion fungerar riktigt bra. ;-)

    Mvh
    Bjarne

    Sent from my GT-S5660 using Tapatalk
     
  3. Patrik_A

    Patrik_A Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2012
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag har nu bara orginal kabeln man fick med jag har kies på datorn..
    Har aldrig gjort ngt med en samsung tidigare eller dylikt då nu sexlivet står på spel så vill jag givetvis inte göra några fel överhuvudtaget .. Vilka program behöver jag vad ska jag göra samt hur gör jag.. är det en root jag ska göra eller en flash . Ja jag tror det är den senaste programvaran 2.3.3 .. Och som sagt hon får ruskiga damp ryck på mobilen när den strular.. Sorry om jag frågar massor av korkade frågor. Men behöver du ställa en fråga om en bil e jag nog rätt man för att svara men fasiken inte mobiler ..
     
  4. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Det är lugnt, fråga på bara. :)

    Det är en flashning du skall göra, men har du läst installationsanvisningen i tråden jag länkade till? Är den oklar så hör av dig så skall jag starta datorn för att bättre kunna hjälpa dig, är litet besvärligare via mobilen. :)

    Sent from my GT-S5660 using Tapatalk
     
  5. Patrik_A

    Patrik_A Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2012
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hmm vad e riskerna med detta ingrepp??
    Jag vill verkligen inte göra bort mig ... För då ryker lill Patriks förmåner ..

    Vågar man sig på det ??
     
  6. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Se det från den ljusa sidan. Gör du rätt lär förmånerna dubblas. ;-)

    Riskerna är ganska små, så länge du kan komma in i download och recoverylägena så är det snudd på omöjligt att döda telefonen...

    Jag skall bara äta litet så återkommer jag med en instruktion om hur du skall göra...

    Sent from my GT-S5660 using Tapatalk
     
  7. Patrik_A

    Patrik_A Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2012
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Okej fan vad gött men nu har jag bara ett problem min flickvän slutar inte jobba förens vid tio då får jag mobilen i handen ..
     
  8. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Bra, då har jag litet tid på mig. :-)

    Det du kan börja med är att kolla vad som måste sparas, när du flashar in en ny rom rensar du telefonen.

    Kontakterna kan exporteras och importeras till sd-kortet via adressboken och menyknappen alternativt att hon synkar den via gmail.

    Har hon installerat mängder med appar där hon vill behålla inställningarna? I så fall rekomenderar jag att du installerar appen Titanium backup och genom den kopierar apparna inkl deras inställningar. Är det få appar är det kanske enklast att bara installera om dem...

    Sedan är det bara att ladda hem de filer som är angivna i länken jag skickade, Oden m. fl.

    När du sedan skall köra odin är det viktigt att du stänger ned Kies innan du startar det. Återkommer med mer info senare... :)

    Sent from my GT-S5660 using Tapatalk
     
  9. Patrik_A

    Patrik_A Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2012
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Gott nu är hon snart hemma ..
     
  10. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Så...

    Har du kollat med henne vad hon vill ha kvar på telefonen, och vad du med andra ord bör ta backup på?
     
  11. Patrik_A

    Patrik_A Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2012
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hon vill ha kvar kontakterna samt alla bilder ..
     
  12. Patrik_A

    Patrik_A Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2012
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag kan inte ta hem filerna där på sidan
     
  13. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Installationen är sedan ganska enkel. :-)

    Har du sysslat någonting alls med att flasha in nya rom i en telefon?

    Det du behöver veta är iaf att du kan starta upp telefonen i två olika "mode" förutom på det sätt som du normalt startar telefonen.

    Det första är ett download-läge som du startar upp i för att sedan koppla in telefonen till datorn för att bränna/flasha in en ny rom. Vid detta tillfälle måste du ha Kies avstängt, annars kommer inte flashningsprogrammet Odin att detektera telefonen.

    Det andra "läget" är recovery där du kan göra en del bus med telefonen, på liknande sätt som du kan starta upp en dator i BIOS läget...

    För att komma in i download-läget håller du in följande knappar på telefonen: Volume down + Home + Power button. Det är i detta läge du skall starta telefonen när du skall flasha med Odin.

    Och för att komma in i recovery så håller du in: Homebutton + power button. Detta är läget du skall starta i när du skall rensa/wipe data,cache och dalvik cache.

    När du är klar för att bränna in den nya rommen så gör du enligt följande:

    1. Ladda ned v3.1 - GT-S5660XXKS2(2.3.5) av rommen, Tidigare länk är död så använd denna istället: http://www.4shared.com/archive/NH0BU6JA/jonashendrickx_v31_xxks2tar.html?refurl=d1url

    2. Ladda ned Odin och OPS-filen enligt tidigare länk.
    3. Starta Odin. Klicka på "OPS" och välj sedan "GIO_v1.0.ops" som du just laddat ned.
    4. Bocka för rutan "One package" under Option. Klicka sedan på alternativet "One package" under alternativet "Select integrate package" och välj nyss nedladdade filen: "jonashendrickx_v3.1_xxks2.tar.md5"
    5. Starta upp telefonen i "Download-läget"
    6. Koppla in USB-kabeln till telefonen.
    7. När odin hittat telefonen så trycker du på "Start" under "Execution". Nu flashas telefonen.
    8. När flashningen är klar startat du om telefonen i Recovery-läget enligt ovan. (Home + Powerbutton (hold both)).
    9. Välj där sedan att: Wipe data, wipe cache, and wipe dalvik cache. I recovery-läget bläddrar du upp och ned med volymknapparna och väljer med home-knappen, du går sedan tillbaka med tillbaka-knappen.

    När du gjort allt detta så är det bara att reboota telefonen...

    Mvh
    Bjarne
     
  14. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Som jag skrev tidigare, gå in under kontakter och tryck sedan på meny-knapppen, där kan du sedan välja att exportera adressboken till SD-kortet. Annars så föreslår jag att du synkar hennes adressbok med Gmail-kontot, för ett sådant har hon väl?
     
  15. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    När det gäller rom-filen har jag skickat en ny länk, den förra är död pga av att fildelningstjänsten stängts av. Men den nya länken fungerar. Och När det gäller Odin och OPS så fungerar väl fortfarande länkarna?
     
  16. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Var har hon sparat bilderna? Ligger de på SD-korter så kommer de att vara kvar. Annars så kan du koppla in telefonen till datorn och överföra bilderna dit för säkerhets skull...
     
  17. Patrik_A

    Patrik_A Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2012
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hon kommer inte loss med att spara sina bilder mm kanske du kan hjälpa mig med min Galaxy S2 ??
     
  18. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Vad har du för problem med den då? :)

    Sent from my GT-S5660 using Tapatalk
     
  19. Patrik_A

    Patrik_A Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2012
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tjena ursäkta mig har inte vart inne så mycket sen sist. Jag vågar mig fan inte på det där med att flascha haha.
    Det där recovery läget vad kan man göra där e det ngt som man bara kan göra med en flaschad mobil..
     
  20. Patrik_A

    Patrik_A Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2012
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Haha såg en annan sak för ngn vecka sedan om man klickar fort några ggr på android versione så kommer det upp en bild zombie art haha meningslös grej i mobilen..