Vilket abonnemang?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av druiden, 28 mar 2010.

  1. Ellumination

    Ellumination Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2010
    Inlägg:
    226
    Mottagna gillanden:
    28
    Telefon:
    S20, OP6T, P10, OP2, Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S20, OP6T, P10, OP2, Nexus 6P
    Tyvärr finns det faktistk , för mig ytterligare ett + på tele2 och därmed - på ALLA andra. Majoriteten av de som jag känner, ungdomar har Tele2. Okej om jag skaffar något från typ telenor med obegränsat ring och sms, men mina vänner kommer ändå få att betala mycket. Finns t.om dom som i stort sätt inte smsar/ringer till dom utan tele2.

    detta gör så att jag inte riktigt har så mycket till val.. fFår bli till att ringa och tjata på tele2.
     
  2. Daniilo

    Daniilo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2009
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Men månadsavgiften för halebob är 59 kr/månad inte 109?
     
  3. cnord

    cnord Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2010
    Inlägg:
    581
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Har du räknat med kontantkostnaden för telefonen i de olika abonnemangen? Ser inte ut så härifrån.
     
  4. pike

    pike Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2010
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Man kan "köpa" DESIRE på tele2.se nu, vilket man inte kunde för nån dag sen. Men de vet ej när den skickas till dig :o
     
  5. Viggo

    Viggo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2010
    Inlägg:
    306
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    ?

    Telia prata på: 29kr mån, 29 öre/min, 29 öre sms
    Tre pott abonnemangen: 69 öre/min, 69 öre sms
     
  6. Viggo

    Viggo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2010
    Inlägg:
    306
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Det finns två snackis 19 abonnemang och det bättre av dem går inte att beställa någon annanstanns än på tele2.se.
     
  7. axup

    axup Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har mycket riktigt inte räknat med kontantkostnaden i abonnemangen. Det får man plussa på själv och jämföra. Ser dock ut som följer:

    Tre skänker dig telefonen mot minst tecknande av 24mån Pott 399. Vilket naturligtvis gör att Tre totalt sett blir mycket billigare än de andra.

    Telia erbjuder 200kr/mån avbetalning på sitt 24mån = 4800kr för telefonen.

    Tele2 erbjuder 4595kr/mån för bindning i 0mån och 100kr/mån mindre för 12mån 200kr mindre för 18mån och 300kr mindre för 24mån. Alltså 4295kr för Tele2 Snackis 19 i 24mån.

    Telenor arbjuder Desire med sitt Surfa abonnemang för 299kr/mån. Kostnad för bara abonnemanget är 199kr/mån så med bindningstiden på 24mån får man alltså betala 2400 kr för telefonen.

    Halebop verkar inte sälja Desire alls.

    För mig som inte kommer att köpa telefonen genom operatören är Tele2 Snackis 19 + Surf M/L dock fortfarande det billigaste alternativet oavsett om jag vill ha 1GB/mån eller 5 GB/mån.


    Se där! Jag vet inte om det är halebop som har ändrat priserna eller om det var jag som läste av fel. Du har naturligtvis rätt, har ändrat surfkostnaderna till 59kr/mån för Bas och 99kr/mån för Plus.
     

    Bifogade filer:

  8. Viggo

    Viggo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2010
    Inlägg:
    306
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Du har fel priser för telia, 98 kr/mån för prata på och mobilsurf (kostade förut 29+69 separat, nu samma pris om man tar båda).

    Samt för tele2 så kostar snackis 19 via tele2.se 19kr/mån, 79 öre i uppkopplingsavgift och 69 öre per mms.
     
    Last edited: 3 apr 2010
  9. axup

    axup Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det stämmer att det blir 20kr billigare per månad på Telia-abonnemanget. Orkade inte lägga in det på ett snyggt sätt dock. Småsumma i sammanhanget. räkna bara av 20*antal månader på slutpriset.

    jag har inte lagt in snackis 19 via tele2.se utan vanliga snackis 19.
     
  10. Viggo

    Viggo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2010
    Inlägg:
    306
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    ändrade i ditt excel
     

    Bifogade filer:

  11. shoo

    shoo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2010
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag satt och tittade på Telias Mobil Prata på med surf alltid men började undra en sak. Om man nu surfar ganska mycket och har mobilen som modem till datorn. Då gör man ju allt möjligt (skype, fildelning med mera). Eftersom iptelefoni och fildelning inte ingår i abbonemanget surf alltid med telia hur fungerar det då?
    Och hur kan Telia veta vad jag skickar och gör?

    /Shoo
     
  12. dr0id

    dr0id Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Om du nu ska köra telefon->mobil och ladda ner tunga saker rekomenderar jag nog telenor så du får obegränsat. Själv nöjer jag mig med tre som sagt har 150kr att ringa för och 10gb surf samt 3k sms
     
  13. Perpendicular

    Perpendicular Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    MMS-kostnad Telenor

    @ axup
    Vilket jättejobb du gjort med EXCEL-filen. Uppskattas mycket!
    Litet bidrag: MMS-pris för Telenor Surfa/Bas 1,69.
    Källa Katshings hemsida, hittar den inte i Telenors officiella prislista o_O

    @moderator
    Borde klistras, abbonemnagsinfo gäller ju alla som ska köpa android-lurar.
     
  14. danger

    danger Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Halebop Hallå med Surf bas / Surf plus har en månadsavgift på 109 respektive 149 kr. Denna månadsavgift täcker både abonnemangsavgiften samt månadsavgiften för surfen.

    Gjorde själv en liknande utvärdering innan jag valde abonnemang. Visade sig att Halebop Hallå + Surf Plus blev billigast/bäst för mig. Blev därför lite förvånad när jag stoppade in mina siffror i din mall och det helt plötsligt visade sig att tele2 var billigare.

    Sen såg jag att det i din excel-fil inte tas hänsyn till att det ingår 3000 sms i månadsavgiften i Halebops abonnemang, utan att antal sms*avgift läggs till det rörliga priset.

    Fixade det och vips så var Halebop billigast för mig igen.

    Tack för en bra sammanställning. Definitivt mer pedagogiskt upplagd än min :)
     
  15. twau

    twau Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2010
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Beställde ifrån Tele2 idag. Med Kompis+fri surf till augusti. Har Comviq Kompis nu, och det klarar jag mig galant med, så det bör inte vara så stor skillnad. :)

    Hoppas man får den snabbt bara!
     
  16. ErrePe

    ErrePe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Såg också att Telia hade olika villkor vad gäller fildelning och ip-telefoni. Misstänkte att fler operatörer borde ha det, men det är svårt att hitta i deras beskrivningar av tjänsterna. Upptäckte iallafall att också Tele2 hade liknande villkor,men kunde inte se om det gällde alla surfabbonemang eller eller bara något. Surt om man tecknar abbonemang med bindningstid och det inte funkar fullt ut. Alla abbonrmang , från alla operatörer, heter ju något med "fri surf".
     
  17. Pallee

    Pallee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    903
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Så här kommer jag göra:
    + Telenors kontantkort "messa mera" (gratis sms): 150:-/mån
    + fri surf: 59:-/mån (som dras från saldot på kontantkortet varje månad)
    + Ej bunden till operatör

    - Endast 0,35 mbit/s
    - Fullpris för telefonen

    = Ger en "ringpott" på 91:- varje månad (motsvarar ~300 minuter)
    = 3000 fria sms varje månad
    = Fri datatrafik

    Allt för 150:-/mån + 4800:- för Desire

    //Pallee
     
  18. axup

    axup Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Attans va klantigt av mig! (igen) Tack för alla grymma inputs. Nu har jag dock ändrat allt som var fel (vad det verkar). Visar sig att Halebop faktiskt är rätt mkt billigare än Tele2:s Snackis 19-erbjudande. Sen får man mer surf för pengarna där också.

    Men hur fungerar Halebop som operatör? Är deras tjänster bra? Att Tele2 har möjlighet att erbjuda låga priser förstår jag då de har så otroligt många abonnenter, men Halebop kan väl knappast luta sig mot några skalfördelar? Eller?

    Jag har läst här på forumet att surf från Tele2 har en tendens att strula i Andoidtelefoner, hur väl stämmer detta?

    Min telefon bör inkomma till webhallen den 9e varpå jag åker och köper den över disk. Så jag har inte bestämt mig för abonnemanget riktigt än :)
     

    Bifogade filer:

  19. Gabe

    Gabe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Halebop Hallå, Surf plus är klart billigaste alternativet för mig enligt kalkylen. Bra jobbat. Uppskattas!
     
  20. Viggo

    Viggo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2010
    Inlägg:
    306
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Någon anledning till att du igen väljer det dyrare av de två snackis19-abonnemangen i din annars bra gjorda excel-fil?

    Tycker även du borde ha med Tele2s minsta surfpaket, många har wlan hemma och på arbete/utbildning.

    En bra grej med telia är för övrigt att man får välja ett favoritnummer som man ringer till utan minutavgift, måste dock vara fast nummer.

    Enligt halebops sida gäller det bara om du också köper mobil från dem

    * Abonnemang med surfpaketering köper du tillsammans med en mobiltelefon på www.halebop.se/butik och binder på 12, 18 eller 24 månader.
     
    Last edited: 5 apr 2010