Tips LG optimus 2x för under 1000kr

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av dweebling, 23 feb 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Kent

    Kent Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2010
    Inlägg:
    710
    Mottagna gillanden:
    1 039
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 13 Pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 13 Pro max
    Telefon 2:
    Oneplus 7 Pro
    Platta:
    Ipad 10.5 pro
    Platta 2:
    LG G pad V500
    ROM:
    AOSP Nougat 7.1.1
    3 har ju inte gått och sagt att det var fel pris. Dessutom har dom skickat ut orderbekräftelse=Bindande avtal. Kräv s.k. täckningsköp:
    Ex 1
    "Om en näringsidkare vägrar att leverera en vara fast ett avtal ingåtts har man rätt som konsument (privatperson som köpt av en näringsidkare) begära ersättning för mellanskillnaden av näringsidkaren om det är så att man måste köpa varan dyrare någon annanstans, ett så kallat täckningsköp" Källa: Knyt.se
    Ex 2
    "Kan jag kräva kompensation för en order som makulerats av butiken?

    Jag beställde en surfplatta på nätet för 995 kr. Surfplattan såldes ut för att ge plats åt nya modeller och fanns i lager enligt webbshoppen.
    Jag fick bekräftelsemejl från butiken men efter en vecka hade plattan fortfarande inte dykt upp. Jag frågade då kundtjänst när varan skulle komma fram och fick då svaret att den var slutsåld och inte skulle lagerföras igen. Min order hade därför makulerats. Kan jag kräva kompensation?

    Svar:
    Ja, har du beställt en vara och fått bekräftelse har du ingått avtal med butiken. Bryter butiken avtalet har du rätt till kompensation för den ekonomiska skada du lidit. I det här fallet mellanskillnaden i pris av varan hos en annan återförsäljare. Undantag är om det får anses uppenbart att varan är fel prissatt eller att du på andra sätt borde förstått att varan inte går att beställa."
    Källa: http://www.pricerunner.se/fragespalten/index.html
     
    Last edited: 27 feb 2012
  2. pl0p3

    pl0p3 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Blev också lurad och har i egenskap av nörd och tillika juriststudent kollat upp det lite.

    Anledningen, eller "kryphålet" om man så vill till att Tre inte är bundna till leverans är att det enligt dem inte ingåtts något avtal alls. Avtalslagen är dispositiv (kan avtalas bort) och på 3's hemsida står bl.a:

    Avtalet är bindande för 3 när följande har skett

    Du har blivit godkänd i vår kreditprövning
    Vi har fått in det underskrivna abonnemangsavtalet och aktiverat tjänsterna

    Avtalet är bindande för dig när du utfört en av handlingarna:

    Hämtat ut produkten från utlämningsstället och börjat använda varan


    Då 3 inte har "aktiverat tjänsterna" och vi inte har hämtat ut våra varor så föreligger inget köpavtal alls så som jag tolkar det.

    Hade köpavtal förelegat har du helt rätt i att man kan kräva att säljaren fullgör köpet (12§ KonsumentköpL) och ev. också kräva skadestånd för ett täckningsköp om säljaren dröjer.
     
  3. Moo

    Moo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2010
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Finns ju ingen tjänst att aktivera i det här fallet förutsatt att du köpte den utan att teckna abbonemang så det resonemanget håller inte. Dessutom kan man fundera över om det kan anses avtalat mellan er om deras alternativa modell för avtalsslut :D

    Det är väl kanske friskrivningen i bekräftelsemailet och det faktum att bekräftelsemailet skickas ut automatiskt som de kan försöka luta sig mot, dvs. det saknas en ren accept. I min mening är det rätt svagt dock så jag tror att vi kan vinna framgång med kravet på täckköp.

    Någon som har varit i kontakt med dem angående detta redan och kan berätta hur de ställer sig till kravet på fullgörelse alternativt täckköp?
     
  4. dweebling

    dweebling Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    1 557
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Det står i orderbekräftelserna från Tre "Vi reserverar oss mot eventuella skrivfel, felpublicerade priser och tekniska fel på hemsidan."
    De har gått ut och sagt att det var pga tekniska fel. :(
     
  5. pl0p3

    pl0p3 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Funderade också i banorna att det inte fanns någon tjänst att aktivera, men tänkte att man bör aktivera sitt kontantkort som de skickar med?

    Missade friskrivningen i mailet. Den bör vara giltig vad jag kan utläsa och då är det väll kört anyway..

    Chansade och skickade ett mail igår men har inte fått svar. Klistrar in den här under..

    Jag beställde en LG Optimus 2X i torsdags och fick idag ett mail om att ett tekniskt fel gjort att ni inte kan leverera den till mig. Jag blev konfunderad över varför detta skulle påverka vårt köpavtal?

    Ni bär i egenskap av säljare risken för ev. felskrivningar,misstag och liknande (32§ AvtL).

    Jag har därför såklart rätt att kräva att ni fullgör köpet (12§ KKL). Om det blir svårt att få tag på samma modell kan jag acceptera en likvärdig.

    Skulle ni inte tillgodose min rätt blir jag tvungen att anmäla saken till ARN och kräva skadestånd för ett ev täckningsköp.
     
  6. Moo

    Moo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2010
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Kontantkortet skickar de med gratis "vid sidan om" och känns inte så relevant för det hela tycker jag.

    Friskrivningen sker ju i samband med accepten så det är nog svårt att hävda att det är en del av avtalet, eller en oren accept för den delen, men det var ett tag sen jag läste C2 så helt säker är jag inte där.

    Angående ditt mail så har jag bara en liten kommentar: tror du kundtjänst-Nisse har koll på vad "AvtL" resp. "KKL" innebär? :)

    Förresten: använd aldrig ARN som påtryckningsmedel, det är praktiskt sett värdelöst att gå via dem, bättre att bara inge en stämningsansökan.
     
  7. pl0p3

    pl0p3 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Njo det är knepigt att klura ut precis när avtalet ingicks. Läser C1 nu borde väll veta, men tentan är inte än på några veckor, haha

    Bör inte accepten ändå bli oren iom att tre lägger till villkor, varav det räknas som nytt anbud som man själv accepterar iom t.ex. uthämtning och betalning. Känns inte så värst rimligt iofs.

    Tack för tipset om ARN. Första gången jag författar ett "påtryckningsmail"

    Ang. laghänvisningarna så tänkte jag att även om Nisse inte vet vad KKL är så visar jag ändå att jag har rättsligt stöd för mitt påstående. Skulle mailet mot förmodan vidarebefodras till någon ansvarig får man väll anta att denne iaf har basic koll och kan klura ut vad jag menar.
     
    Last edited: 28 feb 2012
  8. Moo

    Moo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2010
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Nja att avtalsbundenhet uppstår vid uthämtningen känns också orimligt ja, jag står nog kvar vid att friskrivningen bara blir utan verkan och det får ses som en ren accept.

    Haha någon hos Tre som har koll på någonting överhuvudtaget? Du är bra naiv om du tror det :D
     
  9. Wassblad

    Wassblad Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag beställde via telefon, eftersom mitt internet strulade. Ett par dagar senare så ringde jag för att försöka få ett kollinummer. Men då var tydligen min beställning "missad". Dom bad om ursäkt och lade in en ny order. Jag påpekade då att det var en LG Optimus 2x jag hade beställt för 995:-. Inga problem enligt kundtjänst. Idag fick jag hem papper på att dom gjort kreditupplyning på mig. Undrar vad dom sysslar med?
     
  10. Hallberg84

    Hallberg84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    333
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Ja fick min iaf :P

    Sent from my Optimus 2X using Tapatalk
     
  11. HenrikLundqvist

    HenrikLundqvist Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2011
    Inlägg:
    1 511
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Det kan vara så att någon struntat i att hämta ut och då returneras varan. Du kan ha haft tur helt enkelt. I och med att din beställning gjordes över telefon några dagar försent så kan det vid tillfället för ditt samtal ha funnits enstaka telefoner på lager.


    Det hände ibland när jag jobbade på 3, att kunder som ringde in "försent" ändå fick telefoner eftersom lagersaldot inte längre var 0 pga returer.


    Sent from my girlfriends old iPhone 3GS (i väntan på Xperia S) using Tapatalk :P
     
  12. Wassblad

    Wassblad Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Kundtjänsten hos Tre är det snurrigaste jag varit med om. Sammanlagt har dom lagt in en ny order tre gånger. Ingen av de tidigare finns registrerade. Sista gången jag ringde och undra vad som händer så sa killen att det kan dyka upp tre telefoner? Sedan hänvisade han mig till min lokala Tre-butik. Åkte dit och han lovade att hjälpa mig, men nu vet jag att det bara var tomma ord. Inte hörde han av sig heller.

    Hela tiden så lovar dom att ta tag i saken och höra av sig inom en halvtimme. Men inget händer. Tänk om dom åter får in 2x som returer i lager och skickar tre stycken till mig, eftersom dom inte kan se ordrar som är lagda.
     
  13. HenrikLundqvist

    HenrikLundqvist Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2011
    Inlägg:
    1 511
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Låter ju helt sjukt, lägger man en order så ska den ju synas i systemet. Låter nästan snarare som att dom aldrig lagt några order alls..

    Dom kan iofs ha bytt system sedan jag arbetade där, men lagda order kunde man se på min tid i alla fall.
     
  14. Wassblad

    Wassblad Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hehe ja, det är en jävla soppa.
     
  15. Moo

    Moo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2010
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Tre är sjukt oseriösa helt enkelt.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.