LÖST! (Var: Android hittar inte WLAN/WiFi-nätverket - varför?)

Diskussion i 'Allmänt' startad av Xboy, 3 apr 2010.

  1. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Hej alla,

    jag har en HTC Magic (Android 1.6, orginal-ROM från Vodafone). Den hittar det trådlösa nätverket som jag har själv, men när jag är hos några vänner hittar den inte deras router alls. Samma problem uppstår för en kompis som har en HTC Tattoo (Android 1.6, orginal-ROM från HTC) - hans telefon hittar inte heller den aktuella routern, som är av typen Dlink DIR-600.

    Här kommer det lustiga: trådlösa Windows 7-utrustade datorer hittar det trådlösa nätverket utan några som helst problem eller "hack". För de två ovanstående Android-telefonerna är det dock som att nätverket överhuvudtaget inte finns - inte ens om man försöker att manuellt lägga till routern med hjälp av dess SSID och lösenord.

    Frågeställning: Vågar någon nätverksexpert här på Swedroid uttala sig om vad som kan vara felkonfigurerat? Varför hittar inte Android routern överhuvudtaget när Windows 7 gör det?

    Jag har bifogar skärmdumpar på hur samtliga aktuella inställningar för den krånglade Dlink DIR-600-routern ser ut:

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Last edited: 4 apr 2010
  2. Cirap

    Cirap Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    456
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    ändra "Channel" inställningen i routern. brukar kunna välja mellan 1-13 (ser att din står på 13, ändra den till t.ex 1)

    när jag ska koppla upp mig på morsans router (som var inställd på 13 från början) gick det inte. ändrade till 1 och det funka prima.

    syrran har haft samma problem med sin laptop hemma hos mig, där den stod på 13 när det inge fungerade, men ändrade till 1 passa utmärkt
     
  3. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Tack för ditt svar. Du har helt rätt - det går att ändra channel-värdet från 1-13 om man kryssar ur rutan "Enable Auto Channel Selection". Jag har provat att följa din anvisning och ändra kanalen till 1, men det verkar tyvärr inte göra någon skillnad alls (trots att routern säger att "förändringarna träder i kraft" när man klickar på spara-knappen).

    Ytterligare förslag uppskattas därför. Jag vet bestämt att WiFi-funktionen i telefonen fungerar då min egen Thompson-router fungerar perfekt, så det är uppenbarligen något med Dlink-routern som inte riktigt är rätt inställt.
     
  4. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Felet ser ut att vara löst, men tyvärr bara delvis.

    Om jag ändrar "Wireless Mode" från "802.11 Mixed(n/g/b) till "802.11 Mixed(g/b)" dyker routern direkt upp i Androids inställningsskärm och fungerar perfekt. Dock vill jag ju inte slå av routerns n-läge för alla andra enheter. Tanken med "802.11 Mixed(n/g/b)" är väl att routern skall kunna köra i alla tre lägen samtidigt, eller hur?

    Kan någon svara på hur jag bibehåller n-läget i routern men ändå får Android att hitta en kompatibel g- eller b-uppkoppling? (jag är medveten om att HTC Magic och HTC Tattoo ej är n-kompatibla). Kort sagt: jag vill helst att alla laptops som kopplar upp sig mot Dlink DIR-600-routern skall kunna använda n-läget, medan alla Android-telefoner får nöja sig med g/b-lägena. Är det möjligt, eller måste jag avstå helt och hållet från n-läget för att Android överhuvudtaget skall hitta routern?
     
  5. Tisu

    Tisu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2010
    Inlägg:
    830
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Prova att behålla N, men stryp hastigheten till.... är det 113? Det måste jag nästan ha hemma för att laptopen ska kunna koppla upp då den inte har N.
     
  6. TheNano

    TheNano Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2009
    Inlägg:
    1 709
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    ha kannalen på 4 eller så , ändra Bandwith och se om det hjälper, 40 används bara i Eu elelr USA jag kommer inte ihåg, men N använder 4 kannaler , väljer du 1 blir det 1-4 , men 4 kan gå från 4-1 till 4-8 något sånt
     
  7. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Problemet löst!

    Tisu och TheNano,

    tack för era tips. Det verkar som att det har löst sig. Jag provade att återställa routern till "802.11 Mixed(n/g/b)" (ni uppfattade mig helt rätt, jag vill ju så klart behålla n-läget så alla laptops skall kunna använda nätverket i full fart) och ändra "Wireless Channel" från 13 till 1. Igår fungerade det inte, men efter att ha startat om min HTC Magic (med orginal-Vodafone ROM) hittar den helt plötsligt routern. Efter att ha angett "Network Key" kopplar den upp på WiFi-nätet helt enligt förväntan.

    Jag förstår ärligt talat inte varför det inte gick igår, men nu fungerar det uppenbarligen på precis det sätt jag ville :-). Tack så mycket för hjälpen, alla!

    Om någon annan som har samma bekymmer undrar bifogar jag på nytt skärmdumpar för de routerinställningar som fungerar (gällande Dlink DIR-600 - gissningvis gäller det här dock även andra Dlink-routers):

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  8. kaper

    kaper Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ville bara skriva TACK! (Sorry att jag återuppväckte en nästan halvår gammal tråd) Detta löste problemet för mig också. Swedroid levererar som vanligt.
     
  9. Shebsa

    Shebsa Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag vill också bara säga tack :) Har haft problem med min DIR-600, och det har bara gällt min Desire, alla datorer och min fästmös Wildfire har fungerat, men nu är allt löst tack vare den här tråden!
    Tusen tack
     
  10. bopprock

    bopprock Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2011
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    ansluter mig till den tacksamma skaran då denna tråd löste mitt problem också :)
    min gamla tattoo gillade inte channel 6, men lirar utmärkt på channel 1 i routern..
     
  11. kaidan23

    kaidan23 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2018
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    ASUS RT-AC88U router då? jag och min familj har olika telefoner men bara android vi kan inte heller hitta vårat wi-fi i telefonen