AMOLED, hur stor skillnad i elförbrukning är det eg mellan svarta och vita themes?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Khan, 7 mar 2012.

  1. Khan

    Khan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    139
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Har läst så ofta att AMOLED-skärmar drar mkt mer ström när det är vita bakgrunder som tex websidor. Finns det någon som har mätt hur stor skillnad det är eg? Är det lönt att byta över till mörkare themes i telefonen, gör det eg någon skillnad?

    Och om det gör någon skillnad, finns det någon browser som har nightmode så svart och vitt inverteras? Eller finns det någon app man kan använda för det? Jag vet att CM7 hade en funktion där man kan ändra färgskalan(röd, grön etc), men verkar inte som om det gör något så mkt mörkare.
     
  2. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Utan att egentligen veta så tror jag att det gör väldigt liten skillnad. Att tona ner styrkan på skärmen över lag gör nog betydligt mer. Har du runt 30% ser du förmodligen allt men sparar rejält med batteri mot att ha över 70%.
     
  3. simpleminds

    simpleminds Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Du kan tänka själv. För att få en vit pixel behöver den tillföras energi, för att få en svart pixel använder den ingen energi. Multiplicera detta med varje pixel så inser man nog att det borde göra skillnad.

    Som ovanstående dock tar upp; man sparar mycket mer genom att sänka skärmstyrkan.
     
  4. io53

    io53 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2010
    Inlägg:
    815
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

  5. moody

    moody Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    378
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Swedroid gjorde för nästan två år sedan* ett batteritest där man kan få en hint om skillnaden mellan LCD/AMOLED och vad ljusstyrkan gör för battertiden.

    https://swedroid.se/batteritid-del-2-processorbelastning-och-skarmens-ljusstyrka/

    * (det kanske är dax för ett nytt test - vad sägs swedroid?)
     
  6. Khan

    Khan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    139
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Intressant. Verkar vara rätt så stor skillnad ändå om man kör mkt vitt...

    Finns det några bra appar för att tex invertera färgerna i sin browser?
     
    Last edited: 9 mar 2012
  7. sieri

    sieri Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag kör alltid med skärmstyrkan på 0% på min Note, och ändå blir jag bländad av skärmen på kvällarna! Har ändrat till helsvart bakgrund på både hemskärmen, låsskärmen och överallt annars där jag hittat hur :)
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 703
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det vore intressant med ett nytt test. Vi skall nog invänta One-serien i alla fall, innan vi ger oss på det igen. Helst skulle vi ju vilja ha SGS III med i testet också. Dessförinnan får vi nog ta och köpa nya batterier till våra äldre telefoner, så att det hela blir mer rättvist.

    Vi ser till att skapa en tråd när det börjar bli dags och ber om input kring upplägget.
     
    simpleminds gillar detta.