Tips: Den stora firmwaretråden, senaste .28, 2012-06-13

Diskussion i 'ASUS' startad av plun, 24 feb 2012.

  1. Lobo

    Lobo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    646
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Får samma fart i hela lägenheten.
     
  2. Cornflakes

    Cornflakes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Att man får lite olika signal är helt normalt. Om du får samma hastighet i hela lägenheten har du säkert väldigt bra förhållanden för ditt wifi nät. mkt gipsväggar tex och lite störningar från grannar osv.

    För min egen del så bor jag i ett helt fantastiskt hus med betongväggar som troligen har hönsnät ingjutet i sig, för här dör alla radio signaler, FM, 2G, 3G. Sen har jag runt 8 andra wifi nät som bråkar om signalutrymme från mina grannar :P.

    Men min Prime:en har endå bättre mottagning över wifi än vad min mobil har och det är inga problem att streama film i 1080p, det skulle jag säga är ett väldigt bra betyg i min bok :)
     
    Last edited: 8 mar 2012
  3. Lobo

    Lobo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    646
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Jag har placerat routern strategiskt. Har tyvärr betongväggar, men det är av typen gasbetong, vilken är väldigt porös och giftig. :)
     
  4. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo min router står oxå strategiskt.... min laptop dundrar på med blixtens hastighet.

    Men inte Primen.....:P

    Sen vet jag inte vad du vill bevisa ???

    Förövrigt så är det ju en kanonplatta... 1.6Ghz rullar på med blixtens hastighet med alla 4 kärnorna...:teeth: det är bara det här med den sunkiga WiFi-prestandan !!

    Sen är jag säker på att det kommer en fix...... eller tror du även att alla hos XDA som har trubbel med WiFi ljuger ??;)
     
  5. Lobo

    Lobo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    646
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Jag vill inte bevisa något alls. Jag deltar i en diskussion.
    Varför säger du att jag ljuger när jag upplever att Wifin på min platta funkar?
    Vad är ditt problem egentligen? Du hoppar ju på folk till höger och vänster här på forumet. Dags att chilla lite? Grymt otrevlig.
     
  6. Iamfree

    Iamfree Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    973
    Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Sedan jag uppdaterade min platta till senaste firmware så har min Prime börjat krångla. Appar hänger sig i tid och otid och nyss fick jag min första omstart. Var det inte sådant här senaste uppdateringen skulle fixa? Börjar bli mer och mer missnöjd med detta köp. Hoppas inte Asus gett upp hoppet för denna produkt utan jobbar på ytterligare en fix.

    Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk
     
  7. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Njau... jag vet fortfarande inte vad du är ute efter..??

    Du hoppar in i varenda tråd att ditt WiFi funkar när det finns hundratals inlägg hos XDA som säger motsatsen...:P (plus ett antal i vår lilla fora)

    Det kallar jag "otrevligt" och på gränsen till att "trolla"...:ehm:
     
  8. Gnopps

    Gnopps Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    332
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Lugna ner er nu. Som vi redan lärt oss har Asus närmast struntat i kvalitetskontroll och en platta skiljer sig ofta från nästa. En del har godkänd wifi, andra inte. Samma gäller gps, pixelfel, omstarter, etc.

    Sent from my Transformer Prime TF201
     
  9. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo men jag blir kraftigt irriterad på någon som kommer in och "min funkar"....

    Enbart för att retas på något sätt...:P

    Nu blir det enkelt att se vad ASUS ändrat framåt April och vilken prestanda plattorna då har !!

    Jag definierar nuvarande WiFi-prestanda som absolut minimum och på gränsen till CRAP, kraftigt irriterande :P GPSen skiter jag totalt i !!

    (men jag kommer att kunna ligga i hängmattan men kanske inte se streamade filmer i sommar.....:teeth:)
     
  10. Lobo

    Lobo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    646
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Konstigt att det bara är du som blir "kraftigt irriterad" och tycker att jag "retas" och "trollar".

    Det enda jag sagt är att jag upplever att Wifin på min platta funkar ok. Det betyder inte att jag säger att allas funkar ok, men bara för att du har problem så betyder det heller inte att alla måste ha det.
    Det är väl självklart att folk vill ha olika kommentarer för att bilda sig en uppfattning, eller tycker du att det bara är dina erfarenheter som borde få beskrivas här?
     
  11. BJ_

    BJ_ Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2012
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Var för blir du irriterar på att det är någon som har en välgigt fungerande platta?

    Jag har också en platta som fungerar med hastigheter på 20 upp och 30 ner.
    GPSn funkar också ok.

    vi som har plattor som fungerar ska alltså vsra tysta på forumet?
     
  12. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo men nu funkar den ju bevisligen inte så bra för massvis med användare.

    Troligen även så illa att ASUS stoppat leveranserna ! (April) :P

    Sen kan vi "tjöta" hur länge som helst om det här och jag kan "tjöta" med ASUS support plus att det "tjötas" ännu mer hos XDA. ASUS svenska support tiger som muren just nu.

    ASUS får lägga korten på bordet med de nya serierna och då har man något att komma med. Har vi tur är det en skitdrivare som kan optimeras till Broadcom-chipet men mest troligt så beror det på metallchassit samt en taskig placering av WiFi-antennen !!

    Men det får vi se framåt April !! Måste vara ett hårt tryck på ASUS...;)
     
  13. Iamfree

    Iamfree Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    973
    Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Frågan är hur vi som redan köpt Prime kommer att hanteras av ASUS. Hoppas inte att vi blir ignorerade. 6000:- är ändå ganska mycket pengar för många. Borde de inte kunna släppa ett nytt bakstycke som man får utbytt eller liknande?

    Tydligt att ASUS haste ut denna produkt för att bli först med fyrkärnig platta på marknaden. Ett sådant här bakslag kan straffa sig rejält. Jag kommer inte våga köpa en ASUS produkt igen vid släppet. Kommer vänta och se hur den beteer sig för andra innan jag slår till.
     
    Last edited: 9 mar 2012
  14. Andreas527

    Andreas527 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2011
    Inlägg:
    685
    Mottagna gillanden:
    170

    MINA ENHETER

    Gör en factory reset så att du får börja om från början så det inte är en enskild app som ställer till det då den kanske inte gillade uppdateringen
     
  15. Andreas527

    Andreas527 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2011
    Inlägg:
    685
    Mottagna gillanden:
    170

    MINA ENHETER

    plunplun; Vad händer i April? Något att se fram emot

    Och att ta alla inlägg på XDA seriöst är svårt då hälften är troll och andra hälften bara vill skriva av sig. Visst finns det endel vettiga men mycket skit också.

    Vet inte hur det fungerar i USA men många klagar och gillar inte produkten och vill ha pengarna tillbaka. Är det inte bara att gå tillbaka till affären och lämna tillbaka den istället för att sitta på ett forum och gnälla.

    Här i Sverige kan man lämnar tillbaka om man inte är nöjd eller att den inte fungerar som det är tänkt. Har man en Prime som man tycker fungerar sämre än andras Prime varför ha kvar den? Bara att gå till affären och byta till ett fungerande exemplar eller lämna tillbaka den.

    Hade jag köpt en Prime eller någon annan pryl som jag märker fungerar sämre än andras så skulle jag byta eller lämna tillbaka den. Inte sitta och vänta på att Asus ska komma hem till mig med en fix.

    Visst Prime har sina problem men är ändå den bästa plattan jag ägt hittills.
    Något som skulle va roligt att veta är hur mycket av problemen som beror på ICS och Google som inte tillhandahåller stabil mjukvara.

    Nytt inlägg från Asus Gary på XDA

    "am starting this thread to provide general updates and information on current or future products. In addition, at times I will address rumors where applicable.

    Request-
    1. I travel a lot, especially this time of year as there are numerous events. In addition I am also responsible for notebooks, netbooks, desktops, monitors, networking, audio, motherboards and video cards as part of the Technical Marketing umbrella so the majority of time I spend on forums and assisting users has to be segmented and is usually on my personal time. Having a family also interferes with my personal time as do 14-hour flights.
    2. As such, when sending Private Messages please include a contact email address and the serial number of the unit. It will greatly assist me in ensuring that return contact is quicker and less obtrusive.
    3. In the very near future, there will be additional ASUS technical support on this site and other Android centric sites for our Tablet products. Obviously this is an extremely important service for our valued customers and the direct feedback allows us to further improve the products.

    Items- 3/8/2012
    1. For users with the WiFi/BT dropout problem we expect additional materials or replacement units in stock at the repair depots by 3/12. We apologize for some of the lengthy waits a few customers had to endure but it will be solved shortly.
    2. As to the rumors of a hardware fix for WiFi/BT dropouts, the actual fix is just ensuring that the hardware utilized in current units is performing to tested standards. Basically to ensure this level of compliance we are replacing components within the WiFi subsystem on an as needed basis and then testing the units before shipment.
    3. I am still responding to messages sent during my last two events at the end of February and beginning of March. I should be current by the weekend.
    4. I will have some exciting news in about two weeks on the TF201.
    5. Expect to see a .16 or later release in the near future with further tweaks and updates.


    Rumors - 3/8/2012
    1. As to various rumors or threads about every unit having a problem, the numbers indicate otherwise as evidenced in the CNET article and an upcoming followup. While not dismissing there have been some problems, the return/repair rates are no greater than other competing products based on current data and are actually lower than several. I am not going to defend us 100% as like with all manufacturers we have areas of improvement.
    2. That being said, I want to discuss a certain population of users who complain about multiple unit problems or seem to have every problem that is discussed in a forum.
    a. Of these problem repeat users, around 71% (varies on a monthly basis) never responded to direct communication attempts.
    b. Of the remaining users (around 30%), we directly assisted 9% of these users and confirmed actual unit problems. Of the remaining 20% or so, we could not verify all of the problems reported (multiple units, service, returns). However, I would like to give two examples that generally mimic a lot of this 20% contact.

    2a- User reported in the forums and private messages purchasing and returning 5+ units, all of which had various problems. Actual purchase history indicated only 3 units purchased and for each purchase the user called for an RMA number, was granted an RMA number that day, and yet returned the unit the next day to the retailer and purchased another unit and then cycled the same process for the next two units. This user also has a repeat history of doing this process for other items including notebooks over the past couple of years and then claiming to receive a new product after said complaints. We tracked down one problem unit based on purchase/serial number history and guess what, no problems discovered and in fact the GPS works wonderfully on this unit as I sit here testing it. As to the other two units, we will locate and test those also.
    2b - Users posted numerous times about a multitude of problems and yet would not return the unit for an RMA or replacement and instead offered to quit "bitching" in the forums if we would provide a free unit, replacement unit or upgrade. We still do not know if said user or users actually owns a unit or not. (note - had this situation play out several times with users in this forum and other forums)
    2c - Total number of users we tried to assist reporting multiple TF201 problems - 43. I will leave the math up to you.

    Also be aware that some companies will instruct personnel to post problems, complain about products or services and generally ensure some type of problem is mentioned numerous times while pimping their own products in forums. In addition, also be aware that legal representation from firms or users looking for a quick handout or settlement might be doing the same. I know several PMs I have received looked exactly like a legal beagle wrote the questions expecting a response that can be used in trial, especially once you run the message through heuristics. Of course, I could be incorrect and those questions were from extremely articulate individuals with product law knowledge that I apologize to for not answering the questions in requested detail.

    As I stated before, I am not excusing any problems actually experienced due to a manufacturing defect or service issue. We certainly can and will improve but based on the hard numbers, what I am seeing is in alignment with most electronics and for the "A" users posting here, just do a search for WiFi, Screen bleed or lockup problems at their forum. This launch has been a humbling process in several areas, we fully recognize it and will improve our services and responses as quickly as possible.

    At the same time, the amount of effort we expend tracking down false or misleading reports only serves to disrupt services to valued customers. I know this is part of doing business but it does not make it right. Just my personal opinion.
    __________________
    ASUS Technical Marketing Manager

    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?p=23409128
     
    Last edited: 9 mar 2012
    Gnopps och Cornflakes gillar detta.
  16. Cornflakes

    Cornflakes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Bra svar av Asus tycker jag
     
  17. bandcamp

    bandcamp Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2012
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Android 4.0.3 är laddat med buggar iaf till Galaxy Nexus. Så en stor del är säkert ICS i sig, 4.0.5 bör medföra förbättringar även för oss Prime ägare.

    Jag är fast övertygad om att många(inte alla) av dom som upplever hängningar av systemet och annat konstigt uppförande beror på app:ar och tom. SLÖA sd-kort (varför man nu behöver installera apps på sd när man har 32gb.... ) !


    Håller med Gary är så förbaskat trött på vissa användare enbart spyr gala och trollar så in i ......

    LÄMNA TILLBAKA din produkt och lämna avdelning tack!

    Tyvärr blir man aldrig av med dessa TROLL


    Undrar vad som blir highlights i .16 ?
    4.0.5 ?
    Splashtop THD ?
     
    Last edited: 9 mar 2012
    Andreas527 gillar detta.
  18. Lenax

    Lenax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2010
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    47

    MINA ENHETER

    ...ska bli väldigt spännande att se vad det är för spännande nyhet dom kommer med inom två veckor! :P
     
  19. Iamfree

    Iamfree Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    973
    Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Aven om ASUS säger det ena och det andra så kvarstår ju möjligheten som tas upp i denna tråd och som delvis verkar vara bekräftat: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=64904

    D.v.s. att problemen med Wifi och GPS är hårdvarurelaterat och kan bero på glapp i antennkontakterna. Om så är fallet kommer ingen mjukvaruuppdatering fixa problemen men det skulle däremot ett mindre fysiskt ingrepp kunna göra.

    Tror ni man kan lämna in plattan till en tekniker som kollar på detta och eventuellt fixar det? Skulle lätt kunna pröjsa någon hundralapp om problemen försvann.

    EDIT: Har nu läst igenom den gigantiska tråden på XDA och det verkar vara bekräftat att det är aluminiumplattan som är den största boven. Vissa har lött om sina kontakter och fått en marginell förbättring men samtliga som plockat upp sin Prime har haft kanonmottagning på både wifi och GPS när plattan varit borttagen. Kanske borde ASUS överväga att släppa ett nytt bakstycke till Prime?
     
    Last edited: 9 mar 2012
  20. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Tjau nu gnäller jag inte forutom om nån "nisse" ifrågasätter att det är problem med en mass Primes....

    Jo jag följer XDA och Garys skriverier så det är onödigt att klistra in en massa.

    Sen i April så kommer det in fixade serier av Primen...klart intressant !!

    Just nu går det inte att byta sin Prime, iaf enligt MediaMarkt där jag köpte min, vidare får man inga vettiga svar av ASUS mer än att kontakta stället där man köpte plattan.

    Slutligen finns det en trolltråd hos XDA...;)

    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1538364

    tinky1 ligger mycket nära mina åsikter.... !

    Fortfarande INGET GNÄLL ;)

    (sen blir firmware .16 intressant ! )