Tips: Den stora firmwaretråden, senaste .28, 2012-06-13

Diskussion i 'ASUS' startad av plun, 24 feb 2012.

  1. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Njau... som jag fattat det så skickas plattorna till Tjeckien där ASUS har ett servicecenter.

    Eftersom det här med säkerhet kommer att klassas som ett "ursprungligt fel" så har inte ASUS mycket att komma med (enligt svenska samt EUs garantiregelverk), därför har man då dragit in plattan tills April. (troligen är det så)

    Om inte nya firmware fixar till WiFin så kommer jag att kräva en ny platta och de kommer då om någon månad.
     
  2. Andreas527

    Andreas527 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2011
    Inlägg:
    685
    Mottagna gillanden:
    170

    MINA ENHETER

    Verkar som att Chrome Browsern kan vara orsaken till lite problem. Så ni som upplever att Prime känns ostabil och bjuder på FC och kortare pauser och har Chrome Betan installerad kan pröva att avinstallera Chrome enligt instruktionerna. Och se om original browsern fungerar bättre och att Prime känns bättre överlag.

    1. Avinstallera Chrome
    2. Starta om Prime
    3. Avinstallera Flash
    4. Installera Flash

    Klistrar in lite mer från Asus Gary.

    "Product Comments
    1. Speaking of trends, I have noticed a pattern in several messages over the last couple of weeks with people complaining about slight pauses, hitches or browser closures. One item that seems to be a common thread in most of the messages is that the user recently downloaded the Chrome Beta. I will start a separate thread on this after I speak with Google/Nvidia on Monday. However, if you are up for wasting a few minutes and have these symptoms, please uninstall Chrome, reboot, uninstall Flash, reinstall Flash and see if the native browser works any better along with general system responsiveness."

    Sent from my Transformer Prime TF201
     
    Iamfree gillar detta.
  3. Andreas527

    Andreas527 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2011
    Inlägg:
    685
    Mottagna gillanden:
    170

    MINA ENHETER

    Verkar även som att Transformer TF101 inte heller fungerar helt 100 med ICS. Några omstarter och FC läser man om vid en snabb titt i deras forum.

    .16 Highlights
    Hoppas på att Nvidia jobbar vidare med drivare för Tegra 3 och att Google tar sig i kragen och bjuder på lite uppdateringar.
    Tror inte vi kommer få se Splashtop THD.


    Från det ena till det andra.
    Undrar hur tex Asus,Samsung tycker det är att plocka ihop hårdvara och sedan köpa ett OS som Android som är rätt buggigt och att det blir de som får ta den mesta skiten får att produkten inte fungerar helt 100 och som man hade hoppats på.

    Kanske blir så att företag som Asus,Samsung mfl kommer lägga mer resurser på att tillverka Tablets för Windows 8 istället om det visar sig att det är ett stabilare OS och lättare att få det att fungera? Tror W8 kommer bjuda på en bra upplevelse för användaren och då man kommer kunna köra Office paketet så lär det locka många köpare. Och att få en riktig filhanterare hade också varit nice. En Prime med docka och Tegra "Wayne" som kör WOA hade inte varit helt fel:D

    Sent from my Transformer Prime TF201
     
    Last edited: 9 mar 2012
  4. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Njau.... att "fippla" med Primen är ju just nu som att spela rysk roulette...:P

    Jag har aldrig sett sån dålig fart i en topprodukts utvecklingsforum hos XDA.:P

    nvflash är ett stort dilemma att lösa....

    (sen visst så hoppas man på W8 eftersom marknaden garanterat är större och för nVidia är det ju ett måste att lyckas med Tegra 3 eftersom marknaden viker för vanliga grafikkort, likaså ett måste för MS att ta upp kampen med iPad 3...)
     
  5. Iamfree

    Iamfree Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    973
    Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Ska testa omgående! När jag tänker efter så kan det faktiskt vara så att problemen började efter installation av Chrome.
     
  6. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Uppsnappat från "trolltråden"....:teeth:

    Fundering....

    Jag kör mitt ljud från Laptopen via bluetooth till en Creative Ljudanläggning.

    Efter lite testande så upplever jag att WiFi blir bättre om jag slår av Bluetooth.

    Men hur kan det ev störa... ??

    Min router ligger på kanal 5 och 2432 Mhz, bluetooth ligger dito ska då växla frekvens i 2.4Ghz-bandet...

    Plattan kollar jag med den här appen...
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.farproc.wifi.analyzer&hl=sv

    Jäkla mysko att det är så instabilt.... men jag kanske trollar..:P;)
     
    Last edited: 10 mar 2012
  7. Andreas527

    Andreas527 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2011
    Inlägg:
    685
    Mottagna gillanden:
    170

    MINA ENHETER

    Hänger inte riktigt med i det du skrev. Men är det inte så att wifi och bluetooth krockar med varandra och då de gör det så försöker de hoppa till en annan kanal och du tappar då hastighet/stabilitet?

    Skulle vara intressant med en Prime som fixar 5Ghz bandet så att man kunde köra internet på det och att bluetooth fick vara själv på 2.4Ghz och se om det fungerade bättre

    Sent from my Transformer Prime TF201
     
  8. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Nope... det verkar inte finnas så många som är "djupingar" hur WiFi funkar.

    Bluetooth ska då växla frekvenser på 2.4 GHz bandet och det ska inte störa.
    (sen det elementära så kollar jag med Speedtest samt BBK)


    Hursomhelst så "surrade" jag med MediaMarkt idag och har en "taktik"...."Nä vi vet ingenting".... "Nä vi har ingen aning om när det kommer in nya plattor"... osv..

    Klart komplicerat läge men snubben hos MediaMarkt fattade iaf att i USA så stämmer man en tillverkare och då är det "hårda bandage".

    Öhhh... skicka in plattan... Anovo...???

    Jag avvaktar till April och kommer nu att garantianmäla felet.

    Som grund så har då ASUS misslyckats trots flera firmwareuppgraderingar att få ordning på WiFi.... (GPS skiter jag i)

    Troligen kan man då få det att bli som i USA (med hårda bandage) att ASUS är tvungen att byta ut plattan !! (framåt April)
     
  9. Andreas527

    Andreas527 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2011
    Inlägg:
    685
    Mottagna gillanden:
    170

    MINA ENHETER

    Kan det ens vara möjligt att de kommer att ta tillbaka sålda Prime och erbjuda en enhet som är fixad? Har svårt att tro att de skulle göra något sådant då de flesta fungerar som det är tänkt. Men ska ändå bli intressant att se vad som händer, men har som sagt svårt att se att de skulle byta ut alla sålda mot en ny uppdaterad produkt.

    Vart finns det någon info att det är i April det ska hända grejer? Och vart ifrån kommer det?

    Lite gammalt men rätt ok om man vill få det förklarat hur WIFI och Bluetooth jobbar tillsammans.
    Se sidan 2.
    http://www.hp.com/rnd/library/pdf/WiFi_Bluetooth_coexistance.pdf

    Vi är inte ensamma om att ha problem med att använda bluetooth samtidigt som WIFI. Även "perfekta" äpplen har problem.
    http://www.google.se/search?hl=sv&r....,cf.osb&fp=d2d0a9cf5412afa5&biw=1280&bih=800


    Sent from my Transformer Prime TF201
     
  10. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    ASUS Sverige tiger som muren ;) men Prisjakt och det som presenteras säger att det verkar komma in plattor i just April ;)

    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1029727

    Jobbar du åt ASUS ??
     
  11. Andreas527

    Andreas527 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2011
    Inlägg:
    685
    Mottagna gillanden:
    170

    MINA ENHETER

    nepp jobbar inte för Asus. Har bara inget liv och tycker det är roligt med prylar.

    Lite kul är det allt att Asus var aktiva på forumet innan lansering och gjorde reklam och gav ett bra intryck. När sedan produkten släpps så försvinner de. Är ju nu de ska kliva fram och visa att de bryr sig om kunderna även efter att de fått våra pengar.

    Ska man drömma så hade det varit nice om Infinity kommer då (April) och att nuvarande ägare av Prime för byta till en sådan. Undra hur det blir för oss som importerat om det blir på tal att man ska lämna in för uppdatering eller byta till annan model.

    Sent from my Transformer Prime TF201
     
    Last edited: 10 mar 2012
  12. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo som jag sa till MediaMarkt-snubben så är ju plattan en kanonpryl, jag vill inte byta bort den !

    Så därför blir det bara en "markerande " garantianmälan att trots flera firmware-uppdateringar så kvarstår WiFi-trubbel.

    Sen framåt April så kommer det då nya serier och det höll han då med om....;)
     
  13. Iamfree

    Iamfree Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    973
    Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Om jag inte minns fel så kan det vara så att Wifi och Bluetooth delar antenn eller nån sådan skit. Väldigt möjligt att jag är ute och cyklar dock.
     
  14. brian45

    brian45 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2011
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag förstår inte hur man kan tycka att det är en kanonplatta när wifin är
    CRAP och man inte ens kan streama filmer. Wifin på denna platta måste väl
    vara en av de viktigaste funktionerna.
    Köpte plattan på Siba och wifin var helt kass två rum bort från routern så jag lämnade tillbaks den. Jag tycker att alla som inte är nöjda med wifin ska
    lämna tillbaks plattan till affären. Det är normalt 30 dagars öppet köp i
    Sverige. Vänta sedan och se om problemet blir löst, om inte köp en annan platta.
     
  15. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo om man utforskar plattan inkl Tegra 3 chipet så jag har aldrig kört något liknande.... klart magic när man har rubbet snurrande !

    Min är då INTE helt kass men klart undermålig jämfört med min laptop.

    Jag vill INTE byta in plattan tills jag vet vad det egentligen är för fel. Däremot så måste man då garantianmäla felet.
     
  16. brian45

    brian45 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2011
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag tyckte också att plattan var kanon förutom wifin. Gjorde alla uppdateringar men inget hjälpte för att förbättra wifin. Blev väldigt besviken
    när jag tyvärr blev tvungen att lämna tillbaks den.
    Det finns väl en risk att du inte får en ny platta om det inte kommer en fix
    för wifin. Därför tycker jag att det är bättre att lämna tillbaks den.
     
  17. tias

    tias Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2009
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 6
    Platta:
    Lenovo tab 4 10 plus
    Info:
    Updates suger. aldrig lenovo.
    Köpte min prime igår på siba backaplan. Testade gpsen igår och 0 satelliter hittades, men imorse så testade jag igen och fortfarande 0 satelliter blev irriterad så la ner plattan på en stol och sprang in och hämtade en cigg... till min förvåning när jag kom ut så fann den några stycken :-D
    Lägger jag ner plattan och riktar den i ett visst läge så hittar den satelliter men vrider jag lite på den så försvinner dom med en gång.

    Min hastighet på bredbandskollen är nu 30.860 mbit/s / 7.176 mbit/s sitter i samma rum som routern. Bluetooth påslagen men inget anslutet. Springer ut i köket och gör samma test nu :-) 6.025 mbit/s / 4.990 mbit/s.
     
    Last edited: 12 mar 2012
  18. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    OK...jo nu vet jag exakt när plattan börja tappa prestanda så jag får leva med felet. Till sommaren om det inte är löst så får man väl sticka ut routerantennen genom fönstret...;)
     
  19. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jag behöver veta vad ni andra som har bra prestanda kör för kanal plus vilken kryptering ??

    Samt signalstyrka

    App som man behöver
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.farproc.wifi.analyzer&hl=sv

    > 10 MBits ska en WiFi-chip bara klara idag, minst ett rum ifrån en router eller över-nedervång.

    Ev skulle det vara ide att testa med olika kanaler... men det är urtråkigt att behöva starta om routern ett antal gånger. Så steg 1 får bli vad andra kör för kanal !

    [​IMG]
     
  20. farquado

    farquado Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    367
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Efter att jag uppdaterat till denna så har min GPS börjat vakna till liv. Gick nyss ut och fick då detta resultat. Tidigare så hittade den ingenting alls.. Den hoppar dock upp och ner en del men för mig är det en stor förbättring med denna update

    Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk
     

    Bifogade filer: