ROM: Vilken ROM 2012?

Diskussion i 'Nexus One - ROM-filer och utveckling' startad av Androidfantast, 3 mar 2012.

  1. Androidfantast

    Androidfantast Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2010
    Inlägg:
    244
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hej!
    Vilken ROM är det som gäller för Nexus One i dagsläget? Har aldrig känt för att roota och lägga in en ny ROM men nu när alla garantier och liknande gått ut så varför inte? Vad finns det för fördelar/nackdelar med att köra custom vs. original? :)
     
  2. Trident

    Trident Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Det är ju en högst subjektiv åsikt vilken ROM som är bäst. Jag körde med CM första året på min N1. Efter det har jag kört med MIUI och har inga planer på att gå tillbaka. Tycker MIUI är helt fantastisk. Bra funktioner, stabilt och snyggt.
     
  3. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 223
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    CM7.2 som kommer i stable snart är riktigt bra.

    Som den andra svarade, så är nog MIUI bra för de som är lite mer iPhone-ish.

    /Söder
     
  4. Androidfantast

    Androidfantast Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2010
    Inlägg:
    244
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Ingen aning vilken jag ska köra på. Funderar på vänta ett tag till tills det släpps ICS.
     
  5. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 223
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Jag har kört/kör (jag har 2st) ICS på en N1 och det flyt som finns på CM7 saknas verkligen på ICS versionerna.

    Största fördelen med ICS är ju vissa appars utseende, typ Gmail och Calendar.


    /Söder
     
    Last edited: 10 mar 2012
  6. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    MIUI plus en annan hemskärm så man slipper det horribla iOS-upplägget. Jag har kört MIUI nu i nästan två månader och kommer inte hoppa över till MIUI v4 eller ICS förrän de blir lite stabilare.

    CM7 ser så tråkigt ut nu efter att jag körde det i ett år på min gamla Sony-lur.
     
  7. mOcus

    mOcus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2010
    Inlägg:
    101
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag gick från CM7 till Medroid ICS i helgen.

    Den romen funkar riktigt bra förutom några småsaker som jag kan leva med.
    Saknar dock när man ställer telefonen i dockan så startar inte dock läget där man ser tiden osv. Använder den funktionen varge natt för att se vad klockan är.

    //BR
     
  8. skallaren

    skallaren Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2010
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Har du lust att utveckla vad du menar med "några småsaker som jag kan leva med." Är ganska sugen på att ta steget till de här ICS-ROMarna som finns till N1:an men vet inte riktigt om det är värt än.
     
  9. mOcus

    mOcus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2010
    Inlägg:
    101
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Hej, aningen sent men. Jag använde den romen nån vecka och det var endel strul med den på alla sätt. Det frös, saker slutade funka osv. Så jag installerade ICS 4.0.4 BCM RC3.3U1 Passion istället och den funkar mycket bättre. Vet inte hur den är på sikt men just funkar den bra. Inga av de fel som Medroid led av.

    Edit; om du/ni tänker installera nämnd ROM så gör gärna det. Mina erfarenheter är bra. Det problem som jag hade med första installationen var att WiFi inte fungerade. Jag hittade nätverk och kunde skriva in lösenordet men inte få ett lösenord. Jag installerade om ROM'en och valde detaljerad installation. Under installationen får man ett antal val där jag bland annat kunde välja en annan Kernel till "Evervolv". Efter det fungerar WIFi som vanligt.
     
    Last edited: 4 maj 2012
  10. soderkvist

    soderkvist Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Telefon 2:
    Nexus 4
    ROM:
    Gammal men snabb och stabil, KitKat
    Telefon 3:
    Nexus One
    ROM:
    Oduglig ROM med HTC Sense. Why? :S
    Platta:
    Ipad 3
    Välja rom 2012-05

    Jag är verkligen nöjd med Evervolv's Aosp TexasIce Cream Sandwich. (med Blackrose HBOOT) (http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1366897)

    Bättre flyt har jag nog aldrig haft. Flytet blir aningen sämre efter att man aktiverar a2sd men orkar ändå inte leta efter ett snabbare sd-kort bara för det. inte så roligt att vara utan a2sd heller.

    Kraven är partitionering med Blackrose och man bör ha en ext4-partition på sd-kortet.

    Det finns några kända problem med romen (läs i xda-tråden) men det enda jag har stött på är att jag måste starta Maps genom Latitude.

    Det finns inte så många smarta extrafunktioner tillagda utan det är mest ren Android. Apps2sd är inbyggt.

    Andra ROMar jag har kört är:

    MIUI 2.3.30 (Android 2.3) - Snabb och roliga funktioner. Finns inte på svenska och det känns B när det dyker upp kinestecken här och var.

    MIUI.us 4.0.4 - 2.5.4 Ice Cream Sandwiched! - Riktigt seg, när jag släckte skärmen så kunde jag inte tända den igen utan fick rycka batteriet. Vet inte om den är så dålig eller om jag gjorde något fel.

    Runny Rom - N1 Version [Sense 3.5][V.6.0_5] - Massor av funktioner (både tack vare Sense och funktioner utöver Sense). Riktigt smidig installation där man får välja alternativ under installationen. Det rekommenderas att man har 4ext Recovery touch så jag la in det. Kräver även ext4-partition. Tyvärr känns romen seg och hackig.

    CM7 - Är ju vad det är, stabil men känns lite tråkig nu :)