Köp av mobil. Försäkring?

Diskussion i 'Allmänt' startad av mickes, 5 apr 2010.

  1. mickes

    mickes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2010
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+
    Platta:
    Lenovo Yoga tab3 pro
    Står i begrepp att beställa.(Desire) Hur gör ni med att köpa till försäkring? Blir ju en rejäl merkostnad:ehm:
     
  2. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Våran hemförsäkring täcker sådant, så jag köpte inte till någon vid köp av min telefon.
     
  3. Klabbe85

    Klabbe85 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Precis som OliverG skriver så täcker de allra flesta hemförsäkringar redan det.
    Är ett fult sätt för företagen att tjäna pengar på lättlurade människor som köper säljarens snack om att man "måste" ha deras försäkring.
    De lite större kedjorna som elgiganten och onoff är väldigt duktiga på det här.
     
  4. vhek

    vhek Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2010
    Inlägg:
    303
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Jag skulle råda dig att köpa en försäkring. Ingen värdeminskning?!? låg självrisk! Beror ju på hur mycket otur man har oxå?
     
  5. Zany

    Zany Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Absolut inte, jämför t.ex. Dustinhomes sk. allriskförsäkring som kostar 1349 kr och har exakt samma villkor som allriskförsäkringen på mitt försäkringsbolag men med en självrisk på 1200 kr om något händer. Specialförsäkringrar lönar sig bara vid dyra klockor och smycken annars är de otroligt onödiga och tillför inget extra.

    Dustinhome försäkringen har utöver kostnaden på 1349 kr också en självrisk på 500 kr och den är endast giltig i två år från inköpsdatum.
     
    Last edited: 5 apr 2010
  6. hallonsoda

    hallonsoda Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Köper man dyr mobil subventionerad eller "delbetalad" via abonnemanget har du en mobil med värde 0:-. Men det är lugnt, din hemförsäkring täcker 100% av värdet. Ehh...

    Köper du däremot mobil cash stämmer det.
     
  7. Nanorch

    Nanorch Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Finansieringsformen spelar väl ingen roll. Principen för hemförsäkringen är ju att jag har en vara och den blir skadad. Försäkringen ska då ersätta mig med en likvärdig vara med avdrag för självrisk och eventuell avskrivning pga ålder.

    //Nanorch
     
  8. hmf

    hmf Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Det är ju ett välkänt faktum att de stora elektronikkedjorna tjänar mer pengar på försäkringar och finansiering än själva prylen (telefon, TV etc) så det är klart att de försöker få konsumenten att välja dessa.

    För egen del tar jag aldrig försäkring för elektronikprylar, räknar man samman hur många saker man köpt och hur få som gått sönder tillsammans med att konsumentköplagen ger bra skydd mot ursprungliga fel har jag inte förlorat på mitt val.
     
  9. Kentomen

    Kentomen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2009
    Inlägg:
    650
    Mottagna gillanden:
    73

    MINA ENHETER

    När jag var yngre (upp till 25 år tror jag det var) så hade länsförsäkringar ett juste drulletillägg till min hemförsäkring för en billig slant, täckte både tappade telefoner och utslagna tänder mm.
    Kanske något sådant är bättre/billigare än det dom försöker pracka på en i butikerna?
     
  10. tomcat

    tomcat Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2009
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Håller med Kentomen - kolla vad som ingår i hemförsäkringen och lägg ev. till en "drulle-del". Blir förmodligen kännbart mycket billigare.
     
  11. Smoother

    Smoother Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 mar 2010
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kör 89 spen i månaden hos 3 då jag alltid har sönder min telefoner, min iPhone gick sönder 4 gånger på 18 månader. Betalade inte själv, men tror självrisken låg på 499 kändes ganska skapligt. telefoner för ca 30000 till en kostnad av cirka 3000. (+ abonnemanget)