Trafikinfo.nu - Trafikinformationsapp med widget - under utveckling

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av woody, 5 apr 2010.

  1. woody

    woody Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2009
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Denna tråd är en fortsättning på suzpel:s tråd [Appförslag] Läget på vägarna. Då applikationen passerat förslagsstadiet och är i utvecklingsstadiet skapar jag en ny tråd.

    Appen utvecklas under GPL v3 licens och källkoden finns tillgänglig på projektets sida på Google code.

    Nu på Android market

    [​IMG]


    http://android.trafikinfo.nu/downloads/TrafikInfo0.8,2.apk
    [​IMG]

    Skärmdumpar:
    [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]

    Version för betatest:
    0.9
    • Ikoner i listan
    • Val av vilka ketegorier av meddelanden man är intresserad av
    Dessutom följande förbättringar/buggfixar
    • Meddelande som saknar koordinater visas ej i kartan. Visas i dag i vid ekvatorn/nollmeridianen
    • Väglagsmeddelanden i vissa län saknar rubrik och får i dag rubriken NULL.
    • Widgeten uppdateras när det meddelande som visas i den blir inaktuellt så att det alltid är så aktuell information som möjligt.
    http://android.trafikinfo.nu/downloads/TrafikInfo0.9.apk

    [​IMG]

    Mål för applikationen:

    Applikationen ska informera användaren om dessa händelser:
    * Olyckor
    * Trafikmeddelanden
    * Vägarbeten
    * Akuta trafiklägen

    Händelser inom en av användaren angiven radie från aktuell position ska inkluderas

    Vid nya meddelanden/uppdaterad information ska använddaren kunna bli notifierad.

    Det senaste aktuella olästa meddelande ska visas i en widgeten. Genom att klicka på widgeten visas listan med alla meddelanden.

    Det ska finnas möjlighet att visa de aktuella meddelanden i en kartvy.

    Användaren ska kunna ställa in vilken uppdateringsfrekvens som ska användas och även enkelt stänga av uppdateringen helt då den bara ska vara aktiv när man kör. Det ska även enkelt gå att växla mellan ett kortare och ett länge uppdaterinsintervall så att man kan exempelvis uppdatera en gång i minuten då man är ute och kör och en gång i timmen annars.
     
    Last edited: 4 dec 2010
  2. woody

    woody Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2009
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Beskrivning av widget:

    Så här fungerar widgeten nu. Synpukter på arbetsflöde utseende etc. mottages tacksamt.

    Widgeten består av följande delar:
    • En knapp för att snbbt komma åt vissa inställningar för automatisk uppdatering och för att starta manuell uppdatering
    • Rubrik för senaste aktuella meddelande.
    • En progressbar som snurrar under tiden uppdatering sker.
    • Ett fält med antal meddelanden på formen 1/x där x är antal meddelanden. 1:an är tillsvidare hårdkodad men är senare tänkt att indikera hur många av meddelanden som är olästa/ändrade.
    • Information om när datan senast uppdaterades.
    [​IMG]

    Genom att tryka på uppdateringsknappen för man upp en dialog där man kan göra följande:
    • En knapp för att starta manuell uppdatering
    • Möjlighet att växla läge för automatisk uppdatering. Ingen uppdatering/Uppdatering enligt inställning "Kort intervall"/Uppdatering enligt inställning "Långt intervall"
    • Knapp för att komma till den normala inställningsrutan där även intervalltider och geografisk område kan väljas.
    [​IMG]

    I den normala inställningsrutan finns följande inställnignar
    • Val av geografiskt område
    • Möjlighet att växla läge för automatisk uppdatering. Samma inställning som även var tillgänglig direkt från widgeten.
    • Inställning av intervalltid för "Kort intervall"
    • Inställning av intervalltid för "Långt intervall"
    [​IMG] [​IMG]
     
  3. Vandergrift

    Vandergrift Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2009
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Ser skitbra ut!
    Behöver en sån här app dagligen och jag har tillochmed skapat en request tråd på det här (innan läget på vägarna tråden kom upp). Den egentligen viktigaste funktionen för mig är att kunna få upp bilderna som vägkamerorna har, vilket inte borde vara så svårt då dom länkar till statiska bildnamn, som uppdateras automatiskt (men fortfarande behåller samma filnamn).

    Snälla, överväg iaf att implementera denna funktion! I övrigt, keep up the goodwork!
     
  4. tubstr

    tubstr Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Helt underbart!

    Vilka geografiska regioner stödjer den och nyttjar den GPSen på något smart sätt?
     
  5. woody

    woody Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2009
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Förtillfället generas informationen som visas genom att tolka den html som returneras från websidan mobil.trafiken.nu. På den websidan finns för närvarande bara stöd för dessa områden:
    Stockholm
    Kalmar
    Skåne
    Västra Götaland

    Att hämta informationen på detta sätt är en tillfällig lösning. På sikt ska informationen komma från vägverket via min webserver och då kommer hela Sverige täckas in. På sikt är tanken att min applikation ska utnyttja GPS-postion för att visa trafikströningar inom en viss radie från aktuell position.
     
  6. samster93

    samster93 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2009
    Inlägg:
    651
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Nice då kanske man får lite mer nytta av den eftersom den inte täcker jönköping än annars verkar den nice redan nu så keep up the good work
     
  7. Me.B

    Me.B Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    232
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Riktigt fint arbete! Verkar stabil än så länge, hoppas fler regioner kommer framöver då jag är ca 40 mil från sthlm men kommer köra den ett tag och se om jag hittar några buggar.
     
  8. Vandergrift

    Vandergrift Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2009
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Woody:
    Hatar att vara en påflugen jävel, men har du lust att iaf lägga en komentar om mitt förslag? Jag är ju som sagt ingen programerare, men det vore väldigt intressant att höra om det är något du har funderat på eller tror skulle bli för svårt.
     
  9. woody

    woody Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2009
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Vandergrift:
    Jag ser ditt behov men tror inte att den funktionaliteten ska in i den här appen. Det är nog bättre att göra en separat app.

    Som du säger borde det inte vara så mycket jobb att göra en sådan app om man hårdkodar adresserna. En lista med kameror och då en sådan valts ladda hem bilden och visa. Jag tänker tillsvidare fokusera på att få klart trafikmeddelande-appen då det inte blir särskilt många timmar för hobby-programmerande per vecka. Om du tar fram en lista med kameror och motsvarnade URL:er så kanske någon nybörjare som letar efter ett lämpligt projekt nappar.
     
  10. Vandergrift

    Vandergrift Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2009
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Ok, tack för svar :)
     
  11. suzpel

    suzpel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Hej Woody,
    Kanonbra arbete, har några frågor angående widgeten.
    Kommer den att "rotera" meddelanden automatiskt (med någon sek mellarum) eller tänker du dig någon form av manuell scrollning ?
    Vore bra med en filterfunktion så att man kan välja att visa endast någon eller några typer av info i widgeten (olycka etc), är det något du planerar ?
    När man väljer uppdatera nu innifrån widgeten så startas hela appen det känns lite onödigt. Det räcker ju om man kommer dit genom att trycka på rutan med text medans uppdateringsknappen bara borde uppdatera infon i widgeten. Detta kanske du redan har tänkt på.

    Uppskattar mycket att du skickar ut uppdateringar för test även om allt inte är färdigt.

    // Suzpel
     
  12. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Verkar väldigt bra och jag ska absolut testa den. Jag vet inte hur det är med information om poliskontroller men det skulle ju kunna vara intressant för det är ju nästan en typ av trafikstörning ;)

    EDIT: Jag har ont in plats på min primära hemskärm och skulle gärna se en 2x1-widget utan uppdateringsknapp. Om hela widgeten är klickbar går det ju bra utan den. Går det att ordna?
     
    Last edited: 6 apr 2010
  13. woody

    woody Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2009
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Jag har resonerat så här kring scrollning:
    Automatisk scrollning tror jag inte är en bra lösning då sannolikheten att den visar just det man vill läsa är ganska liten. Det blir lite som när man tittade på en text-TV-sida som bestod av flera sidor; man fick vänta tills första sidan kom och hann man inte läsa klart fick man vänta tills den kom igen...

    Att ha manuell scrollning i widgeten känns lite dumt då det redan finns ett mycket bättre gränssnitt för att få en överblick över meddelandena, och detta får man som det är gjort nu enkelt fram genom att trycka på widgeten. Sen behöver nog sorterings- och filtreringsmöjligheterna i listyn ses över.

    Jag har därför valt att enbart visa det mest aktuella meddelandet i widgeten tillsammans med en indikering på antal meddelanden och i framtiden även antal olästa meddelanden.

    Resonemang kring andra lösningar mottages tacksamt.
     
  14. woody

    woody Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2009
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Jag har idag ingen möjlighet att kategorisera meddelandena då de bara är text från en hemsida. Sen när data kommer från vägverket kommer den vara mer strukturerad och ge mer möjlighet till kategorisering. Jag har dock inte funderat så mycket kring det än.
     
  15. woody

    woody Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2009
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Jag antar att du menar att listyvn visas när du trycker uppdatera nu. Det jag har haft problem med är att i bland när jag trycker på uppdatera-knappen i widgeten så visas listvyn i bakgrunden och på den dialogen med uppdateringsalternativ. Så blir det dock inte jämt och jag vet inte vad det beror på. Det är bara dialogen som ska visas med hemskärmen i bakgrunden. Antagligen beror det på något layoutproblem som gör att den osynliga knappen som visar listvyn överlappar uppdatera-knappen.
     
  16. woody

    woody Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2009
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Uppskattar all feedback jag får under utvecklingen :)
     
  17. woody

    woody Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2009
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Jag gissar att dessa normalt inte går ut som trafikmeddelanden från vägverket utom vid större kontroller som faktiskt stoppar upp trafiken. Om informationen inte finns där vet jag inte var jag skulle få informationen i från.
     
  18. woody

    woody Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2009
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    En 2x1 widget går absolut att lösa. Jag tittar på det vid tillfälle.
     
  19. suzpel

    suzpel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Hej,
    Förstår ditt resonemang men tycker samtidigt att funktionen med Widgeten försvinner lite om man enbart nås av det senaste meddelandet. Som exempel så uppdaterade jag precis (nu utan att hamna i appen, som du skrev i ett senare inlägg) och fick då upp ett meddelande om ett vägarbete mellan 12.29 och 15 i Olskroken Göteborg, men 12.24 så skickades det ut ett meddelande om en olycka på E6 Kungälvsleden som alltså missades i Widget (bläddrade bara förbi i en microsekund. Några snabba tankar:
    - Rotera information som är ny efter senaste uppdatering, på så sätt minskas antal informationselement som ska rotera, åtminstone om man har kort uppdateringsintervall. Varje information behöver ju enbart visas i typ 3 sekunder innan man byter till nästa, dvs då hamnar man inte i text-tv syndromet som du refererar till när man fick vänta i evigheter på nästa sida.

    - Andra filterfunktioner som val av tid, val av väg, val av typ av info skulle alla dra ner informationen som behöver roteras.

    Ska fundera vidare och återkommer om jag får någon snilleblixt.

    // Suzpel
     
  20. suzpel

    suzpel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Hej,
    Har funderat på en annan sak. Listan i appen sorteras efter "starttidpunkt" om jag fattar rätt. Det gör ju tyvärr att korta nyheter (som tex Olyckor) hamnar långt ner i listan och kan vara svåra att upptäcka. Hade det inte varit bättre att sortera på "sluttidpunkt" istället ? eller på "rapporteringstid" istället, dvs när infon publiceras.
    // Suzpel