Problem: Långsam och laggar nåt grymt

Diskussion i 'Xperia arc - Allmänt' startad av mackanigbg, 31 okt 2011.

  1. Cygnus

    Cygnus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2011
    Inlägg:
    888
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Köpte ett klass 10 kort, 8gb i helgen. Telefonen är betydligt rappare i de flesta moment! Det som satt i var ju ett klass 2, 16 gb.
     
  2. Cubenga

    Cubenga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    1 032
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER


    Jag gjorde precis samma sak. Och det satt också ett Klass 2 16 gb kort i den från början. Trodde det ingick ett klass 4 men jag har ju aldrig kollat efter så...

    Iaf, nu kan man ha musiken igång och t.ex. kolla i Galleriet utan hack/lagg.
     
  3. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Så du har fått samma grej som hände mig. Min lur fungerade bättre så fort jag fick i en högre klass. Med andra ord så mår luren bäst med klass6 eller högre. Visst ritar min ibland om, men jag är helt säker på att det inte är lika ofta längre. Med mitt gamla kort innebar omritningar varje gång jag använde webläsaren, men med det nya, 1-2 gånger om dagen. Stor skillnad å luren flyter på helt klart. Sedan installerade jag Miren läsaren och den verka ta mindre arbetsminne. Inte säker på saken, men använder jag den istället för stock, så händer det nästan inte alls.
     
  4. Cubenga

    Cubenga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    1 032
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER


    Jag har en fråga. Är ditt nya minneskort formaterat i FAT32 eller enbart FAT? Mitt var för-formaterat i FAT32 och kan inte formaterat om det till enbart FAT i Utforskaren. Har du nån idé?
     
  5. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Varför formatera något i ett format så du inte får ut mer än 2GB??
    FAT eller FAT16 som det även kallas kan inte hantera enheter större än 2GB så lär vara därför som du inte ens kan välja det.
    FAT32 däremot kan hantera upp till 8TB
     
  6. Cubenga

    Cubenga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    1 032
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER


    Okej. Tack för infon. Antog att "problemet" med FAT var att de inte kan hantera filer som är större än 2 gb vardera.
    Men jag hade fel.
     
  7. Cygnus

    Cygnus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2011
    Inlägg:
    888
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Precis samma för mig, att det kan göra så stor skillnad! Jag kör med Dolphin HD, grymt nöjd! Synd att den inte finns till PC :-(
     
  8. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    jag tror det är formaterat i fat32. Brukar inte minneskort vara det direkt ur paket? För jag formaterade inget överhuvudtaget. Bara stoppa in, och det funkade.
     
  9. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Bra att ni har hittat en kompromiss. Själv har jag börjat använda HTC HD2 som drar Android 2.3.7 som en dröm, betydligt bättre än min Arc för tillfället.

    Jag har inget problem med att köpa ett nytt minneskort. Ett 32gb klass 10 kostar under 300 spänn, vilket är helt galet billigt. Men man SKA INTE behöva göra det. SE skickar med ett minneskort som ska fungera med telefonen felfritt, men det råkar inte göra det. Borde inte bara min uppgift att köpa ett nytt bättre minneskort då.

    Hoppas de skyndar på och skickar ut ICS så fort de kan. Jag tror det kommer bli mycket bättre med nya NXT-launchern, och då använder jag gladeligen min Arc igen.
     
  10. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Jag skulle snarare säga tvärtom.
    Hoppas de tar tid på sig för att eliminera så många buggar som möjligt.
    Se bara på hur "bra" ICS verkar vara för de som har SGS2. Verkar ju som att rätt många går tebax till GB för att slippa de buggar som är i ICS.
     
    JkJ076 gillar detta.
  11. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Ja jo, vi har alla sett hur det går när tillverkarna skickar ut uppdateringar för tidigt, och det var inte så jag menade. Vi har ju fått ett ungefärligt datum och ju tidigare inom den tidsramen desto bättre ;)
     
  12. Cygnus

    Cygnus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2011
    Inlägg:
    888
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Kan säga att mobilen är lika seg igen som innan bytet av minneskort! Som vanligt med andra ord! Känns snarare som att alla upplevelser av att telefonen har blivit rappare pga något tips man har fått eller mindre uppdatering helt enkelt beror på att man antingen har haft ut batteriet ett tag eller att den har varit avstängd en stund och därför flyter på lite bättre. Men efter sedvanligt användande så segar den ner sig igen... Måtte ICS göra skillnad!
     
  13. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Så jäkla trist det här. Jag beställde till och med ett 32gb klass 10-kort som jag tänkte slänga in i Arcen och använda den istället för min HD2. Men nu håller jag mig nog till den senare fram till att ICS kommer

    Sent from my NexusHD2 using Tapatalk
     
  14. ormetkruper

    ormetkruper Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    812
    Mottagna gillanden:
    146
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Info:
    Nova Launcher Prime sedan typ 2013
    Märkte heller ingen skillnad med ett klass 10 kort. Är det nån som vet om det går att spärra webbläsaren att öppna mer än ett fönster? Ju mindre fönster öppna desto mindre ritar den om hemskärmen när man stänger den.

    Sent from my Xperia Arc
     
  15. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Webläsaren är ett stort problem tyvärr, även med snabbare minneskort. Iallafall stock. Det finns läsare som verka funka bättre, tycker ja. Men visst helt fri ifrån omritningarna kommer man nog tyvärr inte. Ibland undrar jag lite om det finns något annat ställe i luren som det samlas skräpdata i, för nu har min börja sega lite igen. Någon bra app som kan tömma sådant?
     
  16. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Igår började min lagga och rita om efter endast 3 dygn sedan senaste omstarten vilket den inte brukade göra tidigare.
    Tog och avinstallerade en app med tillhörande widget som jag bara kört för att göra tekniknörden i mig nöjd. Efter detta flyter det på som den gjorde när telefonen var ny och detta utan att ha gjort något mer och flytet är precis lika bra idag. Har använt appen under några månader men eftersom den var extremt liten så har jag aldrig funderat så mycket över den innan.

    Så i mitt fall handlade det nog mer om en taskigt kodad app som ställde till det än något annat. Men 1 dag är lite för kort tid för att dra några riktiga slutsatser så skall ge det några dagar till innan jag ropar hej men verkar lovande iallafall.

    Sent from my SE Xperia arc using Tapatalk
     
  17. snickare

    snickare Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2012
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Tack för tipset, men du får gärna skriva vilken app det handlar om så att vi andra kan testa detta också.
     
  18. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Hade jag kunnat gjort om jag bara kom ihåg namnet :P

    Sent from my S(E) Xperia arc using Tapatalk
     
  19. AtEase

    AtEase Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Den finns väl kvar bland dina appar i play store? Det gör det för mig iaf, alla appar jag nånsin installerat finns där.
     
  20. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Det gör den säkert men finns ju några hundra olika appar där som man testat på olika mobiler. Får se om jag orkar leta fram den senare.

    Sent from my S(E) Xperia arc using Tapatalk